RSS feed

Een zalige vertragingsmachine


In Nijmegen hebben ze dus een koppel onvervalste Beneluxbruggen: Belgische architect, Luxemburgse ingenieur, Nederlandse opdrachtgevers.

Vorige keer hadden we het over de Oversteek. We bewonderden de knappe vormgeving en de subtiele verankering in de lokale geschiedenis en haalden het wierookvat boven voor het feit dat deze brug ook letterlijk ruimte geeft voor aangenaam en veilig fietsen én verpozen.

Studiereis HSV Nederland 2018 (343)

De Oversteek

De voetgangers kwamen er evenwel wat bekaaid van af, zo dorsten wij voorzichtig op te merken. Voor sommigen was dat echt wel te voorzichtig geformuleerd. Er klonk de kritiek dat ook bij de Oversteek het voorruitperspectief toch wel sterk had doorgewogen en dat het op- en afgaan/rijden voor respectievelijk fietsers en wandelaars toch wel beter had gekund.

Jawel, en dan vergat men nog op te merken dat de brug onderaan een beetje krap berekend is.

Studiereis HSV Nederland 2018 (434)

Het is niet allemaal rozengeur en maneschijn dus, maar desalniettemin is de Oversteek een brug die er wezen mag. De meeste bruggen in Vlaanderen kunnen er een puntje aan zuigen.

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

Gezien het voorgaande ben ik benieuwd naar hoe de tweede Beneluxbrug, de Lentloper, hier zal worden ontvangen. Niet gewend te worden verweten dat ik niet kritisch genoeg ben, aarzel ik nu een beetje om te enthousiast te zijn.

Edoch. Laat ik mijn nek maar uitsteken: ik vind de Lentloper een zaligheid.

Studiereis HSV Nederland 2018 (383)

Kleinschalige materialen geven reliëf aan de brug en schaden de befietsbaarheid geenszins.

Wie er over fietst, stapt gegarandeerd af. De Lentloper is een vertragingsmachine in de meest positieve zin van het woord.

Studiereis HSV Nederland 2018 (374)

Als het woord ‘ingenieus’ érgens op zijn plaats is, dan wel hier: de brugstructuur ziet er ingewikkelder uit dan hij in werkelijkheid is, waardoor de meerkost voor een enorme meerwaarde verwaarloosbaar was. 

Ik nam de proef op de som met een nietsvermoedende meute Vlaamse studenten verkeerskunde en zie: niet één exemplaar kon de verleiding weerstaan.

Studiereis HSV Nederland 2018 (364)

Deze ‘promenadebrug’ is dan ook één groot uitnodigend gebaar om languit te gaan liggen in de zon of in de regen (al naargelang) en luidkeels ‘het làààànd van Waas en Waal’ te gaan zingen of, eerder nog, versteld en verstild uit te kijken over het voortdurend veranderende ‘rivierpark’ rondom.

Want de Nijmeegse beleidvoerders hebben de klimaatverandering en de daarmee samenhangende overstromingsdreiging omgebogen in hun voordeel. Ze hebben niet alleen de rivier haar bewegingsvrijheid gegeven, maar meteen ook hun inwoners.

Voor wie er nog aan twijfelde: Nijmegen werd niet zomaar ‘Green Capital’ van Europa. Daar moest het wel wat voor doen…

Studiereis HSV Nederland 2018 (386)

Voorlopig nog wat kaal, maar de tijd brengt dat vanzelf in orde…

Advertenties

Over deanderekrispeeters

Mobiliteitsexpert en blikopener bij Bandenloze Vennootschap DAKP. Levert onafhankelijk mobiliteitsadvies, second opinions en creatieve ondersteuning aan bewonersgroepen, oudercomités, bedrijven en overheden. Voor vrijblijvende info: deanderekris@gmail.com Geeft lezingen over mobiliteit voor wie er klaar voor is. Zie: www.koortzz.be Auteur van 'Het Voorruitperspectief' (2000), 'De File Voorbij' (2010) en 'Weg van mobiliteit' (2014). Schrijft daarnaast onder meer columns, opiniebijdragen, sporadische bijdragen her en der en - surprise! - blogberichten.

»

  1. Uiteraard zijn de bruggen in Vlaanderen van een heel ander kaliber 🙂

    Maar ik ga ervan uit dat het verschil in kostprijs klein zal zijn tussen een heel gebrekkige brug voor fietsers en voetgangers, tussen een redelijk goede brug zoals De Oversteek en tussen een echt goed ontworpen brug voor voetgangers en fietsers.
    Daarom dat in mijn ogen de lat van de kwaliteit van het brugontwerp echt niet laag mag liggen en ik misschien daardoor heel kritisch overkom.

    Als de wegbeheerder in het brugontwerp kan rekening houden met de behoeften van het zwaar gemotoriseerd verkeer (auto’s, bussen, vrachtwagens…). Waarom zou de wegbeheerder dan geen rekening willen houden met de behoeften van voetgangers en die van fietsers? Een brug dient om een barrière te overbruggen en het lijkt me niet de bedoeling dat de brug zelf ook onnodig een bijkomende barrière voor mensen te voet of per fiets gaat vormen.

    Over de Lentloper brug is mijn eerste indruk:

    Pluspunten:
    + speels ontwerp maar duidelijk functioneel
    + strakke en sobere stijl zonder saai te worden
    + uitnodigend en aantrekkelijk zitgedeelte
    + brug dient als blikvanger maar ook als uitzichtpunt
    + geen verlichtingspalen op de brug die het zicht belemmeren
    + ondergrond lijkt voldoende kwalitatief (hopelijk gaat die niet veel sneller achteruit daar waar het autoverkeer rijdt)

    Minpunten:
    – niet autovrij (vermoedelijk wel autoluw)
    – enkel verlichting in betonrand langs kant van autorijbaan
    – voetpad net te smal indien veel voetgangers en fietsers tegelijk langs die zijkanten gaan. Maar dat laatste is omdat ik verwacht dat de brug het slachtoffer zal zijn van het eigen succes door het ongewoon ontwerp. Want het lijkt me aannemelijk dat fietsers vaker zullen stoppen op de brug om van het uitzicht en zitgedeelte te genieten en het is ook logisch om te verwachten dat ze om die reden niet altijd voor het midden zullen kiezen waar de autorijstrook is en de betonnen boord, maar de zijkanten.

    Conclusie: zolang de brug effectief autoluw blijft lijkt het een quasi perfecte brug voor fietsers en voetgangers. Het zou een perfecte brug zijn indien er verlichting in de betonnen rand zou worden voorzien voor het voetgangersdeel en niet enkel voor de autorijbaan.

    Beantwoorden
  2. Het bijschrift onder de derde laatste foto is 3 woorden te lang, denk ik. Nog ‘een bijschrift invoeren’ lijkt me overbodig.

    Voor de rest: topbrug!

    Tunneltjes op een brug, wie verzint het? Maar je kan zo wel gauw van de ene naar de andere kant om ook daar van het uitzicht te genieten. Zonder dat je moet uitkijken voor het dwarsend verkeer dat vreemd genoeg misschien geen zin heeft om te vertragen.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: