RSS feed

Shiften, shifte, geschift


De gratis krant De Zondag bracht dit weekend een interview met de Vlaamse minister van volksgezondheid. Een stukje daaruit wil ik u niet onthouden.

“Hoe wil u het gigantische obesitasprobleem oplossen?”

“Dat is een en-en-verhaal. Enerzijds stimuleren we de shift naar gezondere voeding en voldoende afwisseling in het menu. Dat moet zorgen voor minder gewicht op de weegschaal. Anderzijds investeren we grote bedragen in onze infrastructuur. We voorzien daarvoor dit jaar miljarden, een groot deel daarvan voor bijkomende banketzaken en goed bereikbare, overkapte snoepautomaten waarvoor we een contract hebben vastgelegd voor de komende vijftig jaar. We focussen bij onze investeringen op meer voedselveiligheid, slimme dieetformules en een vlottere bediening voor fastfoodadepten.”

Vreemd? Ik geef het toe. Eigenlijk stond er iets anders. Feitelijk was het een interview met de Vlaamse minister van mobiliteit. Maar ik denk dat ik eigenlijk wel las wat er stond.

Oordeel zelf:

“Hoe wil u het gigantische fileprobleem oplossen?”

“Dat is een en-en-verhaal. Enerzijds stimuleren we de shift naar duurzaam vervoer en combimobiliteit. Dat moet zorgen voor minder wagens op de weg. Anderzijds investeren we grote bedragen in onze infrastructuur. We voorzien dit jaar meer dan 5,5 miljard euro daarvoor. Oosterweel bijvoorbeeld: dat is goed voor 3,1 miljard. We focussen bij onze investeringen op meer verkeersveiligheid, conflictvrije kruispunten, slimme verkeerslichten en betere doorstroming.”

Over deanderekrispeeters

Mobiliteitsexpert en blikopener bij Bandenloze Vennootschap DAKP. Levert onafhankelijk mobiliteitsadvies, second opinions en creatieve ondersteuning aan bewonersgroepen, oudercomités, bedrijven en overheden. Voor vrijblijvende info: deanderekris@gmail.com Geeft lezingen over mobiliteit voor wie er klaar voor is. Zie: www.koortzz.be Auteur van 'Het Voorruitperspectief' (2000), 'De File Voorbij' (2010) en 'Weg van mobiliteit' (2014). Schrijft daarnaast onder meer columns, opiniebijdragen, sporadische bijdragen her en der en - surprise! - blogberichten. Geeft les aan de PXL Hasselt, afdeling Verkeerskunde

Volgende »

  1. Merk op dat de minister het heeft over “duurzaam”, en niet openbaar vervoer. Ik vermoed dat ze meer interesse in fietspaden dan bussen & trams heeft. Zoals ook het antwerpse stadsbestuur liever inzet op deelsteps & fietsen dan echt openbaar vervoer. Want die deelmobiliteit is tenminste individueel en privé.

    Geliked door 1 persoon

    Beantwoorden
    • Elektrische/hybride wagens worden ook soms onder de noemer “Duurzaam vervoer” geplaatst.
      (we gaan er immers van uit dat de elektriciteit uitsluitend uit hernieuwbare bronnen komt.)

      Maar inderdaad, voor de liberalen is het openbaar vervoer eerder een last dan een oplossing voor het mobiliteitsprobleem.

      Like

      Beantwoorden
  2. Om het obesitasprobleem op te lossen zou je de wegen moeten versmallen en comfortabele brede fietspaden moeten aanleggen. Als de fiets dan ook over grotere afstanden sneller is dan de auto zal je nogal een shift zien van auto naar fiets 🙂

    Geliked door 1 persoon

    Beantwoorden
  3. Het artikel staat op https://www.dezondag.be/lydiapeetersauto/

    Er staat nog een ander stukje in van de Vlaamse minister van volksgezondheid. Nl. bij de vraag of een minister van gezondheid de sigaret niet moet ontmoedigen?

    “Er zijn er die dat misschien zouden doen. Ik niet. Ik ben een liberaal. Je moet de mensen vrijlaten. Ik wil wel sturen. Ik wil vooral dat mensen bewust kiezen wanneer ze een sigaret opsteken. Als het in een horecazaak is met kinderen, dan hoop ik dat ze kiezen om buiten te roken. Maar iemand die dringend nood heeft aan een sigaret, kan ik niet ontmoedigen de sigaret op te steken. Net zoals mijn collega Lydia Peeters – Vlaams minister van mobiliteit – ook de opsporing van vervuilende diesels slillegt.[1] Want ook zij is liberaal.”

    [1] https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/05/20/roetfilterfraudeverhaal-samenvatting/

    Geliked door 1 persoon

    Beantwoorden
  4. “Slimme” verkeerslichten? Aan de hand van detectielussen onder het wegdek wordt de verkeersdrukte (autoverkeer) opgemeten en zo worden de lichten geregeld.
    Innovatief, maar dat betekent minder lang groen licht als je als “analoge weggebruiker” niet de stroom van het autoverkeer volgt.
    Een traditionele aftelklok is niet efficienter, maar wel eerlijker.
    Conflictvrije kruispunten? Prachtig. Maar ook hier meestal een langere wachttijd aan het kruispunt voor de zwakke weggebruiker.
    Betere doorstroming? Wordt meestal gerealiseerd door extra opstelstroken aan kruispunten. Dus minder ruimte en extra hindernissen voor de overige weggebruikers.

    Het en-en-verhaal klinkt altijd wel mooi in de oren. Maar je kan er niet om heen dat maatregelen voor een betere doorstroming voor het autoverkeer, meestal ten koste gaat van andere groepen.
    Onze ruimte is beperkt en een euro kan maar 1 keer uitgegeven worden. Dus er kunnen maar beter wat meer drastische keuzes gemaakt worden.

    Like

    Beantwoorden
  5. Veel ministers beginnen te communiceren in miljoenen/miljarden; ze hebben het (verkeerde) idee dat dat indruk maakt op mensen, hoewel de meeste mensen geen enkel idee er van hebben of dat nu veel is of weinig en of het veel effect/impact heeft of weinig. Het is een stuk ivoren toren omdat men de vrijdagmiddag terugkeert van de ministerraad en elke partij er op aandringt om “veel binnen te halen”. Het is jammer dat men geen inhoudelijke keuzes meer lijkt te willen maken. Let ook op de paradox “conflictvrije kruispunten” en “betere doorstroming”.

    Like

    Beantwoorden
  6. Kris, je beeldspraak is wederom geweldig en je slaat telkens weer de nagel op de kop! Deze doet me denken aan de vergelijking van alle geparkeerde wagens voor ieders deur met pakjes chips bij de kassa in de supermarkt voor mensen die op dieet moeten, door Tom L. Hij vergeleek het gratis (goedkoop) bewonersparkeren op straat (inclusief de verwachting dat mensen shiften naar actieve modi) ooit met chips en zoetigheid die zo vaak voor je neus worden geëtaleerd terwijl je gezond moet gaan leren eten. Probeer daar eens af te blijven, lastig toch?

    Geliked door 1 persoon

    Beantwoorden

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.

%d bloggers liken dit: