RSS feed

Autowaan

Geplaatst op

Sommige nieuwsberichten zijn ecologisch uit hun aard. Ze komen altijd weer terug en zijn dus eindeloos recycleerbaar.

Het debat over de invoering van een algemene snelheidsbeperking op de Duitse snelwegen is zo’n nieuws dat eigenlijk ‘ouds’ zou moeten heten. De uitkomst is telkens dezelfde: ook al is de argumentatie voor een Tempolimit intussen overdonderend, de meerderheid van de Duitse volksvertegenwoordigers heeft niet de guts om er één in te voeren. De enige variatie die er is, is die in het aantal stemmen voor en tegen. De laatste keer: 126 voor, 498 tegen.

BMW met optie

Model mét optie

In de meeste Europese landen ontbraken snelheidsmaxima op het gehele wegennet of op een deel ervan van de jaren 1930 tot de jaren 1970-75 (bron: Elvik Rune e.a., The Handbook of Road Safety Measures, 2e editie, 2009). Daarna won in alle landen het gezond verstand. Behalve dus in Duitsland. De Duitsers bleven steken in de jaren ’30.

Dat klinkt verschrikkelijk en dat is het ook. De heren en dames volksvertegenwoordigers verkiezen meer doden (door verkeersongevallen en luchtverontreiniging) boven minder stemmen. Daar bestaat een passend woord voor in het Duits: rücksichtslos.

Overigens is het wellicht niet eens waar, dat van die stemmen. Recente peilingen geven aan dat een meerderheid van onze oosterburen gewonnen is voor een Tempolimit.  Zo verrückt zijn die Germanen nu ook weer niet.

Der Spiegel rekende het uit: een ‘beperking’ tot 130km/u zou zo’n 140 doden per jaar schelen. Minister van Transport Andreas Scheuer mag dan nog zo hard roepen dat de Duitse autosnelwegen de veiligste van de wereld zijn, de waarheid is dat de fysicawetten ook in Duitsland gelden. Een hogere snelheid zorgt voor meer én zwaardere ongevallen.

Zo ligt het aantal verkeersdoden wezenlijk hoger op de Duitse dan op de Nederlandse autosnelweg. De Wegenwiki stelt vast: “In 2015 vielen in Duitsland 414 doden op de Autobahn, waarop 237 miljard voertuigkilometers werden afgelegd. Dat is een rato van 2 doden per 1 miljard voertuigkilometers. In Nederland vielen in 2016 80 doden op de rijkswegen, waar 70 miljard voertuigkilometer werd afgelegd. Dat is een rato van 1,1 doden per 1 miljard voertuigkilometers. Hiermee vallen naar verhouding in Duitsland 82% meer doden op de autosnelweg dan in Nederland.”

Wie de cijfers niet gelooft, kan altijd nog te raden gaan bij de verzekerings-maatschappijen. Die kennen de statistieken als geen ander en dus geldt dat wie sneller rijdt dan de ‘adviessnelheid’ van 130km/u makkelijker aansprakelijk kan worden gesteld wanneer hij of zij betrokken raakt bij een ongeval.

Onder de Belgen en Nederlanders die graag eens gaan razen in hun buurland lijkt die ‘op eigen risico’-regel een goed bewaard geheim te zijn. De media doen dan ook niet veel moeite om het de wereld uit te helpen. De mythe dat hoge snelheden en veiligheid op de weg verzoenbaar zijn wordt breed gekoesterd.

Ook afwezig in onze berichtgeving: het gegeven dat de Duitse uitzonderingsregel van de Duitsers ook effect heeft op de verkeersveiligheid bij ons. Hoe dat kan? Eenvoudig: door het ontbreken van een snelheidslimiet op (ongeveer 70% van) de Autobahn, blijven autoconstructeurs wagens maken en verkopen die (veel) sneller kunnen dan de 120 of de 130km/u die in verkeersbeschaafde landen geldt. Ook hier (lees voor een positief voorbeeld mijn blog over de Lage Emissie Zones) is Talebs ‘dictatuur van de minderheid’ aan het werk. Het resultaat: een Europees wagenpark dat te snel is en daardoor zwaarder, gulziger, klimaat- en milieuonvriendelijker, duurder en onveiliger is dan zou kunnen (en moeten).

Als sommige politieke families dus écht werk willen maken van een socialere, rechtvaardigere mobiliteit, dan weten ze wie ze moeten overtuigen.

Over deanderekrispeeters

Mobiliteitsexpert en blikopener bij Bandenloze Vennootschap DAKP. Levert onafhankelijk mobiliteitsadvies, second opinions en creatieve ondersteuning aan bewonersgroepen, oudercomités, bedrijven en overheden. Voor vrijblijvende info: deanderekris@gmail.com Geeft lezingen over mobiliteit voor wie er klaar voor is. Zie: www.koortzz.be Auteur van 'Het Voorruitperspectief' (2000), 'De File Voorbij' (2010) en 'Weg van mobiliteit' (2014). Nieuw boek 'Weg van het systeem' verschijnt in februari 2021. Schrijft daarnaast onder meer columns, opiniebijdragen, sporadische bijdragen her en der en - surprise! - blogberichten. Geeft les aan de PXL Hogeschool, afdeling Verkeerskunde

Volgende »

  1. Rian van der Borgt

    Rijkswegen in Nederland omvatten overigens niet alleen autosnelwegen (A-nummer) maar ook andere wegen met slechts 2 rijstroken. Op die laatste gebeuren volgens mij echter meer ongevallen dus op de autosnelwegen zijn er daarmee minder ongevallen dan het gemiddelde van de rijkswegen.

    Like

    Beantwoorden
  2. Op “eenvandaag” een nieuwsprogramma van de Nederlandse televisie op 19 minuten is er een stukje geweest over die Tempo-Limit: https://www.npostart.nl/eenvandaag/04-03-2020/AT_2123912 ik weet niet of je dit ook in Vlaanderen kunt bekijken, want vrt.nu kunnen wij helaas ook niet bekijken.
    Over wat Rian zegt, ze heeft gelijk ongeveer de helft van de Rijkswegen zijn snelwegen de andere helft zijn o.a. N-wegen met meestal 1 of 2 cijfers https://www.rijkswaterstaat.nl/wegen/wegenoverzicht .
    Om een beter beeld te krijgen van de snelwegen kun je beter het aantal ongevallen bekijken a rato van de snelheid.Als je de resultaten van SWOV ernaast legt dan kom je bij de som van 100, 120 en 130 km/u-wegen tot een totaal van 77 doden. De rest zijn de doden op de andere rijkswegen (N-wegen met 2 cijfers) (3 doden) en op de snelwegen zijn er ook stukken 80 km/u. maar die zijn minimaal. Dit zijn de gegevens van BRON ( politie) van 2018. Op de 130 km/u-wegen 30 doden, op de 120 km/u-wegen 19 doden en op de 100 km/u-wegen 28 , hier kunnen ook autowegen tussen zitten.. De meeste ongelukken gebeuren op gemeentelijke wegen: 404 doden. Maar die snelheden op auto(snel)wegen zijn ook maar theoretisch natuurlijk, want door files worden die snelheden niet altijd gehaald. Maar wij (NL) gaan nu naar het 100 km/u tijdperk op de autosnelwegen ( overdag dan toch) en als dan het slachtoffercijfer drastisch daalt dan zou dit wel eens een voorbeeld worden voor andere landen. Pijnlijk voor de autolobby. Maar als je de argumenten van de Duitse Rasern (snelheidsduivels) neemt hebben ze altijd wel een “whataboutism”.
    Wat ook opmerkelijk is in Duitsland is dat op lokale wegen enorm gegoogeld wordt met snelheden. Stukjes van 50 km/u en dan plotseling 30 of dan weer 70 en dat slecht aangegeven. Zo heb ik eens een boete gekregen voor het rijden van 67 op een stukje 50. Gelukkig had ik de flits gezien en ben daarna veel oplettender geworden, resultaat dus “maar” één boete. Dat is al vele jaren geleden, want nu rijden we daar met de fiets en openbaar vervoer. Maar lokaal vinden ze dus snelheid wel gevaarlijk en wordt er enorm op gehandhaafd. De politie in Duitsland is wel voorstander van een Tempo-Limit zij hebben al genoeg ongelukken gezien.

    Like

    Beantwoorden

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.

%d bloggers liken dit: