RSS feed

Bij het doodsbed van een kind


De tuinman en de dood. Aan dat gedicht moest ik vanochtend denken toen mij het nieuws bereikte van de tragische dood van een zesjarig jongetje in St.-Andries Brugge: met zijn moeder gevlucht uit Syrië en hier op het zebrapad voor de school weggemaaid door een Nederlandse vrachtwagen. Het noodlot valt echt niet te ontlopen, denkt een mens dan spontaan.

Alleen: het was geen noodlot vanochtend. Het was de logische consequentie van de keuzes die we (niet) maakten. Het was het gevolg van het ontbreken van een veiligheidscultuur in dit land. We weten dat zware vrachtwagens mengen met zachte weggebruikers, en zeker met kinderen, een onzalig idee is. En toch doen we het.

Omdat economische overwegingen zwaarder wegen dan maatschappelijke. Omdat we in dit land eenvoudige problemen graag complex maken en een alsof-beleid verkiezen boven een echt daadkrachtig beleid. Omdat we altijd de kool en de geit willen sparen en dus geen heldere keuzes maken.

geen-keuzes

Geen heldere keuzes…

Omdat we én overal willen kunnen rijden én overal kunnen wonen. Omdat we altijd “eerst eens willen zien”. Omdat we ten onrechte denken dat het maatschappelijk draagvlak altijd voor de beleidsbeslissing moet komen.

Omdat, omdat…

Ik heb deze slechte afloop al eens voorspeld. Meer dan eens zelfs. En ik denk dat ik het allemaal al eens gezegd heb en het meeste al heel vaak.

Maar kennelijk nog altijd niet voldoende.

Advertenties

Over deanderekrispeeters

Mobiliteitsexpert en blikopener bij Bandenloze Vennootschap DAKP. Levert onafhankelijk mobiliteitsadvies, second opinions en creatieve ondersteuning aan bewonersgroepen, oudercomités, bedrijven en overheden. Voor vrijblijvende info: deanderekris@gmail.com Geeft lezingen over mobiliteit voor wie er klaar voor is. Zie: http://www.v-g-s.be/ Auteur van 'Het Voorruitperspectief' (2000), 'De File Voorbij' (2010) en 'Weg van mobiliteit' (2014). Schrijft daarnaast onder meer columns, opiniebijdragen, sporadische bijdragen her en der en - surprise! - blogberichten.

»

  1. Bedankt voor uw belangrijke reactie, die vandaag gelukkig goed werd opgepikt in de (online) pers. Net vandaag kwam het BIVV met een persbericht dat (autorijdend, maar dat wordt er niet bij vermeld) Vlaanderen en Wallonië voorstander is van helmplicht voor kinderen. Wrede timing, maar dat konden zij ook niet voorzien natuurlijk.

    Beantwoorden
    • Ze denken dat het arme kind nog geleefd had als het een helm op had. Blaming the victim…

      Beantwoorden
    • Daarmee zou het kindje even dood geweest zijn! De vraag zal dan eerder zijn: Zouden onze politici en politiemensen zich dan misschien toch eindelijk wat schuldiger gaan voelen dan dat ze nu doen? En eindelijk echt gaan zorgen voor verkeersveiligheid en concrete zaken ondernemen? (Al vrees ik – bij voorbaat – een negatief antwoord, intriest!)

      Beantwoorden
  2. Ik heb hier in de gemeente/stad enkele maanden geleden voorgesteld om de wegen langs de scholen om te vormen tot schoolstraten.
    De reacties van ouders is soms gewoon om het te besterven. Een mama wou haar dochter vlak bij ’t school afzetten omdat ze anders misschien ontvoerd zou worden.

    Beantwoorden
  3. “Geen heldere keuzes” staat er dan bij de foto van een “aangepast” zone 30 bord.
    Maar de keuze is zeer helder:
    Deze wegbeheerder besloot ongestraft om de verkeerswetgeving te negeren.
    Deze wegbeheerder besloot ongestraft om de weggebruikers te misleiden.

    Beantwoorden
  4. Roepen dat verkeer niet meer door dorpskernen mag, terwijl de wegen er historisch én nog steeds doorheen lopen.
    En tegelijk roepen dat er geen bypasses omheen de dorpskernen mogen komen.
    Hypocrisie heeft zijn prijs.
    Helaas is het meestal niet de hypocriet zelf die het gelag betaalt.

    Beantwoorden
  5. Ik zou zelfs zeggen: zone rond de schoolpoort volledig verkeersvrij maken. De taferelen die ik moet aanschouwen als ik mijn kinderen (te voet of met de fiets) naar school breng, tarten alle verbeelding. Wildparkeren: op de stoep, op zebrapaden, letterlijk vlak voor de poort zodat anderen amper binnen geraken, voor opritten en garages,… Verder: onaangepaste snelheid en geen afstand houden t.o.v. fietsers. Ik rijd tegenliggende wagens geregeld klem door er recht op af te fietsen en ze dus te dwingen op te stoppen. Gewoon omdat ze anders rakelings tegen te hoge snelheid langs mijn kinderen en mezelf rijden. Dat levert uiteraard vuile blikken en occasioneel getoeter op, maar dat kan me niet schelen. En waarom doet men dat? Om toch maar die ingebeeld tijdswinst van minuten of seconden te realiseren. Hoe onmenselijk is het ook wel niet om enkele honderden meters te moeten… wandelen? Of men komt met de wagen omdat het “onveilig” is bij de schoolpoort. En wat doet de schooldirectie? 2x per jaar een te vriendelijke mail sturen om aub niet fout te parkeren en met de fiets te komen – wordt uiteraard compleet genegeerd. En verder: leerlingen stickers geven als ze weer eens flink hun fluo en helm hebben aangetrokken. Ik denk dat in zo’n situaties, die voorkomen in heel Vlaanderen, alleen harde, materiële maatregelen helpen. Dus: maak het aub onmogelijk om met voertuigen te circuleren in zo’n omgeving.

    Beantwoorden
  6. Twee pijnlijke punten:

    1. Die vrachtwagen hoefde daar niet te zijn.
    Wellicht reed hij E40 af in Jabbeke, om dan door 3 verstedelijkte ‘dorpskernen’ naar zijn doel te rijden. Om dezelfde Gistelse steenweg en winkels te bereiken, kon hij ook E40 en E403 gevolgd hebben tot Brugge (2tal afritten verder), en dan via de grote ring -afgescheiden van voetgangers en fietsers- tot op de Gistelse steenweg zijn gereden.
    Alleen, op die E40 en E403 wordt nu tol geheven. Op Gistelse steenweg niet.

    2. Gemachtigd opzichter was weggehaald door directie
    een kwestie van verantwoordelijkheden, of van centen?
    Ook op onze school, langs een iets minder druk bebouwde gewestweg, is gezegd: “je moet niet denken dat wij als school daarvoor gaan instaan als de gemeente het niet doet. Daar besteden wij geen middelen aan”.
    Liever ziet men een oudercomité helmpjes kopen, want “dan worden de kindjes niet uitgelachen die van thuis uit een helm moeten dragen”…

    Beantwoorden
  7. Koen Uyttenhove

    Er stonden rijen beugels, de kinderen droegen fluo en helmpjes… het lag waarschijnlijk aan het ontbrekende ventieldopreflectortje…

    Beantwoorden
  8. Pingback: Het kind van het rekeningrijden | De Andere Kris Peeters

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: