RSS feed

De man die zijn auto voor een fiets hield

Geplaatst op

Oliver Sacks schreef ooit een boek getiteld ‘De man die zijn vrouw voor een hoed hield’. Niet leuk, voor de man noch voor de vrouw.

Maar een veel meer voorkomend probleem is dat van mannen die hun auto voor een fiets houden. Ze zijn elke dag te spotten op onze fietspaden.

IMG_0222

Deze man heeft het wel heel erg te pakken.

Onze overheden zoeken al jaren naarstig naar een passende behandeling.

In afwachting is mededogen op zijn plaats.

 

Over deanderekrispeeters

Mobiliteitsexpert en blikopener bij Bandenloze Vennootschap DAKP. Levert onafhankelijk mobiliteitsadvies, second opinions en creatieve ondersteuning aan bewonersgroepen, oudercomités, bedrijven en overheden. Voor vrijblijvende info: deanderekris@gmail.com Geeft lezingen over mobiliteit voor wie er klaar voor is. Zie: www.koortzz.be Auteur van 'Het Voorruitperspectief' (2000), 'De File Voorbij' (2010) en 'Weg van mobiliteit' (2014). Schrijft daarnaast onder meer columns, opiniebijdragen, sporadische bijdragen her en der en - surprise! - blogberichten. Geeft les aan de PXL Hasselt, afdeling Verkeerskunde

Volgende »

  1. Ik denk al jaren: “Als je denkt dat je auto een fiets is dan is het ook een fiets”.
    Spijtig genoeg geldt het omgekeerde niet, want als je denkt dat je fiets een auto is staan de autobestuurders direct op hun achterste poten.

    Beantwoorden
  2. Wie legt er ook z’n fietspakeerplaats aan??

    Als ik mijn fiets daar zou parkeren dan zou het tegen de lantarenpaal of de paal van het bord zijn.

    Ik vermoed dat als het bord er niet had gestaan de man er ook niet had geparkeerd.

    Beantwoorden
    • Heb je ook opgemerkt dat je fiets daar maximaal 1 uur geparkeerd mag staan?
      Zonder fietsparkeerschijf (‘dient zichtbaar achter de voorruit geplaatst te worden’) kan je fiets zonder pardon worden ‘weggesleept’.

      Fietsen die verkeerd geparkeerd staan, kunnen ook worden ‘weggesleept’.
      Dus maar beter niet tegen de lantaarnpaal zetten…

      Op zo’n fietsparkeerplaats vol met correct geparkeerde fietsen kan je wel fietsdomino spelen. Je duwt (of een iets te sterke wind blaast) de ene fiets tegen de andere en voor je het weet liggen ze allemaal op de grond…

      Bizar concept toch, die blauwe zone voor fietsen… Men heeft getracht fietsparkeerproblemen op te lossen door een recept toe te passen dat gebruikt wordt om autoparkeerproblemen op te lossen. Zo simpel is het natuurlijk niet, met als ironisch gevolg dat er plots een auto op de fietsparkeerplaats staat.

      Beantwoorden
      • Het concept is in Delft bedacht ( delfts blauwe lijnen) en ik moet zeggen het werkt hier goed. Ja bij veel wind en slechte zijstandaarden krijg je wel problemen, maar bij die fietsstandaarden waarbij het voorwiel geklemd wordt is het ook geen rozengeur. En de parkeerplekken kun je weer voor andere dingen gebruiken bij een evenement of voor de hulpdiensten. Je kunt ze trouwens ook met lasers projecteren voor een pop-up parkeerplek. Ja als mensen zo gek zijn dat ze hun auto voor een fiets zien dan helpt alleen nog de bijstand van de flikken met een goede dosis boete.En voor dat 1 h parkeren, dat kennen wij niet. Enkel dat bepaalde parkeerplekken op bepaalde uren gebruikt mogen worden, want dat kun je WEL controleren.

      • Zie mijn eerdere stukje (en zie de reactie van Etienne): https://deanderekrispeeters.wordpress.com/2017/04/14/delfts-blauw/ (intussen verbeterde link, met dank aan Felix)

      • Dank u voor jullie reacties, al werkt de weblink niet goed bij mij. Ik meen wel via de zoekfunctie gevonden te hebben waar Kris op doelde.

        https://deanderekrispeeters.wordpress.com/2017/04/14/delfts-blauw/

        Nu weet ik dat het concept best wel goed kan werken en ik neem mijn eerdere woorden terug. Die heb ik geschreven met een andere context voor ogen, een context waarbij fietsen verre van het grootste mobiliteitsprobleem vormen. De fietsparkeerzone op bovenstaande foto blijft dus raar, want waar zijn de fietsers, waar zijn de fietsen?

        Maar goed, ik mag misschien niet te veel afleiden uit de foto, want dat is maar een momentopname. Mijn fout dus om dat te veralgemenen. Nogmaals dank om mij daarop te wijzen.

        Oh ja, in welke stad is bovenstaande foto eigenlijk genomen?

      • Felix, je reactie was to the point. Het is inderdaad niet vanzelfsprekend dat ‘fietsproblemen’ opgelost kunnen worden met ‘auto-oplossingen’. In Nederland (hier in Tilburg) heeft men intussen echter het luxeprobleem van een ‘teveel’ aan gestalde fietsen op piekmomenten. In Brugge, Gent en in Antwerpen wordt er intussen ook al mee geëxperimenteerd, al heb ik het gevoel dat er in sommige gevallen te gemakkelijk naar gegrepen wordt om geen keuzes te hoeven maken.

    • Als je fiets maximaal 1 uur geparkeerd mag staan dan er is nog meer reden om hem gewoon tegen de lantarenpaal aan te zetten, daar geldt die beperking niet zover ik kan zien.

      Het artikel over Delft (goede achtergrond) heeft wel een andere context, duidelijk te zien dat Delft de ‘6e vitaalste binnenstad’ is. Geen idee waar dit is maar ik vermoed een kleine dorpskern in het nevelgebied waar het misschien alleen zondagochtend druk is, hoewel ik denk dat de gemiddelde dienst langer duurt dan een uur.

      Beantwoorden
  3. Doorzagen misschien ?
    Als die per sé een tweewieler wil ?

    Beantwoorden

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: