Onlangs kwam ik dit sympathieke initiatief tegen – het residu van een sensibiliseringscampagne van vorig jaar. Doel was automobilisten te sensibiliseren om meer ruimte te gunnen aan de fietser.
De stad Lier verdeelde fiets-aanhangkaartjes met dit opschrift:
Lierenaars dragen met trots hun geuzennaam ‘schapenkoppen’. Maar uilen zijn het niet. Ze beseffen dat mobiliteitsbeleid in essentie een strijd om de ruimte is.
Alleen: waarom is die fietser een olifant?
Als het gaat om ruimtebeslag, wie is dan eigenlijk écht de olifant?
En tot slot: is het niet een beetje ironisch dat een fietser ‘bedankt voor de ruimte’, maar zich wel moet tevreden stellen met een verlichtingspaal als fietsenstalling?
Misschien was een arm schaap als afbeelding toch toepasselijker geweest.
Inderdaad, olifanten zijn grijs, niet roze.
LikeLike
Maar die fiets levert geen 20 miljard op hé.
LikeLike
Als u bedoelt dat de auto ons “20 miljard” zou opleveren, dan gelooft u in de hardnekkige mythe dat automobilisten de staatskas geld opbrengen en geen geld kosten. Uit gedegen wetenschappelijk onderzoek (o.m. van T&ML) is evenwel al bij herhaling het tegenovergestelde gebleken. Automobilisten/auto’s kosten meer dan ze opbrengen (maar om dit te begrijpen moet men wel vertrouwd zijn met het concept ‘externe kosten’). Fietsers/fietsen brengen meer op dan ze kosten.
LikeLike