RSS feed

Voor snelle fietsers

Geplaatst op

In Vlaanderen gelooft men nog in zijn fietsers. De Flandrien bestaat wel degelijk.

Een zone 70 voor fietsers (en snelwandelaars) is dus minder gek dan het op het eerste gezicht lijkt. Zeker als daar straks ook nog de speedpedelecs bij komen.

Daarom werd deze wandel- en fietsweg alvast vergevensgezind aangelegd: consequent zonder (dikke) bomen. Wie uit de bocht gaat, komt alleen maar in het malse gras terecht.

Zone 70

Was dat in de politiek ook maar zo, hoor ik sommigen al verzuchten. Maar als het een troost kan zijn: daar zorgt vergetelheid voor vergevingsgezindheid.

Advertenties

Over deanderekrispeeters

Mobiliteitsexpert en blikopener bij Bandenloze Vennootschap DAKP. Levert onafhankelijk mobiliteitsadvies, second opinions en creatieve ondersteuning aan bewonersgroepen, oudercomités, bedrijven en overheden. Voor vrijblijvende info: deanderekris@gmail.com Geeft lezingen over mobiliteit voor wie er klaar voor is. Zie: http://www.v-g-s.be/ Auteur van 'Het Voorruitperspectief' (2000), 'De File Voorbij' (2010) en 'Weg van mobiliteit' (2014). Schrijft daarnaast onder meer columns, opiniebijdragen, sporadische bijdragen her en der en - surprise! - blogberichten.

»

  1. Kris

    Volgens mij is het correcte Nederlands op het eerste gezicht ipv zicht.

    Leuke foto wel.

    Chris

    Verzonden vanaf mijn Samsung Galaxy-smartphone.

    Beantwoorden
  2. Cor van Angelen, file-osoof

    Zit er verderop geen afdaling?

    Beantwoorden
  3. LOL ! Hoe grappig 🙂

    Beantwoorden
  4. Speed-pedelecs? Die mogen op fietssnelwegen (en jaagpaden) maar 30km/h.
    Dus die 70km/h, dat is voor andere fietsres hoor

    Beantwoorden
  5. Dat lijkt misschien vreemd zo’n zone 70 bord in combinatie met een blauw bord met enkel fiets- en voetgangerssymbool. Omdat geen enkele voetganger zo snel kan stappen en omdat bijna geen enkele fietser 70 km/h kan fietsen (en ook niet verplicht is om een kilometerteller op zijn voertuig te hebben, dus niet kan weten hoe snel die fietst).

    Maar het bord eronder is geen rond gebodsbord fiets en voetganger (bord D9).
    Het is dus geen fietspad dat gedeeld wordt met voetgangers (wegcode artikel 2.7).

    Dit is een bord F99a dat valt onder wegcode artikel 2.34. “Weg voorbehouden voor het verkeer van voetgangers, fietsers, ruiters en bestuurders van speed pedelecs”.
    In dit geval blijkbaar niet voor ruiters om een of andere reden.

    De maximumsnelheid is daar normaal gezien 30 km/h (wegcode artikel 22quinquies.4).
    Dus nu is het omwille van dat zone 70 bord niet 30 maar 70 km/h.

    Dat lijkt nog niet te verklaren waarom de wegbeheerder überhaupt de maximumsnelheid wil verhogen voor fietsers en voetgangers. Maar zo’n bord F99a laat ook andere voertuigen toe, namelijk:
    • de prioritaire voertuigen
    • de voertuigen voor toezicht, controle en onderhoud van deze wegen;
    • de voertuigen van de aanwonenden en van hun leveranciers;
    • de voertuigen voor het wegruimen van vuilnis

    Dus eigenlijk is dat daardoor eerder vergelijkbaar met een bord uitgezonderd plaatselijk verkeer .

    Die 2 borden zetten op die plaats is wel een heel vreemde keuze van de wegbeheerder omdat die weg eigenlijk te smal is voor zo’n voertuigen en omdat die weg ruiters niet toelaat.

    Ik vraag me dus af of dat echt zo’n probleem zou vormen om daar de verkeersborden weg te laten? Ik denk van niet, tenzij de weg breder zou worden gemaakt. Dan kan een F99a bord worden geplaatst (en dan wel met ruiter- en landbouwvoertuigsymbool erbij).

    In ieder geval is het op dit moment een typisch voorbeeld dat onze wegbeheerders lijden aan overreglementitis.

    Beantwoorden
  6. De achtergrond is ook interessant: een typisch Vlaamse, van de buitenwereld afgezonderde bebouwing die noopt tot meer automobiliteit en extra kilometers nutsleidingen. Redelijk recent ook. Will we ever learn?

    Beantwoorden
    • “maar we wonen lekker in het groen…” De nieuwe bouwmeester zegt zelfs dat iemand ‘op den buiten’ in een passief huis meer uitstoot dan iemand in ’t stad in een oud huis, louter door het extra aantal autokilometers.

      Beantwoorden
      • Bouwmeesters zijn dan ook communistische idioten.

      • Dat is ook wetenschappelijk onderbouwd. Er zijn mensen die ‘unconvenient truths’ waaraan ze zich zouden moeten aanpassen dan maar wegzetten als ‘communistisch’.
        “Een ideologie kan ook een hinderpaal zijn om de maatschappij aan te passen aan de realiteit.” (las ik dit weekend nog in DS Weekblad – een citaat van MR-fractieleider Denis Ducarme, maar wellicht een cryptocommunist).

      • Tjah,… ideologie. Maatschappijverandering kan nooit gebeuren door enkel een wetenschappelijk denken. Want dat is een abstract denken. En als het gebeurt, wordt het gepusht en wordt dus dictatoriaal. Zoals we meer en meer zien als tendens in onze en andere maatschappijen. Los van het feit dat vrijwel alle studies onvrij zijn, t.t.z. door een achterliggende ideologie gepusht. Zoals het mondiale CO2-verhaal: oplichterij. Dat heeft niks te maken met ontkenning.
        Europa, de westerse samenleving, wordt meer en meer communistisch georiënteerd, maar dat wordt uiteraard niet zo benoemd. Zelfs ex-communisten waarschuwen ervoor. En het eigenaardige is dat we echt denken dat we nobel bezig zijn door zo’n gedachten te drukken op een ganse samenleving: ‘iedereen zou zo moeten (!) denken en doen.’ Ondertussen heeft het politiek correct denken zich goed genesteld en is de vrije meningsuiting langs verschillende kanten beknot.

    • Martijn Hondema

      Goed opgemerkt! Zo is Vlaanderen tot 1 van de bosarmste gebieden van Europe geworden en heeft het het grootste % verhard oppervlak (erg onhandig bij veel regen…). De oplossing is duidelijk huizen bij elkaar te bouwen met gezamenlijke tuin, maar ja, de Vlaming wil nu eenmaal zijn Eigen koninkrijkje…

      Beantwoorden
  7. Alle toegangen tot en uitgangen van een (snelheids)zone moeten verplicht aangegeven worden met het betreffende zone-bord.

    De logica zelve, en dat is dan ook wat hier gebeurt.
    Veel kans dat dit bord, het plaatsen van een hoop borden elders overbodig gemaakt heeft.

    En uiteraard is er ook de typische inconsistentie in de wegcode: de regel, of het verkeersteken dat boven de regels gaat …

    Uiteraard is er ook de typische ballast in de wegcode
    Artikel 2.34 , totaal overbodig
    Artikel 22octies & Artikel 22quinquies die net niet hetzelfde zeggen
    2 in se verschillende borden F99 a/c – weet iemand hoe die uit elkaar te houden ?
    En dan nog 4 vermeldingen in Art 71 (aanwijzingsborden)

    Gooi er nog maar wat ballast bij in, niemand begrijpt of volgt de wegcode nog …

    Beantwoorden
    • Men had dat bord ook aan het einde van dat weggetje kunnen zetten. De vraag is of het logisch is om die weg deel te laten uitmaken van de zone zeventig.

      Beantwoorden
      • Dan mocht je er (tot voor kort ook in VL) 90 …

        De plaatsing van zoneborden gebeurt normaal gesproken doelbewust onmiddellijk bij het verlaten van een weg waarop sneller gereden mocht worden.

        Wegbeheerder creëert eigenlijk snellere corridors doorheen beperkende zones – er màg in een snelheidszone geen hogere snelheid toegelaten worden dan de zonale snelheid.

  8. Dé vraag is natuurlijk waarom er langs een vergeten landbouwwegeltje in open veld, géén bomen staan (schaduw, voorkomen winderosie, …) , maar wél pal naast een drukke weg , met desastreus effect als het daar mis gaat …

    Wie denkt dat bomen een veiligheidsbarrière zijn voor fietsers wordt vriendelijk uitgenodigd de afstand tussen 2 bomen eens te vergelijken met de gemiddelde breedte of lengte van een auto … mag zelfs zo’n stadstank zijn.

    Beantwoorden
  9. ‘Perfect in orde volgens de reglementering.’ Dat is nu net het punt. Mensen functioneren niet op deze manier. Het is onzin van mensen te verwachten dat ze al fietsend/rijdend/wandelend even wat juridisch logische constructies in elkaar zetten om er vervolgens hun gedrag op af te stemmen.

    Beantwoorden
    • Dat is anders nét wat men van weggebruikers wél verwacht …

      Als dat in VL is, kan het zonebord intussen weg.

      Beantwoorden
      • Zo lang men deze onrealistische verwachtingen blijft koesteren en als basis neemt voor verkeersreglementering én wegontwerp zullen mensen zich anders blijven gedragen dan gewenst,

      • Dat is dus de reden waarom de wegcode – en de wegen – véél simpeler moet …

        Tot nader order gaat het nog steeds volop de foute kant op met fietsstraten, schoolstraten, RADR/RDDR, AFTG, steeds meer voertuigcategoriën, voorrang voor fietspad (hoewel de 3 gewesten fietspaden intussen onderbreken bij VVR !), spitsstroken, fietssuggestiestroken, LEZ (met bedoeling 4 verschillende zones tegelijk toe te laten!), extra snelheidsbeperkingen op voorbehouden wegen & jaagpaden (10 km/u in BBK, in bochten, …) en voorstel dàt nog eens afhankelijk te maken van de ligging …
        De lijst is stomweg eindeloos , omdat er ook geen einde komt aan de politieke profileringsdrang & regelneverij.
        De wet aanpassen is gemakkelijker – en goedkoper- dan de weg hé …

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: