RSS Feed

Frituur met (parking)


Ruimtebeslag

Zomaar een frituur in een dorpscentrum, nog wat slaperig op een zonnige zondagochtend.

Of toch niet zomaar: bemerk de subliminale publiciteit onder de vorm van gele palen die als reuzenfrieten de grond uitschieten.

Bemerk verder  het gekraterde maanlandschap ernaast (qua kleur de perfecte verlenging van frituur en uitbouwsels). Het is de ‘private parking’, aangeduid met een bord dat zowel uitnodigt als afwijst: een blauwe pijl enerzijds, een getakelde wagen anderzijds. De bordvariant van wat in taalkringen aangeduid wordt als een oxymoron.

Bemerk ook de verdeling van de ruimte: de eigenlijke activiteit, het bereiden, verkopen en eten van voedsel, neemt minder plaats in dat de secundaire activiteit, het parkeren van auto’s. Hier wordt behalve friet vooral veel ruimte gevreten.

Die wanverhouding is helaas niet uniek voor deze frituur. Talloos zijn ze, de activiteiten die, zelfs in centra, minder ruimte innemen dan hun parkeerterrein. Daarmee doen ze dan meer afbreuk aan hun omgeving dan ze eraan bijdragen.

Dat is zéker zo wanneer, zoals hier, het gebruik van de parking exclusief geclaimd wordt voor de eigen functie. Bezoekers van nabijgelegen handelszaken mogen er geen gebruik van maken en moeten dus in eigen parkeerruimte voorzien. Laat staan dat een ander gebruik (bijvoorbeeld voor spelen) getolereerd zou worden.

Bemerk tenslotte dat we bij dit alles gemakshalve abstractie hebben gemaakt van het feit dat frieten, cervela’s en berenpoten zich doorgaans gewillig per fiets laten transporteren.

Advertenties

Over deanderekrispeeters

Mobiliteitsexpert en blikopener bij Bandenloze Vennootschap DAKP. Levert onafhankelijk mobiliteitsadvies, second opinions en creatieve ondersteuning aan bewonersgroepen, oudercomités, bedrijven en overheden. Voor vrijblijvende info: deanderekris@gmail.com Geeft lezingen over mobiliteit voor wie er klaar voor is. Zie: http://www.v-g-s.be/ Auteur van 'Het Voorruitperspectief' (2000), 'De File Voorbij' (2010) en 'Weg van mobiliteit' (2014). Schrijft daarnaast onder meer columns, opiniebijdragen, sporadische bijdragen her en der en - surprise! - blogberichten.

»

  1. Gezellig, toch?

    Beantwoorden
  2. Mee eens dat dit het landschap volledig fragmenteert en dus te vermijden is, maar vanuit het oogpunt van de frietkotuitbater volledig te begrijpen. De keuze van het frietkot wordt immers in eerste plaats bepaald door het aanwezig zijn van voldoende (auto)parkeervoorzieningen. Wellicht is ook het maanlandschap eigendom van de frietkotuitbater, en met huidige landprijzen zal de frietkotuitbater wellicht niet bereid zijn om gratis zijn parking ter beschikking stellen voor andere doeleinden en zaken in de buurt niet breid zijn om een ‘bijdrage’ te leveren aan de parkeerkost. Voor mij weer een staaltje van het gebrek aan ruimtelijke planning, waar een overdreven regionalisering en een gebrek aan beleid leiden tot een optimale beslissing voor de frietkotuitbater die niet optimaal is voor de bevolking.

    Beantwoorden
    • Ik kan me niet uitspreken over het frituur in kwestie, maar weet dat de gemiddelde handelaar het aandeel klanten dat met de wagen komt vaak ruimschoots overschat en het aandeel van de rest van de modal split dus logischerwijs onderschat.

      Wat zou die lap grond waard zijn op die locatie en ben je er wel zeker van dat de frituuruitbater een correcte kosten-baten-analyse heeft gemaakt van de huidige inrichting/gebruik van die grond?

      Beantwoorden
    • Men kan het ook anders bekijken: Zo lang bijna iedereen voor bijna elke verplaatsing de auto neemt, zal je dit blijven zien. Beleidsmakers zijn niet veel anders dan de gemiddelde burger, waardoor je vanuit die hoek ook niet veel moet verwachten. Een frituur is geen plaats waar je cementzakken van 50 kg moet afhalen, en toch gaat bijna iedereen met de auto naar een frituur, ook als het niet zo ver is. Die foto is een mooie illustratie van twee belangrijke welvaartsziekten in onze samenleving: te vet voedsel icm te weinig lichaamsbeweging. Gelukkig is er wat verderop een fitnesscentrum en een dieetwinkel. Zo blijft de economie draaien 🙂

      Beantwoorden
      • Enkele winters geleden toen de vorst en sneeuw nog de intrede deden, deed een vrouw haar beklag tegen mij. Ze was met haar auto frieten gaan halen, maar toen ze wou terugkeren startte de auto niet meer. De pechverhelping moest komen helpen starten vanwege een platte batterij. Afstand woning-frituur: 300m (DRIEHONDERD METER). De man van dienst had haar gezegd even een omweg te maken om de batterij op te laden (ze is dan 5 km gaan rondrijden).
        Ik wist toen ook niet wat ik hoorde, maar nog steeds doet mevrouw alles met de auto, en ruim 95% van de afstanden met haar auto afgelegd vallen binnen de grens van 5 km. De laatste keer kreeg ik de uitleg “ik heb geen fiets”. Raar als uitleg, toen de vorige auto versleten was kon er niet vlug genoeg een ander voor de deur staan.

      • Om gemakzucht en luiheid te maskeren is elke uitvlucht goed 🙂

      • Heb ook zo van die buren die de wagen voor ongeveer alles nemen. Bakkerij op 500m? Wagen. Naar de winkel om een pak melk? Wagen. Enz. Maar dan wel zagen en klagen over hoe duur parkeren tegenwoordig wel niet is. En compleet uit hun dak gaan als het woord “kilometerheffing” valt. Tja…

  3. De meeste wegen en parkings zijn berekend op de maximumcapaciteit, die alleen bereikt wordt op de drukste momenten, terwijl ze het grootste deel van de tijd (half) leeg zijn. De fiets is ook een veel beter idee, als je bedenkt hoeveel calorieën je in zo’n frituur binnenspeelt. Maar fietsenrekken zijn weer nergens te bespeuren.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: