RSS feed

Spa zonder bruis

Geplaatst op

Ooit was Spa een trefpunt voor keizers en koningen (m/v), maar die glorieperiode ligt al even achter ons. De enige koning die vandaag nog Spa frequenteert, heet Auto.

Hij zwaait er de scepter en wordt er overeenkomstig in de watten gelegd. Kennelijk zit de angst dat ook deze koning uiteindelijk zal wegblijven er dik in.

Het beleid om dat te voorkomen, mag succesvol worden genoemd. Er zijn vandaag in Spa meer auto’s dan mensen. Alles wat ooit een ‘place’ was, is nu een rustplaats voor auto’s. Zover je blik reikt, is het blik, blik, blik.

En nog is het niet genoeg. De oude thermen worden binnenkort verbouwd tot een hotel met een ondergrondse parking.

De Avenue Reine Astrid die momenteel wordt heraangelegd, geeft royaal (sic) ruimte aan de automobiel: haakse parkeervakken, overgedimensioneerde kruispunten met overbodige voorsorteerstroken die de oversteekbaarheid voor voetgangers tot nul herleiden.

Die voetgangers worden verondersteld zich zigzaggend tussen de obstakels te bewegen en ook fietsers wordt het authentieke Francorchampsgevoel niet ontzegd. Wat leken respectloos ‘onmogelijke hoeken’ zouden noemen bij een fietspad dat zich schikt naar de grillen van Koning Auto, zijn natuurlijk ‘chicanes’ – zij het zonder zachte banden om wie uit de bocht vliegt op te vangen.

Alle gekheid op een stokje: het mag anno 2019, in tijden van globalisering en oneindige mogelijkheden op vlak van communicatie en kennisuitwisseling, toch wel bevreemdend worden genoemd dat steden en gemeenten waar fietsbeleid een nieuw gegeven is er toch telkens in slagen alle fouten van hun voorgangers opnieuw te maken.

Spa mag dan een specialist in water zijn, het warm water hoeft het echt niet meer uit te vinden. Misschien is een Franstalige versie uitbrengen van het Vlaamse Fietsvademecum toch niet zo’n slecht idee.

In de begroting in te schrijven onder de rubriek ‘burenhulp’.

Over Kris Peeters

Mobiliteitsexpert en blikopener bij Bandenloze Vennootschap DAKP. Levert onafhankelijk mobiliteitsadvies, second opinions en creatieve ondersteuning aan bewonersgroepen, oudercomités, bedrijven en overheden. Voor vrijblijvende info: deanderekris@gmail.com Geeft lezingen over mobiliteit voor wie er klaar voor is. Zie: www.koortzz.be Auteur van 'Het Voorruitperspectief' (2000), 'De File Voorbij' (2010), 'Weg van mobiliteit' (2014) en 'Weg van het systeem' (2022). Schrijft daarnaast onder meer columns, opiniebijdragen, sporadische bijdragen her en der en - surprise! - blogberichten. Lector verkeerskunde aan de PXL Hogeschool in Hasselt.

Eén reactie Volgende »

  1. Dank je wel voor je filerende stijl, tot op het bot…en ja het is nodig want de mentaliteit van politici zit volledig fout…en helaas ook bij onze ‘gewone’ medemensen met hun verslaving aan de auto….

    Like

    Beantwoorden
  2. Het toppunt is dan nog dat al die “foute” infrastructuur wordt aangelegd met gemeenschapsgelden. In feite zou men de verantwoordelijken moeten vervolgen voor dit wanbeheer.

    Like

    Beantwoorden
  3. De stad is verder spuuglelijk geworden en een perfect voorbeeld van vergane glorie. We waren zonet nog in Vichy, met een gelijkaardig verleden, en geen parkeerplaats gezien in het centrum, wel ruime wandelplaatsen en veel(oud) leven.

    Like

    Beantwoorden
  4. Het fietsvademecum is voor ik zover ik weet nog steeds door de bevoegde Vlaamse minister bewust gekozen als enkel een vrijblijvende norm.

    Maar ook volgens de normen krijgen fietsers in Vlaanderen fietspaden met scherpe chicanes, bv. bij bushaltes:
    https://goo.gl/maps/DwiGVgFJ569VsMKP8

    Of krijgen ze een hoge rechte boordsteen als hindernis om te overwinnen om op het fietspad te geraken:
    https://goo.gl/maps/BLiWzFvsVa5ovNai6

    Agentschap Wegen en Verkeer zegt dat dit kruispunt + busbaan volgens de normen werd heraangelegd.

    De norm voor boordstenen in Vlaanderen lijkt dus:
    Busbaan = rechte boordsteen tussen fietspad & busbaan.
    Behalve bij een zebrapad, dan is het een verlaagde boordsteen.
    En behalve bij auto-inrit of voldoende dichte bebouwing van woningen, dan is het een schuine boordsteen.
    Voor fietsers een schuine of verlaagde boordsteen voorzien? Enkel daar waar AWV een fietsoversteekplaats voorziet.
    Maar bij kruispunten zonder fietspad uit de zijstraat voorziet AWV geen fietsoversteekplaats.

    Ofwel vergat AWV dat er fietsers zijn als er geen fietspad is.
    Ofwel vergat AWV om voor de auto’s uit die zijstraat ook zo’n rechte boordsteen te voorzien om de steenweg op te kunnen geraken. Want dat is blijkbaar de norm bij een steenweg met busbaan 😉

    Like

    Beantwoorden
    • @Lodewijk,

      als AWV verwijst naar ‘de norm’ dan kan het best zijn dat ze enkel verwijzen naar ‘hun norm’ en niet naar het vademecum fietsvoorzieningen.

      Bovendien stemt de bewering van AWV niet noodzakelijk overeen met de waarheid.

      Like

      Beantwoorden
      • @Renaat
        Ook al komt de bewering van AWV niet overeen met de waarheid, ze beschouwen het blijkbaar toch als hun waarheid.

        Voor zover ik kan bepalen lijken wegbeheerders al hun weginfrastructuur te baseren op normen. Wat betekent dat de negatieve effecten voor fietsinfrastructuur dus ‘normaal’ zijn. Maar ook dat die negatieve effecten perfect konden vermeden worden, zoals ze bewijzen bij de normen voor autoinfrastructuur.

        Like

  5. Het slechte nieuws is dat het in Houffalize en La Roche-en-Ardenne krak hetzelfde is. Het goede nieuws is dat 500 meter buiten de stadjes alles weer peis en vree is.

    Like

    Beantwoorden

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.