RSS feed

Hoop


Close encounter

Een jaar geleden dachten we nog: “Enkele weken”.

Na enkele weken dachten we: “Enkele maanden”.

Na “enkele maanden” wisten we het even niet meer.

Nu denken we het opnieuw te weten: “Nog enkele maanden”.

Over enkele maanden kunnen we dan denken: “Nog enkele weken”.

En dan, op een dag, mogen we weer de straat op, met een glimlach breder dan een mondmasker.

Dan zetten we ons met vrienden op een terras of maken we nieuwe vrienden ergens onderweg.

Dat wordt wennen: iemand tegenkomen zonder het gevaar te lopen iets tegen te komen.

Over deanderekrispeeters

Mobiliteitsexpert en blikopener bij Bandenloze Vennootschap DAKP. Levert onafhankelijk mobiliteitsadvies, second opinions en creatieve ondersteuning aan bewonersgroepen, oudercomités, bedrijven en overheden. Voor vrijblijvende info: deanderekris@gmail.com Geeft lezingen over mobiliteit voor wie er klaar voor is. Zie: www.koortzz.be Auteur van 'Het Voorruitperspectief' (2000), 'De File Voorbij' (2010) en 'Weg van mobiliteit' (2014). Schrijft daarnaast onder meer columns, opiniebijdragen, sporadische bijdragen her en der en - surprise! - blogberichten. Geeft les aan de PXL Hasselt, afdeling Verkeerskunde

Volgende »

  1. Ooit zal het weer normaal worden. Als…

    Like

    Beantwoorden
  2. Velen spreken over “weer normaal”, alsof het normale zo normaal was. Nee ik ga geen lijstje maken. Maar wat ik wel zou willen is een nieuw normaal. Nee, ik ga hier ook geen lijstje maken. Maar een ding weet ik wel, in het oude normaal kon ik niet meer mee. Ik zou graag in een “normaal” terecht komen waar ik, en vele anderen, weer in mee kunnen.

    Geliked door 1 persoon

    Beantwoorden
  3. In plaats van een coronacrisis hadden we beter een oliecrisis gehad. Dat zou de transitie écht versnellen. Fossiele brandstoffen rantsoeneren en prioriteit geven aan transport van levensnoodzakelijke goederen. Benieuwd hoeveel fossiele suv’s er nog verkocht zouden worden, of 10 graden nog steeds te koud zou zijn om te fietsen, of men nog naar een strand zou vliegen,…

    Kijk eens wat er mogelijk was voor een virus:

    “Mag ik met de auto naar een bos of park rijden om daar te gaan wandelen?

    Nee. De auto, maar ook de motor en het openbaar vervoer, mag enkel gebruikt worden voor essentiële verplaatsingen naar bijvoorbeeld je werk of de supermarkt. Wandelingen gebeuren in de nabijheid van de eigen woonst. Een uitzondering geldt voor gezinnen met jonge kinderen en mensen met een beperkte mobiliteit zoals zwangere vrouwen of mensen met een beperking, zij mogen wel de wagen nemen voor recreatieve verplaatsingen.”

    Dat die vraag überhaupt gesteld moet worden: of je een tweetonner mag nemen om wat verderop een wandeling te maken, dat zou in élke periode een absurd idee moeten zijn. Maar voor het klimaat, de leefbaarheid, de veiligheid en de gezondheid zouden beperkingen weer een te radicaal idee zijn…

    Geliked door 1 persoon

    Beantwoorden
    • Er zijn nog steeds veel mensen die vinden dat iemand die autoloos door het leven gaat sukkelaar is. Maar als hun auto het begeeft zijn ze plotseling van hun vrijheid berooft. Heb ik meer dan eens meegemaakt.

      Op dat gebied heb ik als autoloze veel meer vrijheid. ik weet hoe het systeem van Delijn werkt, me met de trein verplaatsen lukt me ook aardig en daarnaast doe ik ook veel verplaatsingen per fiets. En de combinatie openbaar vervoer en vouwfiets is me ook niet vreemd.

      Wie is er dan vrij?

      Geliked door 1 persoon

      Beantwoorden
      • De auto is vaak ook een beperking van anderen hun vrijheid.

        Geliked door 1 persoon

      • Ik weet nog heel goed hoe bevrijdend het voelde toen ik met de nrplaat van de auto op de trein richting huis zat. De auto was er toen net afgeschroefd en bij de garagist achtergelaten. En het is nu al 24 jaar geleden.

        Waar veel voorruit kijkers zich niet van bewust zijn is dat ze hun moment van rijden dikwijls bepalen naar gelang de filedruk of de parkeermogelijkheden ( bvb vroeger naar het werk vertrekken om de beste parkeerplaats te hebben).

        Bij het gebruik van het openbaar vervoer voelt dat meer aan als rekening houden met de uren. Maar dat voelde bij mij snel niet meer zo. Vrij snel wist ik welke uren voor welke richting en automatisch stem je daar op af. Bij de autogebruikers si dat net zo. Onbewust stemmen ze hun vertrek af op file en/of parkeer druk. Hun vrijheid is dan ook maar schijn.

        Maar nog steeds krijg ik het gevoel dat nogal wat mensen me als sukkelaar beschouwen omdat ik “afhankelijk ben van de goodwill” van het openbaar vervoer of het weer. Maar vraag eens aan een autobestuurder om eens voor een avondje vanuit Gent naar Aarlen te rijden om daar een optreden in een cafe te gaan bekijken. Er gaan er niet veel zijn die het gaan doen, maar met de trein deed ik het wel. Ik was veel meer opstap met de trein dan ervoor met de auto.
        Of anders, ik ben ook bezig met het naaien van kleding, schouder- en fietstassen. Tot voor Corona er een stokje voor stak ging ik geregeld naar verschillende stoffenbeurzen kijken. Die beurzen zijn steeds dezelfde die op verschillende plaatsen halt houden. Ik ging niet alleen naar deze hier in Gent, maar ook naar Sint Niklaas, Mechelen, Waregem, Brugge, Antwerpen. Veel autobestuurders ga je niet vinden die dat met de auto zouden willen doen. In Mechelen nam ik zelfs de tijd om in een brasserie aan het station iets te gaan eten.

        Voor mij was het afstand doen van de auto een bevrijding. En het voelt nog steeds aan als een bevrijding, ook na 24 jaar.

        Geliked door 1 persoon

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.

%d bloggers liken dit: