RSS feed

Van utopie naar dystopie (en terug)


Alle cargates ten spijt hielden de autoconstructeurs ook in 2017 onbeschaamd hun communicatielijn aan: elke nieuw model is zuiniger, veiliger en milieuvriendelijker en toch sneller, comfortabeler en groter.

Neem bijvoorbeeld de nieuwe Volvo S90. Volgens de advertentie verbruikt die tussen de 2 en de 7,3 liter. Die 2 liter slaat dan op het plug-in hybride model en vergeet te vermelden dat er dan ook nog elektriciteit benodigd is – en energie voor het opwekken van die elektriciteit. De 7,3 liter is dan weer het resultaat dat werd neergezet in een 20 minuten durende test in een laboratorium, nadat alle toeters en bellen (velgen, zetelverwarming, airco,…) werden verwijderd, alle gaten dichtgetaped, met opgewarmde motor, bij constante (gunstige) temperatuur, luchtdruk en vochtigheid en bij een gemiddelde snelheid van… 34km/u.

Kortom, een Volvo zonder ‘luxury’ dus en zonder uitgepuurde lijnen onder een stolpje van fake reality.

Omdat het moet van de wetgever wordt er vermeld dat het een NEDC-test betreft, wat in gewone mensentaal wil zeggen dat Volvo zich nog gerept heeft om haar nieuwe model onder de oude meetmethode te laten vallen: gunstiger voor Volvo, ongunstiger voor haar klanten.

Business op z’n Zweeds? Nee hoor, business as usual. Ze doen het allemaal.

Volvoreclame (3)

Hoe groter de auto, hoe kleiner de lettertjes, lijkt het wel. “Vanaf 37.530 euro”, maar het afgebeelde model is 7000 euro duurder.

Terwijl de marketingafdelingen van elke autobouwer ons doen geloven dat deze tegengestelde uitkomsten moeiteloos worden verzoend dankzij technologisch vernuft, overtuigen hele legers lobbyïsten in de Europese coulissen politici ervan dat dit een onhaalbare opgave is en dat dus de milieu- en veiligheidseisen naar beneden moeten worden bijgesteld. Met succes, want ook in 2017 werden de aanbevelingen van de technische werkgroepen telkens aardig bijgesteld in het voordeel van de constructeurs. En dus in het nadeel van alle anderen, inclusief de mensen die helemaal nooit met een Volvo zullen rijden.

Maar eigenlijk wou ik het niet eens daarover hebben. Aanleiding voor dit stukje is de merkwaardige setting waarin Volvo tegenwoordig zijn auto’s plaatst. Hierboven: een grijze wereld. De auto is grijs, het asfalt is grijs, de muur is grijs. Zelfs de voetganger is grijs. Vermoedelijk is het de net uitgestapte automobilist, want in de Volvo zit niemand en de lichten zijn nog aan. De man kijkt nog even naar zijn auto. Liefkozend wellicht, maar ook hier betreft het duidelijk een laboratoriumsituatie. In de echte wereld zal zijn blik bezorgd zijn: is de auto wel op slot, kan ik hem hier wel achterlaten? Want de omgeving is nu niet bepaald de meest gezellige: behalve kleurloos is ze ook verlaten. Er is geen mens op straat en de muur is blind. Van de sociale controle zal het niet moeten komen.

Is die setting toeval, een folietje van een fotograaf verzot op 50 tinten grijs en de textuur van bakstenen muren?

Helaas. De advertentie voor de Volvo XC90 bewijst dat het geen toevalsmisser is.

Volvoreclame (5)

Ook hier is het decor eerder onherbergzaam dan gezellig. Asfalt, glas, beton – ziedaar de kille hoofdbestanddelen van het decor dat Volvo zelf mocht kiezen. Tweehonderd meter eenzaamheid. Er is geen levende ziel op straat en dat is ook weinig verwonderlijk, want er valt alle-Fika-nog-aan-toe niks te beleven.

“Is dat erg,” vroeg een professor emeritus mij vorige week, “dat is toch ideaal als je voor de deur wordt opgehaald en afgezet?”

Hij was al één station verder: bij hem zat er ook al niemand meer in de Volvo. Die zou dan zelfrijdend en eigengereid op weg zijn om iemand op te halen. In dat scenario klopt het beeld al half.

Het trottoir zou dan inderdaad verlaten zijn. Maar de weg niet. De weg zou één permanente stroom van auto’s zijn. Het trottoir zou opgebroken zijn en geannexeerd voor een weg vol Volvo’s: volle Volvo’s, maar ook lege – allemaal doelbewust op weg naar hun bestemming. Het summum van efficiëntie!

Daarmee wordt rücksichtslos voorbijgereden aan de noodzaak van het overbodige: toevallige ontmoetingen, serendipiteit, het geluk om mensen ‘per ongeluk’ te ontmoeten, een blik of een glimlach uit te wisselen,  elkaar te leren kennen – zonder dat dit vooraf geprogrammeerd was.

Bij nader inzien is de utopie van Volvo en soortgenoten eigenlijk een dystopie: een stad die getroffen lijkt door een neutronenbom. De gebouwen staan nog overeind, de infrastructuur is nog in tact. Maar alle leven is er uit weggezogen, elke vorm van menselijke aanwezigheid is vakkundig uitgewist.

Is het dat wat we willen? We kunnen elkaar misschien eens de vraag stellen bij ons volgende bezoek aan de kerstmarkt.

Prettig kerstfeest!

Advertenties

Over deanderekrispeeters

Mobiliteitsexpert en blikopener bij Bandenloze Vennootschap DAKP. Levert onafhankelijk mobiliteitsadvies, second opinions en creatieve ondersteuning aan bewonersgroepen, oudercomités, bedrijven en overheden. Voor vrijblijvende info: deanderekris@gmail.com Geeft lezingen over mobiliteit voor wie er klaar voor is. Zie: http://www.v-g-s.be/ Auteur van 'Het Voorruitperspectief' (2000), 'De File Voorbij' (2010) en 'Weg van mobiliteit' (2014). Schrijft daarnaast onder meer columns, opiniebijdragen, sporadische bijdragen her en der en - surprise! - blogberichten.

»

  1. Deze namiddag had ik je bericht nog niet gelezen, maar toen ik met de ligfiets de overzet “Langerbrugge” nam in de Gentse haven viel mij de eenzaamheid op. 5 auto’s en een velomobiel en enkel deze in de velomobiel (ik dus) stapte uit. Ik zat naar de auto’s en inzittenden te kijken en ik zag eenzaamheid, veel eenzaamheid. Ze zaten daar allemaal in hun coconnetje. Zelfs deze die met 2 in de auto zaten zeiden geen woord tegen elkaar.

    Ik voelde armoede, een grote armoede in het “meest beschaafde deel” van de wereld, een armoede in menselijk contact en leven. Dat van het “meest beschaafd zijn” dat zijn niet mijn woorden hoor, dan proberen ze ons te doen geloven. Want hoe beschaafd ben je als gemeenschap als eenzaamheid troef is?

    Beantwoorden
  2. “…een stad die getroffen lijkt door een waterstofbom. De gebouwen staan nog overeind…”

    je bedoelt de neutronenbom.

    Beantwoorden
  3. Dat gevoel van die bom had ik daarnet nog bij het filmpje van @antwerpenize …
    Zo doods, die straten

    Beantwoorden
  4. Overigens gaat het bij de sneer naar Volvo ivm gebruiken NEDC zonder meer om desinformatie van DAKP.

    Model S90 is al van april 2016 op de markt, anderhalf jaar geleden dus, en de tests en typegoedkeuring zijn uiteraard nog eerder gebeurd.
    Verplicht met de NEDC dus.

    De WLTP test ging pas op 1 september 2017 in voege.
    Even wachten met de lancering ?
    Het vorige model – de S80 – was anno 2016 al stokoud in autotermen : 10 jaar

    Eigen initialen plaatsen onder andermans creatief werk ?

    Beantwoorden
    • Minder azijn in je kerstcocktail doen kan helpen.

      Beantwoorden
    • Deze WLTP dateert eigenlijk van 2015 (final draft) en is eigenlijk een voortzetting van de NEDC (van 2000 dus helemaal niet NEW meer ) met onrealistische snelheden en accelleraties: https://en.wikipedia.org/wiki/Worldwide_harmonized_Light_vehicles_Test_Procedure; kijk bij “Criticism of Driving Cycles”. Opmerkelijk staat er geen kritiek op de Nederlndse wikipediasite! Tests uitgevoerd met echte auto’s die duizenden kilometers hebben gereden en bij verschillende temperaturen en wegomstandigheden zullen de sluiers van de reclame afgooien.Ik begrijp je wel Kris, een autobouwer die vroeger toch out of the box dacht en nieuwe veiligheidssystemen incorporeerde of zelfs nieuwe ontwikkelde blijft op testgebied een fossiel. Ook bij elektrische auto’s wordt gemopperd over de onrealistische radius of is het radii van de voertuigen.

      Beantwoorden
      • De te gebruiken test en vermeldingen van de resultaten liggen wettelijk vast …

        Geef mij eender welke auto, en ik haal het normverbruik.
        Of tot 20% lager met aangepaste rijstijl.
        Je buist op je rij-examen met die rijstijl, voor wat bvb een Toyota hybride of automatische ZF8 versnellingsbak zélf doet.

  5. Hoe zal Vlaanderen eruit zien? In het meest wonderbaarlijke geval dat die Volvo echt klimaatneutraal, ongevallenvrij en zelfrijdend wordt… Hieronder een stuk over:
    – de gevolgen van “mobilwonen” in de zelfrijdende file
    – de Vlaamse erfzonde nadat Adam en Eva een hap namen uit het gewestplan
    – de hoopvolle weg naar zelfstoppend beton.
    https://jorisvandamme.wordpress.com/2017/12/19/zelfstoppend-beton/

    Beantwoorden
  6. thegreenpetrolhead

    Inderdaad, geen enkele autoconstructeur is er niet vies van. VW en de Dieselgate zijn slechts het topje van de ijsberg. De consument wordt vaak misleid. Aan ons om op zoek te gaan naar duidelijke informatie. Hopelijk helpt een toekomstig wettelijk kader.

    Beantwoorden
    • Maar de consument vraagt er ook naar. Toen de dieselgate uitbrak las ik 2 interviews met “dieselgate auto eigenaars”. Het enige waar ze bezorgd om waren was dat hun auto na de software update minder snel ging optrekken. Zegt ook genoeg he.

      Beantwoorden
      • thegreenpetrolhead

        Idd, of dat de doorverkoopwaarde naar beneden zou gaan… 🙄

      • VW is ook even populair gebleven: jan modaal is blij dat er eindelijk een constructeur is die prestaties voorrang geeft op milieu en gezondheid… Snel optrekken heeft een direct en zichtbaar effect op je status, maar co2 en fijn stof zie je niet en is dus niet belangrijk…

      • Bij meerdere getroffen eigenaars die ik ken, ging de bezorgdheid vooral over het verbruik.
        Wat net één van de redenen was om een VW-diesel te kopen: de verhouding verbruik-prestatie zat immers erg goed

      • Ik heb toch ook een reportage gezien over een man die vreesde voor de prestaties, omdat zijn vrouw een ‘sportief’ rijgedrag had. Op het einde van de reportage vertrok zijn vrouw bijna plankgas…

  7. Ik heb toch ook een reportage gezien over een man die vreesde voor de prestaties, omdat zijn vrouw een ‘sportief’ rijgedrag had. Op het einde van de reportage vertrok zijn vrouw bijna plankgas…

    Beantwoorden

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: