RSS feed

Onbemand is onbemind

Geplaatst op

“De NMBS beweert dat nog maar 10% van de tickets via het loket wordt verkocht (tegen 50% in 2015), maar dat is geen autonome ontwikkeling: zeker in grote stations wordt de klant met zachte dwang naar de ticketautomaat gestuurd. Zo jaagt de NMBS zelf de neerwaartse trend aan.” (uit het ledenblad van TreinTramBus: Mondig Mobiel, nr. 147, januari-maart 2024) Ik schreef er onderstaand opiniestuk over dat op woensdag 11 april in De Standaard verscheen.

Het station van Kortrijk, vorige week. Wederopbouwarchitectuur uit de jaren 50 die weder zal worden afgebroken. Om waardevolle gebouwen te vernietigen heb je geen oorlog nodig, met een kortzichtig erfgoedbeleid lukt het ook.

Mijn echtgenote en ik schuiven aan in de rij voor het loket. Het loket, want er is er maar één open. En eigenlijk schuiven wij niet aan. Wij maken aanstalten om dat te doen, maar een in een blauw uniform gegoten dame verspert ons vakkundig de weg.

“Zal ik u even helpen aan de automaat?”, klinkt het.

Ik sputter tegen, maar de blauwbloes heeft ons al op een ander spoor gezet. Het was dan ook geen vraag, maar een gebod. Stap voor stap legt ze uit hoe de machine moet worden bediend. Dat wij een en ander al onder de knie hebben, is geen beletsel.

Wanneer onze tickets onderaan in de lade vallen, vervel ik tot sta-in-de-weg. “Kijk, mevrouw,” zeg ik, “als het enigszins mogelijk is, doe ik een beroep op de loketten. Niet voor mezelf, maar voor de mensen die het met een automaat of een app niet rooien, zoals ouderen of mensen met een handicap. Als u vandaag iedereen naar de automaat begeleidt, dan weten we wat er morgen zal gebeuren: de NMBS zal, zwaaiend met de statistieken, beweren dat de loketbedienden overbodig zijn geworden. Kortom: u staat hier uw eigen job af te schaffen.”

Het kan zijn dat ik een beetje stoom afliet, zoals de trein die hier in 1842 vertrok om voor het eerst een landsgrens te overschrijden. Dat is lang geleden, maar de dame weet nog hoe ermee om te gaan. Ze blijft bewonderenswaardig kalm. “Het spijt me, mijnheer, ik doe ook maar wat mij opgedragen wordt.”

Meteen schiet me een geweldige opportuniteit voor een volgende vakbondsactie te binnen, maar in plaats van syndicaal advies te geven vraag ik haar om dan tenminste mijn boodschap te willen overmaken aan haar bazen.

“Naar ons luisteren ze niet, mijnheer. U geeft dat beter zelf door.” Ze lacht verontschuldigend en heeft haar volgende slachtoffer al beet, wanneer ik besef met een kluitje in het riet te zijn gestuurd. Het zélf doorgeven? De tijd dat mevrouw Dutordoir nog aanspreekbaar was in een pralinewinkel ligt al even achter ons. Weet ze wel dat je bij een automaat geen klacht kunt indienen? Hoe had ze verdorie gedacht dat ik de NMBS zou bereiken als de communicatie al strandt bij het eigen personeel? Is er überhaupt ooit één reiziger gevraagd naar zijn binnenlandse reiservaring?

“Wat is de volgende stap?,” knor ik tegen mijn echtgenote, “dat iemand me de app uitlegt opdat de automaten kunnen worden wegbespaard?”

Maar een beeld van de toekomst krijg ik nog sneller dan me lief is. We stappen uit in het station van Roubaix. Even vergapen we ons aan de hal uit staal en glas. Ze heeft nog iets van de grandeur van weleer weten te bewaren, toen reizigers nog welkom werden geheten en niet beschouwd werden als een noodzakelijk kwaad dat de soepel lopende machine alleen maar kan verstoren.

Dan realiseren we ons dat we helemaal alleen zijn. Of toch bijna: in een uithoek houdt een bewakingsagent ons in de smiezen. We hebben geen gebruiksaanwijzing nodig om te weten dat het zijn taak is om het potentieel gevaar dat wij vormen te taxeren, niet om ons wegwijs te maken. Ziedaar de winst van het efficiëntiedenken van de managers: de multifunctionele, vriendelijke loketbediende van het overheidsbedrijf is vervangen door een monofunctionele intimiderende bullebak van een privébedrijf.

Het valt overigens niet mee je niet verdacht te gedragen op een plek waar in de ogen van een gewone sterveling letterlijk niets meer is te zien.

De verlaten ruimte is meer hol dan hal. De luiken van de krantenkiosk en van het buffet zijn neergelaten, een nieuwe versie van het IJzeren Gordijn. Wie dorst heeft, kan terecht bij de zacht zoemende automaat.

Aan de loketten hangt de mededeling dat ze definitief gesloten zijn. Er wordt doorverwezen naar de automaten, de app en het internet – een mens zou er keuzestress van krijgen – maar helemaal gerust zijn ze er toch niet op. De SNCF verontschuldigt zich voor eventuele ongemakken. Is dit nu die fameuze mobility as a service, waar de mobiliteitscongressen van de afgelopen jaren het almaar over hadden?

L’enfer c’est les autres, beweerde Sartre. Maar wie hier komt, beseft dat de hel iets zonder anderen is. En dat l’enfer du Nord straks ook die van ons kan zijn.

Wanneer we later die dag op onze schreden terugkeren en perron B moeten bereiken, ontdekken we dat camera’s mensen er niet van weerhouden hun gevoeg te doen in een onderdoorgang. De urinestank is niet te harden. Ergens wel begrijpelijk: ook de toiletten in het station zijn geautomatiseerd. Zelfs voor sanitair geldt dat onbemand onbemind is.

Terug in Kortrijk is het loket gesloten. Mijn boodschap zelf doorgeven lukt dus ook niet met een klachtenformulier. Misschien leest de NMBS de krant?

Over Kris Peeters

Mobiliteitsexpert en blikopener bij Bandenloze Vennootschap DAKP. Levert onafhankelijk mobiliteitsadvies, second opinions en creatieve ondersteuning aan bewonersgroepen, oudercomités, bedrijven en overheden. Voor vrijblijvende info: deanderekris@gmail.com Geeft lezingen over mobiliteit voor wie er klaar voor is. Zie: www.koortzz.be Auteur van 'Het Voorruitperspectief' (2000), 'De File Voorbij' (2010), 'Weg van mobiliteit' (2014) en 'Weg van het systeem' (2022). Schrijft daarnaast onder meer columns, opiniebijdragen, sporadische bijdragen her en der en - surprise! - blogberichten. Lector verkeerskunde aan de PXL Hogeschool in Hasselt.

Eén reactie Volgende »

  1. Roubaix… Echt een van de vreselijkste stations die ik ken. Je kan de mensen die La Piscine bezoeken er op een kilometer uitpikken. Groeten uit … Kortrijk 😇.

    Like

    Beantwoorden
  2. Sterke en duidelijke boodschap op je typische sappige wijze verwoord.

    Like

    Beantwoorden
  3. Helemaal eens met dit! Tof geschreven!

    Like

    Beantwoorden
  4. Louis Michielsen

    Dag Kris,

    Ik ben fan van je kortere stukjes én uitgewerkte opinies.

    Je hebt absoluut de gave van de pen!

    In bijlage stuur ik je één van mijn ergernissen als stedeling: hoe de fietser en de voetganger in de verdrukking worden geduwd door de auto en hoe onze ontwerpers daar duchtig aan meewerken.

    Je mag het gerust gebruiken.

    felle groet

    Louis gsm: 0475 489 076


    Like

    Beantwoorden
  5. Ferdinand Delasoie

    Die vraag aan uw vrouw was natuurlijk een retorische. Wij zijn in Parijs geweest en bij de RATP was het vandattem. De kartonnen carnets bestaan niet meer. Het moet via de app. Klein probleempje wel: ook de kinderen moeten door het tourniquet. En die hebben geen smartphone. Voorlopig in theorie nog een oplossing: je kan een smart card voor ze kopen. In de automaat. Als die automaat nog smart cards heeft, want dat vakje is meestal leeg. Oh, en voor wat betreft die app – “Bonjour RATP” heet hij – da’s ook een leuke. Die app moet nog een app downloaden. Die tweede app houdt de kaartjes bij. Maar: telefoon weg = kaartjes weg. Kaartjes reken je af via je carte de crédit. Maar tijdens die transactie moet je ‘autoriseren’ en dat doe je – bij veel Belgische banken – met een apart kastje. Dat je natuurlijk niet in je koffer naar Parijs mee hebt.

    Ja, dan zijn wij nog verwend met zo’n gebruikersvriendelijke NMBS-automaat…

    Like

    Beantwoorden
    • Het probleem dat u hier aankaart is herkenbaar! Openbare vervoersmaatschappijen gaan ervan uit dat elke reiziger (meer- of minderjarig) zich kan bedienen met hun app of een eigen bankkaart heeft. Hoewel mijn 12-jarige zoon een eigen smartphone heeft, is hij nog te jong om betaal-apps te installeren, maar daardoor hypothekeer je de gebruiksvriendelijkheid van de apps van openbare vervoersmaatschappijen. Zowel in Amsterdam als in Oslo sta je zo voor een voldongen feit wanneer je de tram wil nemen. In Oslo zijn zelfs geen automaten meer. Laat Nederland en Noorwegen a.u.b. geen gidslanden zijn voor De Lijn en de NMBS!

      Like

      Beantwoorden
  6. Mooi verwoord! Hoewel ik de ‘zachte dwang’ waarover u spreekt eerder zou omschrijven als een heuse ondervraging. In Antwerpen Centraal worden enkel de internationale reizigers nog toegelaten in de lokkettenzaal. Maar daarvoor dien je wel eerst verantwoording af te leggen bij de NMBS-medewerkers die zich ostentatief voor de ingang geposteerd hebben. Wanneer je aan de nodige voorwaarden voldoet, gaan de deuren letterlijk en figuurlijk open want de service die je daar krijgt is lovenswaardig! Je vervalt dus van het ene uiterste in het andere. Daarom maak ik in mijn omgeving reclame voor de bijzonder vriendelijke en adequate bediening die je daar krijgt wanneer je een internationale treinreis wil boeken (met of zonder fietsen). Hopelijk maken er dus voldoende reizigers gebruik van deze loketten zodat we er nog een hele tijd van mogen genieten.

    Like

    Beantwoorden

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.