RSS feed

Fietsersemancipatie

Geplaatst op

Michiel Hendryckx. Al jaren is z’n rubriek ‘altijd ergens, altijd iets’ in De Standaard Weekblad een vast ingrediënt van mijn zaterdagontbijt. Ik hou van z’n foto’s. Ik hou van de begeleidende bespiegelingen waarin hij strakke lijnen spant tussen het lokale en het globale. Meestal toch.

Af en toe gaat hij uit de bocht en krijgt zijn commentaar een verontrustend hoog Statler&Waldorf-gehalte. Enkele weken geleden was het weer van dat. Hij liet weten dat hij zijn elektrische fiets had verkocht omdat “de” fietser een egocentrisch monster is geworden.

Het anekdotische bewijs dat hij toevoegt, komt me niet eens zo onbekend voor. Ook ik stelde al dat sommige (!) fietsers, en in het bijzonder speedpedelec-gebruikers, zich gedragen als automobilisten op twee wielen en de eigen snelheid als enige maatstaf hanteren. Hendryckx heeft ergens een punt. Maar beweren dat geen enkele fietser voorrang verleent aan een zebrapad of de voorrangsregels respecteert ruikt naar kwaadwilligheid.

Hendryckx gooit alle fietsers (en speedpedeleccers) moedwillig op een hoopje en voortbouwend op de zelf geconstrueerde uitvergroting van de realiteit hangt hij dan maar zijn fiets definitief aan de haak. Hoe rationeel is dat? Als Hendryckx een béétje consequent was, deed hij ook zijn auto van de hand. Veel automobilisten rijden dronken rond, trekken zich niks aan van snelheidslimieten, parkeren hinderlijk en bezondigen zich, gewapend met een zwaarder wapen dan de fiets, aan verkeersagressie. Dat is niet alleen anekdotisch maar ook wetenschappelijk gedocumenteerd. Maar voor de fotograaf, die blijkbaar graag in zwart-wit denkt, is dat gegeven geen probleem.

Liever trekt hij zich terug op zijn eigen ‘moral highground’ en distantieert hij zich van het tweewielige plebs. Voortaan verplaatst hij zich alleen nog met zijn vierwieler, ongetwijfeld met een helm op zijn kop in een fluogeel exemplaar. Je wil niet weten hoeveel automobilisten er jaarlijks omkomen als gevolg van een hoofdletsel en door het feit dat hun auto niet tijdig werd opgemerkt door een andere chauffeur.

De reactie van de Fietsersbond, bij monde van Yves De Bruyckere, in De Standaard was opvallend mild. Weliswaar wees hij op ‘de olifant in de kamer’ dat de te krappe ruimte die toebedeeld wordt aan fietsers gedeeld moet worden door almaar meer fietsers die zich bovendien verplaatsen met fietsen van uiteenlopende maten en snelheden. Maar voorts gaf hij ruiterlijk toe dat veel fietsers zich niet aan de regels houden, soms omdat ze ze niet eens kennen. Mooi toch, hoe de Fietsersbond in het eigen hert durft te kijken. Je zou de vrienden van Touring eenzelfde lef toewensen.

Woonerf in een zone 30… Ligt het altijd aan de weggebruikers “dat ze de regels niet kennen” of zaaien wegbeheerders soms nodeloos verwarring?

Maar die eeuwige focus op verkeersregels en verkeerseducatie zit me toch niet helemaal lekker. Die is er al vanwege ongeveer alle andere organisaties en instellingen, daar hoeft de Fietsersbond echt niet altijd een schep bovenop te doen. Het heeft iets van moslims die zich bij elke terreuraanslag van IS verplicht voelen er uitdrukkelijk afstand van te nemen.

Wat ik mis is de kanttekening dat veel verkeersregels (en verkeersreglementen) nog altijd op maat zijn gesneden van de auto. En waarom zoveel eenzijdige nadruk op discipline en zo weinig op emancipatie?

Emanciperen in plaats van disciplineren, het is eens wat anders

Een inspirerend voorbeeld van dat laatste zag ik laatst in Kortrijk, waar de stad de fietsers oproept zich niet te laten marginaliseren en hun plek op te eisen in de fietszone.

Dat zo’n campagne nodig is, is op zich al een bewijs dat Hendryckx – en vele anderen met hem – van ‘de’ fietser een karikatuur maakt en vervolgens de karikatuur met de werkelijkheid gaat verwarren. Ook een realiteit: veel fietsers houden zich scrupuleus aan de regels en passen zich voortdurend aan aan de andere weggebruikers, zélfs als ze daarmee hun eigen rechten te kort mee doen.

Laten we die groep ook zichtbaar houden en een stem geven.

Over Kris Peeters

Mobiliteitsexpert en blikopener bij Bandenloze Vennootschap DAKP. Levert onafhankelijk mobiliteitsadvies, second opinions en creatieve ondersteuning aan bewonersgroepen, oudercomités, bedrijven en overheden. Voor vrijblijvende info: deanderekris@gmail.com Geeft lezingen over mobiliteit voor wie er klaar voor is. Zie: www.koortzz.be Auteur van 'Het Voorruitperspectief' (2000), 'De File Voorbij' (2010), 'Weg van mobiliteit' (2014) en 'Weg van het systeem' (2022). Schrijft daarnaast onder meer columns, opiniebijdragen, sporadische bijdragen her en der en - surprise! - blogberichten. Lector verkeerskunde aan de PXL Hogeschool in Hasselt.

Eén reactie Volgende »

  1. Ik ben een fietser en heb geen auto. Ik woon en werk in (groot)stad Antwerpen. En ik ben het niet met je eens in deze. Sinds de toe te juichen toename van het aantal fietsers het laatste decennium, is ook het aantal fietsers toegenomen dat zich niet aan verkeersregels houdt. Ik ben zo zelf al slachtoffer geweest van een ongeval waarbij ik ben aangereden door een spookrijdende fietser die vanachter een geparkeerde auto van op het voetpad op het fietspad in de verkeerde richting kwam aangestormd en mij – ik bewoog me correct op het fietspad – niet gezien had. Haar reactie: ik ben opgelucht dat U geen autochauffeur bent. Idd goed voor haar want zij kwam er zonder erg vanaf. Ik heb een week thuis gezeten met een geforceerde schouder en was daar minder blij mee. In mijn omgeving zijn er veel fietsers en ook daarvan hoorde ik al verhalen van ongevallen die veroorzaakt werden door medefietsers die zich niet aan verkeersregels hielden. Mijn eigen huisdokter had zoveel breuken na een aanrijding met een spookrijdende dat ze maanden buiten strijd was.
    En ik vind het hoogsttergend dat de fietsersbond daar nauwelijks aandacht aan besteed.

    De breuklijn zit op vlak van naleving van verkeersregels niet tussen fietsers en autochauffeurs, maar tussen mensen die het nut van verkeersregels blijken te beseffen en er zich aan houden en anderen die enkel hun eigen gemak vooropstellen en maar wat op doen naar eigen goeddunken.

    Belangrijkste verschil: in een conflict/aanrijding tussen een fietser of voetganger met een gemotoriseerde voertuigbestuurder trekt de eerste altijd aan het kortste eind en zal het nooit de chauffeur zijn die in het ziekenhuis of op het kerkhof belandt. Maar dat neemt niet weg dat ook fietsers en zelfs af en toe voetgangers ernstige slachtoffers kunnen maken door verkeersregels niet na te leven.

    Je analyse dat er in het verkeer nog altijd te veel wordt uitgegaan van koning auto en zijn noden klopt. Met alle gevolgen vandien voor andere weggebruikers. Maar dat ontslaat die andere weggebruikers niet van het zich moeten houden aan verkeersregels. En dat is ook niet moeilijk. Ik doe dat zelf altijd, de enige verkeersovertredingen die ik maak, is op momenten dat ik ergens kom waar ik de situatie iet ken en niet onmiddellijk juist kan inschatten. En ik kan getuigen dat het naleven van verkeersregels echt niet moeilijk is.

    Anecdotes van vandaag: ik ben van Deurne naar Borgerhout gefietst en kwam nota bene in een rustige fietsstraat 2 fietsers tegen die naast mekaar op het voetpad fietsten… Er was echt geen enkele reden waarom ze dat zouden moeten doen.
    Ik kwam ook een van top tot teen in fluokledij en met helm uitgeruste fietser tegen die me in de verkeerde richting tegemoet reed en toen hij niet meer doorkon maar verder reed over het voetpad. Er was nochtans niks mis met het fietspad aan de overkant. En in dit geval ging het over een druk gebruikt fiets- en voetpad. Levensgevaarlijk dus …
    En zo kan ik van elke keer dat ik op mijn fiets stap wel iets vertellen…

    De keuze van M H om dan maar de fiets niet meer te gebruiken en in zijn auto te stappen is natuurlijk totaal fout …
    Maar als je ene veilig verkeer wil, dan is het wel heel relevant om van alle weggebruikers te eisen om zich aan verkeersregels te houden. ook van medefietsers.

    Like

    Beantwoorden
    • Beste Mie,
      Ik begrijp je reactie en ik stoor me ook aan de vele spookfietsers in Antwerpen. Maar ook in jouw reactie mis ik wat Kris al aanhaalt in zijn tekst: “Wat ik mis is de kanttekening dat veel verkeersregels (en verkeersreglementen) nog altijd op maat zijn gesneden van de auto.”
      De fietser wordt nog te veel behandelt als een trage auto, terwijl het een snelle voetganger is.
      Ik probeer al jaren aan onze lokale beleidsmakers zoals Koen Kennis en Frederik Elsermans (al is die laatste onverkozen) duidelijk te maken dat ze niet nog meer fietspaden moeten aanleggen, maar moeten zorgen voor autoluwe wijken met gemengd verkeer. En dus zonder fietspaden. Maar men wil niet luisteren en blijft maar fietspaden aanleggen, waar het niet nodig is (vb Schotensesteenweg in Deurne). Waardoor je de straat de facto aan de auto geeft en minder ervaren fietsers die straat niet meer durven oversteken en gaan spookfietsen. Heel geregeld is er vanop fietspaden zelfs geen aansluiting naar zijstraten. Soms moet je belachelijke omwegen maken en tig keren aan verkeerslichten wachten om de “officiële” route te volgen. Enzovoort. Het verwondert dan niet dat mensen al eens een stukje spookrijden. Ja, er zijn ook idioten die gewoon te lui zijn om zelfs een rustige straat over te steken, maar veel spookrijden is gewoon een gevolg van de weginrichting.

      Like

      Beantwoorden
  2. Cor van Angelen

    Jammer dat Michiel Hendryckx zijn fiets aan de wilgen hangt, maar vanwege zijn leeftijd misschien begrijpelijk. Jongeren zijn voor mij een goed voorbeeld omdat zij steeds meer ruimte opeisen in de stad (met fat-bikes, snelheid en gedrag) en daarmee het autoverkeer, al dan niet door een bestuur met visie geholpen, verdrijven….

    Like

    Beantwoorden
  3. Ik heb toch een bedenking bij het feit dat de stad Kortrijk het nodig acht om fietsers aan te moedigen om hun plaats in te nemen in een fietsstraat. Is deze campagne niet net nodig omdat de verkeersregels veel te weinig gehandhaafd worden? Emanciperen lijkt me enkel in combinatie met controle voor een gedragswijziging te zorgen.

    Geliked door 1 persoon

    Beantwoorden

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.