RSS feed

Mediapauze

Geplaatst op

Mobiliteit stond nog nooit zo in de belangstelling van de media als de afgelopen jaren. Komt allicht doordat iedereen met zijn ellebogen aanvoelt dat de manier waarop we onze mobiliteit vandaag organiseren niet lang meer vol te houden is.

Voorlopig blijft het meestal nog bij steekvlamjournalistiek. Als er een dodehoekdrama gebeurt, bellen journalisten over ‘dodehoekongevallen’. Als er toevallig even geen gebeuren, bellen ze niet en schrijven ze ook niets over het uitblijven van beleidsmaatregelen. Wanneer zich weer een drama voordoet, bellen ze opnieuw,  zéker als het interval toevallig heel kort is.

Telkens zeg ik dan hetzelfde. Dat het geen ongeval is, dat het een gevolg van keuzes is, dat twee van die keuzes conflictvrije verkeerslichten en ongelijkgrondse kruisingen zijn, dat doorstroming kennelijk vaak zwaarder weegt dan veiligheid, en zo verder. Dan hoor ik mezelf bezig en vraag ik me af: veinzen ze nu interesse of ménen ze het? Waarom nemen ze er niet gewoon hun notities van de vorige keer bij? Hoe lang nog voor iemand me sommeert: “Zet die plaat af!”

Hetzelfde gevoel kreeg ik de laatste maanden als het ging over salariswagens, rekeningrijden, trajectcontroles, snelheidsverhogingen en -verlagingen, zones 30, fietsbeleid, fietsoversteekplaatsen, zin en onzin van fietsstraten, fietshelmen en speedpedelecs, deelfietsen, deelauto’s, files en hun aanpak, mobiliteits- en circulatieplannen in diverse steden, voetgangerszones en autovrije centra, carpooling, parkeerbeleid, dieselgate, elektrische fietsen en dito auto’s en ik vergeet er nog een paar.

IMG_0500

Intussen ouwe rot weerspiegeld in een Hot Rod.

Natuurlijk ben ik dankbaar voor het forum dat ik krijg, maar soms heeft het iets van water naar de zee dragen of, zoals de Belgische kunstenaar Francis Alÿs deed, een ijsblok verplaatsen terwijl de zon schijnt: “Sometimes doing something leads to nothing.”

Dat is in dit geval overdreven natuurlijk. U weet wel: de spijker en dat we erop moeten blijven kloppen. Geen nood. Wie mij kent, weet dat ik zal blijven kloppen. Maar toch.

Steeds vaker heb ik het gevoel dat we in rondjes draaien en helemaal niet aan kennisopbouw doen. Anders zouden mijn ‘oude’ inzichten (en die van andere mobiliteitsexperts) toch niet telkens als ‘nieuws’ kunnen worden opgediend?

Klinkt dit klagerig? Dat is alvast niet de bedoeling. Ik zie ook wel dat het debat opschuift: bedrijfswagens worden steeds vaker genoemd wat ze zijn (salariswagens) en het taboe brokkelt zienderogen af, dat het dieselverhaal een aflopende zaak is dringt langzaam maar zeker door, steeds meer mensen zien in dat meer parkeerplaatsen soms resulteren in meer parkeerproblemen enzovoort. Het bougeert, het kraakt, het schuift, maar – o zo langzaam en dat in een wereld die steeds sneller verandert: de poolkappen smelten aan een adembenemend tempo, de plastic soup belandt steeds letterlijker in ons bord, geopolitiek wisselen de kansen haast dagelijks, nieuwe technologieën herscheppen het mobiliteitslandschap voortdurend…

Kunnen we in die context tevreden zijn met elke dag een andere steekvlam te lijf te gaan, consequent negerend dat het hele bos in brand staat?

Ik denk dat het antwoord ontkennend is en ik vermoed dat hetzelfde geldt voor de meeste mensen die dit lezen. Alleen: hoe pakken we het dan wél aan?

Eerlijk: ik weet het (ook) niet. En dus eigen ik me wat tijd toe om na te denken. Daarover en over andere dingen. Ik neem dus een kleine break.

Wie weet levert het wat op. In het beste geval weet ik daarna hoe we uit onze herhalingsmodus kunnen breken, hoe we van het rondjes draaien misschien in een spiraal naar boven kunnen komen. In het slechtste geval heb ik over enkele weken wat nieuwe inzichten verworven en kan ik nog eens iets nieuws vertellen.

Lieve mediamensen, een maandje mediapauze, kunnen we daarmee leven? Als de nood heel hoog is: vlooi jullie notities na. De kans is groot dat het antwoord er al in staat. En verder is het een mooie gelegenheid om eens andere stemmen aan het woord te laten. Verandering van spijs doet eten.

Overigens ga ik natuurlijk niet helemààl zwijgen. Af en toe zal het ventieltje van deze blog nog wel open gaan – da’s een kwestie van zelfbehoud.

Hartelijke groet en een inspirerende, rustgevende, deugddoende vakantie gewenst!

Over deanderekrispeeters

Mobiliteitsexpert en blikopener bij Bandenloze Vennootschap DAKP. Levert onafhankelijk mobiliteitsadvies, second opinions en creatieve ondersteuning aan bewonersgroepen, oudercomités, bedrijven en overheden. Voor vrijblijvende info: deanderekris@gmail.com Geeft lezingen over mobiliteit voor wie er klaar voor is. Zie: http://www.v-g-s.be/ Auteur van 'Het Voorruitperspectief' (2000), 'De File Voorbij' (2010) en 'Weg van mobiliteit' (2014). Schrijft daarnaast onder meer columns, opiniebijdragen, sporadische bijdragen her en der en - surprise! - blogberichten.

»

  1. Blijven kloppen.

    Beantwoorden
  2. Waar ga ik nu nog kunnen lezen wat ik denk en/of al weet ?! 😉

    Ik vind het gevoel ook heel herkenbaar. De kennis en kunde om een goed mobiliteitsbeleid te voeren, om veilige infrastructuur te creëren, om het aantal ernstige ongevallen drastisch te doen dalen (op relatief korte termijn), … is aanwezig. Bijna iedereen die zichzelf mobiliteitsdeskundige, verkeersinfrastructuurdeskundige, verkeersbeleidsdeskundige, … mag noemen verteld dan ook een vergelijkbaar verhaal. En toch wijzigt er weinig of in ieder geval veel te traag. Toch blijft men dezelfde fouten maken, …

    En er is natuurlijk evolutie in de goede richting. Daar bestaat weinig twijfel over. Maar het gaat zo traag, er worden zoveel kansen gemist, … en aan dit tempo vrees ik dat het nog een jaar of 50 duurt voor het allemaal een beetje ok is.

    Ik zou ook graag weten hoe dat kan veranderd worden. Welke strategieën werken om deze bijna impasse te doorbreken en vooral er voor zorgen dat we al binnen enkele jaren een fundamenteel verschil zien.

    Zoals ik enkele maanden geleden op een verkeersveiligheidscongres zei. Het probleem zich hem zowel in de werking van ons politieke systeem dat te weinig oor heeft voor wat deskundigen over onderwerpen denken en teveel beleid voert op basis van dogmatische principes.

    Maar daarnaast zit er ook in probleem in de cultuur van sommige van onze overheidsdiensten (ik denk dat de meeste mensen die dit lezen wel weten de welke). Maar hoe verander je de cultuur van overheidsdiensten?

    Geniet in ieder geval van je mediapauze. Als men de komende maand bij iemand anders terecht komt na een zoveelste dodelijk ongeval, een zoveelste discussie over bedrijfswagens, … dan is de kans groot dat men met wat andere accenten toch hetzelfde te horen krijgt.

    Beantwoorden
  3. In- en uitademen. Goed dat een mens even uitademt, voor wat langere tijd. Door even stille te staan kan een mens de dingen vanuit een ander perspectief bekijken, soms breder, soms hoger, soms alomvattender, …
    Don’t worry, de meeste mensen weten niet meer hoe het verder moet.
    Er is een uitweg (en voor gans Europa), maar ik weet niet of het al te laat is (dat is mijn pessimistisch kantje waar ik tegen vechten moet, al heb ik nog steeds hoop.)
    Geniet ervan en hou je sterk.

    Beantwoorden

Geef een reactie

