RSS feed

Bussen en glazen: half vol of half leeg?

Geplaatst op

Bijna twintig jaar geleden, in 2005, maakte Annick De Ridder (toen Open VLD, intussen verkast naar N-VA) er een sport van ‘lege’ bussen te fotograferen en die op een (intussen lege) website http://www.legebussen.be te gooien.

‘Verspilling!’ was de boodschap.

Mensen die zelf wel eens het openbaar vervoer namen wezen het parlementslid er op dat die ‘lege’ bussen in de heenrit wel sardienenblikjes waren, maar dit al te nuchtere feit viel in dovemansoren.

(Terzijde: bij autoverkeer is dat niet anders. Bijna één op de zeven autoritten (13,6%, Onderzoek VerplaatsingsGedrag6) dient om iemand te halen of te brengen (bv. omdat er geen bus rijdt), wat betekent dat tijdens de heen- dan wel de terugrit eigenlijk ‘niemand’ wordt vervoerd. Maar daar stellen we ons geen vragen bij. We zijn gewend aan auto’s die alleen hun chauffeur verplaatsen.)

Vandaag plukken we de vruchten van haar royaal door de belastingbetaler betaalde fotografiewerk. De Ridders beelden bleven plakken op het netvlies. Beelden zijn zoveel krachtiger dan woorden. Minister Ben Weyts verving de ‘basismobiliteit’ door de ‘basisbereikbaarheid’: het openbaar vervoer-aanbod zou ‘vraaggerichter’ worden.

Het was aan Lydia Peeters om het uit te werken en vandaag dus ook uit te leggen. Ben Weyts was – nooit eerder meegemaakt – de voorbije dagen in geen velden of wegen te bekennen. Tot zover de collegialiteit in de Vlaamse regering. Want intussen beseft iedereen wat ‘vraaggerichter’ betekent: meer bussen waar er veel mensen zijn, geen bussen meer waar weinig mensen zijn. Die bui hadden ze in de dorpen toch wel kunnen zien hangen?

Streep door De Lijn-bus 511 en een aantal bijhorende haltes. Als ik nu van bij mij thuis naar Herenthout wil, moet ik eerst 916 meter wandelen. Vreemd toch: als ik een elektrische wagen koop, krijg ik de garantie dat ik een laadpaal vind op minder dan 250 meter. Bestaan er dan toch verschillende soorten mensen?

Niettemin vroeg de eeuwige optimist in mij zich af of het glas nu half vol is of half leeg.

Half leeg: al die politici die nu over elkaar heen struikelen om hun verontwaardiging te uiten, waar zaten die de afgelopen jaren? Mag ik verontwaardigd zijn over hun verontwaardiging? Gedurende de jaren die verliepen tussen de goedkeuring van het decreet in het Vlaams Parlement tot de goedkeuring van de vervoerplannen in de Vervoerregioraden met vertegenwoordigers van alle steden en gemeenten bleef het verdacht stil.

(Terzijde: vandaag las ik zelfs dat een burgemeester, nota bene partijgenote van de verantwoordelijke minister, “dringend een gesprek wil met De Lijn”. De lokale journalist pende gehoorzaam de woede van de moedige politica neer, kennelijk niet beseffend dat de betrokkene het gewraakte plan, van de basisprincipes tot en met de vertaling door De Lijn, zelf mee heeft goedgekeurd. Amnesie is altijd handig in de politiek, vooral als de media er ook aan lijden.

Maar misschien is het glas toch half vol. De verontwaardiging is kamerbreed. Op een enkeling na lijken alle politici het er over eens dat het openbaar vervoer ondermaats is en dat het beter moet. Ook zegt geen enkele politieke partij dat het platteland moet worden opgegeven. Wel integendeel.

Laat ons blij zijn met zoveel eensgezindheid, want die belooft voor de toekomst. Laat dat de verdienste zijn van het nieuwe net van De Lijn: het heeft ervoor gezorgd dat het openbaar vervoer weer op de politieke agenda staat.

Voor de oppositiepartijen mag het aanleiding zijn om hun verkiezingsprogramma’s wat te pimpen en het niet alleen over files en fietspaden te hebben.

Voor de beleidspartijen moet het aanleiding zijn om volgende week al de daad bij het woord te voeren. Want remember: beelden, pakweg van rijdende bussen en bediende haltes, zijn zoveel krachtiger dan woorden.

Over Kris Peeters

Mobiliteitsexpert en blikopener bij Bandenloze Vennootschap DAKP. Levert onafhankelijk mobiliteitsadvies, second opinions en creatieve ondersteuning aan bewonersgroepen, oudercomités, bedrijven en overheden. Voor vrijblijvende info: deanderekris@gmail.com Geeft lezingen over mobiliteit voor wie er klaar voor is. Zie: www.koortzz.be Auteur van 'Het Voorruitperspectief' (2000), 'De File Voorbij' (2010), 'Weg van mobiliteit' (2014) en 'Weg van het systeem' (2022). Schrijft daarnaast onder meer columns, opiniebijdragen, sporadische bijdragen her en der en - surprise! - blogberichten. Lector verkeerskunde aan de PXL Hogeschool in Hasselt.

Eén reactie Volgende »

  1. Wat één lijn betreft, ben ik wel zeer tevreden met de aanpassing. Ze rijdt vanaf nu ook op zondag, en zelfs vanaf 8u tot 23u, zodat mijn gehalte aan “afgehaald worden” autoritten gedecimeerd zal worden.
    Een unicum of zijn er nog positieve verhalen te rapen?

    Like

    Beantwoorden
    • Nee, geen unicum. Er zijn wel degelijk (belangrijke) verbeteringen. Maar die werden doorgevoerd volgens het zero sum-principe: de middelen die op de ene plek extra worden ingezet, worden elders weggehaald. Dan krijg je een ‘verdeel en heers’-situatie waarbij stedelijke kernen en dorpskernen tegen elkaar worden uitgespeeld. Terwijl de autoinfrastructuur natuurlijk de grote slokop van overheidsmiddelen is.

      Geliked door 2 people

      Beantwoorden
  2. Terechte vragen en bedenkingen. Het zat in mijn vroeger takenpakket om alle leerlingen die met trein/bus reizen, tijdig op school te krijgen en terug thuis. Die puzzel leggen zou weer wat gecompliceerder zijn.

    Geliked door 1 persoon

    Beantwoorden
  3. Ik voel mij als gebruiker van het openbaar vervoer regelmatig een “mindere burger”, ja.

    Geliked door 1 persoon

    Beantwoorden
  4. Ferdinand Delasoie

    Vandaag goed nieuws wat betreft de modal shift. Vier op de tien werknemers gaat met de fiets naar het werk. De modal shift richting de fiets gaat voorspoediger dan verwacht. Vooral in vlaanderen. Een voorname reden: De Lijn heeft de laatste jaren zulke slechte prestaties geleverd, dat veel busgebruikers nu dan maar de fiets nemen. Euh ja… dat was niet helemaal wat we met ‘modal shift’ bedoelden.

    Geliked door 1 persoon

    Beantwoorden
    • Waarvan het me opvalt dat ca. 80% elektrisch gebeurt voor woon-werk of voor school. Vanaf 2024 ga ik terug op het ‘stalen’ ros voor woon-werk, bewust zonder elek. aandrijving (dus meer voor de beweging). De fietsvergoeding is voor velen een externe motivator.

      Like

      Beantwoorden
  5. Tjah, het is het allebei he. Te volle bussen en te lege bussen. Groenen zeggen dan dat de auto ook veel leeg is als tegenargument, maar men vergeet dat velen hun kindjes of anderen afzetten/ophalen, boodschappen doen, enz. Samen met de fiets is de auto het meest flexibel vervoermiddel.
    Ons openbaar vervoer is hopeloos achterhaald en niemand durft het te zeggen. Het voldoet niet meer aan de moderne noden.
    Als wij hier allemaal onder de grond liggen, zal men misschien boven alle wegen vliegen met publieke drones o.i.d. die men flexibel kan reserveren.

    Like

    Beantwoorden
  6. Beste Kris, dank voor het delen van je inzichten. Ik las ook je artikel in DS, gisteren. Perfecte analyse, ook al zal je er wellicht weinig lof mee oogsten. Als vrijwilliger bij Fedasil in Poelkapelle (waar ligt dat nest nu alweer?) hoorde ik gisteren dat de drukke bushalte net voor het opvangcentrum botweg afgeschaft is. Ik dacht nog even dat mensen in nood tenminste het voorrecht hadden om gratis op de bus te springen (en dus niet meegeteld werden in de rentabiliteit van de halte) maar niets is minder waar. Elke passagier betaalt en krijgt nu als bonus een wandeltocht van een kwartiertje erbovenop. De voormalige kazerne in het midden van nergens, waar 250 mensen verblijven, wordt de facto een quasi geïsoleerde plek. Niet voor jonge frisse venten die 700 meter kunnen stappen, maar wat met de jonge moeders, met rokhangende peuters en boodschappentassen vol met Aldi-rijst en eieren? Met ons vzw’tje gaan wij uiteraard protesteren tegen wat enkel als pesterij kan gezien worden. Maar lof zullen wij enkel krijgen van zij, die geen stem hebben.
    Ik deel je artikel met vrienden.

    Geliked door 1 persoon

    Beantwoorden

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.