RSS feed

Intussen in de gewone wereld

Geplaatst op

IMG_2210

Terwijl onze politici zich er het hoofd over breken hoe ze de historische onrechtvaardigheid van de Belgische naamgeving kunnen corrigeren (bijvoorbeeld door vrouwen het recht te geven hun kind te bedenken met de naam die ze zelf van hun vader kregen), woedt buiten het seksisme gewoon verder. Er is geen haan die er naar kraait – wat bij nader inzien misschien ook wel weer normaal is.

Maar toch. Wat vertelt zo’n billboardreclame voor de VW Golf eigenlijk? Als je het mij vraagt: ze verraadt hoe Volkswagen denkt over de rolmodellen in moderne relaties.

In de wereld van Volkswagen verdient de man de kost en kan hij dus ook helemaal alleen beslissen over grote uitgaven. Bijvoorbeeld de aankoop van een auto. Het is de man die de broek aan heeft en beslist met welke wagen de vrouw zal rijden.

Al een geluk dat de smaak van de man feilloos is. Zijn keuze is een schot in de roos. De vrouw, zonder broek, toont zich blij. En dankbaar. Vooral dankbaar.

De man laat zich de kus en de omhelzing welgevallen. Uit heel zijn lichaamshouding spreekt: ik sta hiervoor open, want de dankbaarheid is terecht. En ook wel: ach, ik weet het, ik bén nu eenmaal fantastisch. Volkswagen: mannen weten waarom.

Volkswagen lijkt er op te rekenen dat vrouwen niet kunnen lezen. Als wijze raad wordt er open en bloot meegegeven: “Doe alsof je het zelf geregeld hebt.” Dat wicht gelooft immers ook alles.

Eerlijk, toen ik deze affiche de eerste keer zag op een kruispunt dat ik wel eens passeer, stond ik aan de grond genageld. Ik liet enkele groenfases passeren (een luxe die alleen voor zachte weggebruikers is weggelegd) en wreef mijn ogen nog eens uit. Zag ik wel wat ik zag?

En jawel, mijn geduld werd beloond. Uiteindelijk ging de vrouw uit pure dankbaarheid paaldansen. Als een echte Volksvrouw.

Dom van mij dat ik vergat af te drukken. Maar laat de aanwezigheid van de paal gelden als bewijs dat ik hier niet uit mijn nek zit te kletsen.

Over Kris Peeters

Mobiliteitsexpert en blikopener bij Bandenloze Vennootschap DAKP. Levert onafhankelijk mobiliteitsadvies, second opinions en creatieve ondersteuning aan bewonersgroepen, oudercomités, bedrijven en overheden. Voor vrijblijvende info: deanderekris@gmail.com Geeft lezingen over mobiliteit voor wie er klaar voor is. Zie: www.koortzz.be Auteur van 'Het Voorruitperspectief' (2000), 'De File Voorbij' (2010), 'Weg van mobiliteit' (2014) en 'Weg van het systeem' (2022). Schrijft daarnaast onder meer columns, opiniebijdragen, sporadische bijdragen her en der en - surprise! - blogberichten. Lector verkeerskunde aan de PXL Hogeschool in Hasselt.

Volgende »

  1. hear, hear …

    Like

    Beantwoorden
  2. Ik weet uit heel betrouwbare bron dat in de praktijk de autoverkoper in de showroom de echtgenote/vriendin moet zien te overhalen. In zijn geval ging het over Audi en …VW !

    Like

    Beantwoorden
  3. Tijdens (en na) het laatste auto”salon” was het toch ook zo bij de autoreclame op de radio. Een vrouw die in zwijm valt als de man thuis komt met goed nieuws: hij blijkt een auto van een bepaald merk gekocht te hebben. En een dochter die zegt een nieuwe vriend te hebben, hij rijdt met een “bepaald automerk”, toen ook weer viel de moeder in zwijm (de vader bleek ook onder de indruk).

    Like

    Beantwoorden
  4. Man, doe normaal het is gewoon reclame. Heeft niks met seksisme te maken, mensen gelijk u zien dan ook overal jet slechte van in. Doe toch is normaal.

    Like

    Beantwoorden
    • Het is ook maar gewoon een blog hoor!

      Like

      Beantwoorden
    • Een reactie heeft niet alleen een beeld van het bericht of de blog,
      maar ook een beeld over de schrijver van de reactie.
      En er zijn (steeds meer) mensen die vinden dat geen kritiek meer mag gegeven worden: de verzuring weet je wel, maar er dan zelf zuur bijlopen.

      En eerlijk gezegd, de reclames die gevoerd worden voor auto’s vind ik behoorlijk zielig.
      Een beetje meer creativiteit zou wel op zijn plaats zijn, maar ze blijven bij het stereotiepe hangen. De laatste maanden raken ze niet verder dan: een auto is nog steeds iets voor mannen, en een vrouw valt voor de man zijn auto, niet de man zelf.
      De reclames geven me soms het gevoel dat een varken met een auto meer kans maakt bij een vrouw dan een man zonder auto.

      Ik zou dus zeggen “mag een ander ook een menig hebben”.

      Like

      Beantwoorden
  5. Ik stoor me ook mateloos aan dat soort stereotiep reclamegedoe

    Like

    Beantwoorden
  6. Een echte vent beweegt zich toch op eigen kracht voort? Die laat zich niet afschrikken door wat regen, wind, kou of bergop, en gedraagt zich als een verantwoordelijke huisvader tegenover zijn omgeving en toekomstige generaties (ivm vervuiling, broeikasgassen, veiligheid, impact op grondstoffen en energie,..).

    Eigenlijk is de man op dat bord gewoon een 20e eeuws fossiel mietje, die ook nog eens denkt zoals een 20e eeuwse, en gelijkgestemde vrouwen aantrekt 🙂 En als voetnoot dan die ‘vervalste’ verbruiks- en uitstootcijfers (zie ‘Volt’ van vorige woensdag op één).

    Like

    Beantwoorden

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.

%d bloggers liken dit: