RSS feed

Overal carnaval, behalve in Venetië

Geplaatst op

Een carnavalvierder is er aan mij niet verloren gegaan. Als het er op aankomt hou ik veel meer van de ont-maskering dan van de maskerade. Maar voor Venetië maak ik een uitzondering: het carnaval van Venetië is een stijlvol gebeuren en dus wou ik er toch één keer in mijn leven getuige van zijn.

Ik werd niet teleurgesteld. Mijn gade en ik mochten ons verlustigen in de aanblik van de prachtigste maskers, terwijl de in andere carnavalsoorden gebruikelijke zwijnerij ons bespaard bleef zonder dat we daar moeite voor moesten doen. Leve het Carnaval van Venetië!

Of toch niet?

In Leen Huets bloemlezing ‘Venetië, een literaire reis’ (Davidsfonds, 2005) van teksten over de dogestad lees ik dat de Venetiaanse schrijver Tiziano Scarpa van oordeel is dat het échte carnaval zich overal afspeelt, behalve in Venetië:

‘Verlaat je huis in je stad op gelijk welke dag. Dààr is het feest! De stoeten gaan de hele dag door de straten: let op die kostuums gemaakt van metaalplaten, van koplampen, van rubberbanden, de carrosserieën die het hele lichaam camoufleren, niet alleen het gezicht, ze verhullen de hele verschijning, ze vervangen het voorkomen. De geest van carnaval is zo in de stadsbevolking geworteld dat iedereen zijn eigen wagen-kostuum heeft voor het defilé, zijn eigen carnavalsmuziek hoort via de autostereo; iedereen neemt deel aan de feestvreugde door te claxonneren en voetzoekers af te vuren via de knalpot. Men laat zich gaan, de taal wordt die van dronken disgenoten, men beledigt zijn buren in de stoet, doden en moeders worden vervloekt, men scheldt eendrachtig op de ceremoniemeesters met hun witte handschoenen en fluitjes: verboden worden overtreden, de transgressie heerst, de wereld staat op zijn kop. In Venetië stelt het carnaval weinig voor, het duurt hoop en al een paar weken: de rest van de wereld verkleedt zich van 1 januari tot 31 december.’ (blz. 125)

Onze terugreis met de trein leidde ons langs Parijs, waar we de Venetiaan onwillekeurig gelijk moesten geven. Zelfs na een luttele vier dagen te hebben rondgedwaald in een autovrije stad, was het aanpassen geblazen. Meermaals moest ik mijn eega redden doordat ze geen acht sloeg op die rare dingen die om de zoveel tijd van kleur veranderen – een mens geraakt verdomd snel gewend aan absolute bewegingsvrijheid.

Toch waren we blij dat we op de Champs Elysées nog net een glimp konden opvangen van de avondstoet.

Over Kris Peeters

Mobiliteitsexpert en blikopener bij Bandenloze Vennootschap DAKP. Levert onafhankelijk mobiliteitsadvies, second opinions en creatieve ondersteuning aan bewonersgroepen, oudercomités, bedrijven en overheden. Voor vrijblijvende info: deanderekris@gmail.com Geeft lezingen over mobiliteit voor wie er klaar voor is. Zie: www.koortzz.be Auteur van 'Het Voorruitperspectief' (2000), 'De File Voorbij' (2010), 'Weg van mobiliteit' (2014) en 'Weg van het systeem' (2022). Schrijft daarnaast onder meer columns, opiniebijdragen, sporadische bijdragen her en der en - surprise! - blogberichten. Lector verkeerskunde aan de PXL Hogeschool in Hasselt.

Volgende »

  1. Vandaag in de krant gelezen hoeveel mensen we per jaar doodrijden. Verschrikkelijk toch maar niemand stoort zich eraan; “collateral damage” zeggen ze in de films !! De grote oorzaak volgens mijn bescheiden mening is en blijft snelheid ! Maar ik ben er evengoed van overtuigd dat, zolang BMW- en andere AUDI-bouwers luxueuze monsters bouwen waar je nog niet eens voelt dat je rijdt (laat staan 100km/u), er nooit een einde zal komen aan die ellende. Ik rij elke dinsdagavond met de fiets in Brussel (enkele km’s): denkt het Brussels gewest nu echt dat die 30 km/u wordt gerespecteerd……als er niet voortdurend en hard gecontroleerd wordt ?? Met onze digitale technologie moet het mogelijk zijn om een motor vanzelf te laten afremmen wanneer een bord van 30 km/u wordt gedetecteerd. Dan pas, misschien, zullen snelheidsovertreders voelen dat ze te vlug rijden. Maar het cliché zegt dat de autolobby zo machtig is, dat deze ingreep nooit zal gebeuren. Dus mr Peeters, ik apprecieer telkens uw commentaar op deze toestanden maar ik vrees dat u, zoals zovelen, een roepende in de woestijn zult blijven. Ik zal maar weer mijn fluo-vestje aantrekken; kunnen ze alvast niet zeggen dat ze mij niet gezien hebben.
    Ik heb nog één belangrijke vraag: sinds de invoering van de verplichting voor autobestuurders om 150 cm afstand te houden van fietsers buiten de bebouwde kom, is mijn conclusie dat elke geasfalteerde landweg in Vlaanderen per definitie een fietsstraat is want een fietser inhalen kan en mag daar dus niet volgens die regel. Is mijn redenering juist ? Zo ja, prachtig want dan kan ik blijven in het midden rijden ondanks de (agressieve) bumperklevers.

    Like

    Beantwoorden
    • Uw redenering is juist en niet juist. Juist: wanneer een autobestuurder niet de vereiste anderhalve meter afstand kan respecteren tegenover de fietser, mag hij niet inhalen. Onjuist: dat maakt van de straat nog geen fietsstraat. In een fietsstraat geldt een snelheidslimiet van 30km/u en is de fietser niet verplicht om zich zo rechts mogelijk op de rijweg te positioneren.

      Like

      Beantwoorden
      • carrijn johan

        akkoord dat deze wet nog geen fietsstraat maakt van die landwegen maar wat dus wel juist is: een autobestuurder KAN mij hier niet inhalen en mag dat ook dus niet en daar is het paard gebonden: heel weinig mensen weten dit (en zeker al niet die bumperklevers en andere ongeduldigen). Maar toch eis ik mijn ruimte op op derelijke wegen. laat ze maar claxonneren. Maar ik bkijf er bij: dit verbod zou moeten aangekondigd worden dmv een “nieuw” verkeersbord.

        Like

      • Algemene regels bestaan er precies om te vermijden dat we telkens een verkeersbord moeten plaatsen.
        Verkeersborden geven idealiter alleen aan wanneer er een uitzondering is op de algemene regel en een specifieke regel van toepassing wordt.

        Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.

%d bloggers liken dit: