RSS Feed

Lol trappen

Geplaatst op

Met de klimaatverandering in volle ontplooiing weten we wat ons te wachten staat: meer extreme weersomstandigheden zoals langere droogteperiodes en hevigere onweders. De ‘regentoets’ zal in de toekomst dus alleen maar winnen aan belang.

Het kan dus geen kwaad om eens te kijken hoe ze hiermee omgaan in van oudsher ‘regenachtige’ streken. In Spaans Baskenland bijvoorbeeld hoort regen erbij zoals een hamburger bij Mc Donald’s.

Als een stad dan ook nog eens bovenop een heuvel is gebouwd, zoals de onbekende en dus onbeminde hoofdstad Vitoria-Gasteiz, dan heb je het perfecte recept om mensen nooit te voet te laten gaan. Zou je denken.

Maar daar hebben die Basken het volgende op gevonden:

Een overdekt rollend trottoir, dat daar nooit eerder iemand op gekomen is!

Ernaast blijft het nog eenvoudigere alternatief van klassieke, onoverdekte trappen beschikbaar en de overkapping met geïntegreerde verlichting voelt, zelfs in een uitgesproken historische context, dankzij zijn discrete en transparante karakter allesbehalve als een Fremdkörper aan. Integendeel zelfs. Het voelt aan als de vanzelfsprekendheid zelve. Er is zelfs geen reglement, handleiding of gebruiksaanwijzing nodig. Het correcte gebruik wijst zichzelf uit.

Met gezond verstand kom je al een heel eind, zélfs in het domein van de mobiliteit. We zijn nogal eens geneigd dat te vergeten.

Overigens zorgde de wispelturigheid van hun weer ervoor dat die van Vitoria-Gasteiz ook tot het volgende compromis kwamen:

Werd het plein een sporthal of het sporthal een plein? De deuren staan uitnodigend open, iedereen kan binnen en buiten wandelen zoals bij een plein. Er is een dak, maar het gebouw is ‘open’, waardoor binnen een beetje buiten werd en buiten binnen.

Ik kan mij het tafereel al zo voorstellen:

– “Ma, het is slecht weer, ik ga buiten spelen!”

– “Dat is goed jongen! Kleed je niet te warm aan.”

Advertenties

Over deanderekrispeeters

Mobiliteitsexpert en blikopener bij Bandenloze Vennootschap DAKP. Levert onafhankelijk mobiliteitsadvies, second opinions en creatieve ondersteuning aan bewonersgroepen, oudercomités, bedrijven en overheden. Voor vrijblijvende info: deanderekris@gmail.com Geeft lezingen over mobiliteit voor wie er klaar voor is. Zie: http://www.v-g-s.be/ Auteur van 'Het Voorruitperspectief' (2000), 'De File Voorbij' (2010) en 'Weg van mobiliteit' (2014). Schrijft daarnaast onder meer columns, opiniebijdragen, sporadische bijdragen her en der en - surprise! - blogberichten.

»

  1. Lang geleden, zei 1 van mijn vrienden : ‘Misschien kunnen ze hier en daar een overdekt fietspad aanleggen’. We bekeken hem alsof hij een slag van de molen had gekregen, maar achteraf gezien is dat misschien niet zo een slecht idee.
    Overigens zijn er wel meer plaatsen in de wereld waar een overkapping is gebouwd, om meer mensen aan te zetten te voet te gaan en/of het openbaar vervoer te gebruiken.
    In Singapore zijn de meeste bushaltes verbonden met de dichtstbijzijnde gebouwen via een overdekt voetpad. Op deze foto zie je dat ze ook nog aan afkoeling hebben gedacht (http://www.straitstimes.com/sites/default/files/st_20161015_nzstopfc98_2666272.jpg), wat niet direct een overbodig luxe is, met temperaturen van 35 graden, en een hoog vochtgehalte.
    Nagenoeg alle bussen hebben trouwens ook airco.

    Beantwoorden
  2. En van bushalte gesproken : zo zien ze ginds de ‘bushalte van de toekomst’ :
    gratis WiFi, mobile-telefoon laadpunten, interactive panelen die businformatie geven, e-books, route planners, een groendak (met boom!), zonnepanelen, een fietsparking, en zelfs een schommel:
    http://citygreen.com/case-studies/jurong-smart-bus-station-singapore/
    Waar wacht De Lijn nog op ? 🙂

    Beantwoorden
  3. Ik geef al ongeveer een jaar aan iedereen aan dat de fietssnelwegen perfect zouden kunnen overkapt worden.
    Om de kosten te dekken zou je ze kunnen voorzien van zonnepanelen. Dan kan je van de ene naar de andere stad rijden zonder nat te worden

    En wat betreft die roltrappen, ik snap het concept metro niet, je zou die perfect kunnen vervangen door zo’n roltapijten, waarbij je kan kiezen waar je afstapt (en meer plaatsen creëren om af te stappen). Zelf wanneer die roltrappen iets trager zijn dan een metro, win je tijd door dat je niet onnodig moet stoppen in alle voorafgaande haltes

    Beantwoorden
    • Dat systeem met roltapijten wordt in luchthavens gebruikt (Zaventem, o.a.). Die gaan ongeveer zo snel als iemand die stevig doorstapt (dikwijls geprobeerd 🙂 ). Op korte afstand (minder dan 1 km?), en gezien de tussentijden van de trams (10-15 minuten) kan je misschien winnen. Maar dan kan je -voor die ene km- evengoed te voet gaat. Op langere afstand is de tram sneller. Ik schat zo’s 20km/u, stops inbegrepen.
      Bovendien is niet iedereen even goed ‘te been’, en willen mensen ook graag eens neerzitten. Als zou je misschien ook zitjes kunnen voorzien op die roltapijten ?

      En voor de overdekte fietssnelwegen :
      http://www.lowtechmagazine.be/2009/08/een-overdekte-snelweg-voor-fietsers.html

      Beantwoorden
    • Een goed regenpak is nóg goedkoper, en ook bruikbaar buiten overdekte fietssnelwegen 🙂

      Beantwoorden
      • Maar is niet hetzelfde, want als je iets of wat vooruit wilt met de fiets, zweet je in dat fietspak altijd. Mijn woonwerk verplaatsing is 55 km met de fiets, voor 80% fietssnelwegen, ’t zou welkom zijn

      • Laten we er inderdaad best eerst voor zorgen dat we een voldoende uitgebreid en veilig netwerk fietssnelwegen hebben, vooraleer te beginnen met het overdekken van de fietssnelwegen die we al hebben omdat het ca. 7% van de tijd regent en het af en toe eens hard waait. Eerst de taart, dan pas de kersen – of iets anders van De Fruitberg – erop.

        Overdekte fietssnelwegen zouden fantastisch zijn en een taart is pas echt lekker met een uitstekend beleg, toch zou ik al heel blij zijn als de basis van het fietssnelwegennetwerk eindelijk goed zit en bijvoorbeeld alle onveilige kruisingen aangepakt zijn en de missing links weggewerkt zijn.

      • Overdekte fietswegen zou goed zijn mocht ze ineens allemaal overdekt zijn. Maar in de praktijk zou dit een mediastunt zijn met een deeltje van een fietsnelweg waar de notabelen lintjes doorknippen en er een kort fragment in het nationaal nieuws passeert. Wat onthouden de mensen dan? Dat het waarschijnlijk wel veel regent in België (NOT!) en dat al die fietsstroken in hún buurt nog niet overdekt zijn en dat ze dus beter de fiets níet nemen. Laat die notabelen zich dus maar eerst concentreren op de zaken die Felix al aanhaalt.

        @’De Fruitberg’: klopt, dat had ik ook met een gewone fiets: niet nat van de regen, maar wel van het zweet in dat regenpak. Maar sinds een e-fiets heb ik dat probleem niet meer (afstand: 15h+15t).

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: