RSS feed

Het openbaar vervoer als laatste optie (lessen uit Corona 4)


Op de coronawebsite van de federale overheid worden er ook enkele regels vuil gemaakt aan het openbaar vervoer. En het staat er echt: “Om drukte te vermijden is het raadzaam om u te verplaatsen met eigen middelen (lopen, fietsen, auto, enz.), om zo voorrang te geven aan wie het openbaar vervoer het hardst nodig heeft;”

Niet alleen is dit niets minder dan een pleidooi voor een modal shift weg van het openbaar vervoer en richting lopen en fietsen (waarvoor geen extra maatregelen worden aangekondigd om dit veiliger en gezonder te kunnen laten gebeuren) én richting de auto (die in verschillende steden nog altijd gratis mag parkeren).

Het verraadt ook hoe onze beleidsverantwoordelijken openbaar vervoer zien: als iets voor de kneusjes, een alternatief “voor wie geen keuze heeft”.

Wie het openbaar vervoer “het hardst” nodig heeft en binnenkort bussen, trams of treinen zal moeten laten passeren omdat ze, volgens de nieuwe social distancing-norm, al “vol” zitten, kan dan bedenken dat dit de schuld is van zijn medeburgers die het vertikken te gaan lopen, fietsen of met de auto te rijden.

De Lijn noch de NMBS noch de Vlaamse of de federale overheid nemen enige verantwoordelijkheid op door flankerende maatregelen te nemen: het aanduiden van ‘veilige’ plaatsen op perrons en in de rijtuigen, het compartimenteren van rijtuigen met plexiglas, het ‘deklasseren’ van eerste klasse, het inzetten van extra rijtuigen of extra bussen (er is nochtans capaciteit in overvloed bij de bedrijven die zich normaal gesproken toeleggen op busreizen) of een tegemoetkoming in de duur van de abonnementen (de vraag van TreinTramBus werd nog altijd niet beantwoord). Als er zich ooit al een opportuniteit voordeed om inhoud te geven aan het begrip ‘Mobility as a Service’, dan nu wel. Zitplaatsen en klinken ontsmetten, rijtuigen schoonmaken, mensen begeleiden: ideale jobs voor laaggeschoolden met een hoge maatschappelijke meerwaarde, maar natuurlijk hebben we er geen geld voor (intussen is het parkeren her en der wel gratis gemaakt en liggen de steunmaatregelen voor de auto- en de luchtvaartsector al klaar).

In de plaats ervan leggen onze OV-aanbieders en onze overheden alle verantwoordelijkheid bij de gebruikers – de term ‘klanten’ zou in deze context te flatterend klinken: zij worden verplicht een mondmasker te dragen en voorts, zoals voorheen, hun mond te houden.

Over de eigen verantwoordelijkheden van De Lijn of de NMBS: geen woord. Laat staan dat er een ambitie wordt uitgesproken. Kennelijk is het knus in de hoek waar de klappen vallen.

De Lijn 'getankt'

Zo is de ‘OV-angst’ van de mensen door corona weer wat extra gevoed. Bewust? Of onbewust? Moeilijk te zeggen wat het ergste is. In de ‘GEES’-groep zitten geen mobiliteitsexperten. Blijkbaar zijn die overbodig in een materie die in essentie gaat over bewegingsvrijheid.

Bijna de helft van de Vlamingen nam al nooit of hoogstens één keer per jaar het openbaar vervoer. De kans dat dit percentage de voorbije weken geslonken is, is onbestaande. Terwijl het nochtans noodzakelijk is vanuit het oogpunt van mobiliteitsarmoede, klimaat, milieu, verkeersveiligheid, gezondheid (!) én alle officiële beleidsdoelstellingen. Maar kennelijk is het moeilijk om die ‘samen te denken’ met de coronacrisis. Vandaag is het corona, morgen zijn het weer de files, daarna het fijn stof, dan opnieuw corona – enzovoort. Zo struikelen we met ons kokerbeleid van het ene débâcle naar het andere, zonder ooit het hele plaatje te zien. En zonder dat onze openbaarvervoerbedrijven zich eens zelfbewust op de borst kloppen en roepen dat ze een deel zijn van de oplossing, niet van het probleem.

Op (het ontbreken van) de maatregelen met betrekking tot het openbaar vervoer heb ik de voorbije dagen geen kritiek van de media gehoord. Niet dat het mij verrast. De trein, de tram en de bus liggen bij de Ivan De Vadders van deze wereld nu eenmaal niet in dezelfde schuif als de salariswagen.

Over deanderekrispeeters

Mobiliteitsexpert en blikopener bij Bandenloze Vennootschap DAKP. Levert onafhankelijk mobiliteitsadvies, second opinions en creatieve ondersteuning aan bewonersgroepen, oudercomités, bedrijven en overheden. Voor vrijblijvende info: deanderekris@gmail.com Geeft lezingen over mobiliteit voor wie er klaar voor is. Zie: www.koortzz.be Auteur van 'Het Voorruitperspectief' (2000), 'De File Voorbij' (2010) en 'Weg van mobiliteit' (2014). Schrijft daarnaast onder meer columns, opiniebijdragen, sporadische bijdragen her en der en - surprise! - blogberichten. Geeft les aan de PXL Hasselt, afdeling Verkeerskunde

Volgende »

  1. Als de ‘coronatijd’ voorbij is, wordt het opnieuw bussiness as usual vrees ik. Na de tweede wereldoorlog dacht men ook ‘nooit meer oorlog’ …

    Geliked door 1 persoon

    Beantwoorden
  2. Als je 1,5 meter afstand dient te bewaren dan blijft er van de capaciteit van het openbaar vervoer niet veel over. Het zal niet anders zijn met schouwburgen, bioscopen en concertgebouwen. Er blijft geen capaciteit over en dan is het zaak om mensen te ontmoedigen om er gebruik van te maken. Het is nu eenmaal makkelijker om met je eentje in een auto afstand te bewaren. Hele takken van bedrijvigheid zullen verdwijnen als we de 1,5 m samenleving willen doorzetten. Niet dat we hier veel keus hebben. Alleen zo kunnen we hopen het corona virus er onder te krijgen.

    Like

    Beantwoorden
    • Volgens mij is het 1,5 meter OF een mondmasker (als het niet anders kan). In ons bedrijf is het allebei, maar waarom is het in winkels dan 1,5 meter zonder mondmasker?

      Like

      Beantwoorden
  3. Wat me gisteren opviel in het Journaal, het autodenken van een busgebruiker: “mensen die geen vervoer hebben, dat die toch nog ergens geraken”. Alsof een bus geen vervoer is, alsof enkel een auto volwaardig vervoer is… https://i.ibb.co/DKjLpTs/Screenshot-2020-04-27-10-21-32-873-be-vrt-vrtnu.jpg

    Like

    Beantwoorden
  4. Ik heb mij er ook in geërgerd, al het werk dat we de laatste jaren gestoken hebben om duurzamer te denken werd afgelopen vrijdag in één zin in de vuilbak gekieperd. Onbegrijpelijk als je ziet hoeveel mensen ik gisteren tegengekomen ben op de drukke Limburgse toeristische fietspaden. Je zou er moedeloos van worden 😦

    Like

    Beantwoorden
  5. Harshan Uruthiranantha Sarma

    Als we met het openbaar vervoer reizen in deze coronatijden waar mogen we wel zien? Kan het zijn dat de treinen dan iets langer worden om de spreiding van het coronavirus tegen te gaan?

    Like

    Beantwoorden
  6. Lieven Muyldermans

    Bij de Brusselse MIVB hebben ze tenminste zitplaatsen gemarkeerd die wel gebruikt mogen worden.

    De niet toegelaten plekken zijn dan wel vrij afschrikwekkend aangeduid (met een felrode sticker), wat -naar ik aanneem- niet bijdraagt tot de gezelligheid, maar is dan toch beter dan Vlaams en federaal.

    https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20200409_04917910

    Nu is het al een tijdje merkbaar dat Brussel meer inzet op openbaar vervoer dan op Vlaams of federaal niveau…

    Like

    Beantwoorden

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.

%d bloggers liken dit: