Zondag 27 september 2020. Bijna 500 dagen na de verkiezingen. Een nieuwe federale regering is er nog niet, laat staan dat er een regeerakkoord is. Maar de oppositie lijkt al perfect te weten wat de nog niet gevormde regering in zijn nog niet afgesproken regeerakkoord zal opnemen. Daartegen voert ze al volop oppositie.
De tijd dat oppositie voeren vooral met inhoudelijke argumenten gebeurde, ligt al eventjes achter ons. Argumenten zijn zelden mediageniek. Je oogst er dus niet altijd veel media-aandacht mee – niet in de traditionele media en al helemaal niet in de sociale media.
Maar daar hebben we dus wat op gevonden. We voeren de parlementaire oppositie nu bij voorkeur buiten het parlement. Met een manifestatie bijvoorbeeld.
Individuen die zich kwaad maken, maken zich groter dan ze zijn: ze rechten hun rug, laten hun spierballen rollen en zetten een hoge borst en een grote mond op. “Kom dan, als je durft!” Groepen mensen doen hetzelfde. Om met meer te lijken dan ze zijn, lopen ze wat verder uit elkaar en ze bedienen zich van wat eenvoudige hulpmiddelen: spandoeken, pancartes, vlaggen en ballonnen.
De tijd dat politieke partijen massa-organisaties waren, ligt echter ook al eventjes achter ons. De klassieke truken helpen dus niet meer.
Maar ook daar hebben we iets op gevonden.

De auto’s deden toen nog niet mee
Zelfs als fanatieke republikein kan je tegenwoordig de hulp inroepen van Koning Auto.
De auto maakt van een mens met normale afmetingen meteen iets wat vele malen breder, langer en dus zichtbaarder is. De door zo één mens ingenomen ruimte gaat dan plots met een factor 15 omhoog. Stilstaand, wel te verstaan. Laat zo’n auto rijden en de ingenomen ruimte wordt nog eens vele malen vermenigvuldigd. Rijdend aan 50km/u neemt één auto zo’n 80m2 in. Om die te vullen heb je bij een ‘normale’ betoging al heel wat mensen nodig.
Zo slaagde extreemrechts er vandaag in om met weinig mensen toch de indruk van een grote betoging te geven. De mug werd een olifant.
En de media? Ze trapten er met twee voeten in.
Eigenlijk heb je in België nog maar twee mogelijkheden. Het meest voor de hand liggend is het houden van nieuwe verkiezingen en hopen dat er dan wel een regering uitkomt. De tweed verdergaande optie is het houden van een referendum over het voort bestaan van België. Misschien is er geen toekomst meer voor België en kan men beter verder gaan als Vlaanderen en Wallonië. Maar zo als nu gaat het niet.
LikeLike
Sommigen hebben de perceptie gecreëerd dat het niet meer gaat. Die dreigt (dreigde?) een selffulfilling prophecy te worden. Spreken over Vlaanderen en Wallonië is een simplisme dat te kort doet aan de complexiteit van deze samenleving. Check het maar even bij de Brusselaars.
LikeLike
“En de media? Ze trapten er met twee voeten in.”
Samen met de boeren is het gezond boerenverstand ook aan het verdwijnen.
Kauwen voor het slikken is er al lang niet meer bij. En niet alleen in de media. Daardoor lijkt de gehele eerste wereld zijn eigen ondergang aan het graven.
LikeLike
En de media? Zouden die er echt zijn ingetrapt? Of spelen ze het spelletje (win zoveel mogelijk clicks) gewoon mee?
De betoging van gisteren zou je overigens ook nog anders kunnen interpreteren…
Antwerpen (waar de fietser al een tijdje in de verdrukking is) verovert Brussel (dat een beweging maakt naar minder auto’s)… met de auto…
Volgens mij speelt dat -mogelijk onbewust- ook mee.
Lieven
LikeLike
Hier werd niet in de val getrapt: https://affverzet.wordpress.com/2020/09/28/de-dubbele-tong-bij-het-vlaams-belang-protest/.
LikeLike
Het waren wel echte Vlamingen, ze staan graag samen in de file.
LikeLike
Alles beter dan met stinkende üntermenschen op het OV zitten en dan 5 min tijd verliezen door vertragingen! 🙂
LikeLike
OV, dat is toch iets communistisch? 🙂
LikeLike
Duidelijk ook geïnspireerd door de Trump-optochten, met een bovengemiddeld aantal Amerikaanse pick-ups. Niet enkel bang en egoïstisch in de maatschappij, maar ook in het verkeer. (bang = ik voel me enkel veilig in een tank, egoïstisch = anderen in het verkeer moeten dan maar het onderspit delven, al is het maar door het zicht te belemmeren).
LikeLike
Niet alleen het zicht belemmeren: uit diverse onderzoeken blijkt dat dergelijke burgertanks effectief gevaarlijker door hun hoogte en gewicht. 8x meer kans op zware verwondingen of erger als je met je normale wagen hiermee onzacht in contact komt. Veiliger… ja voor de bestuurder van de tank. Maar dat is wat telt toch? Moet jij, jaloerse eigenaar van een brol-autootje, er ook maar een aanschaffen he 😉
LikeLike
Ja, dat bedoelde ik ook, daarom zei ik ‘al is het maar door het zicht te belemmeren’ (voor de SUV’s die geen ongevallen hebben)
LikeLike
En als iedereen met zo’n stadstank rijdt zijn we weer bij af: gedaan met ‘meer kans bij een ongeval’ of ‘meer overzicht hebben’. Enkel de andere weggebruikers te voet en per fiets zijn er dan op achteruitgegaan.
LikeLike
Wie herinnert zich nog de aflevering van “volt” op de vrt van enkele jaren geleden, waarbij het verkeer de eerste dag van het nieuwe schooljaar aan de schoolpoort gefilmd werd en vooral hoe het gedrag van de autobestuurder “mooi” in beeld werd gebracht.
Men sprak een paar dagen schande. En daar bleef het dan bij.
LikeLike
Oeps, ik denk dat ik hier mij van onderwerp vergist heb met de reactie.
LikeLike