RSS feed

Haaks op fietsvriendelijkheid


Ik heb het citaat eerder al eens gebruikt, maar ik doe het nog eens.  Penalosa slaat er immers de nagel mee op de kop: fietsen tussen auto’s is vaak als zwemmen tussen de haaien.

Zelfs als die haaien slapen, blijft die vergelijking overeind. Want je bent natuurlijk nooit zeker of zo’n haai niet plots wakker wordt.

In Praag bijvoorbeeld valt het aantal zwemmende haaien best mee. Maar des te groter is het aantal slapende exemplaren. Door haaks parkeren mogelijk te maken – dikwijls deels ten koste van voetgangersruimte – zijn de straten er helemaal op ingericht. Met als resultaat dat die straten lange aaneengesloten conflictzones zijn geworden waar op elk moment een auto kan wakker worden.

Praag deel 1 (34)

Ook de voetgangers schieten er bij in. Om haaks parkerende voertuigen voldoende ruimte te kunnen garanderen om in- en uit te rijden, werd het langsparkeren aan één zijde het trottoir op gedreven.

Gevolg: weinig fietsers, want je moet al een beetje gek zijn om vrijwillig tussen de roofdieren te gaan zwemmen. Daardoor zijn er allicht ook weinig fietsslachtoffers, wat voor sommigen dan het ‘bewijs’ zal zijn dat haaks parkeren geen onveilige maatregel is.

Maar wie beschikt over gezond verstand en/of een fiets beseft dat haaks parkeren eigenlijk verboden zou moeten worden in elke straat zonder fietspaden.

Ooit werd het eenrichtingsverkeer ingevoerd om meer parkeerruimte te creëren. Daardoor werden fietsers meteen ook gedwongen de omweg te maken. ‘Nieuwe’ wetgeving ten spijt, is die historische onrechtvaardigheid nog altijd niet helemaal hersteld.

Tegenwoordig is, in naam van enkele plaatsjes meer, het haaks parkeren in tal van steden de nieuwe antifietsmaatregel geworden. Niet als dusdanig bedoeld, maar daarom niet minder effectief.

Advertenties

Over deanderekrispeeters

Mobiliteitsexpert en blikopener bij Bandenloze Vennootschap DAKP. Levert onafhankelijk mobiliteitsadvies, second opinions en creatieve ondersteuning aan bewonersgroepen, oudercomités, bedrijven en overheden. Voor vrijblijvende info: deanderekris@gmail.com Geeft lezingen over mobiliteit voor wie er klaar voor is. Zie: www.koortzz.be Auteur van 'Het Voorruitperspectief' (2000), 'De File Voorbij' (2010) en 'Weg van mobiliteit' (2014). Schrijft daarnaast onder meer columns, opiniebijdragen, sporadische bijdragen her en der en - surprise! - blogberichten.

»

  1. Het door velen meest onderbelichte nadeel van de auto is het vreselijke ruimtegebruik. Vrijwel elke stad, dorp en straat wordt er door ontsiert en vormt een handicap voor fietser, voetganger en het kind dat bij huis niet kan spelen. Voor een groot deel slapend, omdat er zo veel van zijn en individueel zwelgt de honger naar ruimte enorm als zo’n ding wakker wordt en gaat jagen. Parkeerregime is een ultime maatregel om de omgeving leefbaarder en duurzamer te maken. Bijvoorbeeld als de mogelijkheid van het parkeren een paar honderd meter van de plek van herkomst en bestemming is.

    Beantwoorden
  2. en anders zijn die kinderhoofdjes wel dé manier om je fietsplezier te vergallen……..

    Beantwoorden
    • Over kinderhoofdjes gesproken: een kind dat zo’n straat wil oversteken zie je niet staan, zeker niet nu auto’s zodanig hoog worden dat zelfs volwassenen er niet meer kunnen over kijken (+ zwarte vensters achteraan).

      Beantwoorden
  3. Pingback: Bouwverlof (3) | Fietsbult

  4. Het haaks parkeren hoeft niet zo een groot probleem te zijn als de voertuigen achterwaarts in het parkeervak geplaatst worden. De meesten maken het zich gemakkelijk door de voorwaarts in het vak te rijden, net zoals veel bestuurders voorwaarts hun garage inrijden. Als ze er dan weer uit moeten hebben ze geen zicht en weten ze totaal niet wat er aankomt. Sommigen houden er dan rekening mee dat ze alleen op de wereld zijn en schieten, hopend op veel geluk, gewoon de straat op. Bij anderen zie je de schrik in hun ogen en durven bijna niet de straat op komen. Spijtig genoeg zijn ze het de volgende keer alweer vergeten.

    Dat achterwaarts haaks parkeren is niet zo moeilijk te verkrijgen, de vakken lichtjes schuin plaatsen (zoals als ik het goed gezien heb op de foto) maar dan in de andere richting, zodat je voorbij moet het vak moet rijden en dan achterwaarts inrijden.

    Beantwoorden
    • Dat is inderdaad de kunstgreep in sommige steden en gemeenten om het haaks parkeren toch te kunnen verantwoorden. Maar ook dan blijft de fietser afhankelijk van de oplettendheid van de automobilist én blijven alle andere negatieve effecten van kracht: ruimtebeslag, barrièrewerking en onoversteekbaarheid, esthetica, aanzuigeffect autoverkeer…

      Beantwoorden
      • Ben ik volledig met akkoord. Maar de fietser is en blijft steeds afhankelijk van de oplettendheid van de autobestuurder. Het is niet voor niets dat de fietser steeds voor 2 moet kijken, denken en anticiperen.

      • Bovendien zijn er prachtige foto’s te vinden waar tientallen auto’s die parkeervakken ‘verkeerd’ (dus toch alsof ze in de rijrichting liggen) gebruiken. Met enkel belijning komt men er dus niet.

      • Verder zie ik ook meer en meer auto’s die tegen de rijrichting in parkeren. Ik dacht/denkt dat dit niet mag, maar er wordt niet tegen opgestreden. Ik elk geval ben ik zo al 2 keer net niet (door mijn anticipatie) van de fiets gereden. Ze beseffen niet dat ze dan nauwelijks kunnen zien of er verkeer aankomt. Maar dat blijkt eigenlijk ook niet nodig, want vooruit haaks parkeren of achteruit een garagepoort uitrijden neemt ook al zicht weg en ze liggen daar blijkbaar ook niet wakker van.

      • Sowieso wordt het eens tijd dat men het straatparkeren wat meer in vraag stelt. Ik zeg niet dat dat overal moet afgeschaft worden, maar zeker in drukke centra en langsheen wegen met een toegelaten snelheid van meer dan 50 km/uur is straatparkeren een slecht idee. Het zorgt voor verkeesonveiligheid en heeft een heel negatieve invloed op autodoorstroming.

        Het is opvallend dat sommige politici die sterk pleiten voor maatregelen om de autodoorstroming te bevorderen (op korte termijn) het afschaffen van straatparkeren nooit als maatregel voorstellen. Daarmee willen ze natuurlijk de vele kiezers die behoud van parkeerplaatsen en vlotte autodoorstroming belangrijk vinden niet op de tenen trappen.

  5. Heel goed dat je dit een keer aankaart! Wordt zelf ook helemaal gek van al die auto’s in de stad!

    Beantwoorden
  6. Je bent erg dicht bij mijn grootste ergernis. Hier in België wordt (te weinig) geld besteed aan fietspaden, maar die fietspaden zijn vaak niet veiliger dan de weg. Want zodra er een fietspad ligt, zie je bewoners de haag tot tegen dat fietspad optrekken, zodat de automobilist het fietsverkeer niet ziet wanneer hij zijn oprit verlaat. Dat fietspad is dan de oprit om de weg op te rijden, met het risico wel eens een fietser weg te maaien.

    Beantwoorden
  7. ik denk dat er een heel tevreden Kris Peeters rondloopt, de maskers vallen af: doorstroming telt: https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20180809_03656710

    Beantwoorden

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: