RSS feed

Het langste zebrapad


Het langste zebrapad ter wereld? Het zal wel niet. De Chinezen zijn tegenwoordig in weinig nog te kloppen. Neemt niet weg dat dit exemplaar in het Vlaamse Heist op den Berg er mag wezen. Kennelijk een creatieve oplossing voor een straatje dat te smal was voor een echte stoep en bij gebrek aan geld of politieke moed om er een ‘woonerf’ van te maken. In ieder geval: een vrij unieke ‘shared space’.

Over deanderekrispeeters

Mobiliteitsexpert en blikopener bij Bandenloze Vennootschap DAKP. Levert onafhankelijk mobiliteitsadvies, second opinions en creatieve ondersteuning aan bewonersgroepen, oudercomités, bedrijven en overheden. Voor vrijblijvende info: deanderekris@gmail.com Geeft lezingen over mobiliteit voor wie er klaar voor is. Zie: www.koortzz.be Auteur van 'Het Voorruitperspectief' (2000), 'De File Voorbij' (2010) en 'Weg van mobiliteit' (2014). Nieuw boek 'Weg van het systeem' verschijnt in februari 2021. Schrijft daarnaast onder meer columns, opiniebijdragen, sporadische bijdragen her en der en - surprise! - blogberichten. Geeft les aan de PXL Hogeschool, afdeling Verkeerskunde

Volgende »

  1. Of hoe de voetganger tegen de rand van de weg wordt geduwd (impliciet zegt men, daar moet je lopen!), om plaats te maken voor koning auto.. in die zin eerder een uitholling van het shared space – principe.

    Like

    Beantwoorden
  2. Inderdaad, als automobilist mag je overal gaan tenzij het uitdrukkelijk verboden is, als fietser of voetganger mag je enkel gaan waar het uitdrukkelijk is toegestaan. Dit is een ongeschreven verkeersregel die blijkbaar overal geldt.

    Like

    Beantwoorden
  3. Deze markeringen zijn bovendien ook onwettig. Volgens de wegcode zijn zulke markeringen bedoeld voor het aanduiden van een oversteekplaats en dienen deze lijnen dus evenwijdig met de as van de weg te worden aangebracht (anders kan je ze natuurlijk niet gebruiken om over te steken).

    Het geïllustreerd reglement van de wegbeheerder stelt bovendien ook nog dat zulke markeringen een lengte hebben van minimum 3 (of 4) meter.

    Men zal misschien argumenteren dat het geen oversteekplaats voor voetgangers betreft, maar het is sowieso niet toegelaten om op de openbare weg wegmarkeringen, verkeersborden, … aan te brengen die niet vermeld staan in de wegcode.
    Natuurlijk is men er dan nog toe in staan om te zeggen dat dit een kunstwerk of zo betreft.

    Ik zou dit bestempelen als een ‘voetgangerssuggestiestrook’. Nu is het nog wachten op autosuggestiestroken, want die bestaan volgens mij nog niet.

    Like

    Beantwoorden
  4. Erik Vloeberghs

    Ook al kun je bedenkingen hebben: mét die ‘voetgangerssuggestiestrook’ (goed gevonden term) is het in elk geval veiliger dan zonder.

    Like

    Beantwoorden
    • Is dat zo? Het lijkt me veel veiliger een straat dusdanig in te richten dat het heel duidelijk is dat de automobilist er maar te gast is en dat men overal voetgangers kan verwachten (dus zoals Kris Peeters zelf suggereerde, als woonerf). Dat die voetgangerssuggestiestrook een gevoel van veiligheid geeft voor de voetgangers, daar twijfel ik niet aan. Maar of dat gevoel terecht is, staat volgens mij niet vast.

      Like

      Beantwoorden
  5. En zeggen dat aan de rechterkant van deze straat het politiekantoor gevestigd is.
    Typisch dat dit ‘pad’ loopt tot aan de ingang van het kerkhof.

    Like

    Beantwoorden
  6. Op de parking van het ocmw van Temse is een gelijkaardige ‘voetgangerssuggestiestrook’ geschilderd. Ik heb daarover een vraag gesteld op de vraagbaak van de website van de wegcode, onder de titel “ceci n’est pas un trottoir”.

    Like

    Beantwoorden
    • Daar is dan weer sprake van slecht ontwerp. Want hoewel dat OCMW volgens mij eender welke markeringen op hun parking mogen aanbrengen (in de veronderstelling dat deze parking niet als openbare weg beschouwd moet worden) is het perfect mogelijk om een parking dusdanig in te richten dat voetgangers zich er veilig over kunnen verplaatsen zonder zo’n streepjes te moeten volgen.

      Maar dat is vaak het probleem, me probeert een gebrekkig ontwerp te compenseren met wat verkeersborden, belijning, … maar eigenlijk zou men het ontwerp gewoon moeten aanpassen.

      Like

      Beantwoorden
      • Die parking is inderdaad geen openbare weg en het OCMW mag daar schilderen wat het wil. Maar wanneer er een ongeval gebeurt, dan komt men toch met de wegcode naar boven!

        Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.

%d bloggers liken dit: