RSS feed

Dubbele boodschap


Enkele weken geleden zat ik in een interview voor Zeno. Andere gesprekspartners waren Koen Van Wonterghem, voorzitter van Ouders van Verongelukte Kinderen (OVK) en politierechter Dina Van Laethem – een sympathieke dame die durft zeggen waar het op staat.

Alleen: de edelachtbare bleek zeer verknocht aan haar auto én aan de alomtegenwoordigheid van alcoholhoudende dranken. Die combinatie van een auto- en een alcoholcultuur eist jaarlijks veel slachtoffers, maar dat was voor haar geen argument om het beleid bij te sturen.

Ze gruwde van het idee dat mensen zouden moeten worden afgebracht van hun modale eenkennigheid. Fietsen? Te inspannend. Met de trein rijden? Vergt te veel tijd – ook al was de rechter de enige van ons drie die te laat op de afspraak verscheen.

Het alcoholslot veralgemenen? “Dan kan de horeca wel inpakken.”

En de verkoop van alcohol aan banden leggen, bijvoorbeeld in tankstations? Dom idee volgens haar, “want dan rijden mensen toch gewoon naar de nachtwinkel.”

Vreemde argumentatie. Ze gaat vrolijk voorbij aan heel veel volkswijsheid. Denk aan de aanbeveling om vooral niet de kat bij de melk (of het spek) te zetten of het inzicht dat de gelegenheid de dief maakt. Maar ook de wetenschap denkt er het hare van. Wanneer de ‘keuzearchitectuur’ het ongewenste gedrag (‘nudging’) faciliteert, dan wordt dat ongewenste gedrag waarschijnlijker. Daarover bestaat intussen een heel boekenrek aan gedragspsychologische studies.

Vandaar dat de Nederlanders, de Fransen, de Britten, de Denen, de Zweden, de Noren en zelfs de Italianen de verkoop van alcohol op autostrades hebben verboden. De Duitsers staan die alleen nog overdag toe en de Walen “evolueren naar minder alcoholverkoop in snelwegstations” door het verbod op te nemen bij de vernieuwing van concessies.

Het is duidelijk in welke richting het inzicht voortschrijdt. Overal, behalve in Vlaanderen.

Hier denken we nog altijd dat we het gaan halen met twee keer per jaar een in de media aangekondigde Bobcampagne.

Het is wachten op het volgende persbericht van Vias waarin verwonderd vastgesteld wordt dat zoveel Belgen toegeven (!) dat ze recent nog reden terwijl ze mogelijk boven de wettelijke alcohollimiet zaten. (“1 op 4 in de afgelopen maand”, volgens een internationale enquête uit 2019)

Aan dit alles moest ik denken, toen ik de afgelopen week ontdekte dat je tegenwoordig ook diesel van hoge gisting kunt tanken. De Leffe waarvoor hier reclame wordt gemaakt, is weliswaar alcoholvrij – maar om dat te weten moet je al de kleine lettertjes lezen én de spontane associatie met de klassieke lading van deze vlag opzij zetten.

Mijn hypothese is dat deze publiciteit de alcoholhoudende variant minstens evenveel promoot als de alcoholvrije variant. Bierbrouwers en hun marketeers weten echt wel hoe ze ons onder (hun) invloed kunnen krijgen.

Ze weten donders goed dat wij soms ook zonder te hebben gedronken een beetje dubbel denken.

 

 

 

Over deanderekrispeeters

Mobiliteitsexpert en blikopener bij Bandenloze Vennootschap DAKP. Levert onafhankelijk mobiliteitsadvies, second opinions en creatieve ondersteuning aan bewonersgroepen, oudercomités, bedrijven en overheden. Voor vrijblijvende info: deanderekris@gmail.com Geeft lezingen over mobiliteit voor wie er klaar voor is. Zie: www.koortzz.be Auteur van 'Het Voorruitperspectief' (2000), 'De File Voorbij' (2010) en 'Weg van mobiliteit' (2014). Nieuw boek 'Weg van het systeem' verschijnt in februari 2021. Schrijft daarnaast onder meer columns, opiniebijdragen, sporadische bijdragen her en der en - surprise! - blogberichten. Geeft les aan de PXL Hogeschool, afdeling Verkeerskunde

Volgende »

  1. “Alleen: de edelachtbare bleek zeer verknocht aan haar auto én aan de alomtegenwoordigheid van alcoholhoudende dranken. Die combinatie van een auto- en een alcoholcultuur eist jaarlijks veel slachtoffers, maar dat was voor haar geen argument om het beleid bij te sturen.”

    Het bewijst nog maar eens dat samen met de boeren ook het gezond boerenverstand verdwijnt.

    Like

    Beantwoorden
  2. In mijn omgeving is het nog steeds “drink niet als je rijdt, want je kan gepakt worden” in plaats van “drink niets als je rijdt, want de kans op ongevallen neemt sterk toe” en gisteren ging het over een doodgereden meisje in de context “stel je voor dat je dat als automobilist voor hebt met 0,6 promille”. Nee, hier in België is de Scandinavische mentaliteit nog veraf…

    Geliked door 1 persoon

    Beantwoorden
    • Klopt… Als het bij mijn vroegere werkgever nieuwjaarsreceptie was, werd er heel veel gecommuniceerd over… geplande of vermeende alcoholcontroles in de omgeving en hoe deze te omzeilen. Als ik hierop reageerde door te stellen: is het niet simpelweg de beste oplossing om niet (te veel) te drinken, te BOB’en etc. werd ik gezien als de pretbederver, de schoolmeester met het opgeheven vingertje. Dat er om 23u kaderleden straalbezopen in hun firmawagen kropen, was een stoere anekdote om achteraf te vertellen in de koffiehoek.

      Like

      Beantwoorden
  3. Ik heb het artikel ook gelezen. Blijkt dat als je pleit voor het STOP-principe je een ‘fietsactivist’ bent (in haar ogen). Bij elk ongeval tussen auto’s en actieve weggebruikers denk ik steeds “moest die verplaatsing nu echt met de auto gebeuren?” Hoeveel levens en families zijn al verwoest door die autoverslaving? Ook nuchter… Ook indirect (vervuiling, obesitas)

    Geliked door 4 people

    Beantwoorden
    • Ik doe ongeveer al mijn verplaatsingen met (plooi)fiets en OV en word daar regelmatig meewarig voor bekeken. Men vindt het een beetje zonderling. Waarom koop ik als zelfstandige geen sjieke wagen? Zou nochtans perfect kunnen. Waarom ben ik zo’n “sportieve” eco-warrior, fietsactivist, (overdreven) groene jongen enz.?
      Ik vraag me dan altijd af: wie is hier de extremist? Ik die overal geraak op een vlotte, file- en stressloze manier (boekje lezen op de trein, heerlijk) OF al die anderen die elke dag in de file staan te vervuilen, als zombies te tokkelen op hun smartphone, te stressen en te vloeken? Of die anderen die voor alles boven de 500m in de wagen springen, wat zich vertaalt in 0,0 fysieke conditie en een hoge BMI? Ik zwijg dan nog over verhoogde onveiligheid en dito vervuiling.
      Ik weet wie de extremisten zijn. Probleem is dat de extremisten de meerderheid zijn en zo gebrainwashed zijn door hun automobiele way of life dat ze mensen die dat niet meer willen, beschouwen als extremisten, activisten etc. De wereld op zijn kop, en zij die ondersteboven hangen, denken dat ze rechtstaan.

      Like

      Beantwoorden
      • Ik heb nu 23 jaar geen auto meer. Jarenlang, en nu ook nog door nogal wat mensen, word ik bekeken als arme sukkelaar die zich geen auto kan betalen. Ik ben ook eens uitgescholden omdat ik de economie schade berokken door geen auto te hebben. En de laatste jaren word ik nu ook bekeken als een groene jongen.

        In elk geval ben ik blij dat ik, nog meer mentaal dan materialistisch gezien, geen auto nodig heb. Want het steen en been klagen van de verstokte autorijders klagen doe ik niet aan mee. En de laatste tijd is er het, rond Gent, over de lage emissie zone en het circulatie plan er nog eens bijgekomen. En het zijn vooral de mensen die nooit in Gent kwamen, en dus ook niet meer zullen komen, die klagen.

        Like

      • @De Liggende Fietser: hier in Leuven idem. De bewoners zijn – na wennen aan de nieuwe situatie – tevreden over het circulatieplan. Minder verkeer in de stad, dus meer leefbaar en veel aangenamer. ’t Zijn hier vooral de bewoners van de omliggende dorpen etc. die klagen dat ze “niet meer kunnen gaan winkelen in Leuven”. Dwz dat ze niet meer zoals vroeger met de auto pal voor de deur kunnen staan. Dat Leuven maar een postzegel groot is en dus perfect bewandelbaar, dat er gratis randparkings zijn met shuttles, dat er nog altijd betaalparkings à volonté zijn in het centrum, dat het station vlakbij is en er veel bussen rijden… dringt moeilijk door.
        Uiteraard schreeuwen nog altijd een deel verstokte automobilisten, de obligate handelaars en een welbekende oppositiepartij moord en brand (en “faillissement” en “doodbloeden”). Dat laatste is klinkklare onzin want het is nog meer dan vroeger op de koppen lopen hier.
        Een aantal kennissen gaf aan “zich niet meer welkom te voelen” en dan maar uit te wijken naar een “gastvrijere” stad. Ik heb gezegd dat dit dan inderdaad de beste oplossing is voor iedereen ;-). Maar toch… zo te horen laten ze Leuven heus niets links liggen. Rare jongens, die mensen.

        Like

  4. Ferdinand Delasoie

    Zorgwekkend inderdaad. De redeneringen die mevrouw ophangt zijn van het niveau ‘borrelpraat’. Als zo iemand over je moet oordelen, dan heeft de maatschappij wel een probleem.

    “Dan rijden ze wel naar de nachtwinkel”. Hmmm… die liggen niet langs de snelwegen, he madammeke ?

    Like

    Beantwoorden

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.

%d bloggers liken dit: