RSS feed

Houten (2)

Geplaatst op

Houten dus. Had het in Rusland gelegen, het zou Velograd hebben geheten.

Uit mijn eerste bezoek onthoud ik het volgende. Ten eerste: of een vervoerswijze de ‘juiste’ is, hangt af van de context. Zelfs in een ‘fietsgemeente’ als Houten is dat in sommige omstandigheden niet de fiets. Al bleven de allerverstandigsten natuurlijk gewoon lekker binnen.

Ten tweede: vooral als je de verkeerde keuze(s) maakt, levert dat een goed verhaal op.

Ten derde: in Houten speelt de auto een grotere rol dan ik had verwacht.

Met die verwachting en die vaststelling ben ik trouwens niet alleen. De Vlaamse mobiliteitspersoonlijkheid van 2017 Eva Van Eenoo kwam een tijdje geleden tot dezelfde ontdekking. Op haar blog noemt ze Houten “het ultiem suburbaan woonideaal”, want het resultaat van een lenige optelsom, “een soort van ruimtelijke veruitwendiging van een en-en-beleid.”

Doordat de twee vervoerssystemen, dat van de fiets en dat van de auto, compleet ‘ontvlochten’ zijn, kon het dat ik bij mijn vorige bezoek vanuit mijn hotelkamer in Houten alleen maar auto’s zag. Had ik een kamer aan de andere kant van het hotel gehad, dan had ik vermoedelijk alleen maar fietsen gezien. Het lijkt slim, zo twee vervoerssystemen die elkaar niet in de weg rijden, maar het is natuurlijk vooral duur en op termijn allicht “vom guten zuviel”.

Studiereis HSV Nederland 2018 (971)

Verder schreef Van Eenoo: “Het is er rustig, de ‘grote’ stad is dichtbij maar ook niet te dicht, afgaand op wat ik zag is er een behoorlijk homogene bevolkingssamenstelling, er zijn veel voorzieningen in de buurt en kinderen kunnen er op straat spelen. De auto mag voor de deur of erg dichtbij geparkeerd worden, veel bewoners hebben eigen tuintjes en er is mooi aangelegd collectief groen.”

Dat lijkt me een vrij adequate beschrijving, met precies de ingrediënten die ik ook had genoteerd: veiligheid, kindvriendelijkheid, keurigheid. Toen ik twee weken geleden door Houten wandelde, moest ik denken aan het Jommekesalbum dat elke Vlaming van mijn generatie in het geheugen is gegrift: ‘Kinderen baas’. Maar dan een stuk voorspelbaarder.

En daarmee zijn we dan ei-zo-na aanbeland bij dat heikele woordje dat ik in mijn boek ‘Weg van Mobiliteit’ in één zin met de naam ‘Houten’ heb gebruikt: ‘saai’: “De Nederlandse gemeente Houten, die ontworpen werd met de fiets als uitgangspunt en daardoor vaak wordt verkozen tot de veiligste van het land, staat tegelijk bekend als de saaiste.”

Nou, die was aangekomen. Eén van onze Houtense gidsen, Cor Van Angelen, had tijdens de rondleiding zijn vinger op de passage. En toch ook een beetje op de wonde…

Eerst even voor wie ‘Weg van mobiliteit’ niet gelezen heeft: in de erop volgende pagina’s leg ik uit dat ‘veilig’ en ‘saai’ niet hoeven samen te gaan en dat de oplossing ligt in ‘ethisch bedrog’. Wie wil weten wat dààr dan weer mee bedoeld is, moet toch eens dat boek gaan lezen.

Vervolgens voor de mensen van Houten: het is zonder meer een fantastische prestatie dat er de laatste 8 tot 10 jaar (de ambtenaar die het me vertelde, wist het niet precies meer) in deze stad met 50.000 inwoners geen dodelijk verkeersslachtoffer is gevallen. Daar kunnen letterlijk alle andere steden en gemeenten van vergelijkbare grootte alleen maar van dromen (en sommige kunnen zelfs dàt niet: ze beweren dat ‘zero slachtoffers’ onmogelijk is).

Die prestatie van Houten is wow, wow en nog eens wow en daarbij vergeleken is alles wat ik hierna zal zeggen slechts een bijkomstige voetnoot. Want om te ervaren dat iets spannend en plezierig is moet je natuurlijk eerst in leven blijven. Anders heb je er verdomd weinig aan.

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

Ik denk trouwens dat Houten voor de Houtense kinderen zelf behoorlijk boeiend is. Er kan zomaar op straat worden gespeeld. De allerkleinsten worden vervoerd in echt wel coole bak-segways. Al van piepjonge leeftijd fietsen kinderen helemaal op eigen kracht naar school. Het is verbazend hoe eenvoudig alles wordt als je gewoon de auto’s weghaalt van het woon-schooltraject. En wanneer het niet stormt is het fietsnetwerk door het groen en langs het water een letterlijke en figuurlijke verademing waarvan kleine én grote mensen alleen maar gelukkig kunnen worden.

Wat ik miste, wat Eva Van Eenoo blijkbaar ook miste en wat de Houtense jongeren op iets latere leeftijd naar verluidt ook missen, zijn de rafels die een stad doorgaans boeiend, verrassend en, ja, spannend maken. Het is de natuurlijke dosis serendipiteit die Utrecht een boogscheut verder dan weer op overschot heeft.

Maar niet getreurd. Als de gemeente Houten zo verstandig is om een deel van haar areaal bewust te laten verouderen (wat niet hetzelfde is als ‘laten verkommeren’) zal de huisvesting goedkoper worden (die is nu behoorlijk duur: ook een indicatie van de woonkwaliteit van de gemeente!) zal er samen met het patina van de ouderdom letterlijk ruimte komen voor nieuwe experimenten (economisch, sociaal en artistiek gebroddel in de marge – zie ook de aanbevelingen van Jane Jacobs) en bewonersprofielen die voor dat tikje heterogeniteit zorgen dat reliëf geeft aan het samenleven.

Dan komt het met die ‘saaiheid’ nog helemaal goed.

 

Advertenties

Over deanderekrispeeters

Mobiliteitsexpert en blikopener bij Bandenloze Vennootschap DAKP. Levert onafhankelijk mobiliteitsadvies, second opinions en creatieve ondersteuning aan bewonersgroepen, oudercomités, bedrijven en overheden. Voor vrijblijvende info: deanderekris@gmail.com Geeft lezingen over mobiliteit voor wie er klaar voor is. Zie: http://www.v-g-s.be/ Auteur van 'Het Voorruitperspectief' (2000), 'De File Voorbij' (2010) en 'Weg van mobiliteit' (2014). Schrijft daarnaast onder meer columns, opiniebijdragen, sporadische bijdragen her en der en - surprise! - blogberichten.

»

  1. @: “in deze stad met 50.000 inwoners geen dodelijk verkeersslachtoffer. Daar kunnen andere steden en gemeenten van vergelijkbare grootte alleen maar van dromen”
    – Houten is een jonge gemeente en de meeste dodelijke verkeersslachtoffers zijn juist ouderen. Daarbij helpt de definitie van “dodelijk verkeersslachtoffer”. Als de medicie je langer dan 48 uur in leven weten te houden, en dat lukt steeds beter, tel je in de statistiek niet mee als verkeersdode.

    Beantwoorden
  2. > Ten eerste … Al bleven de allerverstandigsten natuurlijk gewoon lekker binnen.

    Het is maar wat je verstandig noemt. Tegenwind bijv. is niet mijn favoriet en bij hardloopwedstrijdjes denk ik wel eens waarom doe ik dit maar naar afloop is dat gevoel er niet meer en voelt het goed. Regen is geen probleem met goede regenkleding.

    >Wat ik miste, wat Eva Van Eenoo blijkbaar ook miste en wat de Houtense jongeren op iets latere leeftijd naar verluidt ook missen, zijn de rafels die een stad doorgaans boeiend, verrassend en, ja, spannend maken.

    Bij die rafels denk ik aan het verschil tussen België en Nederland, zodra je de grens over rijdt zie je dat het ene land geplant en aangeharkt en het andere wat meer rafels en (gezonde?) chaos heeft. Wat ook speelt is het verschil tussen een dorp (Houten is geen stad), de buitenranden van een stad en een Stadscentrum.

    Ik ben zeker voor goedkopere huisvestiging maar betwijfel of je er met verouderen komt; oudere huizen hebben meer onderhoudskosten.

    Beantwoorden
  3. Belgische verkeersdeskundigen die -zoals DAKP- hier mee verantwoordelijk zijn of waren voor het verkeersfiasco, die ginds in NL eens met het vingertje gaan wijzen.

    Het “en-en” beleid dat ze hier verguizen, blijkt ginds te werken.
    Veel meer gescheiden – wat NL uiteindelijk al veel langer en veel vaker doet dan VL – maar nog steeds én auto – én fiets.

    Wat doet men intussen in VL en B ?
    Meer conflictpunten creëren – in wetgeving én op terrein.
    Kluts het maar door elkaar !
    En dan verbaasd zijn als er een omelet van komt …

    Je màg bij die saaie houten klazen zelfs voor de deur parkeren – de gruwel !

    Houten heeft ook een Ring , de Rondweg.
    Helemaal rond.
    Niet zo’n (half) hoefijzer zoals je wel eens meer ziet in VL.
    Met de sluiting er van niet zelden tegengehouden door de “groene jongens” , landbouw, of oprukkende lintbebouwing

    In VL hebben we “doortochten” dwars door de centra waar dan ook alle verkeer op doortocht door komt.
    Alsof het om een attractie gaat.
    Wie in de (door) tocht staat, heeft het vroeg of laat vlaggen …

    Beantwoorden
    • De Vlaamse ruimtelijke wanorde is inderdaad al decennia door onze politici groter gemaakt.
      De Vlaamse wegcode ook, tot een juridisch kluwen van jewelste. Plus dat fietsers door gemeenten en wegbeheerders ook nog eens als verkeersremmers voor auto’s en vrachtwagens wordt gebruikt.

      Tja, typisch Belgisch surrealisme.

      Maar in Nederland werkt dat “en-en”-beleid ook niet voor het autoverkeer.
      Nederland mag dan veel meer fietskilometers rijden dan Vlaanderen en vooral veel veiligere fietskilometers.
      Ook zij kennen dezelfde kommer en kwel op het vlak van autofiles.

      Overigens is het doel van een ringweg niet om rond te zijn maar om het gemotoriseerd verkeer om te leiden rond het dichtbevolkte centrum. Dus in de vorm van een halve ring of hoefijzer kan het die functie even goed uitvoeren.

      Of het financieel een goed idee is voor Nederland (en Vlaanderen) om de bodemloze put van het autoverkeer te blijven dempen, in plaats dat geld te investeren in het alternatief? Daar is geen twijfel over, maar men negeert dat bewust.

      Tja, ook Nederland kent het Belgisch surrealisme.

      Het punt van DAKP blijft dat de Nederlandse gemeente Houten heeft bewezen dat elke gelijkaardige gemeente qua bevolkingsgrootte op enkele decennia doordacht mobiliteitsbeleid en ruimtelijke ordening ook 0 fietsdoden jaarlijks kan bereiken.

      Beantwoorden
      • Het punt is (dus) niet zozeer dat men niet weet of zou kunnen weten hoe een veilige infrastructuur te implementeren, bollebozen genoeg – de pijnpunten liggen op andere vlakken. En zo komt men altijd op hetzelfde punt uit.

      • @Chris S
        Inderdaad, het punt is dat men moet kiezen om die veilige weginfrastructuur te implementeren.

        In Vlaanderen zijn de verharde oppervlakken geen grijze streep meer ingebed door de natuur. Maar de natuur is enkel nog een groene streep ingebed door een grijze verharde wereld.

        Wat een keuze is gemaakt door de mens.

        Best vreemd dat een zacht wezen dat enkel kan overleven via een zachte bodem bewust kiest om die bodem te verharden voor een harde menselijke uitvinding.

      • @ Lodewijk
        Ja, het is een vreemd fenomeen, het is wereldwijd een vreemd fenomeen, maar ook veel andere fenomenen zijn bijzonder vreemd en zelfs angstaanjagend en soms vraagt een mens zich toch vertwijfeld af waar we in godsnaam allemaal mee bezig zijn.
        Met ‘zacht’ mensenwezen bedoel je wellicht biologisch of iets in die trant, nl. dat wij de natuur nodig hebben om te leven?
        Want er bestaan genoeg harde mensen of harde krachten die erop uit zijn om de mensen, ja zelfs de mensheid, te vernietigen.
        Vaak kan men keuzes en beslissingen haarfijn analyseren – hoe, door wie, waarom, waar, wanneer – maar men heeft meestal geen maatschappelijk sociaal alternatief om dit – vaak kwalijk – krachtenspel om te buigen. Toch bestaat het, maar ook daar heeft men geen oren naar. Het is misschien allemaal te laat en zal de mensheid opnieuw moeten leren uit catastrofes.

    • Iemand die pleit voor minder auto’s, meer fietsen, een beter OV en een slimmere ruimtelijke ordening beschuldigen van het huidige verkeersfiasco? Ik merk vooral dat jij heel negatief bent over alles wat hier verschijnt. Heb je dan een voorbeeld van een land waar het volgens jouw visie verloopt? Ik bedoel dan een dichtbevolkt geïndustrialiseerd land waar alles op wieltjes loopt, met een én-én-én-beleid en zonder files. Kortom: eens een constructieve reactie ipv alles altijd af te breken…

      Beantwoorden
      • Maar laat die man Wegwanbeheer zeggen of denken wat ie wil, of anders moet je maar vrije meningsuiting afschaffen – met de politieke correctheid heeft men dat trouwens al deels bereikt. Voor zover ik kan nagaan heeft hij zich nog niet bezondigd aan het overschrijden van de vrije meningsuiting, m.a.w. is hij nog niet naar een gesproken daad overgeheld (zie o.a. https://lvb.net/item/5737). Wat niet wil zeggen dat ik het altijd eens met hem ben. Maar met jouw stelling ben ik ook niet eens.

        Heeft dhr. Kris Peeters ook geen kritiek dan? Of vind jij hier alles dan zo fan-tas-tisch? Dan zou ik toch jouw zelfstandig denken in twijfel trekken. De ene verkeerskundige denkt trouwens zus, de andere zo.
        Ook ‘negatieve kritiek’ kan men aangrijpen om het beter te doen, om te reflecteren, om te groeien – dat is juist de kracht van de mensheid. Ik heb soms de indruk dat velen hier bijna niks durven zeggen, behalve beamen. Knikkende aapjes.
        Als je goed leest heeft
        Wegwanbeheer het over het “en-en” beleid en daar heeft hij een punt.
        Verwijzen naar een ideale wereld of stad is maar flauw als argument, want geen enkele verkeersdeskundige kan dat evenmin. Kan jij dat wél trouwens? Dus als jij een punt van kritiek hebt zou iemand gemakshalve kunnen zeggen dat er nergens ter wereld iets ideaal bestaat en dat ge maar best zwijgt. Hoe zou jij je voelen dan.

        Waarom hééft men geen concreet voorbeeld? Omdat er in een samenleving allerlei krachten spelen waarbij (nu) de sterkste – niet de meest morele – kracht het meestal wint, met allerlei tusenvormen natuurlijk.En nu moet u me maar eens zeggen welke de sterkste kracht of impuls in het huidig maatschappelijk leven is. Daarbij zou men kunnen komen op o.a. wat leeft tussen mensen – als een reëel iets – en waar vrije meningsuiting toebehoort en aan welke essentiële sociale wetmatigheden deze best beantwoorden opdat men niet nodeloos sociale conflicten uitlokt. Daarover nadenken is essentiëler dan wat je nu doet, temeer omdat je iemand de mond wilt snoeren omdat deze in jouw ogen negatief doet. En van mij màg je ook dàt zeggen, maar misschien is het ook wel negatief om iemand de mond te snoeren zeggende ‘ge zijt een negatieveling, ge moogt enkel positieve dingen zeggen’. De man zegt trouwens niet ‘het is allemaal zever’, hij probeert toch wat argumenten aan te brengen, niet? Of breken de ‘groene rakkers’ niet alle dagen vanalles af misschien, zelfs potentieel goede ideeën? Ge moet eens Calvo horen, het is altijd negatief, in mijn ogen een creepy gast.
        Een alternatief voorstellen is altijd lastig, zélfs al is het zogezegd constructief, er zal altijd iemand zijn die er anders over nadenkt en een ander alternatief poneert, dus ook dàn komt men in een spel van positief-negatief. Anderzijds gaan er veel creatief-inventieve ideeën verloren en ook dàt heeft te maken met hoe een samenleving is opgebouwd.

      • @Chris S. Ach die WegWanBeheer is gewoon een zure mens, die met graagte feiten negeert en die zélf mensen blokkeert als ze het niet met hem eens zijn. Tot zover de vrije meningsuiting… Negeren die handel.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: