RSS Feed

Ik verdrink

Geplaatst op

Lieve lezers,

Ik schrijf dit stukje met veel schroom, want ik ben bang dat het verkeerd zal worden begrepen. Of uitgelegd. Als een bewijs van hovaardij of arrogantie bijvoorbeeld.

De voorbije dagen kreeg mijn verontwaardiging over het perverse effect van rekeningrijden voor vrachtwagens plots een megafoon voorgezet. Mijn boodschap kreeg aandacht in de sociale media, in de krant, op de radio en op de televisie. Dat is fijn, daar moet ik niet flauw over doen: het is dat wat ik wil. Dat de boodschap gehoord wordt en opgepikt en dat mijn verontwaardiging een verandering ten goede in beweging zet.

Maar niet alleen de boodschap kreeg aandacht. Ook ik kreeg er. En dat heb ik geweten. Als er al een gevaar bestond dat ik naast mijn schoenen zou gaan lopen, dan volstond het om pakweg het lezersforum van Het Nieuwsblad even door te nemen. Een kamergeleerde ben ik, en mocht dat klinken als een compliment: het betekent kennelijk dat ik rijp ben om te worden opgesloten. Met boeken, mag ik dan hopen. Daarnaast, leert deze leerrijke lectuur, ben ik nog veel meer. Maar expert in geen geval. Nu ja, ook daar kan ik mee leven – ik gaf het al enigszins profetisch aan in mijn bescheiden bijdrage aan de tentoonstelling ‘Buiten de context’ die volgende week in Harelbeke de deuren opent. Die eindigt zo: “Want wie ben ik tenslotte? Een mobiliteitsexpert die het ook niet weet. En zelfs dat niet.”

Ik verdrink

Dat brengt mij naadloos tot die vele andere reacties: lovende, bemoedigende, hartverwarmende, maar ook reacties waaruit een zekere verwachting spreekt: mensen die her en der in Vlaanderen en Nederland al jaren een strijd voeren voor meer verkeersveiligheid en die soms veel, te veel hoop op mij gevestigd hebben.

Het staat als een paal boven water dat ik die mensen teleur zal stellen. Bij gebrek aan tijd, om te beginnen. Het is mij onmogelijk om aan alle vragen de aandacht te geven die ze verdienen, laat staan ze degelijk te beantwoorden en verder op te volgen. De vragen komen, zo lijkt het wel, langs alle gaten en kieren: via Messenger, Twitter, LinkedIn, email, sms, de telefoon en zélfs met de goede oude Post. Bij voorbaat mijn excuses, beste mensen, als het even wachten is op een antwoordje. Of als dat antwoordje nooit komt: ik verdrink een beetje en dat betekent dat een mens al eens iets uit het oog verliest.

Stuur me gerust een herinneringetje – deze drenkeling is niet gespeend van enig masochisme. Maar dan nog is de kans reëel dat ik u teleurstel. Omdat het antwoord dat ik zal geven niet het verhoopte is: te beknopt, onvolledig, naast de kwestie of zelfs gewoon fout. Ook daarvoor al mijn verontschuldigingen- het liefst zou ik voor jullie allemaal de held in het verhaal zijn, degene die uit het niets verschijnt wanneer de nood het hoogst is en die vlotjes een geniale strategie of sublieme oplossing uit zijn mouw schudt. Helaas, dat is te hoog gegrepen. U zult het moeten doen met deze man van vlees en bloed met een hoekje af en met te weinig tijd en, laat ik ook dat maar ruiterlijk toegeven, vaak te weinig kennis.

Wat niet wegneemt dat ik mijn best zal doen.

Intussen wens ik alle mensen die zich met hart en ziel inzetten voor een betere mobiliteit en meer verkeersveiligheid heel veel moed en doorzettingsvermogen toe. We zijn met meer dan we soms denken.

Hartelijk,

Kris

Over deanderekrispeeters

Mobiliteitsexpert en blikopener bij Bandenloze Vennootschap DAKP. Levert onafhankelijk mobiliteitsadvies, second opinions en creatieve ondersteuning aan bewonersgroepen, oudercomités, bedrijven en overheden. Voor vrijblijvende info: deanderekris@gmail.com Geeft lezingen over mobiliteit voor wie er klaar voor is. Zie: http://www.v-g-s.be/ Auteur van 'Het Voorruitperspectief' (2000), 'De File Voorbij' (2010) en 'Weg van mobiliteit' (2014). Schrijft daarnaast onder meer columns, opiniebijdragen, sporadische bijdragen her en der en - surprise! - blogberichten.

»

  1. Cor van Angelen, file-osoof

    Beste Kris,

    Al jaren ben je bezig mobiliteit begrijpelijk te maken en langzaam daalt dit in. Was je vroeger in veel ogen een dwarsligger, nu ben je een dwarsdrager geworden. Elk succes heeft een keerzijde maar ook hier weet je dit mooi te delen en te analyseren. Een zwemband gooi ik niet toe, er zijn genoeg hoge plekken in België. Zoek zo’n plek en geniet vooral van wat je bereikt hebt en nog gaat bereiken. Verontschuldig je niet, wij maken graag gebruik van jouw aan het papier toevertrouwde veel betere toekomstbeeld. Je doet veel meer dan je best!!

    Hartelijke groet,

    Beantwoorden
  2. Depamelaere

    Zeer spijtig dat de mensen op het veld niet steeds gedreven worden door eenzelfde engagement en enthousiasme als dit dat u blijft etaleren.

    Tegenover de grootspraak van onze Minister Mobiliteit die enerzijds theorie van meer verkeersveiligheid predikt, doch in de praktijk door ondoordacht invoeren van kilometerheffing een probleem met vrachtwagens langs invalswegen, in dorpen en zelfs aan de scholen (onbedoeld) wist te genereren, staat uw voorzienigheid.
    De kinderen, wiens leven jij hierdoor wist te redden zullen u eeuwig dankbaar zijn. Hopelijk mag dit later ook van de Minister en zijn ‘onschendbare ambtenaren AWV’ gezegd worden. Ook al gooien zij onze kwetsbare kinderen onder een vrachtwagen …, zijzelf blijven zeer verrassend onschendbaar en nooit aansprakelijk. Is dit nog van deze tijd ?
    Oprechte felicitaties met uw moedige, kritische en voorzienige opstelling.

    Hoogachtend, dr.Christophe Depamelaere, sportarts Wingene

    Beantwoorden
  3. Grote bewondering voor jou Kris.

    Beantwoorden
  4. Het werd tijd dat de zaken eens zo scherp gesteld werden en dat het ook opgepikt werd. De publiciteit (zowel positief als negatief) maakt daar dan deel van uit. De storm zal ook wel weer gaan liggen. Laat ons hopen dat met de storm niet de kerngedachte van het betoog weer uit het leven verdwijnt.

    We zijn in Dendermonde nu ook een circulatieplan aan het uitwerken voor de grootste en meest verstedelijkte deelgemeente Sint-Gillis. De bewoners hebben nog tot eind deze maand de tijd om te reageren. De meest bemoedigende reactie tot nu toe kwam van een persoon die liet weten dat zijn broer 30 jaar geleden, op 10-jarige leeftijd, een ernstige handicap heeft opgelopen bij een ongeval. Als we met ons circulatieplan één ernstig ongeval zouden kunnen vermijden zouden we volgens hem helden zijn. Dat we voorrang moeten geven aan de veiligheid en niet mogen toegeven aan de stemmen die klagen omdat ze vijf minuten moeten rondrijden. Dat laatste is te veel eer, maar het is een geluid dat je te weinig hoort.

    Beantwoorden
  5. Beste Kris,

    We are “street”-fighting man.
    En bijgevolg, die Stenen ook indachtig, niet tevreden met het gangbare spel van compromisoplossingen.
    Niets aan te doen.
    Den aard van ’t beestje.
    En van het beleidsveld waarin we vechten. Onze leef-omgeving is te belangrijk om ze met gevaarlijke, steriele, afstompende en fantasieloze compromissen te blijven vullen.
    Bedankt om mij te helpen richting te kiezen.
    Bedankt om het nog steeds in nevelsteden gehulde, slaperige Vlaanderen mee wakker te schudden.

    Rock ánd Roll on my friend!
    Hans
    (Just another poor boy)

    Beantwoorden
  6. Een aantal mensen hun ogen worden geopend of zien uw lichtbaken.
    Ik wens u veel steun in deze drukke periode.

    Een golf van Biblische proporties lijkt nu daardoor uw wereld te overspoelen.
    Maar vergeet niet dat uw boeken ook uw reddingsboei kunnen zijn.

    Of als er nog veel huidige vragen niet mee beantwoord werden in uw boeken. Dan kan u het misschien ook zo bekijken: u bent op dit moment reeds materiaal aan het verzamelen voor een toekomstig boek 🙂

    In ieder geval hierbij ook mijn grote waardering voor uw “dwarsligger”-zijn.
    Dat er nog velen in uw voetsporen mogen treden!

    Beantwoorden
  7. Vandaag in de krant: “Opnieuw denderde de terreur op vrachtwagenwielen een Europese hoofdstad binnen.” Er zijn 4 doden gevallen, het haalt alle Europese krantenkoppen. Hoeveel doden zijn er diezelfde dag gevallen als gevolg van crimineel rijgedrag? (te snel, te zat, te roekeloos, al sms’end,…). Dat toont weer aan dat verkeersveiligheid veel minder belangrijk gevonden wordt dan de angst voor een doorgedraaide idioot.

    Beantwoorden

Geef een reactie

