RSS feed

Vrijheid, vrijblijvendheid, onveiligheid

Geplaatst op

Vrachtwagenverkeer combineren met fiets- en voetgangersverkeer is een slecht idee. Op die spijker heb ik de afgelopen week een keer of honderd geklopt en ik zal dat de komende weken en allicht maanden blijven doen.

Je zou denken dat het een open deur is, maar voor veel mensen zit ze nog potdicht.

Dat het niet realistisch is, kreeg ik vaak te horen.

Nochtans is het vrij eenvoudig: het verkeer dat je niet in ruimte kunt scheiden, moet je scheiden in tijd. Er is zoveel wat we kunnen doen: ruimtelijk ordenen met een doordacht locatiebeleid (bijvoorbeeld voor transportbedrijven…), vrachtroutes selecteren, in vrijliggende fietspaden en ongelijkgrondse kruisingen voorzien, werken met tonnagebeperkingen, rekeningrijden voor vrachtwagens toepassen op het gehele wegennet, werk maken van een duurzame route-navigatie, doorgaand verkeer weren, vrachten overslaan van grote vrachtwagens naar kleine lichte voertuigen (in lokale distributiecentra aan de rand van de kern) en het werken met tijdsvensters en strenge voorwaarden voor werfverkeer…

trucks-in-wijken-2

By the way, waar we het de laatste dagen nog niet over hadden: de kwalijke gewoonte in dit land om truckchauffeurs hun gerief naar huis te laten meenemen. Dat genereert niet alleen een lopende rekening van te herstellen bermen, trottoirs en opritten en aanzienlijke burenhinder (in de winter moeten die dingen ‘warm draaien’), op die manier trekken we vrachtwagens ook tot diep in onze woonwijken en in schoolomgevingen.

vws-in-wijken

Als het veiliger is, waarom is het dan vrijblijvend?

Maar daaraan raken, vergt politieke moed want vraagt aanpassing van de betrokkenen.

Vandaag mogen vrachtwagens in dit land op zowat elk moment om het even waar rijden. De bovenstaande beperkingen zullen het voor de transportbedrijven en hun chauffeurs dus allicht wat moeilijker maken. Ze zullen zich anders moeten organiseren. En allicht staat er ook een economische kost tegenover. Maar misschien is het dan goed eraan te herinneren dat de economische kost van één verkeersdode op zo’n 2,7 miljoen euro wordt geraamd – om het even niet over het onschatbare menselijke leed te hebben…

Het kan dus anders. We moeten het alleen willen.

Geloof het of niet: er bestaan mensen die het niet willen. Zij vinden het niet kunnen dat de bewegingsvrijheid aan banden (sic) wordt gelegd. Die van de vrachtwagens wel te verstaan. Want dat er voor fietsers, en zeker voor kinderen, in dit land uitgestrekte no go-area’s bestaan, is blijkbaar de normaalste zaak van de wereld.

Zo normaal dat we er ons geen vragen bij stellen dat op schoolroutekaarten voor leerlingen ‘te vermijden routes’ worden aangeduid.

Tot slot, voor de cynici onder ons: de Gistelsesteenweg in Brugge, waar vorige week het dramatische ongeval gebeurde, was niet aangeduid als een te vermijden route. Op de Westvlaamse schoolroutekaart is ze in het groen aangeduid…

 

Advertenties

Over deanderekrispeeters

Mobiliteitsexpert en blikopener bij Bandenloze Vennootschap DAKP. Levert onafhankelijk mobiliteitsadvies, second opinions en creatieve ondersteuning aan bewonersgroepen, oudercomités, bedrijven en overheden. Voor vrijblijvende info: deanderekris@gmail.com Geeft lezingen over mobiliteit voor wie er klaar voor is. Zie: http://www.v-g-s.be/ Auteur van 'Het Voorruitperspectief' (2000), 'De File Voorbij' (2010) en 'Weg van mobiliteit' (2014). Schrijft daarnaast onder meer columns, opiniebijdragen, sporadische bijdragen her en der en - surprise! - blogberichten.

»

  1. Erg akkoord met de inhoud van deze blog. Maar over de titel valt te discussieren. Bijvoorbeeld de European Transport Safety Council weigert nog te spreken van ongevallen (accidents). Omdat de meeste slachtoffers niet per ongeluk slachtoffer worden. Wat ook in dit artikel wordt gesteld: onveiligheid is vaak een gevolg van een ‘systeemfout’ in de verkeersomgeving en dus geen toevalligheid. Vooral in de Angelsaksische wereld is de benadering en terminologie die ETSC voorstaat al fel doorgedrongen. Lees er bv. de officiele Britse verkeersonveilgheidsrapporten eens op na. Die spreken van road of traffic victims, collisions, crashes … en hoogstens nog van ‘incidents’. Dus zouden wij dat ook niet beter doen? Spreken over aanrijdingen en slachtoffers daarvan. En misschien nog van incidenten. Maar niet meer van ongevallen?

    Beantwoorden
  2. Waar staat die C23 die zogezegd “vrijblijvend” is ?
    Je moet wel een clown van een wegbeheerder zijn om zoiets te zetten.
    Dat is een gewoon verkeersbord, en geldt zonder boe of bah.
    Niks vrijblijvend aan !

    PS: Net zo min als met een personenwagen, dient een vrachtwagen evenmin “warm te draaien”.
    Druk op de remmen, en rijden.

    Beantwoorden
    • In onze woonwijk was er vroeger wel iemand die een kwartier warmdraaide, om 5 uur ’s ochtends. Die kwam met zijn oplegger naar huis, na enkele jaren waren er over een afstand van 20 meter putten in het wegdek. Na de herstelling waren het hobbels 🙂

      Beantwoorden
  3. Groene rakkers verzetten zich tot vandaag tegen omleidingswegen rond dorpskernen …
    Resultaat: we rijden nog steeds DOOR dorpskernen.

    Beantwoorden
    • Je hebt dus de helft van het verhaal gemist…

      Beantwoorden
      • Niet echt …
        De keuze die KON gemaakt worden, en die doorgaand (vracht)verkeer had kunnen scheiden van schoolverkeer, is zeer vaak niet gemaakt.
        Uitgerekend onder druk van zij die nu het hardst staan te roepen om een vrachtwagen- of zelfs totale verkeersban.

        Sinds eind jaren 80 passeerde ik in het UK keer op keer wegenwerken waarbij bypasses rond dorpen aangelegd werden.
        (UK is mee 1 van de minst verkeersonveilige landen van -nu nog- de EU)

        Scholen zélf kunnen geregeld meerdere uitgangen kiezen.
        Toch blijven ze die aan de drukste, “grote” weg of straat gebruiken.

        Liers schepen van mobiliteit Wollants heeft een paar schoolomgevingen aangepast nadat ik ‘m er over tegen zijn schenen sjotte.
        Verre van allemaal, verre van volledig waar aangepast, en soms met microscopische gevaarsbordjes
        Zo van het formaat dat mét hoekjes net 40cm zou zijn (de minimumnorm in “uitzonderlijke” situaties).

        Keuzes, jawel …

  4. @WegWanBeheer. Heb je een onderzoek i.v.m. de bewering “UK is mee 1 van de minst verkeersonveilige landen van -nu nog- de EU”? Merk op dat “verkeer” gelijk is aan “de verplaatsing van mensen en objecten”. Alvast in de blog van http://www.aviewfromthecyclepath.com kan ik me niet herinneren dat hij lovend was over de verkeersveiligheid van de UK (vooral dan op vlak van fietsers), wel eerder over deze van Nederland.

    Beantwoorden
  5. Het begint te lijken op negationisme. Het wetenschappelijke bewijsmateriaal dat ‘snelheid’ en ‘alcohol’ een hoofdrol spelen in verkeersonveiligheid is overweldigend in kwaliteit en in kwantiteit. Toch blijf je dit voortdurend in twijfel trekken. Dat de UK minder fietsdoden telt, is logisch: er is gewoon veel minder risico-expositie doordat er minder fietsers zijn.

    Beantwoorden
  6. Onze hele samenleving is gebouwd rond de auto, vrachtverkeer, gemengd verkeer en dat alles tegelijkertijd, het gevolg van onomkeerbare keuzen gemaakt in het midden van de vorige eeuw.
    Je kunt natuurlijk vrachtwagens in schoolomgevingen verbieden als de school begint, maar wat met de leerling die uitzonderlijk om 10 u. nog rondfietst, wat met het kind dat nog buiten de schoolomgeving op weg is, wat met de werknemer die naar het bedrijf fietst, wat met auto’s in de schoolomgeving? Het ongeval op de Gistelsesteenweg in Brugge is gebeurd op een ingerichte en beveiligde voetgangersoversteek in zone 30, met een vrachtwagen die uit stilstand vertrok. Naast het fietspad.
    Wel nog omkeerbaar is bijvoorbeeld de invoering van supertrucks, waar enkel korte termijnwinst staat tegenover grote maatschappelijke nadelen. Of we kunnen alvast de grootste vrachtwagens uit de stadskern weren en meer gebruik maken van distributiecentra. Maar een sluitende scheiding van verkeerssoorten vergt een ombouw van onze samenleving. Realistisch of utopisch?

    Beantwoorden

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: