RSS feed

Klimaatbewust op vakantie

Geplaatst op

Net toen we dachten dat we het klimaatprobleem hadden weggestemd, was het er weer. Onder de vorm van een enquête dan nog wel.

Of we man, vrouw of iets anders zijn en welke stimulansen nodig zijn om ons een CO2-arme auto te laten kopen? De optie ‘geen auto’ of ‘een deelauto’ is niet voorzien. Wie de enquête helemààl wil invullen zal de vraag moeten beantwoorden, er is geen ontkomen aan. “Gij zult een elektrische auto, een auto op waterstof of minstens een auto op aardgas kopen.” Als klimaatboodschap kan het tellen. Populairder allicht dan “Gij zult uw salariswagen inleveren.”

Er is een troost. Wat verderop zijn er enkele open vragen waar u zich eens goed kan laten gaan. Een mens weet nooit zeker of de enquête nu echt alleen maar een verplicht nummertje is omdat Europa de Belgische overheid ertoe verplicht.

Er wordt ook gepeild naar onze bereidheid om minder te vliegen en wat meer de trein te gebruiken. Eigenlijk is die vraag overbodig, want Europ Assistance had dat al gevraagd in zijn Vakantiebarometer: 38% van de Belgen is bereid zijn vakantiewijze aan te passen om zijn ecologische voetafdruk aan te passen.

38%. Is dat nu veel of weinig? Dat is dus 62% die de middelvinger opsteekt en zegt: “De boom in met uw klimaat.”

Omdat die middelvinger dezer dagen kennelijk meer gewaardeerd wordt (“we moeten er respect voor opbrengen”) dan een belerend vingertje (“foei!”, al kan ik niet nalaten daar dan ook een vingertje bij te denken), doe ik toch maar eens een poging tot empathie. Mogelijk zijn er bij die 62% een pak mensen die de vraag niet goed begrepen hebben. Ik zie de ernstige, verontruste gezichten al wanneer Luc Haekens aan de deur staat met een uit de kluiten gewassen schoenlepel: “Goeiedag meneer, ik kom uw ecologische voetafdruk controleren.”

Verder zijn er ook een pak mensen die niet op vakantie gaan. Sommige uit principe. Sommige – iets talrijker wellicht – omdat ze de middelen er niet voor hebben.

En dan zijn er, dat weet ik wel zeker, ook nog de mensen die het al eens hebben geprobeerd en het opgegeven hebben. Want eerlijk waar: het heeft niet veel gescheeld of ik was bij die 62% geweest.

Begin dit jaar vatten wij het plan op om deze zomer naar Kopenhagen te gaan. Uit klimaatbewustzijn zouden we dat niet met het vliegtuig of met de auto maar met de trein doen.

Welgemoed doken wij in het internet. Snel eventjes de tickets boeken voor ons vijven. Maar dat was buiten de Spoorwegen gerekend. In januari tickets boeken voor juli? Veel te vroeg! Dat kan pas vanaf 3 maanden voor de vertrekdatum. Wanneer alle hotelkamers al volzet zijn, met andere woorden.

Dus oefenden wij geduld.

In april togen wij opnieuw aan het werk. “Aan het werk” is in deze goed gekozen, want dat was het. Het was geen fluitje van een cent, het was een opdracht, een héle opdracht. We probeerden via de NMBS, de Deutsche Bahn, de Deense spoorwegen, een Nederlandse makelaar,…

Vaststelling: de websites in kwestie zijn ontworpen als een selectiemechanisme dat alleen de snuggerste kandidaten, of beter: de meest volhardende kandidaten, doorlaat. Je moet een vertrekstation vinden dat gekend is door het systeem. Je moet over een zekere voorkennis beschikken wat betreft de benaming van de stations op je bestemming.

Ik geef toe: we hadden het ons ook niet gemakkelijker gemaakt. Ik wou een ommetje maken langs Lübeck. Dat is uiteindelijk Hamburg geworden. Waarom? “Computer says no.” Een mens kan niet alles willen.

Uren hebben we het internet afgestruind om uit te vlooien welke treinen vanuit ons lokale stationnetje haalbaar waren, geen te riskante overstaptijden hadden, op een christelijk uur vertrokken, niet midden in de nacht aankwamen en ook nog eens betaalbaar waren.

Wat dat laatste betreft: de prijszetting is allesbehalve transparant en om helemaal zeker te zijn van de prijs wil de computer de leeftijd van iedereen weten en of er abonnementen of verminderingskaarten in het geding zijn. Niet onlogisch, maar met een beetje pech mag je die hele invoeroperatie een keer of tien op een avond herhalen, waarna je met het gevoel blijft zitten dat de interessantste formule je toch door de vingers glipt.

Soms blijkt eerste klas goedkoper te zijn dan tweede klas. Hoe dat kan? Het wordt niet uitgelegd. En altijd verschillen de prijzen van Deutsche Bahn van die van NMBS International. De vrije markt zekers?

Enfin, om een lang verhaal kort te maken: het heeft ons ettelijke avonden gekost eer we er achter kwamen dat Interrail tegenwoordig ook interessante formules heeft voor oudere jongeren zoals wij. Een beetje achterdochtig geworden door die vondst, stak ik mijn licht op bij een bevriend personeelslid van de NMBS. Dat deed ik een beetje verlegen en beschaamd, want een klein stemmetje in mijn hoofd bleef almaar herhalen dat het allemaal aan mij lag, domme digibeet die ik ben.

Maar ik oogstte veel begrip: “Wij snappen het ook niet. Ze willen dat je alles online doet, ze schaffen steeds meer loketpersoneel af, maar ze maken het dan zo dat je eigenlijk niet kan differentiëren, laat staan de goedkoopste optie vinden.” Fijn voor mijn ego, tragisch voor de maatschappij, de spoorwegmaatschappij én de andere. Echt aangespoord (pun intended) om klimaatverantwoordelijk te reizen worden wij toch niet bepaald.

Een mens gaat zich onwillekeurig afvragen: willen ze wel dat wij met de trein rijden? Hebben we hier niet te maken met een grote, geheime samenzwering van de kerosine-elite? (Merk op hoe ‘mee’ ik ben: ik gebruik het woord “elite” zomaar in een zin. Nog even en “de mensen” doen hun intrede.)

Ik mag hopen dat het inderdaad een complot is. In het andere geval is ons internationale treinverkeer in handen van een bende idioten. Wij bestelden onze Interrailpassen via het internet en kregen vrijwel onmiddellijk de blijde mare: ze zouden ons eerstdaags worden bezorgd door – gaat u even staan, want ik viel van mijn stoel – DHL Express.

Wat bleek? Interrailtickets worden in Ierland afgedrukt, vakkundig verpakt in een dikke kartonnen envelop en dan (hier begin ik een beetje te huilen) per vliegtuig naar België gebracht, alwaar een ‘white van man’ tegen de klok het halve land doorkruist om het pakje met draaiende motor (maar tijdig) bij ons aan de deur aan te bieden.

Dat hebben wij dan toch weer goed gedaan voor het klimaat.

Over deanderekrispeeters

Mobiliteitsexpert en blikopener bij Bandenloze Vennootschap DAKP. Levert onafhankelijk mobiliteitsadvies, second opinions en creatieve ondersteuning aan bewonersgroepen, oudercomités, bedrijven en overheden. Voor vrijblijvende info: deanderekris@gmail.com Geeft lezingen over mobiliteit voor wie er klaar voor is. Zie: www.koortzz.be Auteur van 'Het Voorruitperspectief' (2000), 'De File Voorbij' (2010) en 'Weg van mobiliteit' (2014). Schrijft daarnaast onder meer columns, opiniebijdragen, sporadische bijdragen her en der en - surprise! - blogberichten. Geeft les aan de PXL Hasselt, afdeling Verkeerskunde

Volgende »

  1. Spot on. Op Lowtech Magazine staat ook veel info over treinen. Maar dat er zodanig veel artikels zijn over bij god ‘treinen’ is ook een teken aan de wand dat het idd allemaal een stuk moeilijker is dan gewoon punt A, punt B, vertrek- en aankomstdag op te geven :-(.

    Zie https://www.lowtechmagazine.be/treinen/ (merk op: ‘volgende pagina’ onderaan), met oa. ‘Met de trein door Europa: een handleiding’ (https://www.lowtechmagazine.be/2012/06/met-de-trein-door-europa-een-praktische-gids.html)

    Like

    Beantwoorden
  2. Kafka is duidelijk niet dood, hij werkt bij de spoorwegen.

    Like

    Beantwoorden
  3. Een heerlijke blog, al is de inhoud frustrerend én herkenbaar. Ik heb het opgegeven met de website van NMBS, na inderdaad zo’n 10 keer opnieuw dingen invoeren. En dan was het maar voor 2 personen. Ik reis graag met de trein, maar het wordt ons niet makkelijk gemaakt. Simpel woon-werkverkeer is al een hele opgave. Dus rijd ik zeer tegen mijn zin 2 x per week met de auto van Maastricht naar Hasselt-Kiewit, want bus en trein sluiten totaal niet op elkaar aan waardoor ik minimaal 1,5 uur onderweg ben tegen 45 minuten met de wagen. Die tram tussen Hasselt en Maastricht die er wel-niet-wel-niet-wel-niet gaat komen, brengt daar misschien verandering in… Goede reis naar/door Denemarken!

    Like

    Beantwoorden
  4. Ware het nu enkel het lange zoekwerk naar een goede reisweg en -tijd geweest, dat zou voor velen wel behapbaar zijn. Maar als je moet kiezen tussen naar bvb Berlijn of Londen reizen voor 50 euro heen en terug (met het vliegtuig) of voor 250 euro (met de trein), dan is voor velen de afweging tussen prijs en milieu/klimaat vaak snel gemaakt. Wij kozen ervoor om deze zomer met de trein naar Berlijn te gaan, omdat we 2 jonge kinderen hebben die nog gratis met de trein kunnen maar wel betalen voor een vliegtuigzitje komt dit net (enkele 10-tallen euro) goedkoper uit. Schande vind ik dat…

    Like

    Beantwoorden
  5. David Michiels

    Dag Kris, ook wij deze zomer een uitstap met het gezin naar ‘klimaathoofdstad’ Kopenhagen gepland en gelijkaardige frustraties. Wij hebben het eerder opgegeven (de punten gaan naar jou) en besloten om onze vliegreis te compenseren. Ik weet het, het is een twijfelachtige vorm van aflaat, maar op dat moment liever dat beetje ‘flyve skam’ dan de hele ‘train scam’. Toch knap dat je hebt doorgezet, en een hele fijne vakantie gewenst!

    Like

    Beantwoorden
  6. Dag Kris, 1 tip om al jouw frustraties in verband met treinreizen op te lossen: seat61.com. Met ongelooflijk veel informatie over treinen op alle continenten, onder meer over het boeken van de tickets. Echt een aanrader, geschreven door een fanatieke Brit die zelf voor de Britse spoorwegen heeft gewerkt, maar later van zijn werk zijn hobby heeft gemaakt. Veel plezier in Kopenhagen!

    Like

    Beantwoorden
  7. Een verhaal in de AD die dit ook probeerde namelijk naar Stockholm reizen voor een interview;

    Leuk plan, met de trein naar Stockholm – maar dat gaat niet zonder slag of stoot

    Copy, past in Google zou moeten werken.

    Like

    Beantwoorden
  8. Tien jaar geleden had ik hetzelfde idee maar richting Hamburg en Bremen, was er nog wèl loketpersoneel, maar waren die erg blij dat ik al alle treinen/uren/perrons vooraf had afgeprint èn zelf uiterst verward over de prijzen. ’t Is dus een oud zeer. En ik ondervond dat de website van Deutsche Bahn het makkelijkst was, toen

    Like

    Beantwoorden
  9. Wij (2 volw, 2 kind) zijn verleden jaar met Interrail (7 dagen pas) via Duitsland (stops in Keulen, Koblenz, Frankfurt en Stuttgart) en Zwitserland (Zurich, Chur, Bernina Express) tot aan het Comomeer gereisd. Daar een weekje verbleven en via stops in Turijn en Parijs (tgv) terug naar Lille (tgv) en dan terug naar België. Dit vroeg inderdaad wat planning, maar de Rail Planner app is hierbij een goed hulp (https://www.interrail.eu/en/plan-your-trip/rail-planner-app). Geen enkele trein gemist, wel hier en daar wat vertragingen (zelfs in Zwitserland!). Ik kan het ten zeerste aanraden, ook de kinderen vonden het geweldig.

    Like

    Beantwoorden
  10. Kris, hilarisch verhaal, als het niet zo droevig was. Misschien moet je een enquête lanceren voor onze politici, met wat vragen genre: Welke stimulans hebt u nodig om de NMBS deftig te reorganiseren, om een tax op kerosine in te voeren, om De Lijn extra middelen toe te kennen ipv te besparen…

    Like

    Beantwoorden
  11. Beste Kris,

    vandaag je column in DS gelezen. Herkenbaar. Mijn vrouw gaat deze zomer naar Lissabon met de trein met onze 2 dochters. Het boeken van treintickets – inclusief van de nachttrein vanaf Hendaye – gebeurt in verschillende stappen, over een tijdspanne van verschillende maanden. Uiteindelijk gelukt.
    Vanuit Lissabon nemen ze een terugvlucht. Het boeken van deze vliegtickets duurde 5 minuten. En “uiteraard” een flink stuk goedkoper. H/T per vliegtuig is goedkoper dan heen per trein – en dan geniet onze jongste dochter nog van een treinkorting omwille van haar leeftijd.

    Wij willen zeer graag met de nachttrein reizen naar Lissabon, ook in de toekomst. Een vliegticket naar Lissabon anno 1993 kostte ruim 12.000 Belgische Frank. Toen dus 300 €. Een treinticket naar Lissabon boekte je gewoon aan het loket.
    Zolang Europa geen structurele inhaalbeweging maakt ten voordele van de internationale (nacht)treinen (aansluiting, infrastructuur, personeel, prijs tickets, …) is er geen echt alternatief voor de reiziger.

    Dirk Holemans schreef er een inspirerend stuk over in DS, 3 jaar geleden ondertussen:

    https://www.standaard.be/cnt/dmf20161007_02508202?articlehash=6AD36B6DE6B5167001A76E4C914289C1868C072107029EFD39EFFE1E2CF6AC509B55D162BF46E0AD29F15A431CDEDF0BEBF8893D9E9B9693C4B78FC14B0D75AB

    Like

    Beantwoorden
  12. Ferdinand Delasoie

    Een mooi, maar helaas ook pijnlijk stuk. Er staan hier reacties over “anno 2019”, maar de situatie is alleen verslechterd ! Toen ik in 1999 van Woerden naar Innsbruck wilde, kon de lokettist feilloos tickets uitdraaien. Ik moest er wel voor naar Utrecht Centraal – dat al wel. De prijs was hetzelfde als van het vliegtuig – ook pokkeduur. Ryanair vloog nog niet naar Innsbruck.
    Idem treincomfort. Hoe zag de internationale trein eruit in de jaren zeventig ? Ga het prachtige decorstuk maar bekijken in Trainworld. Tegenwoordig roept de NMBS, dat internationale treinverbindingen zo moeilijk zijn. Vroeger gingen ze soepel en snel… dwars door het IJzeren Gordijn. Is de trein in “vroeger” blijven steken ? Was het maar waar…

    Like

    Beantwoorden
  13. De eerste trein uit Turnhout vertrekt wat vroeger om aansluiting the geven naar Antwerpen,maar de laatste trein terug doet dat hoegenaamd niet, tewijl Londen Brussel vijf minuten later binnenkomt, en even half uur later in Herentals nog even aansluiting is naar Mol. Als men zo op winstgevendheid kan werken, wat hebben gemeenstes en steden dan te zeggen?

    Like

    Beantwoorden
  14. De (goedbedoelde ?) enquete heb ik ook ingevuld, en ik had net dezelfde reactive als Kris.
    Op de vraag of we een CO2-arme auto gaan aankopen, heb ik dus naar waarheid ‘neen’ geantwoord, want ik heb mijn salariswagen teruggegeven, en pendel nu (met volle goesting) met bus-tram-trein.Een auto kopen overwegen we niet.
    Op de vraag, of we overwegen om volgende keer niet met het vliegtuig op vakantie te gaan, moest ik ook al ‘neen’ antwoorden. Onze vakantiereis gaat dikwijls naar de schoonfamilie, en die woont aan de andere kant van de wereld. Met de trein/boot kan natuurlijk ook, maar dan ben je toch 2-4 weken onderweg 🙂 (en dat is dan nog enkel de heenreis).
    En dus staan we in de statistieken bij degene die het niet zien zitten om iets voor het milieu te doen. Wat weer een bewijst dat je met statistieken alle kanten uit kan.
    Misschien blijven we dit jaar wel binnen Europa, voor de vakantie. Of we gaan een familielid in Groot-Brittanie bezoeken. Een vlucht van anderhalf uur, maar met de boot/trein ben je (minstens) een dag onderweg. En je betaalt (minstens) 5 keer meer. Maar dat wisten we al…

    Like

    Beantwoorden
  15. Pingback: We gaan de burger eens bevragen over het klimaat… | De Groene Vlaming

  16. Pingback: In de overgang | De Andere Kris Peeters

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.

%d bloggers liken dit: