RSS Feed

The bridge


Jaagpad Turnhout-Ravels (30)

Over het kanaal tussen Turnhout en Ravels

‘De Paai’ heet ze en ik heb geen idee waarom. Maar het is een brug en ze doet wat van een brug verwacht mag worden: ze verbindt twee oevers.

Hoewel.

Natuurlijk is er een ‘hoewel’. Anders zou ze deze blog nooit halen.

Ze dateert vermoedelijk uit de overgang van het pre-fiets-tijdperk, waarin men fietsers bekeek als een uitstervende diersoort en er dus geen infra voor voorzag, naar het fietstijdperk, toen het begon te dagen dat de fiets aan een comeback bezig was. Het werd dus een voetgangersbrug met een fietsgootje. Ik heb de tijd nog geweten dat we daar al blij mee waren.

Intussen zijn we enkele decennia verder en zijn de fietsers niet uitgestorven maar vermenigvuldigd. Dus kwam er bij wijze van retrofitting een nieuwe, centrale goot in statement-geel. Ook de tevredenheid daarover kan ik me nog voorstellen.

Al is ze van korte duur geweest, want kijk: daar kwamen de elektrische fietsen. Die zijn een stuk zwaarder (en hebben hun zwaartepunt vaak achteraan, op de bagagedrager) en hebben een publiek dat gemiddeld wat meer jaren op de teller heeft.

Jaagpad Turnhout-Ravels (32)-001

“Gaat het Jos?” 

Tel op: zware fiets + steile helling. De som is er één met veel gezucht en gevloek. De brug verbindt niet langer. Ze wordt opnieuw een barrière.

Ik stond erbij en keek ernaar (en stak een  handje toe, zo hardvochtig ben ik nu ook weer niet): hoe koppels fiets per fiets de helling op duwden, zwetend en met een bang hart dat ze hun fiets niet gingen kunnen houden. Of hoe een plezierrit plots een spannende opdracht wordt.

De volgende aanpassing van de brug staat dus in de sterren geschreven: een ‘automatische’ goot waarin fietsen zachtjes mee naar boven worden getrokken.

Vervolgens zal blijken dat het systeem af en toe defect geraakt en de brug dan opnieuw een barrière wordt. Dan zullen er jaren voorbijgaan waarin er wordt gepraat over een brug met aangepaste hellingen voor fietsers. Uiteindelijk zullen die er natuurlijk komen – in het rood, stel ik me dan voor, zodat de Mondriaan compleet is.

We zullen dan weer enkele decennia verder zijn en ooit schrijft een blogger dan een stukje over hoe de infrastructuur met grote vertraging de fietsers volgt.

Als je het zo bekijkt: waar klagen die chauffeurs van elektrische auto’s eigenlijk over?

Advertenties

Over deanderekrispeeters

Mobiliteitsexpert en blikopener bij Bandenloze Vennootschap DAKP. Levert onafhankelijk mobiliteitsadvies, second opinions en creatieve ondersteuning aan bewonersgroepen, oudercomités, bedrijven en overheden. Voor vrijblijvende info: deanderekris@gmail.com Geeft lezingen over mobiliteit voor wie er klaar voor is. Zie: http://www.v-g-s.be/ Auteur van 'Het Voorruitperspectief' (2000), 'De File Voorbij' (2010) en 'Weg van mobiliteit' (2014). Schrijft daarnaast onder meer columns, opiniebijdragen, sporadische bijdragen her en der en - surprise! - blogberichten.

»

  1. In de toekomst hebben de elektrofietsen misschien ook een katrol met stalen kabel en haak van voor hangen. De batterijen moeten zo’n brugje toch aankunnen? 🙂

    Beantwoorden
  2. Heel wat elektrische fietsen hebben een speciale ‘park’ stand waarin ze tegen een snelheid van 6 km/h autonoom rijden zonder trappen. Veel eigenaars weten dat niet.

    Maar bij het aanleggen van nieuwe bruggen wordt dat duidelijk een stuk beter uitgevoerd. Kijk maar naar de nieuwe fiets/wandelbrug in Genk over de Westerring, een droom voor fietsers.

    Beantwoorden
    • Inderdaad, in vergelijking met zo’n voetgangersbrug met een fietsgoot is die brug veel beter.

      Maar de brug over de Westerring in Genk (https://goo.gl/maps/3KR1sX9ckKL2) heeft toch een volgens mij nogal onnodig grillige vorm. 2 spiralen van elk 360° met iets ruimere bochtstralen dan de huidige bochten had perfect mogelijk geweest.
      Volgens mij had dat daar zelfs evengoed een volledig recht traject kunnen komen, met eventueel een fietsspiraal erbij als afrit/oprit naar het fietspad parallel met de Westerring.

      Ook lijkt die brug 4 meter breed. Wat vrij smal is in de bochten. Toch om breed genoeg te zijn om fietsverkeer in 2 richtingen comfortabel te laten passeren. Zeker als er daar ook nog voetgangers stappen en er redelijk wat fietsers tegelijk gebruik maken van de brug.

      Dus had het ontwerp van die brug als fiets- en voetgangersbrug volgens mij toch nog iets beter gekund.

      Beantwoorden
    • Klopt, al de nieuwere modellen hebben die standaard.
      Bedoeld om wandelend naast de fiets een helling te nemen.

      Beantwoorden
    • Kijk maar naar de fancy nieuwe brug in Antwerpen … veel beter uitgevoerd 😀

      Beantwoorden
      • Die nieuwe fietsbrug in Antwerpen werd zelfs zo goed ontworpen dat ze ook zo alle nieuwe autobruggen gaan bouwen 😉

  3. De automatische vooruit stand, bedoel ik. 😉

    Beantwoorden
  4. De Paai … duidelijk om mensen te paaien gezien ze ze ‘makkeljk’ naar de overkant brengt 😉

    Beantwoorden

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: