RSS feed

De Wet van Peeters


file-herenthoutseweg

U kent hem wel, de wet van Godwin. Naarmate een internetdiscussie langer duurt, nadert de waarschijnlijkheid dat iemand met een vergelijking met Hitler of de nazi’s op de proppen komt tot 1. Maar kent u ook de wet van Peeters? Nee, want ik verzin hem hier ter plekke. Hij luidt als volgt: naarmate een mobiliteitsdiscussie langer duurt, nadert de waarschijnlijkheid dat het zal gaan over files tot 1. Wat voor het internet de Reductio ad Hitlerum is, is voor het mobiliteitsdebat de Reductio ad Filum.

Waar ons dat heen brengt en dat de wet van Peeters gelukkig geen natuurwet is, dat heb ik geprobeerd uit te leggen in een essay getiteld ‘Uit de ban van de Ring’. Het verscheen vandaag in De Standaard en u vind het hier.

Advertenties

Over deanderekrispeeters

Mobiliteitsexpert en blikopener bij Bandenloze Vennootschap DAKP. Levert onafhankelijk mobiliteitsadvies, second opinions en creatieve ondersteuning aan bewonersgroepen, oudercomités, bedrijven en overheden. Voor vrijblijvende info: deanderekris@gmail.com Geeft lezingen over mobiliteit voor wie er klaar voor is. Zie: http://www.v-g-s.be/ Auteur van 'Het Voorruitperspectief' (2000), 'De File Voorbij' (2010) en 'Weg van mobiliteit' (2014). Schrijft daarnaast onder meer columns, opiniebijdragen, sporadische bijdragen her en der en - surprise! - blogberichten.

»

  1. Kris, ik bewonder je literaire eloquentie en knappe analyse. 100% pro rekeningrijden, al ben ik voorstander van dat ook inkomstenafhankelijk te maken. De vermogende trekt er zich niet te veel van aan om enkele euro’s te moeten betalen, die de minder- of onvermogende moeilijk kan ophoesten om op datzelfde moment op diezelfde plaats te rijden. Ook verkeersboetes zouden vermogenafhankelijk moeten zijn om een eerlijke slagkracht te hebben.

    Beantwoorden
    • En wat betreft verkeersboetes is het ook van de pot gerukt dat bellend fietsen even duur is dan bellend met een 40-tonner rijden. Graag de dingen in perspectief en in verhouding met het potentiële gevaar plaatsen.

      Beantwoorden
  2. De mobiliteit en het milieu zijn momenteel belangrijker dan ooit.
    Waarom komt er geen VERPLICHTE fietsvergoeding met een VAST bedrag ?
    Elke fiets is toch een (gevaarlijke) auto minder op de weg.
    Heeft iemand al eens berekend en bekeken wat de impact zou kunnen zijn ?
    Nu maakt men er werkelijk een zootje van. De werkgever beslist. Hallo !!???

    Beantwoorden
    • De impact daarvan is zeker al eens berekend.
      En de laatste maanden zijn er ook cijfers opgedoken hoeveel fietsen zou kunnen opbrengen tov het autoverkeer kost. Maar het probleem is dat het autodenken zo diep vastgeroest zit dat het nog wel een tijd zal duren eer de overheid effectief stopt met enkel door de voorruit te kijken.

      Cijfers ken ik niet, maar wie weet komt zo meteen iemand met cijfers en/of links aangefietst.

      Beantwoorden
  3. Fietsers leven langer

    Het rapport ziet enkele lichtpuntjes. Autobestuurders die met een benzine- of dieselwagen rijden, zijn de voorbije jaren meer gaan bijdragen in de maatschappelijke kosten die hun verplaatsingen veroorzaken. Dat geldt ook voor vrachtwagenchauffeurs, met dank aan de recente invoering van de kilometerheffing.

    Fietsers helpen de overheid zelfs besparen. Zowel wie met een gewone als met een elektrische fiets rijdt, zorgt ervoor dat de overheid heel wat minder moet uitgeven aan gezondheidszorg. Omdat met de fiets rijden gelijk staat aan minder zieken, langer leven en meer levenskwaliteit. En zo levert elke 100 kilometer met een gewone fiets een besparing voor de gezondheidszorg op van 43 euro.

    Beantwoorden
  4. Cor van Angelen, file-osoof

    De Belgen zijn ons weer eens voor…. Wij hopen dat hetzelfde gebeurt met de ring om Utrecht.

    Groet, Kracht van Utrecht, zie website.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: