RSS feed

Over koningen (en hun dienaren)

Geplaatst op

En zo rolden wij dan ook 2018 binnen, pardoes tot Driekoningen. We komen er bij onze positieven in de schaduw van onze gemeentelijke kerststal waar Koning Auto met meer dan drie blijkt te zijn gekomen. Al springt er eentje, zoals elk jaar, letterlijk bovenuit. Koning Kia – voor mijn stadsgenoten is hij intussen een vertrouwder zicht dan het kindeke Jezus.

Koning Kia

Weldra zal hij worden verloot onder de klanten van de lokale middenstand. Wij Kempenaars drukken de gelukzoekers nog wél aan het hart.

De gelukkige winnaar zal voortaan makkelijker de concurrerende baanwinkels en shoppingcentra kunnen bereiken en met nog meer recht en reden steen en been klagen over het jammerlijke gebrek aan parkeerplaatsen. ‘Koning Klant vertrekt met Koning Auto’ – de kop voor de bijhorende persmededeling van de lokale middenstand is al klaar.

Dat Koning Kia wekenlang ongecontesteerd publieke ruimte mag innemen is overigens opmerkelijk. Niet alleen omdat het compleet haaks staat op alles wat ons gemeentebestuur pretendeert na te streven: een levendig handelscentrum, respect voor onze monumenten, een vage duurzaamheid in klimaat- en mobiliteitsplannen, een gezonde en sportieve bevolking.

Er is ook het curieuze feit dat dit Gouden Kalf er wonderwel in slaagt buiten beeld te blijven bij alle discussies over de al dan niet gewenste aanwezigheid van religieuze symbolen in de publieke ruimte. Over kruisbeelden en hoofddoeken winden velen zich op. Maar niet over een metafoor op vier wielen voor uitgerekend alles wat de kerstgedachte in vraag wil stellen: materialisme, consumentisme, vluchtigheid en de instant-bevrediging van onze behoeften.

Of is de boodschap perfide en zit de ware betekenis verscholen in de locatie van Koning Kia? Pal tegenover de kerststal, aan het andere uiterste van het continuüm. Misschien is een klein bordje met wat duiding voor de argeloze passant dan toch geen overbodige luxe.

Zo slim zijn wij nu ook weer niet.

Over Kris Peeters

Mobiliteitsexpert en blikopener bij Bandenloze Vennootschap DAKP. Levert onafhankelijk mobiliteitsadvies, second opinions en creatieve ondersteuning aan bewonersgroepen, oudercomités, bedrijven en overheden. Voor vrijblijvende info: deanderekris@gmail.com Geeft lezingen over mobiliteit voor wie er klaar voor is. Zie: www.koortzz.be Auteur van 'Het Voorruitperspectief' (2000), 'De File Voorbij' (2010), 'Weg van mobiliteit' (2014) en 'Weg van het systeem' (2022). Schrijft daarnaast onder meer columns, opiniebijdragen, sporadische bijdragen her en der en - surprise! - blogberichten. Lector verkeerskunde aan de PXL Hogeschool in Hasselt.

Eén reactie Volgende »

  1. Je kan het ook anders bekijken. Het wordt alsmaar meer een probleem om auto en stad te laten rijmen (zie maar naar Gent-Antwerpen-Brussel die in de media komen, maar ook kleinere steden als Mechelen, …) dat ze de auto’s beginnen weg te geven.

    Moesten ze daar nu een fiets plaatsen of een affiche met “weg te geven” OV abonnementen zou dan niet veel sneller zijn: “zie je wel ze geraken ze aan de straatstenen niet kwijt”.

    (nee ik heb nooit iets met humor gehad 😉 )

    Like

    Beantwoorden
  2. Is Koning Auto nu nog niet van zijn voetstuk gevallen? En zelfs kleine auto’s lijden tegenwoordig aan obesitas. Steeds meer auto’s worden hoger en meer opgeblazen. Binnenkort worden ze hoger dan dat ze breed zijn, zodat ze in de eerste scherpe bocht zullen kantelen. Het is een ‘wapenwedloop’ van steeds hogere auto’s omdat men zich in kleine of lage auto’s niet meer veilig voelt. En dat ten koste van mensen die zich te voet of per fiets verplaatsen (zwaardere aanrijdingen), of kinderen die er niet over kunnen kijken (bvb. bij het oversteken), net zoals steeds meer volwassenen. Gisteren nog zo’n opgeblazen Mercedes gezien (genre BMW X6). De motorkap kwam aan de bestuurder zijn middel en het kofferdeksel kwam zo hoog als zijn borstkas. Is het omdat onze wegen en steden steeds krapper worden (door diezelfde auto) en omdat we onze uitstootnormen moeten halen dat auto’s steeds groter, zwaarder en minder aërodynamisch worden?

    Like

    Beantwoorden
    • Ook hier spuit de industrie gretig desinformatie. Zo’n SUV veiliger? Ja, voor wie er in zit wel. Daarentegen hebben de inzittenden van een gewone wagen die er onzacht mee in aanraking komt, een veel grotere kans om te overlijden of zwaargewond te zijn. Zie hier: http://www.steunpuntverkeersveiligheid.be/sites/default/files/RA-2006-104.pdf.
      Een collega van me verdedigde haar keuze voor een SUV met het (dus valse) veiligheidsargument maar ook met “die verbruikt niet meer als een gewone wagen uit die prijscategorie”. Had de garagist haar gezegd. Conclusie: een wagen die hoger, breder en zwaarder is en bredere banden heeft (meer wrijving) solt met de wetten van de fysica!! En nog meer met de wetten van het gezond verstand…

      Like

      Beantwoorden
      • Inderdaad.
        De wetten van de fysica liggen vast en zijn kristalhelder, maar de doelbewust gekozen bewoordingen zijn vaag en de rest van de betekenis wordt ingegeven door aannames van de toehoorder.
        Zo zou die garagist ook kunnen claimen dat die SUV ook zonder diesel, benzene, LPG, CNG of elektriciteit vooruit kan gaan…
        …indien er een paar paarden voorgespannen worden.
        🙂
        of zou die garagist kunnen claimen dat zelfs zonder paarden of andere brandstof dat die SUV 120 km/h kan rijden…
        …indien de weg voldoende lang steil bergaf is.
        😉
        Maar met zo’n claims zouden de meeste mensen het toch doorhebben, denk ik? Hoop ik!

        Like

    • Trend bij de uitstervende “gewone” auto is voornamelijk breder
      Geregeld zelfs lager dan voorgaande model

      Maar hoger (én breder) in SUVverd en X-over land

      Like

      Beantwoorden
  3. Maar hij komt wel uit het Oosten, hé!

    Like

    Beantwoorden

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.