RSS feed

Een brug tussen oorlog en vrede


“Nederland gidsland”, de tijd dat die slogan nog iets betekende ligt intussen al eventjes achter ons. Maar als het over bruggen gaat, staan onze Noorderburen nog altijd hun mannetje. Bijvoorbeeld in ‘Green Capital’ Nijmegen, de oudste stad van Nederland die, door toedoen van een domme oorlog, nu de facto één van de nieuwste is.

Daar grossieren ze zo’n beetje in bruggen-die-meer-zijn-dan-bruggen.

Neem bijvoorbeeld de Oversteek. Dat is een architecturaal hoogstandje van de hand van – hoe ironisch kan het worden – een Belgische architect, Chris Poulissen. Al is die zo eerlijk om toe te geven dat hij zijn mosterd haalde in het Italiaanse Firenze: “Daar heb je bruggen waarop je een afspraak maakt voor een ontmoeting.”

Studiereis HSV Nederland 2018 (427)

Of dat hier helemaal gelukt is, durf ik wel te betwijfelen. Al bij al is de voor ontmoeting gereserveerde ruimte beperkt gebleven. Voor voetgangers is er, behalve op het segment onder de eigenlijke ‘boogbrug’,  geen aparte plaats voorzien. Bij Nederlandse fietsintensiteiten betekent dit dat die zich er “op eigen risico” moeten wagen.

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

Maar wat je deze brug moet nageven, is dat ze zich door een uitgepuurde vorm en zorgvuldig materiaalgebruik naadloos heeft ingepast in het land- en waterschap én respectvol aanknoopt bij de genius loci. Als eerbetoon aan de 48 Amerikaanse militairen die hier in 1944 de Oversteek waagden en daarbij het leven lieten, staan er evenveel lichtmastparen die elke avond van zuid (Nijmegen) naar noord (Lent) twee aan twee ontstoken worden, op het tempo van een trage mars.

Wie zei daar dat een brug alleen maar een verbinding is tussen a en b? Hier is het alvast ook een verbinding tussen gisteren en vandaag en tussen oorlog en vrede.

Indrukwekkend? Wacht tot we het over de Lentloper hebben, de andere Nijmeegse brug van Poulissen (en de Luxemburgse ingenieur Ney)…

Over deanderekrispeeters

Mobiliteitsexpert en blikopener bij Bandenloze Vennootschap DAKP. Levert onafhankelijk mobiliteitsadvies, second opinions en creatieve ondersteuning aan bewonersgroepen, oudercomités, bedrijven en overheden. Voor vrijblijvende info: deanderekris@gmail.com Geeft lezingen over mobiliteit voor wie er klaar voor is. Zie: www.koortzz.be Auteur van 'Het Voorruitperspectief' (2000), 'De File Voorbij' (2010) en 'Weg van mobiliteit' (2014). Schrijft daarnaast onder meer columns, opiniebijdragen, sporadische bijdragen her en der en - surprise! - blogberichten.

Volgende »

  1. Dat er geen voetpad ligt is niet helemaal waar. Op het deel tussen de boog is er een aparte voetgangersstrook. Waarschijnlijk was de architect te duur en is daarom op de aanbruggen op het voetpad beknibbeld, wij blijven Nederlanders;). De architect is trouwens zijn verdienste meer dan waard en niet in geld uit te drukken.

    Beantwoorden
  2. Ferdinand Delasoie

    Inderdaad, dat lijkt steeds meer beleid te worden in Nederland Fietsland. Boulevard voor de auto’s, nog bredere boulevard voor de fietsen… en nergens een voetpad te bekennen. Er is gewoon geen enkele route voor de voetgangers. Bon… zwakke weggebruikers onder elkaar. Toch niet: je wordt gewoon uit de broek gereden door de fietsers. Andere voorbeelden zijn Utrecht of Middelburg.

    Beantwoorden
    • Kan u voorbeelden bezorgen in Google Maps (of gelijkaardigs) waar de straatruimte voor de fietsen breder is dan die voor de auto’s?

      In Utrecht en Middelberg heb ik ook niet direct online een voorbeeld gevonden.

      Beantwoorden
  3. Wat betreft voetgangers is het goed eens naar de kaart te kijken, is dit een logisch voetgangersroute? Naar mijn idee niet echt, de afstand is te groot en er zijn betere alternatieven.

    Voetgangers en fietsers zitten elkaar best wel eens in de weg maar dat is bijna altijd in de stad, niet naar de stad.

    Beantwoorden
    • Goed punt, je zou enige aandacht verwachten voor de ligging van deze brug in het stedelijk loop- en fietsnet. De vorm en plek van deze brug is geheel afgestemd op de auto en bijbehorende autoring. Fietsers worden slechts gedoogd. Probeer eens op en af deze brug te komen en liefst op een gemakkelijke wijze, gebruikelijkbij oudere bruggen! Hier moet je zoeken waar je erop kunt komen en vaak met een grote omweg.
      Waarom geeft deze verkeerssite geen aandacht voor deze andere kant?

      Beantwoorden
      • Eenvoudig: omdat het mij bij mijn bezoek niet is opgevallen. Een toeristisch bezoek, weze het dan nog in het kader van een studiereis, is altijd net iets anders dan dagelijks gebruik. Bedankt dus voor je aanvulling.

      • Klopt Roland. Die brug waar DAKP over fietste lijkt ook vanuit Google Maps gekeken vooral ontworpen als een brug voor auto’s want zij kunnen de brug eerder verlaten dan fietsers.
        De fietsers hebben dan maar een olifantenpaadje gemaakt.

        Het is me totaal onduidelijk waarom er geen kortere fietsaansluiting werd voorzien naar de fietsweg op de brug De Oversteek. De ruimte om het op de bestaande fietsinfrastructuur aan te sluiten was nochtans ruimschoots aanwezig hier, hier en hier (dus langs beide oevers kon zonder veel moeite de brug beter aansluiten op de verschillende lokale fietsroutes.

        Daardoor is het duidelijk dat voor de wegbeheerder fietsers nog niet echt volwaardige verkeersdeelnemers zijn. Er wordt gekeken naar de behoeften van het autoverkeer en niet ook naar die van fietsers en voetgangers.

        Een breed fietspad met een kwalitatieve ondergrond is slechts de eerste stap naar het luisteren naar de behoeften van fietsers. Die – zoals de wegbeheerder blijkbaar wel lijkt te denken – ook niet hetzelfde zijn als die van voetgangers. Zeker niet als doorrijdende fietsers en voetgangers een brug met mooi uitzicht moeten delen. Dan verschillen hun behoeften echt wel sterk van elkaar, zoals DAKP al aangaf 🙂

  4. Nijmegen is een goed voorbeeld hoe je met lokale mobiliteit kunt omgaan. De oude Waalbrug komt aan de oostzijde van het centrum aan, waarmee auto’s met bestemming of herkomst aan de drukke westzijde een grote hindernis vormen tussen centrum en de andere Nijmeegse wijken. Een nieuwe westbrug kan die hindernis aanzienlijk verkleinen als je die autoroute minder aantrekkelijk maakt tegelijk met de opening van deze nieuwe brug de Oversteek.

    De keuze van Nijmegen voor een forse verstedelijking aan de andere Waalkant, de Waalsprong, maakt zo’n nieuwe westbrug juist ook voor fietsers belangrijk. Zorgt de auto voor de verbinding tussen de Waalsprong en de bestaande stad of kiest Nijmegen voor de fiets, aansluitend op de nieuwe fietsbrug naast de spoorbrug? Voor een fijnmazig fietsnet is een nieuwe brug zo’n 500 meter westelijker een goede toevoeging. Edoch deze “Green Capita”’ kiest voor de auto en niet voor de fiets met de Oversteek meer dan 1000 meter van de spoorbrug met zo’n bekende autoring zoals in vele steden, waar fietsers gedoogd worden. Ook niet voor een minder gemakkelijke en aantrekkelijke oost-west autoverbinding langs het centrum.

    Voor voetgangers hebben op de brug een minimaal strookje zie de 1e foto op: https://defietsendefotograaf.nl/nieuws/nijmegen-fietsstad-van-het-jaar-2016 Voetgangers zouden de nieuwe brug niet gebruiken: https://www.gelderlander.nl/nijmegen/stippellijn-voor-fietsers-en-voetgangers-op-de-oversteek~a2e9a8e8/ Vreemd met wel trap opritten, hinderlijk voor fietsers! https://nijmegen.fietsersbond.nl/2016/12/11/op-en-afgangen-bruggen-waal-naar-veur-lent-en-dijk/

    Beantwoorden
  5. Nijmegen heeft 3 bruggen, waar fietsers een prominente plek innemen, vlak bij elkaar waar je met de fiets of te voet kunt oversteken (matrix).Vergeet ook niet dat in Nederland legio mensen op het fietspad wandelen (dat doen ze in Vlaanderen bijna niet?) , glad asfalt. Wij komen bijna elk jaar tijdens onze fietsvakanties wel in Nijmegen en we hebben Nijmegen zien groeien en bloeien.De Oversteek met zijn glazen panelen die het lawaai op een spectaculaire manier wegfilteren en toch de automobilisten laten zien dat er een alternatieve manier is om over de brug te komen (vergeten te vermelden Kris?). Inhammetjes met zitbanken om de projecten voor `Ruimte voor de rivier`, die de effecten van de klimaatverandering moeten tegengaan, te bezichtigen. Als je het in een tijdslijn bekijkt dan zie je de natuur weer terug naar de stad komen. Het olifantspaadje is er een van de wielertoeristen of wielrenners. Ik heb het zelf ook gebruikt, maar mijn vrouw durfde niet het is behoorlijk link.Je ziet in de omgeving van Nijmegen dat fietsers wel degelijk een belangrijke plek innemen en krijgen ook autoluwe routes waardoor de ontwarring van auto en fiets langer duurt, ook door de 5 % regel voor de helling,, ook zijn er veel trappen om een kortere route te nemen. Ergo je moet er eens gaan fietsen liefst langs de Waal (Waalbandijk) waar de auto’s en motoren zoveel mogelijk geweerd worden en er enorm grote projecten zijn om de rivier weer ruimte te geven, een must en dan een bruggetje doen met uitzicht.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: