RSS feed

Het gat in de parkeerhaag


Kent u het zinnetje? ‘Het kind stak plots over, de bestuurder kon een aanrijding niet meer vermijden.’ Soms wordt de bestuurder een auto en de aanrijding een botsing, maar het kind steekt altijd ‘plots’ over.

Klopt ook. Want dikwijls had er ook kunnen staan: ‘Het kind kon niet anders dan plots oversteken.’

Dat heb je met aaneengesloten hagen van steeds hogere wagens langsheen onze trottoirs. Het kind heeft dan geen zicht op het aankomende verkeer. Het aankomende verkeer heeft geen zicht op het overstekende kind.

Toch blijven we die parkeerhagen faciliteren of tolereren, soms tot tegen het zebrapad – ook al zegt de wet al een tijdje dat er vijf meter voor de oversteekplaats niet geparkeerd mag worden.

De parkeernorm gaat nog al te vaak voor de kindnorm. Vrij vertaald: sommigen hebben nog liever een kind minder dan een parkeerplaats minder. De verantwoordelijken zullen het natuurlijk niet zo stellen: ze prefereren impliciete keuzes boven expliciete. Zo lang een keuze onbenoemd blijft, lijkt het alsof de keuze er geen was. Het resultaat is dan ‘pech’ – en daar kan niemand wat aan doen.

Maar zo hoeft het niet te gaan. In Karlstadt in Zweden zag ik hoe het ook anders kan, zelfs in straten die nog op een make-over wachten. Hoe simpel kan het zijn: door de parkeerhaakjes wat verder uit elkaar te zetten, ontstaat er een gat in de haag.

Over deanderekrispeeters

Mobiliteitsexpert en blikopener bij Bandenloze Vennootschap DAKP. Levert onafhankelijk mobiliteitsadvies, second opinions en creatieve ondersteuning aan bewonersgroepen, oudercomités, bedrijven en overheden. Voor vrijblijvende info: deanderekris@gmail.com Geeft lezingen over mobiliteit voor wie er klaar voor is. Zie: www.koortzz.be Auteur van 'Het Voorruitperspectief' (2000), 'De File Voorbij' (2010) en 'Weg van mobiliteit' (2014). Nieuw boek 'Weg van het systeem' verschijnt in februari 2021. Schrijft daarnaast onder meer columns, opiniebijdragen, sporadische bijdragen her en der en - surprise! - blogberichten. Geeft les aan de PXL Hogeschool, afdeling Verkeerskunde

Volgende »

  1. Ferdinand Delasoie

    Gaat hier niet werken, Kris. De Belg pleurt zijn wagen gewoon bovenop de haakjes. Wij in Antwerpen hebben die haakjes ook, maar eerder in de vorm van verdrijvingsvlakjes. Niet om kinderen te laten oversteken, maar eerder om garagepoorten vrij te houden. Werkt ook niet.
    Overigens is ‘de auto botste met het kind’ erg, maar ik braak nog meer van ‘de wagen greep het kind.’ Alsof een auto niet wordt gereden door een bestuurder die niet uit zijn doppen keek.

    Geliked door 1 persoon

    Beantwoorden
  2. Door het toenemende aantal geparkeerde crossovers, suv’s, pickups en bestelwages wordt het zowiezo moeilijker om door die “parkeerhaag” heen te kijken. Bij gewone sedans kan je nog enigzinds over de motorkap heen kijken en heb je zo meer zicht op de baan.

    Parkeerhaakjes lijken me geen oplossing in wijken met veel parkeerdrukte. Doordat er dan minder plaatsen zijn, verplaatst het probleem zich naar andere straten, of naar de trottoir.

    Ik zou gewoon van betalend parkeren de norm maken. Mensen gaan twee keer nadenken voordat ze hun auto aan de kant van het straat laten staan.

    Like

    Beantwoorden

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.

%d bloggers liken dit: