RSS feed

Bermbeheer

Geplaatst op

bermbeheer

“Biologisch bermbeheer”

Toen ik een tijdje geleden mijn jongste zoon interpelleerde over een schooltaak die hij niet had gemaakt, voerde hij een sterk tegenargument op: “Ik neem mijn werk niet mee naar huis.”

Dat argument kan deze wijkbewoner alvast niet inroepen. Hier is het probleem net dat hij zijn werk wél mee naar huis neemt. Hij is één van de (tien?)duizenden chauffeurs die het ding dan achterlaat waar er toevallig plaats is. Met alle gevolgen van dien voor de verkeersveiligheid, maar ook voor de bermen en de weginfrastructuur.

In tegenstelling tot wat ik lange tijd dacht, zijn transportbedrijven zelf ook niet opgezet met deze gang van zaken. Eigenlijk willen ze niets liever dan dat deze praktijk aan banden wordt gelegd. “Verbied vrachtwagens in woonwijken,” zei een bedrijfsleider me, “dan zijn de bestuurders wel verplicht de wagens op onze terreinen te stallen. Dan staan ze veiliger.” Gevraagd waarom het bedrijf dit dan niet zelf oplegde aan z’n personeel, was het antwoord: “Dan zijn we ze kwijt. Dan gaan ze eenvoudig bij een ander transportbedrijf aan de slag.”

Nog een excuus minder dus voor onze lokale politici om er geen werk van te maken.

Over Kris Peeters

Mobiliteitsexpert en blikopener bij Bandenloze Vennootschap DAKP. Levert onafhankelijk mobiliteitsadvies, second opinions en creatieve ondersteuning aan bewonersgroepen, oudercomités, bedrijven en overheden. Voor vrijblijvende info: deanderekris@gmail.com Geeft lezingen over mobiliteit voor wie er klaar voor is. Zie: www.koortzz.be Auteur van 'Het Voorruitperspectief' (2000), 'De File Voorbij' (2010), 'Weg van mobiliteit' (2014) en 'Weg van het systeem' (2022). Schrijft daarnaast onder meer columns, opiniebijdragen, sporadische bijdragen her en der en - surprise! - blogberichten. Lector verkeerskunde aan de PXL Hogeschool in Hasselt.

Eén reactie Volgende »

  1. In Temse zijn vrachtwagens van meer dan 3,5 ton verboden in het centrum, tenzij voor noodzakelijke leveringen. Evengoed parkeren nog chauffeurs hun ‘werktuig’ ’s nachts of het ganse weekend op parkings in woonwijken in het centrum. Voorbijrijdende politie ziet meestal niets, ook al maken de lokale politici er ‘werk’ van.

    Like

    Beantwoorden
  2. Geen enkele regel heeft enig effect zonder handhaving …
    En aangezien de politie verkeershandhaving nagenoeg volledig gereduceerd heeft tot wat in de berm staan flitsen, liefst automatisch …

    Like

    Beantwoorden
  3. De politie doet ook “maar” wat hun opgelegd wordt. Het kan dus best zijn dat bepaalde overtredingen over het hoofd moeten gezien worden. En je kan hen niets verwijten als ze bevelen opvolgen. Het zijn deze die boven hen staan die moeten stoppen met regels uit te vaardigen die daarna niet mogen gehandhaafd worden.

    Like

    Beantwoorden
  4. Anke Hintjens

    zijn er dan zoveel vacatures bij de vervoersbedrijven? Dat lijkt me sterk? En waarom voorziet het bedrijf dan geen alternatieve middelen voor hun personeel om naar huis te geraken? Kris, zoals Agatha Christie zou zeggen: als ge de misdadiger wilt vinden, volg het geld. En dat zit niet in de eerste plaats bij de chauffeurs.

    Like

    Beantwoorden
  5. Ik vind het ook niet verantwoord dat er vrachtwagens rondrijden en parkeren in woongebieden maar ik snap die chauffeurs wel.
    De regelgeving rond hun rij- en rusttijden zijn voor hen een dagelijkse puzzel en frustratie. Dit gecombineerd met lange werkdagen, velen beginnen al om 3 à 4h ’s morgens om pas 12h later terug thuis te zijn. Het is een knelpuntberoep voor een reden.
    De oorzaak ligt mij eerder bij de maatschappelijke keuze om onze voorraadmagazijnen op wielen te zetten.

    Like

    Beantwoorden
  6. Tristan De Groof

    ” Gevraagd waarom het bedrijf dit dan niet zelf oplegde aan z’n personeel, was het antwoord: “Dan zijn we ze kwijt. Dan gaan ze eenvoudig bij een ander transportbedrijf aan de slag.” ”

    Ik vraag me toch af of de bedrijfsleider in kwestie niet “vergeet” iets toe te voegen als “want uiteraard zullen we met die extra uren die ze dan onderweg zijn geen rekening houden in de planning, en hen er ook niet voor betalen”

    Uiteindelijk komt het er toch bijna altijd weer op neer dat geld belangrijker is…

    Like

    Beantwoorden

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.