RSS feed

Het DAKPark

Geplaatst op

DAKPark (2)

Tijd om het toe te geven. Stiekem heb ik er altijd van gedroomd dat er ooit een plaats naar mij zou worden genoemd. Een promenade of liever nog een gezellig pleintje, al zou er voor een klein, doodlopend steegje vanuit symbolisch oogpunt ook veel te zeggen zijn.

Groot was mijn verbazing toen ik vorige week ontdekte dat de Rotterdammers er al werk van hadden gemaakt. Blijkbaar hebben ze gekozen voor een park – ook een optie waar ik mee kan leven. Het De Andere Kris Peeterspark, afgekort ‘DAKPark’, blijkt het grootste openbare park op een dak en is, dat doet me bijzonder veel plezier,  het resultaat van een samenwerking tussen buurtbewoners en gemeente.

DAKPark

De nietsvermoedende wandelaar ziet eerst een vrij banale plint met ketenwinkels, wordt daarna getriggerd door wat warempel een serre lijkt, daar boven op het dak.

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

En dan, een olifantenpaadje (op de 2×2-boulevard werd een veilige oversteek domweg vergeten) en aansluitend een trap of een lift later, ontvouwt zich een groene verademing. In de ene richting ziet die er voorlopig nog wat te Teletubbie-achtig clean uit, in de andere richting intrigeren de grote serres en wat kleinere elementen.

DAKPark (1)

Dankzij het dakpark ligt de achterliggende woonwijk nu in de luwte van wind en verkeers- en havenlawaai.

DAKPark (7)

Wel jammer dat men er toch nog in geslaagd is om tussen woonwijk en Dakpark een autohaag te installeren.

Eén van de paradepaardjes van het park is de watertrap – op mooie dagen een speelaanleiding waar geen kinderbroekje droog bij blijft (durf ik te wedden).

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

Lange, smalle parken – ze zijn een logisch gevolg van steden die zich ontworstelen aan de industriële residu’s van de 19e en de 20e eeuw. In Rotterdam gaat het om een havenbuurt-in-transitie. Elders ging het om in onbruik geraakte sporen. Parijs zette de toon met z’n Promenade Plantée bovenop een spoorviaduct en kreeg navolging in New York, waar op de oude spoorlijn van het Meat District het Highline Park ontstond (en daarmee één van de nieuwe parels van New York – ik vergat schromelijk jullie daarover al eerder te vertellen. Dat maken we nog goed.). Antwerpen blies met z’n Park Spoor Noord een verpauperde buurt nieuw leven in en Utrecht opende niet lang geleden z’n Oosterspoorpark.

Ja, er is nog leven na de dwarsliggers.

Advertenties

Over deanderekrispeeters

Mobiliteitsexpert en blikopener bij Bandenloze Vennootschap DAKP. Levert onafhankelijk mobiliteitsadvies, second opinions en creatieve ondersteuning aan bewonersgroepen, oudercomités, bedrijven en overheden. Voor vrijblijvende info: deanderekris@gmail.com Geeft lezingen over mobiliteit voor wie er klaar voor is. Zie: http://www.v-g-s.be/ Auteur van 'Het Voorruitperspectief' (2000), 'De File Voorbij' (2010) en 'Weg van mobiliteit' (2014). Schrijft daarnaast onder meer columns, opiniebijdragen, sporadische bijdragen her en der en - surprise! - blogberichten.

»

  1. Mooie ‘reportage’. Altijd hoopgevend om te lezen dat buurtbewoners samen met beleidsmensen iets realiseren.

    Beantwoorden
  2. @: “en Utrecht opende niet lang geleden z’n Oosterspoorpark.”
    Tja ook bedoeld als fietsroute, maar de route eindigt voortijdig op een vreemde plek en tussentijd moet je ook nog even het spoor verlaten. Zo slagen de ontwerpers erin om de bruikbaarheid als fietsroute te minimaliseren.

    Beantwoorden
  3. Helaas het is niet allemaal rozengeur en maneschijn. Routebeschrijving voor de auto met gigantisch veel parkeerplaatsen onder het park: http://www.dakparkrotterdam.nl/contact/#routebeschrijving, om zo nog meer auto’s aan te trekken. Hoe kan ik er op een verantwoorde wijze komen (lees duurzaam) wordt nauwelijks ingevuld. Er zal ook een McDonald’s restaurant verschijnen zeer tegen de zin van de beheerders. Hoe kun je een gezonde moestuin verantwoorden als er vlakbij een fastfoodrestaurant staat? Rotterdam heeft zo zijn rare kantjes. De stad van nnn (en en en) alles moet kunnen. Wanneer komt het HAR (Het Andere Rotterdam)? Volgens mij kun je zeggen: they have missed the point.

    Beantwoorden
    • Slik. Dat is me nou nog eens een aanvulling. Ik eis een naamsverandering…

      Beantwoorden
      • Heel opvallend dat “parkeergarage” in het grootste deel van het pand niet genoemd wordt. Het is gelukt om met een groene dak deze hoofdfunktie te verhullen.

        @: “terwijl de eigenaar van de grond – Havenbedrijf Rotterdam – graag een commerciële ontwikkeling van het kavel ziet: kantoren en winkels, het liefst zo veel mogelijk meters en zo groot mogelijke volumes.”
        @: “Stedenbouwkundig is er na het verdwijnen van het oude spoorwegemplacement eigenlijk niets veranderd – en dat is een gemiste kans.”
        https://www.archined.nl/2015/05/dakpark-rotterdam-een-plus-een-is-tweeenhalf
        Mooie omschrijving van een moeizame ontwikkeling.

    • Het dakpark is prima per O.V. bereikbaar, metro of tram, en met de fiets is er ook veilig te komen, maar eens, de winkels zijn vooral op autobezoekers ingericht.

      Naar mijn idee een compromis een beetje de verkeerde kant op, maar zonder compromissen komen we er niet.

      Beantwoorden
    • In 1 lang gebouw zijn dus 750 autoparkeerplaatsen en 18 winkels voorzien + een park als groendak.
      Dus autopark, winkelpark en park in 1.

      Zouden er in die winkels dan ook vooral baanwinkels aanwezig zijn?
      Het lijkt erop.

      In ieder geval zijn er volgens mij nog zo’n autoparkeergebouwen met bijkomende functies.

      Ik weet alvast dat er 1 sterk gelijkend autoparkeergebouw bestaat in België met
      1002 autoparkeerplaatsen en meer dan honderd studentenkoten met dakpark(je) en een paar gelijkvloerse winkels.

      Beantwoorden
  4. Deze megalomane autovoorziening aanprijzing, gevoegd bij de weigering van mijn laatste bijdrage,een poging tot een andere kijk op dit bouwsel, verdraait mijn beeld van deze “anders” site, waarvoor dank!

    Beantwoorden
    • Roland, ik denk dat je je vergist. Ik heb geen enkele bijdrage geweigerd. Kijk het aub nog eens na.

      Beantwoorden
      • Kris, welke “vergissing”?. pas nu zijn beide bijdragen zichtbaar (10 totaal, gisteren 7),

      • De enige reden waarom reacties op een ‘goedkeuring’ moeten wachten is het voorkomen van spam. Mijn algemene regel is dat alle reacties worden goedgekeurd (ik heb er met andere woorden nog nooit één geweigerd). Vorige week kreeg ik een ‘klacht’ van iemand wiens reactie ik had goedgekeurd maar die me liet weten die niet te hebben bedoeld als publieke reactie.
        Om zo’n fout in de toekomst te vermijden, zal ik de reacties dus wat bewuster moeten screenen – vandaar dat er nu wat meer ‘speling’ op zat. Los daarvan meende ik dat u al een goedkeuring kreeg als ‘auteur’, waardoor al uw reacties automatisch verschijnen. Dat bleek niet het geval (en is het misschien nu nog niet – ik had nog niet de tijd dit te controleren, excuus daarvoor).

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: