RSS feed

Milieubewustzijn als optie


Er is journalistiek. En er is journaillistiek. Autojournalisten doen doorgaans aan het tweede en zijn dus strikt genomen geen journalisten. Het zijn moderne kopiisten. Ze laten zich betalen om voorgekauwde perstekstjes in de format van hun krant te proppen. Het betere knip- en plakwerk, zeg maar.

Zelfs bij een kwaliteitskrant als De Standaard is dat niet anders. Hoe hoog de krant ook opgeeft over haar kritische zin, scherpe analyses en onafhankelijkheid, in de autorubriek worden al die kwaliteiten blind overboord gekieperd.

Neem bijvoorbeeld de aflevering van het voorbije weekend. Aan de beurt was de Renault Talisman, een bijna 40.000 euro dure “luxeschuit voor veelrijders”, de benzineversie met turbo en 225 pk en een top van 240km/u. Dat dit “erover” is, staat er natuurlijk niet – een krant is geen preekstoel. Om verontwaardigd te zijn is er nog gelegenheid genoeg wanneer er dode fietsers of voetgangers te betreuren zullen zijn. Een dagblad moet niet op de feiten vooruit willen lopen.

Terzijde: als een straat breed is, dan roepen we om het hardst dat die uitnodigt (zo al niet: aanzet) tot te snel rijden. Dan eisen we infrastructurele aanpassingen vooraleer er controles mogen komen. Maar wanneer een auto 240km/u kan en qua vormgeving alleen maar ‘competitie’ ademt, dan doen we alsof dat een neutraal en helemaal niet ter zake doend gegeven is.

Terug naar het schrijfsel. De wagen is ook in drie dieseluitvoeringen verkrijgbaar, zo blijkt. Dat is geen aanleiding tot een kritische kanttekening. Integendeel, er is de geruststellende mededeling dat “bij de diesels (…) Ad Blue-vloeistof (moet) worden toegevoegd voor de verbranding van schadelijke stikstoffen.” Mooi toch, zo’n blauw goedje dat het letterlijk allemaal oplost. Collega Ine Renson, “moeder” van de CurieuzeNeuzen zal het graag lezen.

Dan is er het obligate stukje over het sportieve karakter van de wagen. Voor wie in deze wereld minder thuis is: “sportief” (en soms ook wel “dynamisch”) is onder automobilisten het hondenfluitje voor “snel rijden” en “door de bochten scheuren”.

Hoewel, deze keer staat het er tamelijk expliciet: “De vierwielsturing maakt van de Talisman een wendbare berline bij snel genomen bochten (…).” Precies waar we op zaten te wachten. Een journalist moet nu ook niet mordicus het gras willen wegmaaien voor de voeten van de mensen die hun kost verdienen met sensibiliseringscampagnes. En met een Talisman heb je natuurlijk altijd het geluk aan je kant.

Microklimaat auto

Gezocht: autojournalisten die de bubbel van de fabrikanten durven te doorprikken

Veilig rijgedrag is dan ook geen must, evenmin als ‘milieubewust’ rijden: “Het keuzeprogramma met rijmodi is nuttig voor wie ecologisch wil rijden.” Versta: voor alle anderen is het niet nuttig, want die klimaatveranderingstoestanden, ach, je doet er aan mee of je doet er niet aan mee, dat is een persoonlijke keuze.

“Verwacht het onverwachte” luidt de marketingslogan van de krant.  Maar in sommige gevallen veracht ik het. En met mij een flink deel van de redactie, durf ik te wedden.

Advertenties

Over deanderekrispeeters

Mobiliteitsexpert en blikopener bij Bandenloze Vennootschap DAKP. Levert onafhankelijk mobiliteitsadvies, second opinions en creatieve ondersteuning aan bewonersgroepen, oudercomités, bedrijven en overheden. Voor vrijblijvende info: deanderekris@gmail.com Geeft lezingen over mobiliteit voor wie er klaar voor is. Zie: www.koortzz.be Auteur van 'Het Voorruitperspectief' (2000), 'De File Voorbij' (2010) en 'Weg van mobiliteit' (2014). Schrijft daarnaast onder meer columns, opiniebijdragen, sporadische bijdragen her en der en - surprise! - blogberichten.

Volgende »

  1. Een pedelec of brommer die sneller dan 25 of 45 rijdt (of ondersteuning biedt) is opgefokt en illegaal. Een voertuig dat 50x zwaarder is mag zonder problemen 2x de maximum toegelaten snelheid op snelwegen halen, dat is ‘vrijheid’. Stel je voor dat men die zou willen inperken, ik verwacht een volksopstand zoals met de gele hesjes.

    Beantwoorden
  2. Kleine bemerking: een elektrische fiets die sneller rijdt dan 25km/h is NIET illegaal; op voorwaar de dat de ondersteuning uitdooft tot aan 25km/h en dat de fiets dus boven die 25km/h niet meer elektrisch ondersteund wordt. Sneller dan 25km/h trappen mag wel.
    Als we dat naar auto’s doortrekken zou dus 120km/h in BE volstaan en als je sneller wilt moet je maar trappen, wind vangen of bergaf rijden. 😉
    Bij speed pedelecs klopt je opmerking wel: de constructie moet zo gebouwd zijn dat er niet sneller mee gereden kan worden dan 45km/h.

    Beantwoorden
  3. Die volksopstand is er al Yves, maar zolang er geen auto’s in de fik worden gestoken maakt het kennelijk niet uit hoeveel mensen protesteren voor een beter klimaat.

    Beantwoorden
  4. Prima stuk!

    Beantwoorden
  5. Goed gezegd! Auto-denken overheerst nog steeds en het is taboe om daar tegenin te gaan.maar de aanhouder wint 🙂

    Beantwoorden
  6. Verordering EU 168/2013 [ https://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/?uri=CELEX:32013R0168 ] die de technische eisen vastlegt van twee-, drie-, vierwielers:
    “(11) Richtlijn 95/1/EG van het Europees Parlement en de Raad van 2 februari 1995 betreffende de door de constructie bepaalde maximumsnelheid, het maximumkoppel en het nettomaximumvermogen van twee- of driewielige motorvoertuigen (5) maakte het mogelijk voor lidstaten om de eerste registratie en alle daaropvolgende registraties op hun grondgebied van voertuigen met een maximaal nettovermogen van meer dan 74 kW te weigeren. Het verwachte verband tussen veiligheid en beperking van het vermogen in absolute zin kon in meerdere wetenschappelijke onderzoeken niet worden aangetoond. Om deze reden, en met het oog op het opheffen van interne handelsbelemmeringen op de markt van de Unie, mag deze optie niet langer worden gehandhaafd. Er moeten andere en doeltreffendere veiligheidsmaatregelen worden getroffen om de grote aantallen dodelijke en letselslachtoffers onder berijders van gemotoriseerde tweewielers bij verkeersongelukken in de Unie terug te dringen.”

    De niet-inperking op het vehikel is dus Europees wettelijk verankerd.

    De Standaard een kwaliteitskrant? Die is al lang afgegleden naar een brolkrant, een vodje papier het lezen niet waard. Al jaren voert deze indertijd i.d.d. echte kwaliteitskrant de trieste hoogmis van politieke correctheid e.a.
    Geen enkele krant in BE is onafhankelijk en dat is mondiaal voor de meeste kranten zo. En zeker in BE wordt al jarenlang gewoonweg van mekander kritiekloos gekopieerd, dat ziet men o.a. door steeds dezelfde thema’s op dezelfde dagen, maar het kopiëren gebeurt werkelijk in het echt schaamteloos onderling tussen journalisten/redacties zoals je stelt. Een journalist is een immorele verkoper geworden, ze worden allemaal zo opgeleid nu: verkopen komt voor op waarheid, objectiviteit, kwaliteitsonderzoek – morele waarden zijn al lang begraven.

    Jouw stukje laat nogmaals maatschappelijk-structureel zien hoe het economisch leven haar invloed doordrukt, grenzen doorbrekend die begrensd horen te zijn wil men een sociale impuls een kans geven – it’s all about the money, kranten worden daarvoor goed betaald. Maar dat kan geen ziel nog een moer schelen.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: