RSS Feed

Puur

Geplaatst op

IMG_0462Het zou wel eens een wet kunnen zijn: hoe minder publiciteit zegt over het product dat ze aanprijst, hoe meer ze over de visie van de adverteerder onthult.

Neem nu deze voor de nieuwe Mazda CX-3: ‘De stad is zijn showroom’. Kennelijk is het vermeend statusverhogende karakter van het nieuwe model een belangrijker argument dan praktische, ecologische of veiligheidsoverwegingen. Een auto dient immers in de eerste plaats om je te verplaatsen op de sociale ladder en pas in tweede orde om je van A naar B te verplaatsen.

Daarvoor zijn natuurlijk ogen nodig. De ogen van anderen meer bepaald. Je bent wie de anderen denken dat je bent. En waar vinden we die ogen? In de stad. Vandaar: ‘De stad is zijn showroom.’ Tot daar de logica en de consistentie.

Kijken we nu naar de afgebeelde showroom. Behalve troosteloos grijs is ze vooral leeg en verlaten. Het is er één zonder mensen, zonder publiek, zonder ogen. Een showroom dus die haar doel hopeloos voorbij schiet.

Kon ook niet anders. Een auto in een stad met fietsers en voetgangers had onnatuurlijk aangevoeld. Dan was duidelijk geworden hoe die auto in zo’n omgeving een Fremdkörper is dat als statussymbool weliswaar gedijt bij veel publiek, maar er ook en vooral door wordt geremd. De showroom moest er dus één zijn zonder voetgangers, fietsers en bewoners. En uiteraard ook zonder parkeerproblemen en files. Zonder andere auto’s dus, want de grootste vijand van de auto is de auto zelf: anders dan bijvoorbeeld een smartphone die met elke bijkomende gebruiker weer een beetje praktischer wordt (want bereik en bereikbaarheid worden groter), wordt met elke bijkomende auto elke andere auto minder bruikbaar (want bereik en bereikbaarheid worden kleiner).

O zoete ironie dat uitgerekend autopubliciteit vandaag de dag de beste illustratie is geworden van de beperkingen van de auto.

Noem het ongewilde zelfkritiek. Of autokritiek in zijn puurste vorm.

Advertenties

Over deanderekrispeeters

Mobiliteitsexpert en blikopener bij Bandenloze Vennootschap DAKP. Levert onafhankelijk mobiliteitsadvies, second opinions en creatieve ondersteuning aan bewonersgroepen, oudercomités, bedrijven en overheden. Voor vrijblijvende info: deanderekris@gmail.com Geeft lezingen over mobiliteit voor wie er klaar voor is. Zie: http://www.v-g-s.be/ Auteur van 'Het Voorruitperspectief' (2000), 'De File Voorbij' (2010) en 'Weg van mobiliteit' (2014). Schrijft daarnaast onder meer columns, opiniebijdragen, sporadische bijdragen her en der en - surprise! - blogberichten.

Eén reactie »

  1. Leuk geanalyseerd. Marketeers zullen hun honderdduizenden kostende euro’s reclamecampagnes wel anders uitleggen natuurlijk. Welbeschouwd is elke reclame een illusie. Illusies die elke dag ongegeneerd ons blikveld binnendringen om de (vermeende behoeften van) de consumenten te verleiden. Zo zit het huidig systeem ineen. Reclame is het logisch gevolg van een kapitalisme. Kapitalisme is een aberatie van ons economisch leven. Welbeschouwd leven we in een kapitalistisch systeem met een sociaal sausje over in een meer en meer communistisch georganiseerd politiek leven waarbij o.a. de vrije meningsuiting steeds meer wordt ingeperkt. Waarbij ons wordt voorgelogen dat we in een ‘democratie’ leven; de waarheid is een particratie. De vorm van een eenheidsstaat houdt dit alles in stand en zal uiteindelijk op veel erger doen uitlopen.
    Over de auto zelf – hoewel dit controversieel klinkt: zolang er geen échte alternatieven zijn voor de auto als meest flexibel voertuig ter wereld, zal de opmars niet te stuiten zijn. Straffer nog: de auto heeft nu de meeste kans om het milieuvriendelijkste voertuig ter wereld te worden met de waterstofmotor die nu al operationeel is. Binnen 10 à 20 jaar is dit in massaproductie. Als Europa nog bestaat tenminste. Laten we hopen dat de wil er is om het tij te keren.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: