RSS feed

Een snelbinder voor fietsers


Gedane zaken nemen geen keer. Dat is in het bijzonder zo voor grote infrastructuurwerken. Eenmaal ze gerealiseerd zijn, zit je er minstens enkele decennia mee.

Neemt niet weg dat verbeteringen achteraf soms nog mogelijk zijn. Soms zelfs als je denkt dat ze onmogelijk zijn.

Voor een mooi voorbeeldje blijven we nog even in Green Capital van het moment Nijmegen. Daar vonden ze het op zeker moment nogal sneu dat er over de spoorbrug over de Waal geen fietsers konden. Altijd hetzelfde met die dwarsliggers.

Maar die van Nijmegen lieten het er niet bij zitten. Wat als we aan de bestaande brug nu eens een fietspad hingen, vroegen ze zich af. En wat later deden ze het nog ook. Ze bonden een fietsbrug aan de spoorbrug en klaar was Kees (nu ja, in werkelijkheid had het iets meer voeten in de Waal, maar het punt is: ze deden het maar weer).

Als kers op de taart bedachten ze er een even gelaagde als geniale naam voor: ‘De snelbinder’.

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

Toegegeven, ze vergaten ook hier de voetgangers. Maar laat het een verzachtende omstandigheid zijn dat de brug al van 2003 dateert. Er bestonden toen ook al voetgangers, dat is waar, maar ook bij onze Noorderburen heeft het denken over de behoeften van de actieve weggebruiker een kronkelig parcours afgelegd.

Desalniettemin wil ik graag de aandacht vestigen op nog een schitterende vondst: kijk even hoe ze de brugleuningen naar buiten lieten buigen zodat fietsers op stuurhoogte net dat beetje meer veiligheidsruimte kregen. En waardoor voetgangers, want ze zijn er wel degelijk, comfortabel kunnen leunen.

Het is zo eenvoudig dat een mens zich afvraagt waarom dit geen standaardoplossing is. Te moeilijk wellicht.

Advertenties

Over deanderekrispeeters

Mobiliteitsexpert en blikopener bij Bandenloze Vennootschap DAKP. Levert onafhankelijk mobiliteitsadvies, second opinions en creatieve ondersteuning aan bewonersgroepen, oudercomités, bedrijven en overheden. Voor vrijblijvende info: deanderekris@gmail.com Geeft lezingen over mobiliteit voor wie er klaar voor is. Zie: http://www.v-g-s.be/ Auteur van 'Het Voorruitperspectief' (2000), 'De File Voorbij' (2010) en 'Weg van mobiliteit' (2014). Schrijft daarnaast onder meer columns, opiniebijdragen, sporadische bijdragen her en der en - surprise! - blogberichten.

»

  1. Een van mijn opmerkingen bij de aanleg van de nieuwe Noorderlaanbrug in Antwerpen was dat men daar net het omgekeerde deed, namelijk een naar binnen buigende leuning waardoor het toch niet bijzonder brede fietspad verder versmald werd.

    Ik ken spijtig genoeg talloze (ook nieuwe) bruggen waar men de brug onnodig versmald heeft door de manier waarop de leuning werd geplaatst. (Ook de nieuwe fietsbrug ter vervanging van de Ijzerlaanbrug en de nieuwe fietsbrug aan Berchem station hadden net wat breder kunnen zijn met een ander leuningontwerp.)

    Blijkbaar is dat een blinde vlek bij veel brugontwerpers. Op zich kan dat gebeuren (we hebben alle wel blinde vlekken), maar als men wat meer gebruikers met inzicht zou betrekken bij het ontwerp en de uitvoering van infrastructuur, dan zou dat zo’n fouten voorkomen.

    Beantwoorden
    • Altijd maakt de overheid dezelfde fout: niet vooraf luisteren naar de gebruikers en hen van bij de aanvang betrekken bij de planning.

      Beantwoorden
      • Tjah, dit is een van de symptomen van een particratie he en van de eenheidsstaat. Bij de nakende verkiezingen zal de leugenmeme ‘we leven in een democratie’ in al zijn vormen ons talloze keren in de hoofden worden gepompt.

      • De democratie slijt bij niet-gebruik. De grote verschillen tussen steden en gemeenten illustreert perfect dat het wel degelijk een (groot) verschil maakt voor wie of wat men kiest. En los daarvan is de democratie gelukkig ook niet beperkt tot de verkiezingsdag en gaat het spel van de beïnvloeding van de macht daarna verder.

      • @ Kris
        Sedert wanneer zijn de accentverschillen tussen lokale politieke partijvoorkeuren een definitie van echte democratie?

        Je bent zelf politicus geweest en je weet dus best wel dat er geen echte democratie bestaat.

        Definieer ‘beïnvloeding van de macht’. Door wie of wat. Zeg niet ‘door burgers’, want dan start je al met een leugen.
        Het gaat bij verkiezingen altijd om een bolletje zetten en dan maar afwachten – maar zonder echte inbreng van het volk.
        Wat ga je zeggen aan Luk Hulpiau? Dat zijn ervaring, zoals miljoenen mensen dagelijks ervaren, onjuist is?

        ‘Dé democratie slijt bij niet-gebruik’. Leuke one-liner maar een holle uitspraak.

  2. (…) het had iets meer voeten in de Waal … originele vondst! En de afsluiter is magnifiek.
    Dit ganse schrijfstukje is briljant. Wat de Nijmegenaars realiseerden ook uiteraard.

    Beantwoorden
  3. Inderdaad deze brug uit 2003 kreeg aan de noordzijde eerst vele jaren later een goede aansluitende fietstunnel onder de autoweg door.
    Aan de stadszijde sluit de fietsbrug ook in hoogte goed aan op de fietsroute richting universiteit. Een dure fietsbrug die niet aansluit in het fietsnet is geldverkwisting

    Beantwoorden
  4. Volgens mij is er boven het water ( Waal) en het tusseneiland wel een voetgangersgedeelte aan de oostzijde (grijs gebied), dit kun je ook op maps.google zien Alleen de stukken boven land niet, vraag me niet waarom ( genieten van het uitzicht op de rivier?). Nijmegen is de stad van de Vierdaagse dus ze kennen de voetganger, maar zoals ik eerder schreef gebruiken in Nederland veel langeafstandswandelaars (asfalt)fietspaden.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: