RSS feed

De taal van Michel Vaillant

Geplaatst op

Het voorruitperspectief heeft ons een taal opgedrongen die nu zelfs het uitzicht van onze fietsvoorzieningen bepaalt. Een fietsweg werd een ‘fietsostrade’ en dus een kaarsrecht traject met verlichtingspalen erlangs. Alleen de vangrails ontbreken nog.

Meestal toch. Want de afgelopen week ging de Vlaamse Waterweg nog dat ene stapje verder. Om fietsers naar haar jaagpad te leiden (en hen te behoeden voor een val in het kanaal) vond het agentschap er niet beter op dan nog eens een sterk staaltje autodenken uit de kast te halen. Letterlijk dan nog wel.

Het resultaat is een bocht waar Michel Vaillant van gaat likkebaarden dankzij ‘verkeerstaal’ die niet oproept tot de gewenste vertraging maar juist snelheid en versnelling suggereert.

Ironisch genoeg toonde de Vlaamse Waterweg aan de andere oever dat het ook anders en beter kan. Met een balustrade die uitnodigt om op te leunen en rustig te genieten van het uitzicht wordt hetzelfde doel gediend, maar zoveel zachter en effectiever.

Over deanderekrispeeters

Mobiliteitsexpert en blikopener bij Bandenloze Vennootschap DAKP. Levert onafhankelijk mobiliteitsadvies, second opinions en creatieve ondersteuning aan bewonersgroepen, oudercomités, bedrijven en overheden. Voor vrijblijvende info: deanderekris@gmail.com Geeft lezingen over mobiliteit voor wie er klaar voor is. Zie: www.koortzz.be Auteur van 'Het Voorruitperspectief' (2000), 'De File Voorbij' (2010) en 'Weg van mobiliteit' (2014). Nieuw boek 'Weg van het systeem' verschijnt in februari 2021. Schrijft daarnaast onder meer columns, opiniebijdragen, sporadische bijdragen her en der en - surprise! - blogberichten. Geeft les aan de PXL Hogeschool, afdeling Verkeerskunde

Volgende »

  1. ricardo bastardo

    Fietsostrades zijn dan ook bedoeld voor uitschot amateurwielrenners die iedereen van hun sokken rijden. De koers is nu eenmaal de favoriete hobby van nogal wat vlaamse politici, dus dat mag wat kosten.

    Geliked door 1 persoon

    Beantwoorden
  2. Willem Coppens

    Beste, hoeveel syphatie ik ook heb voor uw vlotte pen en moed, deze keer bent U verkeerd.
    De ene oever is in dit geval om verschillende redenen absoluut de andere niet.Voor iedere oever werd de veligste en meest inpasbare oplossing gekozen zoals U bij een eventueel plaatsbezoek ( zowel als fietser als omwonende als waterweggebruiker) allicht wel zal ervaren.
    Met vriendelijke groeten,
    Willem Coppens.
    ( en ja, ik ben een “oud-Waterweger “:-))..)

    Like

    Beantwoorden
    • Dag Willem, ik ben buurtbewoner. In dit geval dus ook ervaringsdeskundige. Er is geen discussie over dat het fietsbeleid niet moet worden ‘geleid’.
      Maar dat kan makkelijk (en veel vriendelijker) zonder vangrails, ook aan de ‘overkant’.
      Waarom bijvoorbeeld geen haagje gebruiken?
      Nu wordt het probleem van het slecht aangelegde kruispunt (autobestuurders worden door de wegmarkeringen naar het jaagpad geleid!) nog verergerd: de vangrails versterken de indruk dat de rijbaan rechtdoor loopt.

      Geliked door 2 people

      Beantwoorden
      • Willem Coppens

        Allicht zijn er nog wel verbeteringen mogelijk waaruit dan weer lering verkregen wordt voor andere opdrachten. Dit laat ik natuurlijk graag aan de huidige, toch heel constructief en omgevingsbewuste collega ’s over. Met uw suggestie moet er wel iets mogelijk zijn hoop ik.Met vriendelijke groeten ,Willem Coppens

        Geliked door 1 persoon

  3. Willem, dat van die ‘constructief en omgevingsbewuste collega’s’ kan ik volmondig beamen. Ik neem me voor daar later nog eens een stukje aan te wijden.

    Like

    Beantwoorden

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.

%d bloggers liken dit: