RSS feed

Land Rover Logica

Geplaatst op

Het zijn rakkers, die autoproducenten. Een leugentje hier, een overdrijvingetje daar, wat gesjoemel ginds. Op de luchthaven van Frankfurt hangt dezer dagen een knoert van een publiciteitspaneel met een sterk staaltje sofisme van Land Rover: ‘Omdat slechts 0,021347% van de aardoppervlakte uit asfalt bestaat.’ Mijn God, waarover klaagt die Vlaamse Bouwmeester met zijn Betonstop?

Geef toe, dit is het soort bedrog waar het Herrenvolk van Volkswagen een puntje aan kan zuigen. Wie deze leugen door heeft, kan er om lachen.

Land Rover

Trouwens, zelfs als die van Land Rover wél een punt hadden gehad, dan nog was er een aantrekkelijk alternatief:

4x4 vrouwen

Advertenties

Over deanderekrispeeters

Mobiliteitsexpert en blikopener bij Bandenloze Vennootschap DAKP. Levert onafhankelijk mobiliteitsadvies, second opinions en creatieve ondersteuning aan bewonersgroepen, oudercomités, bedrijven en overheden. Voor vrijblijvende info: deanderekris@gmail.com Geeft lezingen over mobiliteit voor wie er klaar voor is. Zie: www.koortzz.be Auteur van 'Het Voorruitperspectief' (2000), 'De File Voorbij' (2010) en 'Weg van mobiliteit' (2014). Schrijft daarnaast onder meer columns, opiniebijdragen, sporadische bijdragen her en der en - surprise! - blogberichten.

»

  1. Die observatie heb ik ook al een paar keer gemaakt.
    land-rover. What’s in a name?

    Beantwoorden
  2. Om nog maar te zwijgen over de ruimte dat zo’n voertuig in een stad inneemt. De gemiddelde autobezetting is 1,4 personen (bij pendelen 1,1). In stilstand neemt 1 persoon zo 10 m² in beslag, aan 50 km/u is dat al 100 m² (inclusief afstand tot voorligger). In België wordt zo’n ‘stadsterreinwagen’ trouwens grotendeels op asfalt gebruikt, om gemakkelijk op stoepranden te kunnen rijden, om gemakkelijker te kunnen instappen, om hoger te zitten dan de rest (psychologisch fenomeen), of om meer ‘kans’ te maken bij een ongeval. Krijg dat maar eens in je flank als je met een compact stadsautootje rijdt. Als voetganger/fietser raakt het je in de volle romp. En overstekende of spelende kinderen zie je er ook niet achter (zeker niet als ze ‘flashy’ verduisterde vensters hebben). Sterker nog, zelfs veel volwassenen kunnen tegenwoordig niet meer over hun auto kijken, is ook onveilig als je uit een zijstraat komt en het aankomende verkeer niet kan zien. En dan is er uiteraard ook nog de energieverspilling van zo’n bakbeest, dat uiteraard ook liefst zo snel mogelijk accelereert en een top van 200 kan halen (die 80 km/u extra is ook marketing).

    Beantwoorden
    • Interessante lectuur: http://www.steunpuntverkeersveiligheid.be/sites/default/files/RA-2006-104.pdf.
      Er bestaat ook een gelijkaardige Australische studie, maar die vind ik niet meteen terug.
      De auto-industrie heeft er natuurlijk geen belang bij om eerlijk te zijn over het aso-aspect van SUV’s. Integendeel, ze zetten ze in de markt als extra veilige wa(p)(g)ens.

      Beantwoorden
    • Naast het (valse) “ik voel me veiliger”-argument verdedigen SUV-rijdende collega’s zich ook steeds met “Hij verbruikt niet meer dan een normale wagen. Superzuinige motor!”. Wie zegt dat? “De brochure/verkoper”. Ah ja. Dus een wagen die hoger en breder is (meer luchtweerstand), zwaarder is, meer contactoppervlak met de weg heeft (brede banden)… verbruikt evenveel als een gewone wagen met een gelijkaardige motor? Interessant: SUV’s heffen de wetten van de fysica op! Waarschijnlijk is hun aantrekkingskracht zo groot dat er lokaal een zwart gat ontstaat waarin alle ratio verdwijnt.
      Tip: koop een plug-in hybride luxe mega-SUV van een degelijk merk en steek vervolgens de kabel nooit in het stopcontact. Je geniet zo van een gunstige fiscaliteit, en je hoeft echt die malle baterij niet op te laden want je benzinemotor is krachtig genoeg om te vlammen! (Neen, dit is helaas geen grap.)

      Beantwoorden

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: