RSS feed

Het kind van het rekeningrijden

Geplaatst op

RekeningrijdenEven recapituleren. Iets meer dan een maand geleden, op 22 februari om precies te zijn, werd in Brugge de zesjarige Yamen door een vrachtwagen doodgereden op het zebrapad voor zijn school.

Door de pers om een reactie op het drama gevraagd stelde ik toen dat het fundamentele probleem ligt in de combinatie van zwaar verkeer met (per definitie) kwetsbare kinderen. Grote vrachtwagens laten rijden in de omgeving van scholen tijdens de scholenspits is vràgen om ongelukken. En omdat er om gevrààgd wordt, zijn het geen ‘ongelukken’ meer. Het zijn dan de verschrikkelijke consequenties van de keuzes die we maken. We. Want wij laten het toe en eisen niet van onze politici om nu, onmiddellijk, stante pede, sito presto de nodige maatregelen te nemen.

Te simplistisch? Misschien. Maar Wallonië stelde zijn regeling wél al bij. En het Brussels gewest maakte van meet af aan de juiste keuzes. Hoogstens is mijn analyse het spiegelbeeld van die van onze beleidsverantwoordelijken: zij maken het probleem eerst nodeloos complex en gaan zich vervolgens verschuilen achter die complexiteit. Dan moet er eerst nog meer op het probleem gestudeerd worden.

Nochtans voorspelde ik twee jaar geleden al het drama van Brugge en alle andere drama’s die sindsdien gebeurden met vrachtwagens en kinderen op school. Want als we het erover eens zijn dat het combineren van vrachtwagens met kleine kinderen een slecht idee is, waarom organiseren we onze samenleving dan op zo’n manier dat precies het tegenovergestelde gebeurt?

Toen het rekeningrijden voor vrachtwagens werd ingevoerd, werd het door de Vlaamse regering beperkt tot het hoofdwegennet. Resultaat? De transporteurs moeten betalen op de wegen waar we ze willen hebben en rijden gratis op de wegen waar we ze liever niet hebben. Twee keer raden wat de transporteurs doen wanneer er een gratis alternatief is voor de betalende route…

Het was voorspeld door een voorafgaande studie, maar eigenlijk was die niet eens nodig: het is gewoon een kwestie van nuchtere economische logica, die zich doorgaans weinig stoort aan andere overwegingen. Maar als ons geweten dreigt op te spelen is er altijd nog de vluchtroute van ‘meer studies’. We doen dan aan wat Peter Sloterdijk ‘integrale onterving’ noemt: we doen ons dommer voor dan we zijn en schuiven de beslissingen nog wat voor ons uit.

Je kan dat één keer doen (bij de invoering), je kan dat twee keer doen (na de invoering, wanneer de klachten van de gemeenten op de Gewestwegen binnenlopen), je kan dat drie keer doen (wanneer de eerste ongevallen gebeurd zijn) en je kan dat blijkbaar vier keer doen: deze week werd een voorstel van Joris Vandenbroucke (SP.a) om het rekeningrijden voor vrachtwagens uit te breiden naar het volledige wegennet weggestemd door de meerderheid van N-VA, CD&V en OpenVLD. Het argument? “Meer onderzoek is nodig.”

Dat de opbrengst van de tolheffing tegenvalt, dat het aantal vrachtwagens op de snelwegen is afgenomen, dat tal van gemeenten aan de alarmbel trekken over het toegenomen vrachtverkeer in de dorpskern,… het mocht maar eens toeval zijn. Dat er ondertussen doden vallen? Jammer maar helaas. De vermeende belangen van de transportsector gaan kennelijk voor op die van kinderen.

Normaal zou nu het kot nu te klein moeten zijn. Maar we ondergaan het gelaten. Er gebeurt niets. Of beter: we laten het verder gebeuren. Kind na kind na kind.

Misschien moet Animal Rights bij de volgende tragedie maar eens een filmpje maken van dat wat we niet willen zien en weten. Voor varkens helpt het. Wie weet straks ook voor kinderen.

Advertenties

Over deanderekrispeeters

Mobiliteitsexpert en blikopener bij Bandenloze Vennootschap DAKP. Levert onafhankelijk mobiliteitsadvies, second opinions en creatieve ondersteuning aan bewonersgroepen, oudercomités, bedrijven en overheden. Voor vrijblijvende info: deanderekris@gmail.com Geeft lezingen over mobiliteit voor wie er klaar voor is. Zie: http://www.v-g-s.be/ Auteur van 'Het Voorruitperspectief' (2000), 'De File Voorbij' (2010) en 'Weg van mobiliteit' (2014). Schrijft daarnaast onder meer columns, opiniebijdragen, sporadische bijdragen her en der en - surprise! - blogberichten.

»

  1. Deel absoluut je verontwaardiging, zeg maar verbijstering.
    We hebben nu hét middel om zwaar verkeer te weren daar waar we het niet willen, en we doen net het omgekeerde.
    Ook zwaar verkeer (uitgez. plaats verkeer) verboden kunnen met gps data eindelijk effectief gehandhaafd worden, dit is een kwestie van wetswijzigingen die getuige de ‘krakers aanpassing’ een kwestie van enkele weken kunnen zijn…
    Hiervoor is ook nodig dat het hele wegennet getraceerd wordt zodat de km afstanden van de truck overeenstemmen met gps bakje ter preventie van fraude (naast andere checks).

    Beantwoorden
  2. Een tijdje geleden zag ik een vrachtwagenbestuurder tijdens schooltijd al bellend aan 60 km/u in een zone 30 rijden (al waren er bijna geen kinderen te zien, aangezien de meeste met de auto gebracht worden).

    Beantwoorden
  3. Segers Jean-Pierre

    Ik houd mijn hart vast en mijn ogen open en blijf hopen : DAVID versus GOLIATH ?

    Beantwoorden
  4. Christophe Depamelaere

    Te Wingene-Beernem staat een ontwerp van moordend fietspad langsheen N370 in de steigers. De lokale schepen voor openbare werken Hedwig Kerckhove, tevens deeltijds werkzaam op het kabinet van toenmalig mobiliteitsminister Hilde Crevits, ‘ontziet’ de landbouwgronden van 2 bevriende landbouwers, mede-leden Boerenbond. Dit zou dan de keuze rechtvaardigen voor een enkelzijdig dubbelrichtingsfietspad langsheen de ‘onverlichte’ Vagevuurbossen aan de overzijde, in Europees beschermd habitatgebied dat een op Europees vlak unieke vleermuizenpopulatie herbergt. Van voormalig vakminister Leefmilieu zou men toch minstens verwachten dat ze deze Europese beschermingsregeling nauwgezet zou respecteren?
    Verbijsterend? Dan wist u nog niet dat de huidige Minister van Onderwijs tevens toeliet (en ondanks vermanend kabinetsbezoek waar filmpjes werden vertoond van met hun papa overstekende kinderen) dat dit enkelzijdig fietspad aan de OVERZIJDE SCHOOL, grootste woonwijk Wingene Vorsevijverse + Herstberghe, parking Provinciaal Park Bulskampveld (grootste groene long van West- en Oost-Vlaanderen), alle horecazaken en toeristische trekpleisters die ALLEMAAL langsheen DIEZELFDE ZIJDE liggen als de school, mocht worden gesitueerd. Nu Ben Weyts dit verrot dossier in handen kreeg, luidt de boodschap dat dit ‘beslist beleid’ niet zomaar kan worden bijgestuurd ‘om collegiale redenen’. Beoordeel zelf in hoeverre te verantwoorden valt dat alle fietsende kinderen en recreanten op 7 verschillende onbeveiligde oversteken dagelijks 4 keer aan ‘Russische roulette’ onderworpen worden. Hopelijk kan u dit zelf op bijgevoegde filmpjes beoordelen? Een meedogenloze Minister van Onderwijs die kinderen dagelijks aan dergelijke horror durft te onderwerpen, wereldwijd sterk beschermde zoogdiertjes durft schaden, verdient eigenlijk onmiddellijk ontslag. Ook mag Minister Ben Weyts die dit gevaar met zijn ondoordachte kilometerheffing enkel op hoofdwegen uitrolde (zoals autowegen waar vrachtwagens geen fietsers kunnen doden) onze dorpen en invalswegen dringend ontlasten van sluipvrachtverkeer en vooral het geklungel van de Minister remediëren.
    Spoedarts – sportarts Christophe Depamelaere – Google ook: ‘VRT opinie nalatigheid’. Dank.

    Beantwoorden
  5. Christiane Vervaet

    100 % eens met dit artikel! Meer onderzoek nodig? Kijk dagelijks in de krant, de waanzin neemt nog elke dag toe! Nieuw is nu ook dat overal de zwaarste tractoren ingezet worden om kosten van vrachtwagens uit te sparen. Onvoorstelbaar….wij leven in een wereld waar het abnormale als maar normaler wordt. Intriest!

    Beantwoorden
  6. Van harte proficiat me deze beschouwing. Hopelijk opent dit eindelijk de ogen van al wie al ziende blind is, maar ik maak mij geen illusies 😦 …

    Beantwoorden
  7. Een uitstekend artikel en steekhoudende, bevestigende commentaren. Maar naar ik zie zijn er slechts 101 volgers… Ik vrees inderdaad dat het vechten tegen de windmolens is. Maar: ga vooral dapper door!

    Beantwoorden
  8. stefcarogast

    Het is natuurlijk heel spijtig dat er kinderen omkomen bij verkeersongevallen en ik wens het niemand toe maar waar is de taak van de ouders? Ik laat een kind van 6 niet alleen naar school fietsen, laat staan oversteken zelfs al is dat op een zebrapad. Hoe dikwijls zie je jonge en ook oudere fietsers niet naast het fietspad op de weg fietsen? De scholen geven verkeersopleiding maar aan de schoolpoorten zou alles verkeersvrij moeten zijn. Dat ze daar eens beginnen met verkeersopleiding en de kinderen begeleiden. Volgens mij zijn het beide partijen waar een gedragsverandering nodig zijn.

    Beantwoorden
    • Ter info: het ongeval met de zesjarige Yamen gebeurde onder de ogen van zijn moeder en zusje. Het jongetje sloot zich met zijn fietsje aan de hand netjes aan bij een groepje overstekende kinderen. Op het zebrapad, zoals het hoort. De moeder volgde op enkele meters afstand.

      Beantwoorden
  9. Typisch Vlaams: zo mak als een lammetje. Maar de echte oorzaak ligt dieper: (de vorm van) eenheidsstaten. Pas als geestesleven, economisch leven en rechtsleven autonoom ingericht worden onder specifieke voorwaarden, kan men hopen op beterschap. Zoniet zullen eenheidsstaten sociale crisissen op alle vlakken (o.a. mobiliteit) blijven veroorzaken.

    Beantwoorden
    • Wat is de tegenhanger van een ‘eenheidsstaat’? En wat zijn de ‘specifieke voorwaarden’? Feit is dat wat we hier zelf kunnen doen, niet beter doen. Integendeel.

      Beantwoorden
      • Zoek naar ‘maatschappelijke of sociale driegeleding’. O.a. wijlen auteur Dieter Brüll. Dit is het Europese antwoord dat zelfs mondiale oplossing kan bieden, maar vooral Europa kan redden. Het is geen dogma, geen programma, geen standensysteem o.i.d., het is anderzijds met een brok gezond verstand te vatten. De specifieke voorwaarden zijn: streven naar vrijheid in het geestesleven, streven naar broederschap in het economisch leven (dus niet concurreren maar samenwerken van fabrikant tot consument), streven naar gelijkheid in het rechtsleven. Pas als deze levensgebieden (= wat écht tussen de mensen leeft in samenlevingen, niet iets abstract, iets wat zich alle dagen manifesteert) autonoom bestuurd worden, op zichzelve kunnen staan, kunnen we hopen op beterschap. Politieke programma’s zijn altijd abstract en levensvreemd. Eenheidsstaten hebben zelfs WOI en WOII veroorzaakt. Er valt heel wat meer over te zeggen, maar dat zou hier ongepast zijn.

  10. Pingback: Over lintwormen en hun neveneffecten | De Andere Kris Peeters

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: