RSS feed

Bedrieglijke reclame


IMG_0060

Zoek de bedrieglijke reclame op bovenstaande foto.

Juist ja, ‘Geel’ is niet rechtsaf zoals het billboard suggereert. Het is linksaf.

Maar laten we het voor de verandering over die andere reclame hebben.

Zondag zijn er lokale verkiezingen. Geen federale. Toch wekt deze partij de indruk dat met een stem voor haar de kwestie waarover het lokale niveau geen zeggenschap heeft ‘ten goede’ kan worden gekeerd. Wat mij betreft is dat kiezersbedrog.

Of misschien toch niet. Stel dat andere lokale politieke partijen tegen zo’n ondertunneling zouden zijn, dan zou je kunnen stellen dat een lokale partij die mee-werkt met Infrabel en de NMBS de zaak zou kunnen bespoedigen. Zo zou inderdaad het verschil worden gemaakt. Maar dat is niet zo: over de wenselijkheid van ongelijkvloerse spoorovergangen in onze gemeente zijn alle politieke partijen het eens.

Of wacht. Misschien is de boodschap dat een lokale deelname aan de macht de realisatie van de gewenste projecten waarschijnlijker maakt? De partij in kwestie zit nationaal immers in de regering. In dat geval hebben we te maken met het cynisme van de macht: ‘als we mogen deelnemen aan de macht, zorgen wij dat de broodnodige projecten er komen en anders niet’. Zo bekeken staat hier dus geen verkiezingsbelofte, maar een verkiezingsdreigement.

Los van het voorgaande is er nog een vraag: hoe kan je lokaal beloven dat er een ondertunneling zal komen en tegelijk federaal besparen op de middelen die daarvoor nodig zijn? Een spagaat noemen ze zo’n positie. Meestal gaat die na een tijdje pijn doen. Maar kennelijk wordt er op vertrouwd dat ze het nog kunnen uithouden tot 14 oktober. Daarna kan er weer gewoon voor ‘realisme’ worden gepleit.

Tot slot. Zijn ondertunnelde spoorwegen nu echt het beste antwoord op de vraag naar vlot verkeer?

Tja. Het is maar wat je verkeer noemt. Schijnbaar is met ‘vlot verkeer’ vooral ‘vlot autoverkeer’ bedoeld. Want aan het station is er al een (voor verbetering vatbare) voetgangers- en fietserstunnel en voor een andere spoorovergang werd recent beslist dat er een fietserstunnel komt in het kader van de geplande fietssnelweg van Turnhout naar Herentals. Dat die nieuwe verbinding een aanzienlijke omweg zou betekenen voor een belangrijk deel van het fietsverkeer werd er gemakshalve niet bijgezegd.

Zeur niet, hoor ik u al zeuren, sowieso zouden zo’n ondertunnelde spoorwegen toch wel een verademing zijn? Nu staat het autoverkeer in én rond onze stad geregeld ‘vast’ doordat de slagbomen gesloten zijn. Met enkele tunnels zou dat tot het verleden behoren.  Zou dat geen goede zaak zijn voor iedereen?

Absoluut. Op de korte termijn zeker wel. Maar of dat ook zo zijn op de lange termijn, is nog maar de vraag.

Minder ‘weerstanden’ voor het autoverkeer zullen immers zorgen voor meer autoverkeer en dus meer ‘ongezonde’ drukte. Om dat te voorkomen zijn flankerende maatregelen nodig. Bijvoorbeeld ingrepen die ervoor zorgen dat de nieuwe tunnels niet uitmonden in een doorsteek voor auto’s dwars door het centrum en in een modal shift richting auto.

Minimaal hebben we dus al zeker nood aan maatregelen die het doorgaande verkeer scheiden van het bestemmingsverkeer. Daar heeft de partij in kwestie in haar programma aan gedacht: een betere bewegwijzering en een betere aanduiding van de parkings moeten het oplossen. Verleiden door te leiden, als het ware.

Alleen: er staan al wegwijzers. En niemand kijkt ernaar. De enen niet omdat ze de route zo ook wel kennen. De anderen niet omdat ze een GPS hebben die het altijd wel beter weet. Dat werkt dus niet en dus zullen er andere maatregelen moeten genomen worden. Waardoor het en-beleid alsnog keuzes zal moeten maken en dus zal moeten vervellen tot een of-beleid.

Maar die ongemakkelijke waarheid wordt bewaard voor na 14 oktober. Tot dan moeten we het doen met een simplisme dat wel op zichzelf rijmt, maar niet op de werkelijkheid.

Advertenties

Over deanderekrispeeters

Mobiliteitsexpert en blikopener bij Bandenloze Vennootschap DAKP. Levert onafhankelijk mobiliteitsadvies, second opinions en creatieve ondersteuning aan bewonersgroepen, oudercomités, bedrijven en overheden. Voor vrijblijvende info: deanderekris@gmail.com Geeft lezingen over mobiliteit voor wie er klaar voor is. Zie: www.koortzz.be Auteur van 'Het Voorruitperspectief' (2000), 'De File Voorbij' (2010) en 'Weg van mobiliteit' (2014). Schrijft daarnaast onder meer columns, opiniebijdragen, sporadische bijdragen her en der en - surprise! - blogberichten.

»

  1. ”Juist ja, ‘Geel’ is niet rechtsaf zoals het billboard suggereert. Het is linksaf.”

    Rond verkiezingstijd is geel overal. Ik vind het opvallend dat een bepaalde partij zo prominent zichtbaar is in de campagne. In de krant heb ik bijvoorbeeld al meerdere keren paginagrote advertenties gezien van de N-VA, terwijl ik me van eender welke andere partij geen enkele advertentie voor de geest kan halen. Of hun slogan ken. Zou dat aan mij liggen? Of zou de N-VA meer geld spenderen en het meest zichtbaar en aanwezig zijn?

    Verder vind ik het ook opvallend dat N-VA vlot verkeer wil via ondertunnelde spoorwegen. Terwijl ondertunnelde spoorwegen toch in de eerste plaats voor veilig verkeer zorgen? En is veiligheid niet belangrijker dan vlotheid?

    Je ziet dus waar de prioriteiten liggen bij N-VA, maar goed, ik zal maar het beste ervan denken en ervan uitgaan dat ze er gewoon niet aan hebben gedacht bij het maken van hun affiche?

    Beantwoorden
  2. De zeurkoorts slaat hier ook al een tijdje toe tijdens deze verkiezingskoorts.

    Beantwoorden
  3. Is dat een fietspad met klinkers daar op de foto? Eh vlot fietsverkeer zouden ze daar ter plekke kunnen aanpakken met een breed fietspad met asfalt of goed aansluitend beton mét een groen scheidingsstrookje. Natuurlijk is er in Vlaanderen de verkeer(de) erfenis van veel partijen die boter op hun hoofd hebben en zoals iemand gisteren in Antwerpen op het journaal zei: : “We willen eindelijk eens daden”. Ze voeden de mensen met brokjes, maar de fietser wil eindelijk eens een fatsoenlijk maal.

    Beantwoorden
  4. @:” Minimaal hebben we dus al zeker nood aan maatregelen die het doorgaande verkeer scheiden van het bestemmingsverkeer.” Ook voor verbetering van vlot autoverkeer?

    – De roep om “ondertunnelde overwegen” benadrukt de hinder van treinen en belicht vooral de negatieve kant van openbaar vervoer. Voetgangers en fietsers hebben nood aan ondertunnelde autoroutes, maar daarvoor moet je deze partij niet kiezen.

    Beantwoorden
    • De barrièrewerking van spoorwegen is niet enkel bij autobestuurders, dat ze dat wel zo laten overkomen is autodenken.
      Ik heb ook al gemerkt dat wegbeheerders inderdaad vaak de barrièrewerking van autowegen vergeten. Wat dus ook weer autodenken is.

      Op die gelijkgrondse overwegen na is de treininfrastructuur wel al zeer veilig voor mensen in België. Dus ongelijkgrondse overwegen lijken me vooral een verbetering van de verkeersveiligheid te veroorzaken en een veel beperkter effect op de vlotheid van het autoverkeer. Zou er een verkeersstudie over bestaan die dit al dan niet bevestigd?

      In ieder geval kan de veiligheid van de treininfrastructuur nóg beter via platform edge doors. Maar daarvoor lijken geen plannen om die ook in België in te voeren, tenzij ik me vergis.

      Beantwoorden

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: