RSS feed

Gerommel in de marge

Geplaatst op

Mag ik de kandidaat-Citytrippers onder jullie één goede raad cadeau doen? Check voor je vertrekt even de website van Harley Davidson.

Dat deden wij niet. Daardoor was het mogelijk dat de stad van de 100 torens tijdens ons verblijf ook die van de 1000 motoren was. Of 10.000, dat wil ik kwijt zijn.

Praag Harley Davidson

Affiche met portrait of the artist as a (more or less) young man.

Onze Praagse dagen zullen voor altijd verbonden blijven met de door Harley Davidson gepatenteerde soundtrack van nu eens naderend dan weer wegtrekkend onweer. Dag en nacht, want de night and day parades op de affiche waren niet gelogen.

Het was alsof de stad op een gigantisch gasvuur stond te pruttelen, op het randje van het overkoken.

Praag deel 1 (1526)

We kregen ruimschoots de gelegenheid om de merkwaardige mensensoort die de Homo Harley Davidsoniensis is van naderbij te bestuderen. Hoewel ze er gevaarlijk uitziet (de mannetjesdieren herkenbaar aan hun potsierlijke pothelm, Lederhose en grimmige graffiti verspreid over het hele vege lijf, de wijfjes rondborstig, getooid in neonkleuren en met vleugeltjes op onverwachte plekken), doen ze geen vlieg kwaad – al doen de meeste vliegen erg hun best om hen daar ook geen aanleiding toe te geven.

Het opmerkelijkst is het vertrekritueel van de Homo Harley Davidsoniensis. Zoals de bij de meeste nomaden, komen afzonderlijke individuen zelden voor. Er wordt geleefd en gereden in zwermen bestaande uit verschillende paartjes van eenzelfde Chapter.

Vraag me niet wat een Chapter is. Geloof me maar gewoon. Eén paartje geeft het vertreksein door omstandig aanstalten te maken: het loopt rond de motor, aait liefkozend het chroomwerk, legt een warme hand op het zadel. Vervolgens worden helmen opgezet, spierballen gerold, jekkers dichtgeregen, brillen rechtgezet. De motor wordt aangezet en de wijde omgeving wordt gevuld met gerommel.

De zwerm analyseert het geluid, knikt goedkeurend of controleert nog eens extra door met een luisterend oor een dot gas bij te geven. Ja, zo is het goed.

Eén na één herhalen de andere paartjes het ritueel. Het geluid zwelt aan tot een wall of sound. Op dit moment gaan leken er verkeerdelijk van uit dat het vertrek nakend is, maar niets is minder waar. We zijn nog maar pas tien minuten ver.

Nu begint het gepalaver: waar zullen we eens heen rijden? Voorwaar geen gemakkelijk vraagstuk, want een Harley is niet gemaakt om ergens héén te rijden. Een Harley is gemaakt om onderweg te zijn.

The wall of sound is intussen ondoordringbaar geworden. Elk ander geluid van de stad wordt weggedrukt. De Homo Harley Davidsoniensis is aanwezig en dat zullen we allemaal geweten hebben.

Eén voor één bestijgen de paartjes hun paardjes en worden triootjes. Het publiek op de omliggende terrassen, gedwongen te observeren, kijkt ongemakkelijk toe. Gaat het nu gebeuren? Ja.

Nee. Eén paartje heeft iets verdachts gehoord in het geklop van de motor. Er wordt overlegd en geanalyseerd. Zullen we? Zullen we niet? We zijn intussen een minuut of twintig ver en de motoren zijn nu stilaan op temperatuur. Misschien kan er nu wel mee gereden worden?

Er wordt nog een minuut of vijf getalmd, getwijfeld. Heeft iedereen ons wel gezien, gehoord, gevoeld, geroken? Ja? Eindelijk, dan kunnen we gaan.

Op de terrassen klinkt een zucht van opluchting. De mensen hebben er honger van gekregen. Je kunt hun magen horen rommelen.

Of neen, vergissing, het is de Homo Harleydavidsoniensis die terugkeert. Het was maar een ommetje.

Hij heeft ons harder gemist dan wij hem. Diep van binnen is de Homo Harleydavidsoniensis een sociaal wezen.

Advertenties

Over deanderekrispeeters

Mobiliteitsexpert en blikopener bij Bandenloze Vennootschap DAKP. Levert onafhankelijk mobiliteitsadvies, second opinions en creatieve ondersteuning aan bewonersgroepen, oudercomités, bedrijven en overheden. Voor vrijblijvende info: deanderekris@gmail.com Geeft lezingen over mobiliteit voor wie er klaar voor is. Zie: www.koortzz.be Auteur van 'Het Voorruitperspectief' (2000), 'De File Voorbij' (2010) en 'Weg van mobiliteit' (2014). Schrijft daarnaast onder meer columns, opiniebijdragen, sporadische bijdragen her en der en - surprise! - blogberichten.

»

  1. Kris, jij kunt er nog een beetje mee lachen maar ik vind het hatelijk: lawaaiterreur.

    Beantwoorden
  2. Tja, er is zo een “Homo Harley Davidsoniensis” in mijn buurt komen wonen. Hij werkt in ploegen en als het mooi weer is – zoals nu al een tijdje – vertrekt hij in de week van de vroege ploeg om half zes ’s morgens. De hele buurt heeft het telkens geweten.
    Nu is het eventjes vakantie en … rustig.

    Beantwoorden
  3. Vorige week stonden we aan een Oostenrijkse bergpas te kijken naar de bergen en een stuwmeer, met op de achtergrond een voortdurend aan- en afrijden van moto’s. Door het gebrul en de uitlaatgassen kwam er van genieten en frisse berglucht niet veel in huis… Erna deden we een wandeling, waar je ze kon horen tot ze bijna uit het zicht verdwenen waren. Dat is dus een lawaai dat een hele vallei vult, en dat voor een klein voertuig dat slechts 1 of 2 personen vervoert. Waarschijnlijk heeft geen enkele politicus de moed om ze vanaf een bepaald aantal decibel te verbieden. Voor veel mannetjesdieren is dat een ritueel om hun paarkansen te vergroten, om de aandacht van wijfjes te trekken, net zoals gewone auto’s soms aangepast worden tot ze 100 dB lawaai maken. Ik kijk uit naar de dag dat elektrisch ‘cool’ wordt, dat lawaaierige fossiele voertuigen ouderwets of voor arme sukkelaars zijn, dan zal het rap gedaan zijn met ‘lawaai als status’.

    Beantwoorden
  4. Grappig/pijnlijk, wij hadden dezelfde ervaring vorig jaar in Hamburg. Wat een verpesters. Het is inderdaad wachten op een limiet, want dat lawaai is echt nergens voor nodig.

    Beantwoorden
  5. Mijn psychopathische (letterlijk te nemen) buurman heeft 4 (!) moto’s. Elke zomeravond mag de hele buurt hetzelfde ritueel ondergaan: komen aanrijden, parkeren met draaiende motor voor zijn huis, na 5 à 10 minuten weer vertrekken, terugkeren na een kwartier, en dan huppakee opnieuw hetzelfde… “Iedereen mij gezien, gehoord en geroken? Iedereen mijn mannelijkheid kunnen vaststellen?” Tot meestal net voor 22u. Voor een psychopaat kent hij opmerkelijk goed de wet.
    Iets anders, maar wel gerelateerd: bromfietsen. Stinken verschrikkelijk (pakt zelfs op de adem), maken een pokkelawaai, worden in 80% van de gevallen bestuurd door mensen die echt wel wat lichaamsbeweging kunnen gebruiken (vaak getooid met zakjes van Aldi, Lidl en Action)… “A-types” worden gelijkgesteld aan fietsers en mogen dus overal op fietspaden ondanks breder, zwaarder en oh ja stank en lawaai. “B-types” hebben dit voorrecht niet maar kiezen doorgaans de weg van de minste weerstand, dus evenzeer het fietspad als er files zijn op “hun” baan.
    Hoe kan het in godsnaam zijn dat dit allemaal toegelaten wordt? Die dingen stinken harder dan een 10-ton truck en het zou me niet verbazen dat ze meer vervuilen. Ze rijden overal waar ze niet mogen en dan vaak nog te snel. Is dit omdat het hier vaak om “sukkelaars” gaat? Mensen die eigenlijk liefst met een auto zouden rijden maar het niet kunnen betalen? Mensen die anderzijds net genoeg hebben om zo’n onding aan te schaffen maar “te veel” om de bus te nemen?

    Beantwoorden
    • Stijn, je neemt me de woorden uit de mond en ik kan inderdaad bevestigen dat brommers meer vervuilen dan vrachtwagens, volgens Nederlands onderzoek: “Uit onze metingen blijkt dat brommers per seconde meer ultrafijn stof uitstoten dan vrachtwagens. Een vieze vrachtwagen stoot zo’n 30.000 deeltjes uit per kubieke centimeter. Een scooter komt moeiteloos op 35.000 deeltjes per kubieke centimeter. Het zijn ultrafijn stofkanonnen.” https://www.fietsersbond.nl/nieuws/brommers-zijn-ultrafijn-stofkanonnen/

      Met de subsidies voor e-auto’s (voor de rijken, want wie koopt er anders een Tesla van 80000 euro) kan men het hele (tweetakt) brommerpark vervangen door e-bikes. Tel de winst maar op: geen lawaai, geen vervuiling, minder onderhoud en tank/laadkosten, meer lichaamsbeweging*, meer sociaal contact (geen lawaai of gesloten helm) en meer bagagecapaciteit (stuurmand, grote fietstassen en op de bagagedrager nog een mand, zoals bij mijn vrouw).

      *Brommerbestuurders zijn inderdaad vaker lageropgeleiden die onvoldoende budget voor een auto hebben en fietsen toch nog beneden hun stand vinden (of te vermoeiend). Lageropgeleiden eten ook ongezonder dan gemiddeld, in combinatie met een gebrek aan beweging zie je dan inderdaad veel brommers die het bijna begeven onder het gewicht van hun bestuurder 🙂

      Beantwoorden
      • Een e-bike is geen (S-)pedelec, deze termen worden helaas teveel door mekaar gebruikt.

      • Ik weet het, maar e-bike klinkt beter 🙂 Het woord is ook al sterk ingeburgerd, deze pagina’s verwijzen allemaal naar pedelecs: https://www.google.be/search?q=e-bike&oq=e-bike&aqs=chrome.0.0l6.991j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8

      • in Duistland is die Tesla subsidie geschrapt, al probeerde Tesla die te omzeilen.
        https://www.nu.nl/economie/5370899/duitse-tesla-rijders-moeten-subsidie-van-2000-euro-terugbetalen.html

      • @ David
        Dat is heel jammer. Want dan kan men het onderscheid niet meer maken.
        En omdat je het weet is het des te jammer dat je de foute term gebruikt.

        Aan de andere kant kant is een Pedelec technisch geen echte vervanger van een motorfiets waarvan hier sprake in het stuk, wel een e-bike. Dubbel verwarrend dus, dit fout taalgebruik – dat door veel idiote journalisten van in het begin in de hand is gewerkt.

      • E-bikes zie je toch bijna nergens? Een ‘wagen’ als synoniem voor ‘auto’ is ook fout, want er zijn ook vrachtwagens, kruiwagens,… Als 1 op 1 vervanger van een brommer kan je beter een e-scooter kiezen, waar je er nog veel te weinig van ziet (nadelen: kleiner aanbod, minder dealers, zwaarder en duurder). Vandaar dat ik vind dat fossiele brandstoffen voor particulier gebruik nog veel te goedkoop zijn. En anders mag er ook in de aankoopprijs van fossiele voertuigen wat meer externe kosten verrekend worden (effecten op gezondheid en klimaat – ook al vind je dat laatste een hoax).

      • @ David
        Is een Harley Davidson een brommer?
        Eerst vertel je over een elektrische fiets als alternatief.
        Nu gaat het over een e-scooter als voorstel.
        Geen van die zijn toch vervangers van een motorfiets?
        Wellicht zou een stoet met Harley e-bikes hier veel bewondering oogsten.

        Alsof een e-bike geen milieu-effect heeft, het is gewoon een verschuiving van het probleem, hetgeen we ook meer en meer zien: men wil meer elektrificatie. Met voor alles wat rijdt ook een immense verhoging van accu’s en dus chemische vervuiling. Het positief effect is i.d.d. dat er geen uitlaatgassen zijn. Maar men moet de consequenties toch ook overwegen. M.a.w. zijn deze oplossingen voldoende valabel? De bevolking heeft er naar slechte gewoonte toch niks over te zeggen.

        Als je vindt dat brandstofprijzen moeten stijgen voor het milieu, gaat ge lang zoet zijn om de prijzen van alle andere dingen de hoogte in te jagen. Er zijn amper dingen te vinden die milieu-neutraal zijn. Wat vind je dan van de prijzen voor stroom? Want grootste aandeel is via kernenergie. Heb je al eens gezien hoe men die afval stockeert? Maar men vindt dat tegenwoordig allemaal neutraal want het ‘stinkt’ niet – een van de neveneffecten van de CO2-brainwashing. Ze doen maar. Dat is geen argument om niks te doen natuurlijk, maar het is een vreemde evolutie.

        Als men Harley stoeten viseert, wat dan over motorcrossen, auto racing, pride en andere parades, tomorrowlands en afgeleiden, …? Dan gaan de overheden er prat op dat deze fun-zaken vol overlast en machogedoe een succes (!) waren.
        En dan ook duizend keer liever een macho Harley stoet dan een macho moslim trouwstoet.

        Terzijde. Als je zonodig een sneer wilt geven over de hoax, hier in foute context, dan zegt dat alles over jou zeker. Dus laat dat duiveltje maar even zitten please.

      • Stijn had het over brommers en ik borduurde daarop verder. Alles heeft een milieu-impact, ook wandelschoenen, maar als je kan kiezen tussen een tweetakt-brommer of een pedelec is de keuze voor het milieu en de gezondheid snel gemaakt. Er zijn inderdaad veel dingen waarvoor men de externe kosten niet betaalt, zoals kernenergie, vliegen, vleesconsumptie,… Mag voor mij allemaal zwaarder belast worden, ik ben al voorbereid op de toekomst, als niet-vliegende vegan 🙂 Mijn elektriciteit komt trouwens van Ecopower: 100% wind-energie, niet zoals de Elegants en Lampirissen die het enkel beweren te zijn (zie mijngroenestroom.be). Motorcrossen en autoraces gaan niet dwars door dichtbevolkte stadscentra, Harley-stoeten wel. Ik heb het (nog niet) niet over een verbod op fossiele tweewielers, wel over een verbod op 100+ dB en vervuilende tweetakt-brommers (vervuilender dan een vrachtwagen). Ik had het over klimaat, maar voegde er voor jou meteen een disclaimer aan toe 🙂 Enkele artikels geleden had je het ook al over ‘de grootste hoax’, met flink wat tegenwind in de volgende reacties. Ik ga er niet opnieuw over uitwijden 🙂

      • Waarom zou de context fout zijn? We hadden het over vervuiling > de vervuiler moet betalen > fossiel zwaarder belasten > ook nuttig voor het klimaat: de chemische samenstelling van de atmosfeer veranderen door alle opgeslagen koolstof te verbranden, met alle nefaste gevolgen vandien, is ook een vorm van vervuiling waarvoor men nu amper betaalt bij de aankoop van fossiele brandstoffen.

  6. Dit stukjeover het Harley treffen is weer mooi en raak geschreven . Maar geef toe Kris , het was wel een dankbaar onderwerp ….
    Niet alleen voor Harley – Davidsons worden bijeenkomsten ingericht maar ook de “modale” motorrijder kan regelmatig ergens terecht .
    Hier zie je dan meestal niet dat uitgesproken spierengerol tenzij je dieper ingaat in het gebeuren .
    Alles is hier wat subtieler . Tenslotte hebben de meesten een motor bij die meestal ver over de 200kg weegt en met een massa pk’s onder de tank . Daarbij een erg dikke achterband
    om al dat geweld aan de straat kwijt te kunnen . ( en wat weinigen ooit durven gebruiken )
    Wat lawaai betreft gaat het er beschaafder aan toe al vindt een enkele rijder het af en toe
    nodig om met zijn huilende Yamazuki zwarte rubberstrepen op het asfalt te trekken .

    In de omgeving van zo’n treffen wordt dan vaak een toeristische rondrit ingericht .
    Lange slierten motorrijders vullen de wegen en weggetjes maar de meeste deelnemers hebben uiteindelijk niet meer gezien dan het stoplicht van hun voorganger ….

    Ooit werd een motorfiets gezien als het toppunt van vrijheid op de weg en in het verkeer
    maar blijkbaar ontsnapt ook hij niet aan de kuddegeest .

    Beantwoorden
  7. South Park illustreerde dit fenomeen enkel jaren geleden al…geniaal.

    Ik ben zelf motard (ik gebruik deze bijna uitsluitend als nuttig werkpaardl) en ik krijg ook de kriebels van te luide moto’s en van de ‘weekendhelden’ (keihard optrekken, 10 minuten op ralenti opwarmen, lawaai maken, geen empathie voor mede weggebruikers).
    Wat ik niet begrijp is hoe die dingen gehomologeerd geraken, zelfs een standaard H-D is superluid…mijn motorfiets is standaard en dus relatief stil, maar voor mij zou dat nog stiller mogen zijn.
    ‘Loud pipes save lives’ zeggen de helden dan. Complete onzin uiteraard…als je gebrul nodig hebt om je veilig in het verkeer te wagen, dan stap je beter af.
    Lawaaivervuiling is trouwens nog veel ruimer dan dat…vuurwerk, buurtfeesten, autostrades, vliegshows, etc…we leven met erg veel heel dicht bij elkaar en dat voelen we.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: