RSS feed

Smoel voor het goede doel


In Reims zijn er ook positieve dingen. Champagne, jazeker, al dacht ik daar nu zelf niet meteen aan.

Ik dacht eerder aan de tram die er sedert enkele jaren door het centrum glijdt en met een subtiele referentie naar een champagneglas zowel zichzelf als de stad een smoel geeft.

All in one: toegankelijke haltes en vormgeving die zich integreert in de stad (geen bovenleidingen, frisgroene beddingen) én er extra cachet aan geeft (een unieke smoel)

Zo kan het dus ook, vrienden van De Lijn, dat je je openbaar vervoer de identiteit van een plek laat versterken in plaats van er met invasieve generische voertuigen en haltes een aanslag op te plegen.

Door ook bewust zonder bovenleidingen (de beruchte ‘pantagraaf’) te werken én grote segmenten te vergroenen, rijmt de tram perfect met Reims.

Zo wordt die tram vanzelf omarmd, zelfs door de mensen die zich champagne kunnen veroorloven.

Jawel, soms moeten we ook eens aan de rijken denken.

Over deanderekrispeeters

Mobiliteitsexpert en blikopener bij Bandenloze Vennootschap DAKP. Levert onafhankelijk mobiliteitsadvies, second opinions en creatieve ondersteuning aan bewonersgroepen, oudercomités, bedrijven en overheden. Voor vrijblijvende info: deanderekris@gmail.com Geeft lezingen over mobiliteit voor wie er klaar voor is. Zie: www.koortzz.be Auteur van 'Het Voorruitperspectief' (2000), 'De File Voorbij' (2010) en 'Weg van mobiliteit' (2014). Nieuw boek 'Weg van het systeem' verschijnt in februari 2021. Schrijft daarnaast onder meer columns, opiniebijdragen, sporadische bijdragen her en der en - surprise! - blogberichten. Geeft les aan de PXL Hogeschool, afdeling Verkeerskunde

Volgende »

  1. Arnout Vreugdenhil

    Prachtig Kris!

    Groeten, Arnout Vreugdenhil

    >

    Like

    Beantwoorden
  2. Hans Van Hoof

    HOV met een zeeeeer grote H. Heerlijk inderdaad! Maar voor mij hoeft het geen tram te zijn. In Frankrijk werkt men ook met bvb BHNS-systemen, HOV-bussystemen. Maar zelfs die vind je hier in VLaanderen niet. 1 van dé redenen waarom ik bij De Lijn vertrokken ben is de frustratie hierover. Die eeuwige one-size-fits-all-benadering. Alle bussen een wit product. Alle tramlijnen ook met bus berijdbaar (waardoor die groene bedding dus onmogelijk is, en erger nog, vlot toegankelijke tramhaltes ook officieel onmogelijk blijven). Ook de benadering voor de vervoerregio’s is zo een vis-nog-vleessoepje: overal blijft men wel met iets rijden, nooit wordt er gekozen voor de stad (met 10 tot 100 keer meer potentiële reizigers dan op den buiten.) Zo komen we hier nooit aan Hoogwaardig Openbaar Vervoer.

    Like

    Beantwoorden
  3. Dirk Van Hoecke

    Waarom worden trams ingezet ipv trolley bussen?
    In Gent vallen jaarlijks honderden fietsers door de tramsporen (zelfs nu en dan met dodelijke afloop).
    De voordelen van trolley bussen zijn zo op te sommen:
    – geen tramspoor
    = geen onderhoud dus enorme besparing, toch?
    = geen valpartijen met fietsers: een enorme besparing voor maatschappij (burgers dus) en verzekeringen.
    = minder auto’s ( kinderen-die-niet-mogen-fietsen-door-ouders-wegens-te-gevaarlijk worden nu met auto gebracht
    = ouderen durven terug fietsen
    – trolley is goedkoper in aankoop
    – trolley is goedkoper in onderhoud (?)
    – indien auto in de weg staat: trolley kan er rond rijden: minder vertragingen
    – nieuwe lijn (zoals nu gepland in Gent): enkel bovenleiding. Geen spoor=kostenbesparing

    Waarom worden trams ingezet ipv trolley bussen?

    Like

    Beantwoorden

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.

%d bloggers liken dit: