RSS feed

De fout van de zero sum en het Bruto Nationaal Geluk in de mobiliteit

Geplaatst op

De voorbije week kwamen ze toevallig in het nieuws: Wetteren, de Wetstraat en de nagelnieuwe A11. Ogenschijnlijk drie aparte verhalen. Maar wij weten beter natuurlijk.

In Wetteren luidde de Fietsersbond de alarmbel nadat de gemeente, pardon, de stad, er een straat herasfalteerde maar daarbij het abominabele ‘fietsstrookje’ in z’n oorspronkelijke toestand liet. Dat was tot daar aan toe, in dit land zijn we wel wat gewend en het had gewoon een vergetelheid kunnen zijn.

Maar de lokale schepen van openbare werken haalde ons uit onze droom. Een fietspad die naam waardig aanleggen kon niet, zei ze, want dan hadden ze aan de parkeerstrook moeten raken. Het was dus een bewuste keuze geweest: parkeercomfort gaat voor op verkeersveiligheid.

Vijftig kilometer verderop, in de Negentien Dorpen aka Brussel, vroegen Gracq Bruxelles, de Brusselse afdeling van de Fietsersbond en Critical Mass Brussels dan weer om de Wetstraat van vier naar drie rijstroken terug te brengen. Kwestie van de fietsers twee volwaardige fietspaden en de voetgangers opnieuw wat ruimte te geven.

Maar er zijn nog zekerheden. Touringbrulboei Danny Smagghe ontbond onmiddellijk zijn duivels en schreeuwde moord en brand. “Wat is dat voor een democratie waar een kleine minderheid zijn weg oplegt aan de meerderheid”, zo vroeg hij zich op Twitter af. Automobilisten behouden kennelijk graag de keuzemogelijkheid tussen een lange file en een brede file.

Wetstraat

Dat hij, wanneer het Brussels Gewest het autoverkeer wil terugdringen, altijd roept dat er éérst voor alternatieven moet worden gezorgd, dat was hij eventjes uit het oog verloren. Of wacht, toch niet: Smagghe stelde voor de fietsers in de parallelstraten te laten rijden. Daar rijden ze niet in de weg van de auto’s. En bovendien: een rijstrook “opofferen” op de grote verkeersader zou er voor zorgen dat al die auto’s in de woonstraten zouden gaan rijden en dat willen we toch niet?

Toegegeven. Op zich is het een teken van voortschrijdend inzicht dat zelfs Touring erkent dat auto’s in woonstraten nefast zijn voor de leefkwaliteit.

Maar meer fundamenteel is er sprake van een belangrijke denkfout. Zowel Touring als de Wetterse schepen gaan ervan uit dat mobiliteit per definitie een ‘zero sum’-verhaal is. In mensentaal: dat het geluk van de ene modus altijd ten koste gaat van de andere. Alsof we te maken hebben met een gesloten circuit van communicerende geluksvaten.

Voor het autoregime op zichzelf klopt dat natuurlijk wel. Elke bijkomende auto maakt mijn auto een beetje minder bruikbaar. Dat komt doordat het automobilisme een systeem is dat vanaf een bepaald punt van ‘succes’ alleen nog zichzelf en anderen in de weg zit. Het moet zich dus noodgedwongen focussen op het beperken van de hinder en de externe negatieve effecten. Steeds meer ontdekken we dat dit dweilen met de kraan open is. Een treffende illustratie daarvan las ik hier onlangs in een commentaar: bij de formulering van milieuvoorschriften voor auto’s moeten we altijd kiezen tussen negatieve effecten voor het klimaat en negatieve effecten voor onze gezondheid. Het is dus altijd kiezen tussen de pest of de cholera, of juister: voor de pest én de cholera.

Alles welbeschouwd zitten er dus zelfs lekken in de communicerende geluksvaten van het autoregime. Dat is dan ook het droeve lot van volgend autobeleid. Hoe langer hoe meer verschuift het noodgedwongen van een verdeling van lusten en dus geluk naar een verdeling van lasten en dus ongeluk.

Maar we zitten niet alleen met lekkende vaten. We zitten ook, en ik verzoek de fysici onder u vriendelijk zich van commentaar te onthouden, met een systeem dat asymmetrisch communiceert: hoe meer ‘geluk’ je aan de automobilisten geeft, hoe minder geluk er voor de andere modi overblijft. In Wetterse termen: meer parkeerplaatsen voor automobilisten betekenen minder plaats voor fietsers, voor voetgangers en voor spelende kinderen.

Tot daar het slechte nieuws.

Want wat de stad Wetteren en de Chauffeursbond nog niet hebben ontdekt, is dat het in de andere richting anders werkt. Meer geluk voor fietsers en voor voetgangers kan wel degelijk leiden tot een toename van het ‘totale geluk’.

IMG_6970 leve de fiets op de A11

Foto Bart Slabbinck

Meer faciliteiten voor fietsers en voetgangers zorgen voor meer fietsers en voetgangers. Daarin verschillen zachte weggebruikers geen gram van automobilisten. Bied kwaliteit en de fietsers komen. Het werd vorig weekend nog ongewild cynisch aangetoond op de biljartgladde A11 van Brugge naar Zeebrugge, die vanaf morgen voor fietsers en wandelaars alleen maar een barrière zal zijn: de fietsers waren er met duizenden.

Het verschil is dat meer fietsers en voetgangers zorgen voor fittere en gezondere mensen met meer sociale contacten en meer mogelijkheden om actief in de samenleving te participeren en dat alles in een kwalitatievere leefomgeving.

Meer fiets- en voetgangersvriendelijkheid mag dan ten koste gaan van de vriendelijkheid voor automobilisten, aan het eind van het verhaal zorgt ze voor méér’ geluk om te verdelen.

Het wordt langzamerhand tijd dat we dat onderkennen en de fatale zero sum-fout inruilen voor het mechanisme van de geluksproductie.

Over Kris Peeters

Mobiliteitsexpert en blikopener bij Bandenloze Vennootschap DAKP. Levert onafhankelijk mobiliteitsadvies, second opinions en creatieve ondersteuning aan bewonersgroepen, oudercomités, bedrijven en overheden. Voor vrijblijvende info: deanderekris@gmail.com Geeft lezingen over mobiliteit voor wie er klaar voor is. Zie: www.koortzz.be Auteur van 'Het Voorruitperspectief' (2000), 'De File Voorbij' (2010), 'Weg van mobiliteit' (2014) en 'Weg van het systeem' (2022). Schrijft daarnaast onder meer columns, opiniebijdragen, sporadische bijdragen her en der en - surprise! - blogberichten. Lector verkeerskunde aan de PXL Hogeschool in Hasselt.

Eén reactie Volgende »

  1. Waarom neemt men Danny Smagghe van Touring niet op zijn woord, en behouden we de parallelstraten van de Wetstraat niet voor voor fietsers en voetgangers ?
    Zónder autoverkeer, wel te verstaan… tenzij traag (20 Km/u), lichtgewicht en zero-emissie.

    Like

    Beantwoorden
    • Correct punt, want waar Smagghe gemakshalve aan voorbij gaat, is dat het in de parallelstraten zo mogelijk nog onveiliger fietsen is (toch in de huidige situatie). Pech gehad?

      Like

      Beantwoorden
      • Hij gaat inderdaad voorbij aan het feit dat het secundair wegennet niet op fietsverkeer is gericht maar op autoverkeer.

        Maar hij gaat er ook vanuit dat de Wetstraat wel degelijk deel is van een primair autowegennet. Kan men een straat waar inritten en uitritten op uitkomen van privé-parkings en een publieke parking wel een primaire autoweg noemen? Het is niet omdat 80~90% van de straat als autoweg wordt ingericht dat het automatisch ook een primaire autoweg is.

        Primair autowegennet is volgens mij voor doorrijdend verkeer.
        Secundair autowegennet is volgens mij voor bestemmingsverkeer.
        Bestemmingsverkeer op primaire autoweg is helemaal niet de bedoeling. Lijkt me ook nefast voor de autoverkeersveiligheid.

        Maar misschien is mijn definitie van primaire en secundaire wegen wat minder ruim dan de praktijk.

        Volgens mij worden in de praktijk heel veel straten ingedeeld bij het primair en secundair autowegennet, maar zijn die daar eigenlijk niet voor geschikt. Ongeschikt omwille van de beperkte straatbreedte, het te complex straatontwerp en/of door andere functies langs die straat (woon-winkel-werk-school-ontspanning). Functies die altijd voor conflicten zullen zorgen wanneer die straat ook de functie wordt gegeven van primaire of secundaire autoweg.

        Uiteraard is dit vooral het gevolg van onze zeer ondoordachte ruimtelijke ordening. Maar de gebouwen naast de Wetstraat afbreken zodat het wel een echt primaire autoweg kan worden lijkt mij zeker niet de oplossing. De wegclassificatie herbekijken en die daarna indelen in de correcte categorie lijkt me veel eenvoudiger en ook verkeersveiliger.

        Like

  2. Ik zou bijna zeggen, laten we het STOP-principe hanteren 😉

    Like

    Beantwoorden
    • Da’s ook zo’n denkfout.

      Like

      Beantwoorden
      • Je hebt duidelijk de bijna en de smiley gemist. Ik ben geen voorstander van het blindelings toepassen van het STOP-principe. Of nog beter gezegd, het STOP-principe kan heel verkeerd worden toegepast.

        Maar het basisprincipe dat men eerst aandacht heeft voor de kwetsbare, minst vervuilende en minst ruimte gebruikende modi vind ik wel terecht.

        Like

      • In bijna één woord: duurzaam veilig verkeer. 🙂
        (Ik ben helemaal niet voor dat STOP-principe omdat het in de praktijk niet werkt want abstract-theoretisch, NL heeft dat helemaal niet nodig en gaat uit van de hoger vermelde gezonde visie die men daadwerkelijk implementeert.)
        Maar ik begrijp wat je nu wilt zeggen. 😉

        Like

  3. Ik hoop vooral de komende maanden versneld ingezet wordt op het uitrollen van fietssnelwegen. Ik vermoed dat er dan snel een kritische massa van fietsers kan bereikt worden, want vaak is het het gebrek aan infrastructuur dat mensen van de fiets houdt

    Like

    Beantwoorden
    • Hoewel ik de uitbouw van fietssnelwegen een uitstekende zaak vind ligt de start- of bestemmingslocatie van de meeste fietsers niet vlak naast zo’n fietssnelweg of vormen voor de meeste fietsers de fietssnelwegen maar een (klein) deel van hun logische woon-school-route, woon-werk-route (of andere route).

      Het (al dan niet terechte maar spijtig genoeg vaak nog terechte) onveiligheidsgevoel is een belangrijke drempel voor veel mensen om de fiets te nemen of hun kinderen de fiets te laten nemen. Daarvoor zullen ook de trajecten buiten de fietssnelwegen veilige en comfortabel gemaakt moeten worden.

      Ik vrees dat aan het huidige investeringstempo en gezien de flaters die nog vaak gemaakt worden bij nieuwe infrastructuur dat het nog zeker 30-50 jaar duurt voor we op het huidige Nederlandse kwaliteitsniveau zitten (en Nederland zit ook niet stil, dus dan lopen we nog steeds achter).
      Persoonlijk vind ik zo’n termijnen onaanvaardbaar en de huidige investeringstempo zou minstens met een factor 5 omhoog moeten getrokken worden.

      Ben ik een ongeduldig mens? Misschien wel. Maar ik ben de vermijdbare verkeersdoden, de vervuiling, het lawaai, de uitstoot van broeikasgassen van het verkeer, … behoorlijk beu en zou graag nog tijdens mijn leven van goede infrastructuur kunnen gebruik maken.

      Want laat ons daar eerlijk in zijn, het zijn eerder toevalstreffers als men op iets langere fietsroutes (van dus enkele kilometer of meer) geen behoorlijk fietsknelpunten te vinden zijn. Ik beschouw het in ieder geval bijna als onmogelijk om functioneel enkele kilometers of meer te fietsen zonder situaties tegen te komen die totaal onacceptabel zijn.

      Renaat

      Like

      Beantwoorden
      • Als ik eens zei dat we op een tiental jaar, als men écht wilt, degelijke fietsvoorzieningen van A tot Z kunnen krijgen, dan zegt de Fietsersbond zelve, me bijna uitlachend, dat het minstens 50 jaar zal duren. Met dit tempo en de vele beginnersfouten bij nieuwe infrastructuur zeg ik nu: neem maar 100 jaar.

        Like

      • Soms denk ik dat alleen een grote financiële/klimaat/olie/elektriciteitscrisis de nodige verandering kan brengen. Denk eens aan hoe men in de jaren 70 stond aan te schuiven om te tanken, en dat er na verloop van tijd geen brandstof meer was. Ok, dat was door een boycot, maar op termijn zal olie sowieso moeilijker te ontginnen en duurder worden. De volgende financiële crisis zou naar verluid ook groter worden dan de vorige uit 2008 (schulden zijn gegroeid), het klimaat verandert exponentieel en het Energie Agentschap waarschuwt voor black-outs in Europa, zeker als je bedenkt dat men een half miljard fossiele auto’s door elektrische exemplaren wil vervangen. Als je deze factoren combineert zou dat wel eens de ‘perfecte storm’ kunnen veroorzaken. Je zal snel zien dat de fiets ineens niet meer te traag, te koud, te nat of te vermoeiend is, of dat je er wel kinderen en boodschappen mee kan vervoeren. En het extra budget voor fietspaden dan? Dat is dan gewoon een kwestie van de weg opnieuw in te delen met wat verf. Zo eenvoudig kan het zijn: http://fs5.directupload.net/images/170904/chdtkh8w.jpg

        Like

    • Men mag daar niet te rooskleurig over denken.
      Fietssnelwegen, fietsstraten, fietssuggestiestroken zijn allemaal ‘bon ton’ tegenwoordig. Ze zitten juridisch zo slecht en vaak qua implementatie zo krakkemikkig ineen dat ze amper een meerwaarde vormen. Daar zitten de mensen echt niet op te wachten. Het is op de duur meer ‘imago building’ dan wat anders. Mensen wensen eenvoudige en efficiënte dingen om te fietsen, maar het is wachten op Godot.
      In NL krijgt ‘fietssnelweg’ zelfs een pejoratieve klank, alles wat ‘snelheid’ bevat roept een NIMBY reactie op, met zelfs actiegroepen ertegen. Men gaat daar ook bestaande routes een achterstallig onderhoud geven en kleine verbeteringen aan doen, om ze ‘op te krikken’ naar een snelfietsroute die naam niet waard.
      Grote fout aan fietssnelweg ligt aan o.a. de niet-uniforme kwaliteitseisen, laat staan dat ze afdwingbaar zijn. Doe dat eens met een autosnelweg… je zal het snel horen.

      Like

      Beantwoorden
      • Wel, wanneer ik de investeringen bekijk die op dit ogenblik gemaakt worden op de verbinding Brussel – Leuven – Tienen, dan heb ik topch een ander idee

        Like

      • @De Fruitberg
        Je bedoelt toch de enorme investeringen in de autosnelweg Brussel-Leuven-Tienen? O.a. via een spitsstrook op de E40 en via een volledige vernieuwing van de E40. Dus waarbij een slijtlaag wordt afgebroken die nog maar een tiental maanden ervoor was vernieuwd.

        Of bedoel je de kleine verbeteringen om een fietsbare route Brussel-Leuven-Tienen op te krikken naar een zogenaamde fietsnelweg?

        De klemtoon ligt op klein, omdat niemand aan de fietsers had gedacht toen een paar jaar geleden de spoorweg Leuven-Brussel werd uitgebreid van 2 naar 4 sporen.

        Ook op het deel Leuven-Tienen zal er eigenlijk maar een kleine verbetering komen. Omdat het zeer waarschijnlijk zo wordt dat fietsers die parallel met de spoorlijn fietsen toch een paar keer die spoorlijn zullen moeten dwarsen.

        Het klopt wel dat er geïnvesteerd wordt. Maar wat als ze een gelijkaardig budget per kilometer rijstrook van een autosnelweg hadden gehad per kilometer rijstrook fietssnelweg? Dan hadden die fietssnelwegen er helemaal anders uit gezien.

        Like

  4. Wat een juiste reactie op een aantal maatregelen in België. Afgelopen week was ik in jouw mooie fietsland. Genoten van de kasseien, met de racefiets en met de gewone fiets naar de bakker etc. vanaf de camping.
    In Ellezelles zag ik een ouderwetse brede laag nieuw asfalt dwars door het dorp. Verkeerskundig zuchtte ik diep over de gemiste kans om dit hart van een mooi dorp verkeersveiliger en vriendelijker te maken. Alleen het oversteken ervan is moeilijker dan een polstoksprong. Gelukkig zagen we in Everbeek een mooie nieuwe verkeersveilige aangelegde weg door het dorp.
    Op bezoek in Oudenaarde moest ik heel erg aan jou denken. Het stadscentrum wordt voorzien van prachtig natuurstenen plaveisel, waar wij in Nederland erg jaloers op zijn, maar niet op de bestemming ervan: blik! Tegenover het hart van het museum van de ronde van Vlaanderen en zeer mooie historische gebouwen. In deze tijd proberen wij de auto’s uit het centrum te weren en daar de parkeerplaatsen tot een minimum te beperken. Het mooie stadsbeeld te verfraaien met groen etc. Ik hoop heel erg dat ik mij heb vergist in de aankondiging op de borden, of ik het gedroomd heb als in een nachtmerrie.

    Onlangs heb ik heel erg genoten in Leuven en in Gent zag ik ook mooie dingen.
    Kom op Belgen, kom die auto uit en fiets niet alleen op de racefiets! De basisconditie vorm je met de stadsfiets, de woon-werk-boodschappen-fiets.

    Hartelijke groet, Cor van Angelen. Kracht van Utrecht, Vrienden van Amelisweerd.

    Like

    Beantwoorden
    • Het is heel vriendelijk om ons een riem onder het hart te steken en fijn dat je genoten hebt.
      Nu, Vlamingen geloven al lang niet meer in leuzes en die loze beloftes van overheidswege. De realiteit is helaas nog steeds dat de meesten het functioneel fietsen niet zien zitten want te gevaarlijk. Men kan hier niet een paar km forenzen zonder risico op het breken van de nek of omver gereden te worden of zonder veel omrijden of gewoon zonder angst.

      Like

      Beantwoorden
      • Een hart onder de riem 😉

        Like

      • Oeps. Ik dacht al dat er iets niet klopte, ik zat te twijfelen bij die uitspraak en ik had het dus beter opgezocht. 🙂 Ik herinner me tijdens mijn jeugd een mede-scholier en tijdens de les Nederlands was er veelal een stukje over spreuken en zo. Die kerel kende gewoon vrijwel àlle spreuken! Het was een boerenzoon die – naar zijn zeggen – die spreuken, zegswijzen enz. met de paplepel had meegekregen van zijn vader. Vond ik altijd bewonderenswaardig.

        Like

      • Een hart onder de riem of een riem onder het hart: beiden zijn juist.

        Like

    • Beste Cor,
      Mercikes voor de morele steun.
      verkeerskundig Vlaanderen is zich daarvan bewust. Op Danny Smagghe en half AWV na dan. Spijtig genoeg zijn deze regering en veel gemeentebesturen vooral bezig met image-building en wil men “de autobestuurder niet pesten”. Dat uit zich in het schaamgroen waar je hier van kan genieten. Wallonië (Waar Elzele deel van uitmaakt) loopt nog een paar decennia extra achter.

      Like

      Beantwoorden
  5. Pingback: Fietsers vs. wagens: een strijd die er geen zou moeten zijn | Peter Heirman

  6. Wat ik mis bij de opsomming na het slechte nieuws:

    Meer fietsers en voetgangers betekent ook dat meer mensen hun auto thuis laten. Dat vertaalt zich in minder automobilisten en kortere/smallere files en dus ook een verhoging van het geluk van de mensen die toch nog (al dan niet noodgedwongen) in de auto kruipen. Of stuur ik mijn fiets hier te kort door de bocht?

    Like

    Beantwoorden
    • Niet kort door de bocht, maar men kan wel de bedenking maken dat kortere files opnieuw tot meer autogebruik kunnen leiden. Waardoor de file weer even lang wordt als voorheen. M.a.w.: als een groep mensen overschakelt naar stappen, trappen of openbaar vervoer, zijn anderen misschien geneigd de omgekeerde beweging te maken.

      Als de weerstand om de auto te nemen verlaagt door kortere files, moet ‘iets’ die weerstand dus opnieuw verhogen. Of de weerstand om andere, betere vervoersmodi te gebruiken verder verlagen.

      In het algemeen ligt de focus te veel op files: die zijn het probleem niet. Files zijn voor velen juist een goede reden om niet met de auto op weg te gaan. De problemen zijn eerder: fijn stof, uitstoot, ruimteverspilling of -verlies, verkeersongevallen, vervoersarmoede, gebrek aan beweging…

      Het is dan ook ontgoochelend vast te stellen dat in de week van de Mobiliteit VRT NWS een reeks artikelen lanceert over hoe we de files kunnen oplossen.

      Like

      Beantwoorden

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.