RSS feed

Gebaar

Geplaatst op

Zoals gezegd: die fietsknooppunten zijn een heerlijk wonder. Alleszins als concept.

In de praktijk durft het al eens tegen te vallen. Toen ik de afgelopen week onderweg was zocht ik naar het woord dat het best mijn gevoel omschreef. Ik kwam uit bij het ietwat oubollig klinkende ‘beducht’.

Zeker op de landelijke weggetjes was ik onderweg vooral ‘beducht’. Beducht voor achteropkomend autoverkeer dat toch nog zou willen inhalen waar dat eigenlijk niet kan. Beducht voor de shortcutter die niet weet wat voorrang van rechts is. Beducht voor wegpiraten die hun bocht te ruim zouden nemen. Beducht voor… Ach, je kent het gevoel wel. Beducht wil zeggen dat je altijd op je hoede bent, voortdurend alert, nooit helemaal ontspannen en op je gemak. En terecht: want die specimen waarvoor ik beducht was kwamen we wel degelijk tegen: de razende pikdorser, de amateur-rallyrijder, de ongeduldige filevermijder, de 4×4-gevechtstank die in één moeite de bermen maait, de zich-van-geen-kwaad-bewust-zijnde bejaarde die rakelings langs je heen schampt…

Hugo Bollen heeft zijn deel van het werk gedaan. Het is nu aan de wegbeheerders om hun deel te doen: sluipverkeer aanpakken, onaangepast rijgedrag aan banden leggen, knelpunten oplossen.

Wat dat laatste betreft, hebben de nijvere vlechters van het knooppuntennetwerk al een deel van het werk gedaan. Hier en daar hebben ze bordjes met ‘gevaar’ toegevoegd.

Wat mij betreft zijn die, meer nog dan voor de fietsers, bedoeld voor de wegbeheerders.

Daarmee hebben die meteen hun prioriteitenlijstje. Zeg nu zelf, is dat geen mooi beleidsvoornemen? Ervoor zorgen dat over pakweg twee jaar al die ‘gevaar’-bordjes weg kunnen.

Of wacht, laat ze gewoon hangen:

Zo’n eerste stap, het zou een mooi gebaar zijn.

Over Kris Peeters

Mobiliteitsexpert en blikopener bij Bandenloze Vennootschap DAKP. Levert onafhankelijk mobiliteitsadvies, second opinions en creatieve ondersteuning aan bewonersgroepen, oudercomités, bedrijven en overheden. Voor vrijblijvende info: deanderekris@gmail.com Geeft lezingen over mobiliteit voor wie er klaar voor is. Zie: www.koortzz.be Auteur van 'Het Voorruitperspectief' (2000), 'De File Voorbij' (2010), 'Weg van mobiliteit' (2014) en 'Weg van het systeem' (2022). Schrijft daarnaast onder meer columns, opiniebijdragen, sporadische bijdragen her en der en - surprise! - blogberichten. Lector verkeerskunde aan de PXL Hogeschool in Hasselt.

Eén reactie Volgende »

  1. De wetgever heeft eigenlijk een eerste aanzet gegeven, met het invoeren van de verplichte 1.5m afstand van fietsers. Nu alleen nog die wet effectief uitvoeren en overtreders beteugelen.

    Like

    Beantwoorden
  2. Dat is inderdaad een mooi beleidsvoornemen.

    Ik heb nog suggesties als beleidsvoornemen:

    – het afwerken van het Bovenlokaal Functioneel Fietsroutenetwerk binnen een tijdspanne die sneller is dan de gemiddelde heraanleg van een straat.

    – het aanleggen van fietssnelwegen die voor fietsers even ruim, veilig en vlot overkomen als de autosnelwegen bij autobestuurders overkomen .

    – fietsinfrastructuur ontwerpen aan de hand van het fietsvademecum. Maar dan niet met vrijblijvende normen voor fietsinfrastructuur & verplichte normen voor autoinfrastructuur. Want zoals de afgelopen decennia aantoonden: dan is de infrastructuur enkel in orde voor 1 type verkeersdeelnemer.

    – het hanteren van het STOP-principe in alle betrokken beleidsdomeinen. Zodat het niet enkel een intentieverklaring is maar ook principieel uitgevoerd wordt.

    – het ‘go for zero’-streven om 0 verkeersdoden per jaar te hebben. Dus ook wetenschappelijk onderzoek doen naar ongevallen en bijna-ongevallen. Want weten is meten.

    – het wegwerken van zwarte punten. Door de wegontwerpen aan te passen zodat die nauwelijks nog kans hebben om zwarte punten te worden. Want voorkomen is beter dan genezen.

    – rekening houden met het effect van de ruimtelijke ordening en bevolkingsdichtheid op de modal split. Want suburbs zijn te verspreid om openbaar vervoer betaalbaar in te richten en daar liggen de meeste bestemmingen ook te ver uit elkaar om nog al stappend of fietsend te bereiken.

    – rekening houden met induced demand bij het beheer van de wegen. Want anders kunnen onze overheden wat ze recent deden (of mee bezig zijn) bij alle wegen blijven herhalen:
    afslagstroken voorzien bij kruispunten van steenwegen (N229 in Rotselaar, N46 in Herzele, …),
    omleidingswegen aanleggen (Adinkerke, Brecht, Diksmuide, Tongeren, Zoersel),
    steenwegen omvormen naar expreswegen (N42)
    en expreswegen omvormen naar snelwegen (N49 en A12).

    Like

    Beantwoorden
  3. Toch nog een bijkomende reactie.
    Ik vind het fietsknooppuntennetwerk niet zo belangrijk. Het is een netwerk dat ontstaan is vanuit de idee dat de fiets een goed vervoermiddel is om je in je vrije tijd te ontspannen, waarbij een ommetje langs een mooi landschap als een soort bonus wordt gezien.
    De overheid moet in de eerste plaats starten om de fiets als een waardig alternatief te beschouwen voor (woon-werk)verkeer.
    De planning voor de afwerking van de fietssnelwegen is veel te weinig ambitieus (voor sommige fietssnelwegen gaat het nog bijna 10 jaar duren alvorens ze af zijn), en de fietssnelwegen zijn an sich ook onvoldoende ambitieus(veel te smal, gevaarlijke punten,…). Daarnaast moet fietspaden langs grote nationale wegen ook veiliger worden, en wel op twee manieren: breder en fysiek afgescheiden van de weg(geen moordstrookjes) en er moet een verbod komen op hoge hagen rond de oprit van woningen tot aan de fietspaden.

    Like

    Beantwoorden
    • De Fruitberg,

      ik ben het voor een aanzienlijk deel met je eens. Toch zou ik de waarde van het fietsknooppuntennetwerk en het recreatief fietsen niet willen onderschatten. Ik weet dat veel recreatieve fietsers niet noodzakelijk functionele fietsers zijn (en omgekeerd), maar in een maatschappij waarin een groot aantal mensen veel te weinig beweegt is ook het verlagen van de drempel naar actieve vrijetijdsbeleving erg belangrijk.

      Like

      Beantwoorden
      • Ik besef dat ook. Maar wanneer de normale wegen veilige fietspaden hebben, heb je geen knooppuntennetwerk meer nodig…

        Like

      • Klopt niet. De knooppunten zijn een manier om je weg te vinden via routes die je anders wellicht niet zou ontdekken of vermijden om niet verloren te rijden.

        Like

      • Een normale weg hoeft ook niet per se veilige fietspaden te hebben. Als dat wel zo is, is er sprake van een weg met veel en/of snel gemotoriseerd verkeer dat al de rest naar de kant dringt. Lijkt me niet de wenselijke ‘norm’.

        Zulke wegen tracht ik dan ook zo veel mogelijk te mijden als fietser, zelfs al ligt er een vrijliggend fietspad. Om verschillende redenen: lawaai, onveilige kruispunten, lintbebouwing, foutparkeerders die op het fietspad staan, saaie lange rechte stukken,…

        Van fietspadlobby naar fietslobby

        Like

      • @De Fruitberg,

        niet met eens. Zelf al zou alle ‘normale wegen’ veilig fietsbaar zijn (al dan niet met fietspaden) en zou het functioneel fietsroutenetwerk volledig afgewerkt zijn, dan nog is een knooppuntennetwerk interessant om nieuwe wegen te ontdekken, op plekjes te komen waar men anders niet komt, routes uit te stippelen die misschien wat langer en trager zijn maar die de mooiste plekjes laat zien, …

        Vergelijk het met een wandelnetwerk, wandelroutes in de bergen, … Het is niet omdat al de normale wegen een degelijk voetpad hebben dat zo’n netwerk en routes geen meerwaarde hebben.

        Like

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.