RSS feed

Onzichtbare mobiliteitsexperts – lessen uit Corona (2)

Geplaatst op

Opvallend hoe weinig mobiliteitsspecialisten er dezer dagen in de media opduiken. Dat is vreemd, want het is nog nooit zoveel over mobiliteit gegaan als dezer dagen.

Knoop het maar eens aaneen: in geen decennia waren er minder files en toch waren we nooit minder mobiel dan vandaag. Als nog iemand een bewijs nodig had dat het wegwerken van de files niet de prioritaire doelstelling van een mobiliteitsbeleid moet zijn, het werd door corona aan huis geleverd.

Nooit gedacht dat het aan banden leggen van autoverplaatsingen zo eenvoudig kon zijn. Alleen essentiële verplaatsingen mogen nog. Beet ik in het verleden wel eens mijn tanden stuk op de vraag wat essentiële of noodzakelijke verplaatsingen, kennelijk is het antwoord niet zo moeilijk. De meeste mensen houden zich er keurig aan. Een dosis gezond verstand is zoveel krachtiger dan het meest gedetailleerde Ministerieel Besluit dat altijd nog wel één uitzondering zal vergeten te vermelden.

Het is dan ook precies in de pogingen om nauwkeuriger te zijn dat de reglementering de mist ingaat. Zo worden trap-gocarts bijvoorbeeld uitdrukkelijk verboden (want recreatief, alsof je er niet mee naar de bakker kunt), maar racefietsen zonder broodmandje dan weer niet. Bluebikes blijven wel ter beschikking voor essentiële verplaatsingen, maar hersteld en onderhouden worden ze niet meer. Die essentiële Bluebikeverplaatsingen zijn bij nader inzien nu ook weer niet zo essentieel.

Over autoverkeer werd er duidelijk langer nagedacht. Bijna alle coronamaatregelen die met mobiliteit te maken hebben, zijn gericht op het faciliteren van autoverkeer:

  • de verlenging van de geldigheid van tijdelijke rijbewijzen
  • de verlening van de geldigheid van het keuringsbewijs
  • het buiten werking stellen van de Lage Emissiezones (LEZ)
  • en last but not least het gratis maken van het parkeren in verschillende steden

Het voorruitperspectief is hardnekkig als een kwaadaardig virus. En even schadelijk. Want als er er nu één maatregel ervoor kan zorgen dat er voldoende parkeerplaatsen zijn voor bijvoorbeeld zorgpersoneel, dan wel het betalend maken van parkeren. Anders dan velen denken (en nu onbewust door onze overheden wordt bevestigd) zijn parkeertarieven niet uitgevonden om automobilisten te pesten. Ze zijn net bedoeld om hen meer parkeercomfort te bieden. Hoe dat komt? Simpel: als iets niet gratis is, is het makkelijker uit te maken of het essentieel is of niet. Dan kost het opeens veel minder moeite om die auto toch maar in de garage te stallen, in plaats van hem op straat achter te laten.

Heel anders is het gesteld met het nemen van maatregelen voor voetgangers, fietsers en openbaar vervoer-gebruikers. Als die er zijn, zijn ze beperkend bedoeld.

De capaciteit van het openbaar vervoer werd teruggebracht naar een minimaal niveau. Dat is begrijpelijk vanuit vele opzichten, maar waarom komt niemand op het idee om de geldigheid van de openbaar vervoer-abonnementen te verlengen?

De Fietspunten zijn, zoals alle fietsherstelplaatsen, gesloten. Uit de vaststelling dat de meeste van onze trottoirs en fietspaden te smal zijn om aan social distancing te doen, worden geen conclusies getrokken. Het voor fietsers openstellen van overbodig geworden rijstroken of het vrijmaken van ruimte door een parkeerverbod in te stellen, het afschaffen van de ‘bedelknoppen’ voor fietsers en voetgangers aan verkeerslichten,  kennelijk zijn het ‘ondenkbare’ maatregelen.*

Liever doen we het tegendeel en kondigen we doodleuk aan dat de politie geen tijd heeft om zich met pietluttigheden als snelheidsovertredingen onledig te houden. Wat voor sommigen niets minder betekent dan het equivalent van een startschot bij een Formule 1-race.

Dank u overheid om ons vogelvrij te verklaren voor wegpiraten teneinde ons beter te beschermen tegen een virus!  

Hoor ik daar dat het moeilijk is om snelheidsovertredingen vast te stellen in woonstraten? Maak het dan eenvoudig en verklaar de bebouwde kom tot ‘fietszone 30’. Zo krijgen fietsers niet alleen het recht om comfortabel en gezond naast elkaar te fietsen. Meteen kunnen ook overtredingen vastgesteld worden met het blote oog. Daar is zelfs geen drone voor nodig. Bovendien zou het een prima oefening zijn voor het postcoronatijdperk waarin we precies dat willen realiseren wat vandaag al het geval is: een halvering van het autogebruik.

Lege wegen door corona

Lege wegen door corona: wat als we aan de ‘Blijf in uw kot’-campagne een ‘Blijf op uw strook’-campagne koppelden? Ruimte maak je niet door meer ruimte in te nemen, maar door haar beter te gebruiken.

Blijkbaar komen we niet op het idee om te proberen vast te houden wat we hebben bereikt – ook al was dat dan per ongeluk. Liever stellen we alles in het werk om zo snel mogelijk terug te gaan naar het oude normaal – ook al is dat een situatie die ongewenst is vanuit het oogpunt van gezondheid, milieu, klimaat, verkeersveiligheid, leefkwaliteit en zélfs economie.

Eenmaal het zover is en de problemen weer in hun gewone plooi zullen zijn gevallen, zullen de mobiliteitsexperts wel weer in de media opduiken. Hopelijk gebruiken de heren en dames intussen hun tijd om naarstig verder te werken aan een vaccin tegen  blindheid voor opportuniteiten.


  • * Ere wie ere toekomt: een loffelijke uitzondering is Brussel, waar alvast de verkeerslichtenregelingen werden aangepast opdat fietsers en voetgangers niet minutenlang moeten wachten op autoverkeer dat niet komt.

 

Over deanderekrispeeters

Mobiliteitsexpert en blikopener bij Bandenloze Vennootschap DAKP. Levert onafhankelijk mobiliteitsadvies, second opinions en creatieve ondersteuning aan bewonersgroepen, oudercomités, bedrijven en overheden. Voor vrijblijvende info: deanderekris@gmail.com Geeft lezingen over mobiliteit voor wie er klaar voor is. Zie: www.koortzz.be Auteur van 'Het Voorruitperspectief' (2000), 'De File Voorbij' (2010) en 'Weg van mobiliteit' (2014). Nieuw boek 'Weg van het systeem' verschijnt in februari 2021. Schrijft daarnaast onder meer columns, opiniebijdragen, sporadische bijdragen her en der en - surprise! - blogberichten. Geeft les aan de PXL Hogeschool, afdeling Verkeerskunde

Volgende »

  1. Grotendeels eens met uw analyse, maar dat de capaciteit van het openbaar vervoer werd teruggebracht tot een minimaal niveau is – wat de NMBS betreft althans – op z’n minst onnauwkeurig. Uit eigen ervaring met woon-werkverplaatsingen in deze periode – ja, ik behoor tot diegenen die zogenaamde essentiële jobs uitvoeren en niet kunnen telewerken – kan ik getuigen dat er op mijn lijn (deel van het traject Blankenberge-Genk) zeer weinig treinen geschrapt zijn en het zeker niet om minimale dienstverlening gaat. Integendeel, elke werkdag sta ik versteld om in zo goed als lege treinen te reizen. Mooi dat ze desondanks blijven rijden.

    Geliked door 1 persoon

    Beantwoorden
    • De NMBS heeft haar aanbod teruggebracht tot een ‘Treindienst van Nationale belang’ (zie https://www.belgiantrain.be/nl/news/coronavirus ). De Lijn schafte alle belbussen af en reduceerde de frequentie van bus- en tramlijnen. Maar, zoals ik schreef, heb ik daar veel begrip voor. Alleen hebben mensen wel betaald voor een dienst waarvan ze nu geen gebruik kunnen maken – (meestal) niet omdat trein, tram of bus niet rijdt, maar omdat mensen thuis moeten werken of technisch werkloos zijn en dus de woon-werkverplaatsing niet maken. De geldigheidsduur van de abonnementen verlengen, zou een gebaar zijn dat billijk is, dat mensen financieel tegemoet zou komen in financieel moeilijke tijden én dat zou stimuleren om het openbaar vervoer te blijven gebruiken.
      Maar misschien formuleerde ik dat inderdaad onvoldoende duidelijk.

      Geliked door 4 people

      Beantwoorden
  2. een beetje een zuur stukje, en veel tekst. Waarom niet gewoon op straat de ruimte innemen met de fiets, ja ook op de autosnelweg. Knappe agent die jou daarvoor beboet.

    Geliked door 1 persoon

    Beantwoorden
    • Die politie zal je misschien laten doen.

      Maar als er een ongeval gebeurt kan je wel een probleem hebben. En veel ‘rechtmatige gebruikers van de rijbanen’ hebben helemaal geen respect voor medeweggebruikers die volgens hen op het fietspad thuis horen.

      Like

      Beantwoorden
  3. Iedere dag doe ik 30km enkel met speed-pedelec op deels fietsautostrade. Op de stukken fietsautostrade altijd rustig fietsen.Op de stukken openbare weg (landbouwwegen) altijd beetje opletten voor sommige bestuurders die nogal zenuwachtig zijn en hopen dat je sneller gaat rijden door de toeteren en te ‘bumberkleven’ of je desnoods voorbij scheuren op 5 cm afstand. De rust is nu de laatste weken volledig teruggekeerd op de landbouwweg.
    Op de fietsautostrades die vroeger leeg waren zijn er nu veel wandelaars, geen probleem om je snelheid aan te passen, maar is het nu wel enorm opletten voor de enorme toename aan wielrenners die weigeren hun snelheid aan te passen en zomaar groepjes wandelaars inhalen. Ook al blijf ik extreem rechts had ik op 1 dag 3 keer bijna raak en ben ik semi-frontaal tegen een wielrenner gereden, enkel een scheef stuur als gevolgd maar om deze gevolgen in de toekomst te beperken heb ik dan maar mijn route aangepast.
    Nu rij ik gewoon langst de ‘steenweg’ die min of meer parallel loopt met de fietsautostrade. Waar dit vroeger bijna een zelfmoordmissie was door de vele auto’s die op en af de parking van de baanwinkel rijden, is dit nu de meest aangename route geworden. Wie had dit ooit gedacht 🙂

    Geliked door 1 persoon

    Beantwoorden
  4. Boeiende stelling. De logische keuze voor het zachte verkeer is een keuze die de huidige politici niet durven maken. Heel jammer want dit zou onze mobiliteit en de staatskas fundamenteel ten goede komen.

    Like

    Beantwoorden
  5. Walgelijke lijkenpikkerij

    Dat het door u gepromote openbaar vervoer intussen nagenoeg niemand meer vervoert, is waarschijnlijk maar een detail.
    DL minder dan 10%
    MIVB minder dan 15%
    Met nog verder beperkte dienstverlening
    En door straal negeren 1,5m regel: gewone bus kan amper 2 passagiers vervoeren bij correcte toepassing !

    Oh, hun kosten zijn wel aanzienlijk omhoog – op jaarbasis zo’n 10% “maar”

    Deelsystemen zijn ingestort.

    Burgers beseffen maar al te goed dat OV en deelsystemen die iedereen bepotelt, ook letterlijk ongezond zijn.

    De auto komt opnieuw naar boven als veiligste, meest praktische vervoermiddel, maar uitgerekend het gebruik daarvan wordt ingeperkt !

    Geliked door 1 persoon

    Beantwoorden
    • Ik heb nog een fles azijn staan. Zal ik ze je opsturen?

      Geliked door 1 persoon

      Beantwoorden
    • de kennis van de noodzakelijke wiskunde om oppervlakten en afstanden uit te rekenen ontbreekt je blijkbaar.

      Like

      Beantwoorden
    • @WegWanBeheer. Kan jij me wijzen op het aantal doden door voetganger-fiets-auto-OV-vliegtuig? Zo is het direct duidelijk dat een auto hét veiligste vervoersmiddel is. NOT.

      Ook een heel praktisch vervoersmiddel. Als ik om zaken ga met de auto moet ik soms parkeergeld betalen, soms moet ik ver wandelen. Ga ik met de fiets is er geen parkeergeld en kan ik die behoorlijk dichtbij stallen (en als ze 1 autoparkeerplaats opofferen kunnen er direct meerdere fietsen stallen). Als ik rondkijk zitten mensen heel vaak alleen in de auto en nemen ze dubbel zoveel ruimte in, dan dat ze strikt gezien nodig hebben…

      Dat kosten-en-baten hélemaal top zijn bij de auto is ook niet waar. Zie bv. http://www.deautovanivan.nl/

      De auto heeft zeker zijn nut en het OV is zeker geen heilige graal, maar met jouw gebrek aan nuance en de manier waarop je communiceert zorgt er helaas voor dat je reacties vaak niet geapprecieerd worden. Jammer.

      Like

      Beantwoorden
      • De auto is ook het vervoermiddel waarmee mensen veel moeilijker aan hun dagelijkse hoeveelheid minimale beweging geraken dan te voet, via fiets of met openbaar vervoer.

        Dus elke overheid die belang hecht aan de gezondheid van zijn bevolking zal die andere vervoermiddelen meer willen promoten dan de auto, niet?

        Like

      • Ook ongenuanceerd. En zonder bronnen. Ik heb zelfs studies gelezen waarin het OV afgecheckt werd met de volle punten voor milieuverontreiniging want… geen CO2-uitstoot. Zo gaat dat tegenwoordig. Zo kan ik het ook. Bijna elke studie is zo tendentieus.En dat heeft dan weer te maken met andere dingen.

        Like

      • @ChrisS, enerzijds van iemand anders zeggen dat hij geen bronnen aanreikt en anderzijds zelf schrijven “Ik heb zelfs studies gelezen…”, maar dan ook geen bronnen voorzien… Dat is een typisch vb. van ‘de pot’ en ‘de ketel’…

        Like

      • Niet echt – zoek het verschil. Ik heb trouwens al dat soort studies verwijderd, ja kan talloze studies in die trant terugvinden online. David maakt een eigen document en dat wordt best… gedocumenteerd. Toch?

        Like

      • Vertel dan maar welke bewering of welk cijfer volgens jou niet klopt, of welk je in twijfel trekt, dan zoek ik met plezier de bronnen voor jou 🙂

        Like

      • Elk redelijk mens die met je wil discussiëren over je zelf gemaakt publiek rapportje zal logischerwijze vragen waarop je je gebaseerd hebt. Als men iets wil beoordelen (goedkeuring/afkeuring/twijfel enz.) zal men aldus altijd moeten terugvallen op je bronnen. Klaar.

        Like

    • De auto is als gemotoriseerd vervoermiddel inderdaad het meest flexibele voertuig ter wereld. Dat helaas hier telkens gedemoniseerd wordt en waarbij het OV telkens de lucht wordt ingeprezen. Het zij zo, men zal de geesten hier niet kunnen veranderen.
      Het OV is letterlijk failliet, financieel en qua oubollige manier van vervoeren. Het gedrocht zal ooit gans ineenklappen.

      Like

      Beantwoorden
      • Ik vrees dat je te veel denkt vanuit de Vlaemsche verkaveling. In 2050 zal meer dan de helft van de wereldbevolking in steden wonen. Probeer een grote stad maar eens te organiseren zonder treinen, zonder bussen, zonder metro’s en zonder deelmobiliteit. Iedereen een eigen auto (liefst een SUV, en liefst alleen rijden, zoals we in VL meestal zien). Succes verzekerd! 🙂

        Geliked door 1 persoon

    • Je vergeet wel het belangrijkste, anonieme poster: de auto is vervuilend en gevaarlijk voor andere weggebruikers (zoals de statistieken rond verkeersdoden aantonen).
      Het is zeker de meest praktische manier (niet wachten op de bus, geen afgeschafte treinen, etc) en de comfortabelste (altijd een zitplaats, geen lawaai van andere mensen, etc), maar in het kader van milieu, klimaat en mensenlevens zullen deze voordelen moeten worden opgeofferd. Denk je niet?

      Like

      Beantwoorden
  6. Zoals meestal: prima denk- en schrijfwerk, Kris.

    Geliked door 1 persoon

    Beantwoorden
  7. Toont ook indirect aan dat telewerken veel kan doen. Maar als overheden en bedrijven in ‘normale’ tijden het personeel slechts heel beperkt toelaat om dit te doen, tjah. En het ligt zeker niet aan de technologie.

    Like

    Beantwoorden
  8. Het eerste waar ik aan dacht toen er gesproken werd over essentiële verplaatsingen was “het gaat enkel over het gemotoriseerd verkeer meer bepaald de auto. Ander nuttig verkeer oa rijwielen bestaat nog steeds niet”

    Als het dan eindelijk over fietsen en wandelen ging, mocht het enkel als recreatie. Met de fiets naar om brood mag (of kan) blijkbaar niet.

    En ook al word er nu geschreven dat alles gaat veranderen vrees ik toch dat het niet zal gebeuren. Nu worden lessen getrokken maar later wordt er (wellicht) niets meegedaan.

    Like

    Beantwoorden
    • “Er wordt (wellicht) niets meegedaan.” Misschien te pessimistisch. Maar in ieder geval een aansporing om het heft dan zelf in in handen te nemen.

      Like

      Beantwoorden
    • Voor alle duidelijkheid en om misverstanden te voorkomen: je mag ook met de fiets of te voet essentiële verplaatsingen doen. Het is niet omdat het nauwelijks vermeld werd in de communicatie door het voorruitperspectief, dat het niet mag.

      Ik zou het zelfs aanraden: door essentiële verplaatsingen te combineren met lichaamsbeweging moet je minder lang of vaak buiten of ‘uit je kot’ zijn en kan je het aantal verplaatsingen echt tot het minimum beperken. Kan alleen maar helpen tegen corona.

      Like

      Beantwoorden
      • Natuurlijk mag je (ik zou het zelfs aanmoedigen) de essentiële verplaatsingen te voet of per fiets doen. Dat weet ik ook wel.

        Maar dat politici nog steeds denken dat je met een fiets geen essentiële verplaatsingen kan doen. Dat de fiets nog steeds niet gezien wordt als een volwaardig transportmiddel, maar als ‘iets’ dat je enkel gebruikt voor recreatie.
        En ook te voet zou je niet kunnen gaan winkelen. Ik woon zelf op 200 meter van een supermarkt, geen haar dat er over denkt dat ik een auto zou gebruiken (heb ik ook niet) of de fiets zou nemen. En kan ik het niet in een keer naar huis brengen, dan ga ik wel 2 keer, (gespreid over 2 dagen). Ik ga niet doen zoals een buur ooit deed. Die ging naar een andere supermarkt (op 900m). Hij had geen auto, maar gebruikte in het weekend de auto van mijn ouders als zijn moeder kwam poetsen. Begrijp dat maar eens.

        Like

      • Ik vrees dat de meeste mensen niet gaan doen wat jij doet als ze km’s ver van een winkel wonen, als ze tientallen km’s van hun werk wonen, als ze hun kinderen moeten afzetten/ophalen, …
        Er is geen enkel fiets die comfortabel en veilig een volle koffer aan boodschappen en ander materiaal kan laden, laat staan met nog kinderen erbij. Dus blijft de auto als enig alternatief over voor de meeste mensen. Er had er wel een alternatief vervoermiddel tussen fiets-auto kunnen komen, als de fietsersbonden&co niet hadden zitten slapen de voorbije jaren – helaas.
        Tot slot. De persoonlijke situatie krampachtig willen opdringen aan een ander zorgt enkel voor frustraties en stress en kan een moreel superioriteitsgevoel aanwakkeren. Relax een beetje man. Geniet van het paaszonneke.

        Like

      • In mijn tweewielbakfiets past voor 2 weken aan boodschappen. Bijna alle winkelkarren die ik aan de kassa zie passen er probleemloos in. Daarnaast heeft mijn vrouw een Tern GSD, een fiets die niet langer is dan een gewone fiets, maar waar ook voor een week boodschappen in past. Als we samen gaan is dat voor 3 weken, maar aangezien we meestal vers eten zou dat zelfs te veel zijn 🙂

        Like

      • Helemaal mee eens Felix.

        Met een opvouwbaar bagagekarretje achter de fiets waar 2 plooibakken op passen kan je perfect de inhoud van een winkelkarretje vervoeren.
        Met een bakfiets ook uiteraard.
        Het lijkt dus dat Chris S eens met een moderne bakfiets moet gaan fietsen 🙂

        Overigens een fiets die een auto kan vervangen bestaat wel degelijk.
        Gewoon door dat bagagekarretje achter de bakfiets te hangen.

        Met bakfiets + bagagekarretje kan je 1 volwassene + 2 kinderen + inhoud van een winkelkarretje vervoeren.

        Met bakfiets met tandemadapter + bagagekarretje kan je zelfs 2 volwassenen + 2 kinderen + inhoud van een winkelkarretje vervoeren. Voor die uitzonderlijke gevallen dat een gemiddeld gezin tegelijkertijd zou willen gaan winkelen.

        Wie echt ver woont van een winkel kan ook met een velomobiel met bagagekarretje er naartoe fietsen.

        Dus Chris S heeft volgens mij ongelijk dat de auto het enig alternatief is voor gezinnen.

        De achterliggende vraag is waarom de overheid een ruimtelijke ordening zou willen waardoor heel veel mensen ver van supermarkten wonen en/of ver van hun werk en/of ver van school & ontspanning? Want dan gaan mensen inderdaad al sneller zich overtuigen om toch maar de auto nemen in plaats van de fiets.

        Like

      • Met het hele gezin naar de winkel vind ik sowieso onzinnig. Er loopt vaak te veel volk en kinderen vinden het vervelend. Voor kleren moeten ze mee, maar dan heb je in totaal niet zo veel bagage mee en vanaf een bepaalde leeftijd kunnen ze zelf mee fietsen.

        Geliked door 1 persoon

      • Chris S

        Je schrijft dat we beter niet onze ‘persoonlijke situatie krampachtig opdringen aan een ander’, maar waar doen we dat? Wij houden de opties open, maar vinden bepaalde opties wel beter dan de andere. We sluiten echter geen enkele optie helemaal uit.

        Wat doe jij? Je ziet maar 1 alternatief voor de meesten en sluit het andere categoriek uit. Wie is dan het meest ‘krampachtig in het opdringen van zijn situatie’?

        En dan zijn er nog zaken die niet te rijmen vallen.

        Je schrijft dat de meesten niet doen wat wij doen (op actieve wijze essentiële verplaatsingen doen), en daar zit waarheid in. Er is veel autogebruik. Maar valt het dan niet juist mee met onze ‘opdringerigheid’? Wijst dat er niet juist op dat autoverplaatsingen meer aan ons allen ‘opgedrongen’ worden dan actieve verplaatsingswijzen? Dat we te veel auto-afhankelijk zijn?

        Verder raad je aan om te relaxen en van het paaszonnetje te genieten. Een uitstekend advies, maar jij bent wel 1 van degenen die het drukst aan het posten is. Ik raad je aan (en wil je zeker niet opdringen) wat gas terug te nemen, want het gevaar is dat je het debat (?) monopoliseert… Dat is trouwens ook een vorm van opdringerigheid.

        Like

      • Chris: hieronder zie je onze fietsen met een heleboel bagage. We wonen ‘kilometers’ van de winkel en vinden het veilig en comfortabel. Hoe meer je fietst, hoe sterker je wordt en anders zijn er nog elektrische fietsen (zoals die blauwe, je kan er zelfs 2 accu’s op aansluiten). Er zijn er veel die met een auto boodschappen doen en slechts een kwart of een halve winkelkar kopen. Als wij met 2 grote fietsen gaan kunnen we 2 winkelkarren meenemen, of 2 kinderen, die vanaf een bepaalde leeftijd ook zelf kunnen fietsen. https://i.imgur.com/LY442Uj.jpg

        Like

  9. Waarom zegt onze regering niet: “Doe je essentiële verplaatsingen zo veel mogelijk te voet of per fiets”?

    Geliked door 1 persoon

    Beantwoorden
  10. Politici over corona:
    -alle scholen, horeca en publieke evenementen moeten meteen dicht!
    -we raden reizen en vliegen ten stelligste af, behalve als het echt noodzakelijk is!
    -we nemen deze maatregelen niet zomaar, maar op advies van wetenschappers
    -enkel ons gedrag aanpassen kan deze crisis stoppen

    Diezelfde politici over klimaat:
    -we moeten stoppen met doemdenken
    -in ons eentje kunnen we weinig veranderen
    -het moet allemaal haalbaar en betaalbaar blijven
    -technologie zal het wel oplossen
    -de burger mag er geen last van ondervinden

    Het stemt ook tot nadenken dat we nu een gigantische strijd voeren tegen een microscopische vijand die ouderen en zwakkeren vroegtijdig doodt, terwijl er véél meer microscopische deeltjes zijn die al een eeuw véél meer mensen ziek maken en vroegtijdig doden, en dat we dat bijna normaal beginnen vinden zijn. Stel je voor dat we de vervuilingscrisis even serieus zouden nemen:
    -verplaats je enkel met de auto als het écht nodig is, de politie zal bestuurders controleren en evt. beboeten
    -vliegen wordt ontraden om de verspreiding van die vervuilende deeltjes te voorkomen, luchtvaartmaatschappijen schorten daarom zelfs vluchten op
    -fabrieken gaan op een lager pitje draaien tot er technieken zijn om de vervuiling op te vangen
    -er worden miljarden vrijgemaakt om voertuigen zo licht, zuinig en efficiënt mogelijk te maken, fabrikanten die niet aan de voorwaarden voldoen worden in lockdown geplaatst 🙂

    Tussenstand corona – luchtvervuiling: 65.000 – 322.000.000*

    * jaarlijks 4,6 miljoen doden * 70 jaar (er is al zware vervuiling sinds pakweg 1850, maar toen waren er minder mensen aan blootgesteld, dat compenseert de jaarlijkse 4,6 miljoen van nu)

    En ivm het ‘redden’ van luchtvaartmaatschappijen:
    -Ze betalen geen taksen op kerosine
    -De olieprijzen zijn al jaren laag
    -Er is geen BTW op vliegtickets
    -De meeste vluchten zijn
    -Ze hebben geen alternatieve (CO2-arme) brandstof
    -De luchtvaart breekt jaar na jaar records

    En nu moet de burger hen ook nog eens ‘redden’? (ook de milieubewuste burger)

    Geliked door 1 persoon

    Beantwoorden
    • Stukje tekst weggevallen: “de meeste vluchten zijn pleziervluchten”: https://i.imgur.com/wFvz2QR.jpg

      Like

      Beantwoorden
    • Vorig jaar wereldwijd 650 000 doden aan griep. In BE 3 000. Er was geen paniek.

      Je haalt terecht het vliegverkeer aan. Schaadt het milieu onnoemelijk veel meer dan auto’s. O.a. doordat de massale uitstoot in ijle luchtlagen gebeurt die heel gevoelig zijn in het ecosysteem. Maar ja, big buuziness he. Deze blog zou daar eens op mogen inzoomen. En vooral alternatieven voorstellen.

      Like

      Beantwoorden
      • Maar voor covid-19 bestaat geen vaccin of virusremmer. Er is ook nog veel onbekend over covid en er is nog geen groepsimmuniteit. Zelfs mét drastische maatregelen die iets te laat komen raken ziekenhuizen overbelast (zie Spanje en Italië). Enkel tijdige én drastische maatregelen helpen. Zelfs Trump heeft ingezien dat het geen ‘griepje’ is 🙂 Vliegen is vooral slecht voor het klimaat, ook al is het momenteel nog slechts 2% van de totale uitstoot. Auto’s daarentegen vervuilen ook in woon- en schoolstraten, wat nefast is voor de gezondheid. Testje: als je in Antwerpen buitenkomt ruik je geen vliegtuigen of schepen uit de haven, maar dieselauto’s. Alternatieven voor vliegen? Niet zo ver op reis gaan en meer videoconferencing ipv zakenvluchten.

        Like

      • “Vliegen is vooral slecht voor het klimaat.” Wie gelooft die onzin. Het impact op het milieu is dus bijna te verwaarlozen? Het vergelijk met de auto is een typisch ver-van-mijn-bed gedacht. Misschien moet ge eens ruiken aan de staart van een vliegtuig als ie vertrekt.
        Huh, ja, telewerken heeft op het milieu eerder een positief impact, als dat ten minste in totaliteit een reis uitspaart – al gaat men thuis wel meer verbruiken. Bedrijven doen al zeker tien jaar aan videoconferencing en dies meer. Maar gaat men daarmee werkelijk het vliegen drastisch doen dalen? De realiteit is anders, het vliegtuigverkeer is exponentieel gestegen. En destijds hebben duizenden groene jongens het vliegtuig genomen om klimaatcongressen te bezoeken… huichelaars.

        Like

      • Bekijk eens fijnstof- en NOX-kaarten, dan zal je zien wat ik bedoel. De grootste concentratie is langs wegen en langs die wegen wonen mensen, itt zee- en luchthavens, waar er ook veel minder van zijn. Nogmaals: als ik naar mijn werk fiets ruik ik vooral auto’s en brommers (en in mindere mate bestel/vrachtwagens, maar daarvoor zijn er minder alternatieven en ze houden onze economie draaiende), ik ruik geen schepen of vliegtuigen, die vooral veel uitstoten op grote hoogte en op zeeën. Je quote nogal selectief, minder reizen en minder ver reizen is een wereld van verschil (75% van de vluchten is recreatief) en in ons bedrijf wordt er nu niet meer gevlogen, wel aan videoconferencing gedaan. Het resultaat is gekend: véél minder vluchten tijdens deze coronacrisis. Maar altijd handig om de verantwoordelijkheid af te schuiven en dan te zeggen dat er ook groene jongens vliegen of autorijden…

        Geliked door 2 people

  11. Pingback: Fietsen onder Schelde: wordt de tragedie een blijspel? – het fietsperspectief

  12. Ondertussen in de media: “Autofabrikanten melden een opmerkelijk herstel van de vraag in China. Een lichtpuntje in donkere tijden, want de auto-industrie wordt beschouwd als de kanarie in de kolenmijn van de wereldhandel.” Zie https://www.demorgen.be/nieuws/sterk-stijgende-vraag-naar-auto-s-in-china-hoopgevend-voor-de-hele-wereld~ba973217/

    Hmm, ik heb zelfs geen idee om daar gevat op te reageren…

    Like

    Beantwoorden
    • De Morgen is steeds meer De Gisteren.

      Like

      Beantwoorden
    • Werkzaam zijnde in de transportsector (vrachtwagenbouw) weet ik dat deze een zeer goede barometer is voor de economie. Wij zien elke week de cijfers van de orders en daarin zien we als eerste veranderingen in de economie, zowel naar boven als naar onder. De goederentransport sector zal het zeker nog eerder zien dan de autosector.
      Daarin klopt het plaatje van het artikel vrij goed, maar daar eindigt het ook wel.

      Een sector waar het water hun al jaren aan de lippen staat, de Amerikaanse concerns konden 2008 maar net overleven en sindsdien blijft het pompen of verzuipen, en zelfs in sterke jaren geen buffer kan opbouwen staan bewieroken als (tussen de lijntjes gelezen) motor van de economie? Met een klein beetje gezond (boeren)verstand kan je zien dat hier iemand nog in de vorige eeuw leeft.

      Like

      Beantwoorden
    • Heel hoopgevend dat er nog meer auto’s bijkomen, net wat we nodig hebben! De illustratie is ook goed gekozen: een heleboel auto’s die in een file staan. Rechts op de foto kunnen er nog enkele bij 🙂

      Like

      Beantwoorden
      • David,

        We moeten blijkbaar, net zoals met het Corona virus, eerst de piek bereiken voor het aantal kan dalen. Spijtig genoeg blijkt de piek van het aantal auto’s nog (steeds) niet bereikt. Dat zie je ook op de foto (sarcasme is me totaal onbekend)

        Like

  13. Ook uit de media: “De stad Gent overweegt om stukken openbare weg tijdelijk in te vullen als fiets- en voetpad. Er zijn vandaag meer zwakke weggebruikers op pad waardoor er soms te weinig plaats is en de veiligheid niet gegarandeerd kan worden.” Zie https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/04/15/gent-wil-fiets-en-voetpaden-uitbreiden-om-veiligheid-te-garande/

    Like

    Beantwoorden

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.

%d bloggers liken dit: