RSS Feed

Wir schaffen das (nicht)


De afgelopen week volgde ik het nieuws met stijgende verbazing. Dat gebeurt wel meer, maar nu was mijn verbazing nog stijgender dan anders.

Een Gents gezin stelde vast dat z’n tijdelijk leegstaande woning gekraakt was door een Roma-familie en deelde z’n onmacht via Facebook: blijkt dat er wat gaatjes in de wet zitten die maken dat krakers niet op 1-2-3 kunnen worden uitgedreven. Wie zich wederrechtelijk toegang verschaft tot een pand, breekt in. Maar wie er vervolgens gaat verblijven, kan niet meer als inbreker worden aangeklaagd. Vreemd, maar niet uniek want zeer vergelijkbaar met de situatie waarin auto’s die voorbij een bord C3 (rond wit bord met rode rand) geparkeerd staan niet kunnen beboet worden, ook al is het zonneklaar dat ze om daar te komen het bord moesten passeren.

Het was dus niet daarom dat ik de wenkbrauwen fronste. Wel omdat de solidariteit slechts één kant uitging: die van de eigenaar. Enigszins begrijpelijk, al leert twee keer nadenken toch dat ‘kraken’ meestal op een dieperliggende problematiek wijst: leegstand, speculatie, gebrek aan huisvesting, armoede… Het was zo erg dat uitgerekend de gedupeerde eigenaars zélf zich genoopt voelden om het evenwicht in het debat te herstellen. Chapeau!

Mijn verbazing had evenwel nog niet zijn hoogtepunt bereikt. Want zie, amper was er een lacune in de wetgeving aangeklaagd of daar kondigden de parlementsleden van vier politieke partijen al aan dat ze “versneld nieuwe voorstellen hebben uitgewerkt voor een strengere wetgeving”.

Wow. Het kan dus. Snel en kort op de bal spelen. De problemen tacklen. Waar een wil is, is kennelijk een weg. Het is het soort voluntarisme dat ik zo vaak mis als het pakweg over verkeersveiligheid gaat.

Denk even terug aan het drama dat enkele weken geleden in Brugge plaatsvond: de zesjarige Yamen werd voor de ogen van zijn moeder verpletterd door een vrachtwagen. De chauffeur zag het jongetje letterlijk over het hoofd. Los van alle overwegingen over de gedoemde combinatie van vrachtwagens en kinderen, is iedereen het er over eens: het was niet gebeurd als er een gemachtigd opzichter had gestaan.

Dat die er niet stond, kwam door een politie-inspecteur. Die had de school aangemaand toch vooral voorzichtig te zijn. ‘Voorzichtig’ in de betekenis van een verzekeringsmakelaar dan toch. De arm der wet had uitgevogeld dat de reglementering inzake gemachtigd opzichters enigszins onduidelijk is. Dat zou wel eens voor problemen kunnen zorgen mocht er iets gebeuren.

DIGITAL CAMERA

De school en de schrandere politieman kunnen dus tevreden zijn. Die problemen hebben ze effectief vermeden.

Overigens had noch hij noch de school het nodig gevonden om de letterlijke interpretatie te dubbelchecken, laat staan bij de overheid aan te dringen op een eenduidige reglementering.

Erg? Ja, erg. Maar erger nog is dat tot op heden geen politicus het initiatief nam, of zelfs maar aankondigde, om de problematiek van de gemachtigd opzichters eens ten gronde aan te pakken. Ja, de GO’s zijn pleisters voor onveilige verkeerssituaties en op de keper beschouwd niet meer dan een surrogaat voor de inzet van politie. Maar ze zijn ook met veel te weinig en ze zijn maatschappelijk ondergewaardeerd.

Helaas. In plaats van ‘Wir schaffen das’, horen we alleen een stilte die oorverdovend is. Zoals zo dikwijls als het gaat over verkeersveiligheid, is de weg er. Maar niet de wil.

Advertenties

Over deanderekrispeeters

Mobiliteitsexpert en blikopener bij Bandenloze Vennootschap DAKP. Levert onafhankelijk mobiliteitsadvies, second opinions en creatieve ondersteuning aan bewonersgroepen, oudercomités, bedrijven en overheden. Voor vrijblijvende info: deanderekris@gmail.com Geeft lezingen over mobiliteit voor wie er klaar voor is. Zie: http://www.v-g-s.be/ Auteur van 'Het Voorruitperspectief' (2000), 'De File Voorbij' (2010) en 'Weg van mobiliteit' (2014). Schrijft daarnaast onder meer columns, opiniebijdragen, sporadische bijdragen her en der en - surprise! - blogberichten.

»

  1. Peter Dellaert

    Goed punt Kris en los daarvan de vraag of vrachtwagens thuis horen in de stad. De lokale politici hebben alle middelen om straten of wijken zo in te richten dat vrachtwagens en personenwagens weg blijven bij scholen. Als school en als ouders kan je lokale overheden en administraties daarop aanspreken en maatregelen nemen die de school en woonomgeving veiliger en aangenamer maken …

    Beantwoorden
  2. De getroffen school heeft sinds een maand opnieuw twee mensen als G.O. ingeschakeld (mèt politiebegeleiding) en hen ook die inzet laten evalueren.

    Een bloemlezing daaruit:
    – “Dat we nog steeds zeer goed ondersteund worden door een agent, zodanig dat fietsers als automobilisten op een andere manier reageren. Zelfs dan nog heeft de agent al meerdere keren moeten optreden in situaties waar de G.O. machteloos staat.”
    – “Er zijn problemen met de fietsers, bromfietsers en elektrische fietsen (…): Meestal rijden ze door, ongeacht de instructies van de gemachtigd opzichter.”
    – “Wanneer de voetgangers veilig de oversteek gemaakt hebben, gaan sommige autobestuurders er van uit dat ze al terug mogen doorrijden. De G.O. staat dan echter nog [op de vluchtheuvel] op de rijweg met het bordje in de hoogte en moet zich nog veilig naar het voetpad kunnen verplaatsen.”
    – “Een paar keer ervaren dat ouders met kinderen die uit [zijstraat] het Kloosterveld komen, nog een haastige inhaalbeweging maken om de straat over te steken [terwijl de G.O. zich al terug naar het voetpad begeeft]. Ondertussen is het verkeer al stilaan in beweging aan het komen.”
    – “De G.O. staat gedeeltelijk achter een verkeersbord [wanneer hij op de vluchtheuvel het verkeer wil tegenhouden].”
    – “Het gezicht wordt belemmerd wanneer grote voertuigen zoals bussen, vrachtwagens, bestelwagens spontaan stoppen zonder aangeven van de G.O.” [die leggen het autoverkeer wel stil, maar benemen ook het zich van en op fietsers/bromfietsers].
    – “de onduidelijkheid inzake wetgeving en rechtsonzekerheid. (…) Bij een eventueel ongeval zullen ouders de G.O. die het kind ter hand nam aansprakelijk stellen, hoe goed de bedoelingen ook waren.”

    Beantwoorden

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: