RSS feed

Daar is de kindnorm!

Geplaatst op

Vrijdag keurde de Vlaamse regering op voorstel van minister van mobiliteit Lydia Peeters het nieuwe Verkeersveiligheidsplan goed. Dat staat bol van goede voornemens en the proof of the pudding is in the eating, maar toch permitteer ik het mij om al blij te zijn.

Daar heb ik zo mijn redenen voor.

Ten eerste: de retoriek is veranderd. Woorden mogen dan geen daden zijn, ze gaan die vaak wel vooraf. Zoals ik een tikje sarcastisch pleeg te zeggen: hypocrisie is een teken van vooruitgang. Zelfs als de praktijk niet onmiddellijk verandert, dan beseft men toch al dat het eigenlijk anders hoort. Denk aan het STOP-beginsel, dat straks 20 jaar het officiële uitgangspunt is van het Vlaamse mobiliteitsbeleid en dat in de praktijk nog altijd niet is, maar intussen wel fungeert als een kiezel in de schoenen van alle beleidsverantwoordelijken.

De in het plan opgenomen zinssnede dat voortaan gestreefd wordt naar het maximaal conflictvrij maken van verkeerslichtenregelingen betekent natuurlijk niet dat het Agentschap Wegen en Verkeer morgen plots het (verkeers)licht zal hebben gezien. Maar in combinatie met een mondig middenveld en assertieve burgers wordt het weer een stukje minder vanzelfsprekend om doorstroming te laten primeren op verkeersveiligheid.

Ook het door de Fietsersbond al jaren gehuldigde principe dat de snelheidslimiet moet worden aangepast als de benodigde infrastructuur niet aanwezig is, staat in het plan en wordt officieel beleid. Vanaf nu kunnen de verantwoordelijken er op aangesproken worden. Dat is een stap vooruit.

Ten tweede: dit Verkeersveiligheidsplan mag dan, zoals elk plan, niet volmaakt zijn (door wat er niet in staat, door wat er wel in staat), het bevat een aantal aanzetten om te evolueren naar een heuse veiligheidscultuur. Er is het hernieuwde streven naar nul verkeersslachtoffers, met aangescherpte tussendoelstellingen. En er is de vermelding van de kindnorm – bij mijn weten de eerste keer in een beleidsdocument van een regering in dit land: dat is revolutionair, want de kiem van een totaal andere manier van denken.

Met de kindnorm wordt niet alleen radicaal van perspectief gewisseld (dat van een achtjarig kind in plaats van dat van de geïdealiseerde volwassene, meestal achter het stuur van een auto). Hij zorgt er ook voor dat de lat veel hoger komt te liggen. Vanaf nu is de ultieme evaluatievraag bij elke verkeersmaatregel: “Zorgt hij ervoor dat een kind zich zelfstandig veilig kan verplaatsen?” Of nog beter: “dat mijn kind zich zelfstandig veilig kan verplaatsen?” Want concrete namen en gezichten zorgen voor betere beslissingen. Daarom was het ook zo belangrijk dat op de persconferentie vrijdag ook vertegenwoordigers van Ouders van Verongelukte Kinderen én voor het leven getekende verkeersslachtoffers zelf aanwezig waren.

Tot slot een kleine disclaimer: ik zit, samen met heel wat eminente collega’s, in de ‘Taskforce Verkeersveiligheid’ die de totstandkoming van het Verkeersveiligheidsplan mee begeleidde. Het pleit voor de verantwoordelijke minister dat ze haar oor ook te luisteren legt bij mensen van wie ze weet dat die niet altijd zeggen wat ze graag wil horen.

Dat is in het verleden wel eens anders geweest.

Over deanderekrispeeters

Mobiliteitsexpert en blikopener bij Bandenloze Vennootschap DAKP. Levert onafhankelijk mobiliteitsadvies, second opinions en creatieve ondersteuning aan bewonersgroepen, oudercomités, bedrijven en overheden. Voor vrijblijvende info: deanderekris@gmail.com Geeft lezingen over mobiliteit voor wie er klaar voor is. Zie: www.koortzz.be Auteur van 'Het Voorruitperspectief' (2000), 'De File Voorbij' (2010) en 'Weg van mobiliteit' (2014). Nieuw boek 'Weg van het systeem' verschijnt in februari 2021. Schrijft daarnaast onder meer columns, opiniebijdragen, sporadische bijdragen her en der en - surprise! - blogberichten. Geeft les aan de PXL Hogeschool, afdeling Verkeerskunde

Volgende »

  1. Wauw Kris, ik kan me voorstellen dat je in zowat elke zin hierboven “eindelijk” zou willen schrijven. Dikke proficiat aan de “Jerommekes” die hiervoor mee hebben gezorgd 😉

    Wat betreft conflictvrije lichtenregeling hebben ze bij ons vorig jaar aanpassingen gedaan. Het was een typisch kruispunt tussen een steenweg en een sluipbaan-met-school in de stadsrand, waar we als zwakkerd tegelijk groen hadden met het afslaand gemotoriseerd verkeer – ben 1x bijna dood gereden. Opeens kregen we maar heel kort groen meer, en als de tram passeerde was de wachtcyclus nog langer. Je moet een spurtje trekken om in 1x over te geraken, echt handig voor de schoolgaande kinderen en de vele oude mensen in de buurt. Ik dus naar W&V gemaild met het meldingsformulier. Antwoord kan ik je doormailen als je wil, het kwam neer op “sorry maar autodoorstroming is belangrijker, we gaan de groentijd voor voetgangers niet met een paar seconden verlengen.” (“wacht maar in het midden tussen de trams gelijk een bende slachtvee”). Heb gemerkt dat men regelmatig aanpassingen heeft gedaan aan de lichtenregeling, tegenwoordig is de wachttijd tussen twee groenfases aanvaardbaarder. Ik trek koppig mijn spurtje.
    Om maar te zeggen: conflictvrij EN stop-vriendelijk zou ideaal zijn 😉

    Like

    Beantwoorden
  2. Niet elke fietser/voetganger is fan van conflictvrije kruispunten.

    Traditionele kruispunten hebben een lichtenregeling op basis van een cyclus met vaste duurtijd.
    Nieuwere kruispunten hebben een wat meer dynamische lichtenregeling waarbij de doorstroming van het baanverkeer centraal staat.
    Het is bij dit type kruispunten waar men de oversteekknoppen(bedelknoppen) heeft bedacht om voetgangers/fietsers beperkt groen te geven.
    Het wachten op groen duurt langer en de oversteektijd is korter. De kans om dus direct over te steken wordt kleiner.

    Klinkt misschien vergezocht. Maar op mijn dagelijkse route zijn er zo al verschillende “slimme en veilige” verkeerslichten bijgekomen.
    Als fietser vind ik het er niet bijzonder veiliger op geworden. Maar de langere wachttijd en de extra ongemakken met de oversteekknop zijn er wel.

    Voor de allerkleinsten is het misschien wel een verbetering. Voor hen is die (beperkte) extra veiligheid veel belangrijker dan efficientie.

    Like

    Beantwoorden

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.

%d bloggers liken dit: