RSS feed

Deksels idee

Geplaatst op

Het zit hem soms in de kleine dingen. Een putdeksel bijvoorbeeld. Het kan het verschil maken tussen een saaie stoep of een plek die intrigeert. Het kan een stad boeiend maken. In Mannheim werd mijn aandacht getrokken door de tekst in stalen letters: “Deze plaats is gereserveerd voor U”. Het leek een surrealistisch grapje, maar ik vergat dat ik in Duitsland was. Zakelijkheid is er nog steeds de norm. Even verderop bleek het om een platvloerse invitatie tot adverteren te gaan. Wat niet wegneemt dat het idee nobelere doelen zou kunnen dienen: bekendheid geven aan lokale zegswijzen, eer betonen aan plaatselijke beroemdheden, ruimte bieden aan oneliners die betrekking hebben op de locatie, een ijzeren geheugen bieden aan de lokale geschiedenis, stapsteen spelen voor een ontdekkingstocht doorheen de stad… De mogelijkheden zijn eindeloos voor nutsmaatschappijen die zich eens maatschappelijk (extra) nuttig willen maken.  

Over Kris Peeters

Mobiliteitsexpert en blikopener bij Bandenloze Vennootschap DAKP. Levert onafhankelijk mobiliteitsadvies, second opinions en creatieve ondersteuning aan bewonersgroepen, oudercomités, bedrijven en overheden. Voor vrijblijvende info: deanderekris@gmail.com Geeft lezingen over mobiliteit voor wie er klaar voor is. Zie: www.koortzz.be Auteur van 'Het Voorruitperspectief' (2000), 'De File Voorbij' (2010), 'Weg van mobiliteit' (2014) en 'Weg van het systeem' (2022). Schrijft daarnaast onder meer columns, opiniebijdragen, sporadische bijdragen her en der en - surprise! - blogberichten. Lector verkeerskunde aan de PXL Hogeschool in Hasselt.

Eén reactie Volgende »

  1. Grappig, ik heb in Kopenhagen zo ook riooldeksels aan het fotograferen geweest. Iedereen bekeek me of ik gek was, maar die waren mooi ! Sindsdien hou ik overal de riooldeksels in ’t oog.
    Grappige spreuken of cartoons erop, zeggen me wel wat. Zodat je glimlacht elke keer je er eentje passeert.

    Like

    Beantwoorden

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.