RSS feed

Omkering

Geplaatst op

Dat heb je met actieve weggebruikers: ze krijgen het al snel hoog in hun bol.

Geef je ze een eigen bedding waar geen auto’s mogen komen, dan gaan ze direct denken dat de hele wereld van hen is.

Dus kan je ze maar beter met beide voetjes terug op de grond zetten als ze weer in de ‘normale’ wereld komen. Ook al betreft het een aansluiting op een doodlopende straat met uitsluitend bestemmingsverkeer: voorrang afgeven.

Knoop het goed in je oren: voelde je je eventjes zo vrij als een vogel, vanaf hier ben je weer vogelvrij!

IMG_0260

Advertenties

Over deanderekrispeeters

Mobiliteitsexpert en blikopener bij Bandenloze Vennootschap DAKP. Levert onafhankelijk mobiliteitsadvies, second opinions en creatieve ondersteuning aan bewonersgroepen, oudercomités, bedrijven en overheden. Voor vrijblijvende info: deanderekris@gmail.com Geeft lezingen over mobiliteit voor wie er klaar voor is. Zie: http://www.v-g-s.be/ Auteur van 'Het Voorruitperspectief' (2000), 'De File Voorbij' (2010) en 'Weg van mobiliteit' (2014). Schrijft daarnaast onder meer columns, opiniebijdragen, sporadische bijdragen her en der en - surprise! - blogberichten.

»

  1. De wegbeheerder is weer overijverig geweest door daar een paalte te plaatsen.

    Zo’n verkeersbord F99a geeft ook toegang aan andere weggebruikers dan fietsers, ruiters en voetgangers (wegcode artikel 22quinquies).
    Dat paaltje belet de toegang aan prioritaire voertuigen, de voertuigen voor toezicht, controle en onderhoud van deze wegen, de voertuigen van de aanwonenden en van hun leveranciers & de voertuigen voor het wegruimen van vuilnis.

    Ik weet niet hoe de weg er verder uitziet, op basis van deze foto vermoedelijk het begin van hoogwaardige fietsinfrastructuur en dan zou een fietspadverkeersbord D7 een normalere keuze geweest zijn of een C3 verkeersbord met onderbord uitgezonderd fietsers.

    Tenzij de wegbeheerder dat bewust niet doet zodat het fietsonvriendelijker kan gemaakt worden.

    Want als een fietspad eindigt hebben fietsers voorrang (ook als een C3 eindigt want de straat loopt dan eigenlijk nog door, maar enkel voor fietsers en voetgangers) en op zo’n weg met zo’n verkeersbord F99a is er een maximumsnelheid van 30 km/h. Wat actieve weggebruikers met een goede conditie vlot halen op een koersfiets.

    De wegbeheerder kiest dus bewust om zeer goede fietsinfrastructuur minder fietsvriendelijk te maken. Door een paaltje te plaatsen, door geen voorrang te willen geven bij overgang naar een doodlopende straat en door een maximumsnelheid van 30 km/h mee te geven.

    De fiets een volwaardige weggebruiker, mooie woorden van onze Vlaamse politici, maar de realiteit door de Vlaamse wegbeheerders is iets heel anders.

    Beantwoorden
  2. Andere Kris, ge zijt weer onder mijn duiven aan ’t schieten hé 🙂

    Dit is volslagen idioot.

    En onwettig – er is geen dwarsverkeer om voorrang aan te verlenen.
    Er gaat dus evenmin een B15/B9 staan voor dat verkeer, hoewel die verplicht is
    [de uitzondering om B1 enkel voor (brom)fietsers te plaatsen geldt hier niet, aangezien er ook ruiters mogen komen …]

    Beantwoorden
  3. Deze B1 met haaientanden is inderdaad totaal nutteloos, maar staat België niet bekend voor zijn wouden van verkeersborden? Hebben de fabrikanten van verkeersborden staatssteun nodig, of doet men dat om de werkgelegenheid te bevorderen?

    Er staan op heel wat plaatsen B1-bordjes voor fietsers, die de bestaande voorrangsregels omkeren ten nadele van fietsers. De omkering van de voorrangsregel wordt stilaan zelfs de “regel”, waardoor heel wat weggebruikers de bestaande voorrangsregels niet meer kennen. Ze zijn toch zelden van toepassing.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: